2006-12-21, 14:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Nu blir det slut på snusket. Leijonbroiler tycks till min stora förvåning göra många bra saker som chef för utbildningsdepartementet. Nu är det dags att räta till lärarutbildningen. Denna har i decennier präglats av låga krav, tvivelaktig kunskapssyn och tveksam vetenskaplighet. Särskilt tycks utbildningen av låg- och mellanstadielärare ha blivit radikalt sämre. Även om det finns fler viktiga åtgärder att vidta, t ex att jaga ut huvuddelen av pedagogerna, så är alla här presenterade åtgärder helt rätta.
Liberal blir jag aldrig, men nu börjar de motivera sitt människovärde. Heder åt Leijonborg!

Nu till några viktiga frågor:
- Vad kan regeringen göra mer för att förbättra utbildningsplitiken?
- Kommer vänstern att ändra tillbaka om de vinner 2010, eller accepterar de dessa förbättringar?
- Lämnar vänsterlärarna jobben på Lärarhögskolan nu när Universitetet tar över?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=599203&previousRenderType=2
Citera
2006-12-21, 14:10
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nu är det dags att räta till lärarutbildningen. Denna har i decennier präglats av låga krav, tvivelaktig kunskapssyn och tveksam vetenskaplighet. Särskilt tycks utbildningen av låg- och mellanstadielärare ha blivit radikalt sämre.

Det är värre än man kan tro. Jag känner nybakade svenskalärare som särskriver, stavar som krattor och inte använder stor bokstav i början av namn eller meningar. Bra betyg har de också.
Citera
2006-12-21, 16:12
Medlem
cptbs avatar
jag hoppas att de kommer satsa på elever som har lätt för skolan, allt för ofta begränsas dessa elever av Snor-Pelle, 13år och Piss-Bosse, 13år.
Citera
2006-12-21, 16:18
Medlem
Fula Gubbens avatar
Folkpartiet suger blek liberal pung inom de flesta områden, utom just skolan. Det var ett bra drag av Reinfeldt att ge dem ett brett fögderi här. Ordning och reda lär det bli, och (m) kommer förvisso inte spela motvalls kärring. Ett upplägg som ges MVG så här långt.

Synd bara att (fp) fegat ur inom invandringspolitiken, det blev liksom inte mer än en tummetott av deras realistiska approach.

- F.G
Citera
2006-12-21, 18:40
Medlem
Vagabondens avatar
Hoppas man rensar upp i förskolan också. Helt sjukt att man i Sverige måste skicka ungarna på dagis där pojkar går i klänning, allt enligt genuspedagoger som ska släta ut skillnader mellan pojkar och flickor. Usch och fy.
Citera
2006-12-21, 18:51
Medlem
Skolan är en av sossarnas absolut sämsta grenar. Prisa gud för att vi fick ett annat styre. Alla jag känner som gått det där pedagogikåret på lärarutbildningen har sagt att det varit skit.

De sitter i grupp och dillar om en massa högtflygande esoteriska teorier. Och den som inte vill göra något kan ta sig igenom det utan att öppna en bok . För det är grupptentor och då räcker det med att låta käften gå.

Tyvärr lär det dröja innan man fått bort alla nötter som sitter som rektorer ute i bygderna. En polare har ett vik nu på en högstadieskola där rektors pedagogiska vision är att läraren skall dela ut veckans arbetsuppgifter på måndag förmiddag och sedan skall ungarna själva söka information och lösa uppgifterna under veckans gång. Lärarens roll är att vara "coach" i det hela.
Eftersom det är en bruksort där gangsterungarna har stora behov av specialpedagogik iform av rotting och kvarsittning urartar naturligtvis detta i ett magnifikt fiasko.

Om jag ser tillbaka på min egen skoltid ser jag enorma mängder tid spilldes på sådant som antingen kunde har uteslutits eller gott kunde ha förlagts till block i början eller slutet av terminen.

Hemkunskap, träslöjd, syslöjd, sexualkunskap, fri aktivitet, idrott, teckning, musik räknas lätt ihop till en och halv dag i veckan. Som jag mest bara såsade bort. Hade varit mycket bättre om man ex nött fast tyska grammatiken ordentligt+1500 glosor till.
Citera
2006-12-21, 18:59
Medlem
För att gå till Strix frågor så har jag en åsikt åtminstone om gymnasieutbildningen och det är att man bör skilja examination och undervisning.

Det är jobbigt för läraren att både engagera sig i en elev och sätta ett livsavgörande betyg. Betygen på högstadiet har inte riktigt samma tyngd.

Fram för en examinationsmyndighet som examinerar folk i de centrala ämnena: naturvetenskaperna, språken, historia och samhällskunskap. Först sedan man kommit igen där skall man få sätta på sig vita mössan.

Tror dock det är viktigt att inte den examen blir lika traumatisk som studentexamen var förr tiden. Men det borde vara lätt fixat om man ger många möjligheter att tenta om. För en examen på den nivån kommer aldrig att bli en elitexamen.

På så sätt blir också lärarna fria från ett betungande ansvar och kan ägna sig helt åt att få studenterna igenom examen.
Citera
2006-12-21, 19:03
Medlem
På frågan om vänstern kommer att låta skolan förfalla igen är svaret naturligtvis ja. De har ingen realistisk uppfattning om vad kunskap är och hur lärande går till så det är klart att skolan tar stryk när de sitter vid rodret.

Det som kan hjälpa är om förändringarna blir populära. Den som tagit sin vita mössa på ärligt sätt genom blod, svett, möda och tårar lär protestera om en man börjar släppa igenom en massa såsare.
Citera
2006-12-21, 19:04
Medlem
Vänsterlärarna har ingen alternativ försörjning annat än akassan eller donken. Dem får vi dras med till pensioneringsdagen om vi inte köper ut dem.
Citera
2006-12-21, 20:25
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Hoppas man rensar upp i förskolan också. Helt sjukt att man i Sverige måste skicka ungarna på dagis där pojkar går i klänning, allt enligt genuspedagoger som ska släta ut skillnader mellan pojkar och flickor. Usch och fy.

På vilket dagis sker det? Jag har aldrig varit med om det och jag
tror att jag har mer erfarenhet av dagis än vad du har (som förälder)

Du menar alltså att det är så på alla förskolor?
Citera
2006-12-21, 21:03
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
På vilket dagis sker det? Jag har aldrig varit med om det och jag
tror att jag har mer erfarenhet av dagis än vad du har (som förälder)

Du menar alltså att det är så på alla förskolor?

Nej, inte alla. Men det förekommer.
Har en rysk väninna som hämtade sitt barn på dagis där flickorna var utklädda till pirater och pojkarna till prinsessor (det kan ha varit ballerinor). Den stackars ryskan visste inte om det var så det gick till i Sverige.
Citera
2006-12-21, 21:46
Medlem
tigertompas avatar
Varför känner jag inte igen mig i den här beskrivningen i lärareutb

Vad ska det göra då? En utredning? WOW liksom!

Nej, det finns faktiskt saltentor på lärarutb. Ska de ta in engelsk litteratur och svåra böcker för att få hopp statusen på lärareutb? Då kommer pedagogerna sitta med dessa böcker? Vad har man för nytta som pedagog att lära sig svår engelsk litteratur om något? Är det inte bättre att pedagogerna faktiskt lär sig på djupet på olika saker, istället för att använda svår engelsk litteratur?

Varför ska inte lärare gruppredovisa i grupper då faktiskt lärareutb är ett yrke där man jobbar i arbetslag? Uppsatsen skrevs av två personer, eller tre vid mycket speciella tillfällen. Två=Par inte grupp

Sen är han inne på Bolognaprocessen också. Varför ska inte lärare har rätt att äga frågan om den pedagogiska verksamheten i skolan? Varför ska psykologer, och läkare har den rätten? Det borde vara logiskt att alla lärare har rätt att forska. Dessutom finns det risk att det blir ett A och B lag då det kommer bli större status att bli gymnasielärare, än lågstadieläraren. Jag tycker att det ska vara som det är nu att alla pedagoger kan läsa, och ta del av varandras synsätt. Hur ska man då göra när det inte kommer några studenter som vill läsa mot den yngre åldern?

Dessutom kan man ju skratta åt Herr Leijonborg då han tidigare har uttalat sig i frågan om grundläggande nivå, och avancerad nivå. Då han ansåg att grundläggande nivå var på grundskolan, men att avancerad nivå är på gymnasiet.

Barn som är kreativa måste också få ha utlopp för sin kreativa sida. DÄrför är det bra med idrott och hälsa eller andra praktiska ämnen. Just för att alla elever ska känna att de är duktiga på något!

Sen kan en del saker i det nya förslaget också vara bra, så helt fel ute är han inte i allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in