2016-09-09, 21:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart är dom säkra och har dom utfärdat en dödsorsak så står den fast även om det stormar.
Det ska alltså mer till så som alkohol i samband med något gift som var orsaken till exempelvis hjälplöst tillstånd, och sedan ska man bevisa vem som tryckte ner honom på detta. Inte så lätt nej. Och döms hon här, så är livstid ett straff som inte kan bli högre om man säger så.

De rider på det andra fallet helt klart, men vad för framgång de får återstår att se.

Luktar värre än rutten fisk enligt min åsikt.
Citera
2016-09-09, 22:15
Medlem
habets avatar
Ur ekuriren.se den 29/8 i år:
Citat:
Den 25 februari 2016 beslutade polismyndigheten att inte inleda förundersökning om brott, men försäkringsbolaget If begärde prövning av polisens beslut

Jag blir inte klok på (med tanke på datum) om detta endast är kopplat till If´s utredning eller om man faktiskt inte hade gjort någon förundersökning i augusti 2015. Man skulle absolut kunna tolka det så.
Någon mer insatt får gärna reda ut begreppen.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4323701-drunkning-vid-sommarstuga-utreds-igen
Citera
2016-09-09, 22:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Nä, man hade en förundersökning på fallet och den lades ner. Därför överklagade också IF.
Nu får vi hålla reda på lite fakta här.
Jag hade intrycket av att en förundersökning aldrig inleddes. Så du får gärna peka ut källa till att detta inte stämmer.
Edit ser nu att jag hade rätt.
Senast redigerad av vallero 2016-09-09 kl. 22:25.
Citera
2016-09-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Ok, vi leker med tanken att exet åkt ut i båten en bit, säj en halv distans (dryga 900 meter)
å ramlat i , så finns det inte en chans i helvetet att han simmat in med 1,36 i blodet, så det kan vi glömma, har han däremot försökt åka ut, motorn startar , han står upp får i fram å drullar överbord
ja då kan han ha druknat där å då.

jag har ingen insyn å vet inget, men jag förstår Reimers poäng, att utan bevis inget åtal
min personliga åsikt är att om exet hade ett extremt fiske intresse så olycka
om inte så är det mord

tänkte han ta gös ? bra tid för det, vad fanns det för utrustning i båten ?
frågorna är många, men svaren är få

Släkten som dolt sina sidor på facebook väl är fiskeintresserade ( en sida stängdes ned när jag var inne på den till min irritation). Så kanske delade AP samma intressen, inkl intresset för alkoholhaltiga drycker.
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-09 kl. 22:31.
Citera
2016-09-09, 22:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag hade intrycket av att en förundersökning aldrig inleddes. Så du får gärna peka ut källa till att detta inte stämmer.

Citat:
Polisen: Drunknade ex-makens grav ska inte öppnas
SÖRMLAND
Polisen tror sig ha säkrat alla tekniska bevis som behövs för att avgöra om den mordmisstänkta 41-åringens make hade förgiftats innan han hittades död i vattnet utanför sommarstugan i Arboga förra sommaren.

Citat:
Enligt professorn krävs en ny obduktion.

Men både polisen och den rättsmedicinska expertisen sågar resonemanget.

– I det här fallet har det ju utförts en rättsmedicinsk undersökning. Kroppen är obducerad, säger Petra Råsten Almqvist, chef på rättsmedicinska avdelningen i Stockholm
.

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas

Nej, det här bör räcka va? Läs rättsmedicinsk undersökning.
Citera
2016-09-09, 22:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det vore riktigt trist om dom haft det framför näsan och missat det.

Det har varit uppe några gånger tidigare och du har helt rätt vallero,
det görs inte rutinmässigt.
Jag har t.o.m. länkat tlll hur man beställer olika toxikologiska analyser.
Inget har framkommit tidigare som tyder på att det gjorts.
Precis som du påpekade, det inleddes aldrig någon förundersökning.

Jättetrist men svart på vitt har du här.

Citat:
Först och främst för att alla vävnadsprover redan bör vara tagna:

– Vid i princip alla obduktioner som görs tar man vävnadsprover. Det är blod, urin och ögonvätska som skickas för rättskemisk analys. De sparas sedan på rättsmedicinska avdelningen i ett eller två år, säger hon.

Citat:
Dessutom är det osannolikt att utredarna skulle kunna säkra bevis för en eventuell förgiftning genom att öppna en årsgammal grav.
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4353802-polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas
Senast redigerad av Moosky 2016-09-09 kl. 22:30.
Citera
2016-09-09, 22:30
Medlem
valleros avatar
Citat:

Nej, det här bör räcka va? Läs rättsmedicinsk undersökning.
Ingenstans står det att en förundersökning inleddes i första skedet. För det gjorde det nämligen inte. Hur kan man orka hålla på som du och samtidigt inte ha en susning? Du bara gissar och höftar?
Citera
2016-09-09, 22:31
Medlem
Butteris avatar
Det blir nog djäkligt svårt att fälla någon för mord/dråp på AP om inget vittne finns och om ingen erkänner tyvärr.
Citera
2016-09-09, 22:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ingenstans står det att en förundersökning inleddes i första skedet. För det gjorde det nämligen inte. Hur kan man orka hålla på som du och samtidigt inte ha en susning? Du bara gissar och höftar?

Det är ointressant om man inlett en förundersökning eller inte eftersom det är den rättsmedicinska obduktionen som är viktig. Man har det man behöver anser dom, så era påstående om någon rutinmässig obduktion är inte riktigt korrekt. Svaret finns nu att läsa om huruvida man undersökt den drunknade mannen.
Citera
2016-09-09, 22:35
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Släkten som dolt sina sidor på facebook väl är fiskeintresserade ( en sida stängdes ned när jag var inne på den till min irritation). Så kanske delade AP samma intressen, inkl intresset för alkoholhaltiga drycker.

ok , i mitt rubbade sinne så kommer frågor upp . som vad för utrustning fanns i båten, vad för kläder hade BO på sej,
Citera
2016-09-09, 22:35
Medlem
valleros avatar
Citat:
Jättetrist men svart på vitt har du här.

Det som vi andra tidigare redan diskuterat menar du? Bra jobbat. Du hajar inte skillnaden mellan att ta vävnadsprover och att göra utökade toxikologiska tester. Vilket de inte gjorde.
Citera
2016-09-09, 22:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det som vi andra tidigare redan diskuterat menar du? Bra jobbat. Du hajar inte skillnaden mellan att ta vävnadsprover och att göra utökade toxikologiska tester. Vilket de inte gjorde.

Jo, jag fattar och det gör rättsmedicinska chefen också. Men du fattar tydligen inte?
Dom har det dom behöver och öppna en grav kommer inte ge något. Fatta nu att oavsett om dom hittade gift, så har han drunknat. Druuuuuuuuuunknat vilket betyder att det ska bevisas att någon tryck ner honom under ytan. Man tar bara utökade toxikologiska prover om det krävs. Man ville få reda på dödsorsaken , så en tredje gång han drunknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in