Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
om det är krångligt att förstå kan du läsa mer här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation
" Den ursprungliga definitionen är "ökning av penningmängden" "
" När penningmängden ökar kraftigt så minskar i regel penningvärdet."
"En effekt av inflation är att den allmänna prisnivån stiger, varför inflation ofta mäts med konsumentprisindex och uppfattas av många som synonymt till detta."
om inflation skapas av ökning av penningmängden, och inflation ofta mäts med kpi verkar det ju logiskt att ökningen av penningmängden skall följa kpi och inte avvika med 15% årligen över 15 år.....
Nu svarar du inte på frågorna. Varför inte?
Jag känner mycket väl till begreppen. Det jag pekar på är att dina skriverier INTE går ihop. Därför efterfrågarna jag detaljering. Men du verkar inte klara av det.
För att illustrera problemet.
Du uttrycker att:
§1 Inflation = ökning av penningmängd.
Men vilken penningmängd verkar du inte veta. (Precis som virrpannan Mertillen som inte heller vet).
Du talar hela tiden om M3. Säger vi då att:
§2 Penningmängd = M3
så erhåller vi ur §1 och §2 att:
§3 Inflation = ökning av M3
Sedan gormar du om att om M3 ökar måste vi vänta in inflationen. Dvs enligt §3 ovan säger du:
§4 om M3 ökar måste vi vänta in ökningen i M3.
Och ur det framgår med ganska stor sannolikhet att du inte har den blekaste aning om vad du skriver om. Och det stöds av att du inte klarar av att svara på de enklast frågor.
Är det inte bättre att du frågar, och så tar du till dig svaren. Istället för att i månad efter månad skriva ren goja, och göra dig till allmänt åtlöje.