2016-09-09, 18:25
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillarybill
på samma sätt som att jag ligger likvid på börsen

Där ser man hur diametrala slutsatser man kan dra. Jag ligger i princip 100% in (ökade mycket kraftigt när börsen föll vid brexit). Jag kommer nog fortsätta öka med belåning närmaste månaden då jag tror på min portfölj.
2016-09-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Där ser man hur diametrala slutsatser man kan dra. Jag ligger i princip 100% in (ökade mycket kraftigt när börsen föll vid brexit). Jag kommer nog fortsätta öka med belåning närmaste månaden då jag tror på min portfölj.

Anledningen till att jag är likvid är för att jag har andra livsprojekt som jag kan komma att finansiera. Har ej råd att förlora pengar i dagsläget.
2016-09-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
om det är krångligt att förstå kan du läsa mer här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Inflation

" Den ursprungliga definitionen är "ökning av penningmängden" "

" När penningmängden ökar kraftigt så minskar i regel penningvärdet."

"En effekt av inflation är att den allmänna prisnivån stiger, varför inflation ofta mäts med konsumentprisindex och uppfattas av många som synonymt till detta."

om inflation skapas av ökning av penningmängden, och inflation ofta mäts med kpi verkar det ju logiskt att ökningen av penningmängden skall följa kpi och inte avvika med 15% årligen över 15 år.....
Nu svarar du inte på frågorna. Varför inte?

Jag känner mycket väl till begreppen. Det jag pekar på är att dina skriverier INTE går ihop. Därför efterfrågarna jag detaljering. Men du verkar inte klara av det.

För att illustrera problemet.
Du uttrycker att:
§1 Inflation = ökning av penningmängd.

Men vilken penningmängd verkar du inte veta. (Precis som virrpannan Mertillen som inte heller vet).
Du talar hela tiden om M3. Säger vi då att:
§2 Penningmängd = M3
så erhåller vi ur §1 och §2 att:
§3 Inflation = ökning av M3

Sedan gormar du om att om M3 ökar måste vi vänta in inflationen. Dvs enligt §3 ovan säger du:
§4 om M3 ökar måste vi vänta in ökningen i M3.

Och ur det framgår med ganska stor sannolikhet att du inte har den blekaste aning om vad du skriver om. Och det stöds av att du inte klarar av att svara på de enklast frågor.

Är det inte bättre att du frågar, och så tar du till dig svaren. Istället för att i månad efter månad skriva ren goja, och göra dig till allmänt åtlöje.
2016-09-09, 20:34
Medlem
Citat:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Inkomster-och-skatter/Aktuell-pong/302201/Inkomster--Hushall/Riket/385257/

SCB är lite rörig, men kolla själv så får ni en bild av löner.

T.ex. sammanboende med barn. Det är väl en typisk kategori som köper villa. Dessa har ca 590.000 kr i disponibel inkomst per år, dvs 49.000 kr per månad. Detta var 2014. Det har ökat sedan dess.

De som köper de dyrare villorna har mycket högre inkomst än detta, kanske det dubbla.

De flesta som köper hus har dessutom vinster från tidigare fastigheter med sig, så beloppet de lånar är långt ifrån vad fastigheten kostar.
Tittar man på just Stockholms kommun får man följande för sammanboende 30-59 år gamla:

Sammanboende utan barn
30-49 år 593,7
50-64 år 636,6
Sammanboende med barn 0-19 år
30-49 år 668,2
50-64 år 774,5
Sammanboende med kvarboende unga vuxna 20-29 år
30-49 år 747,0
50-64 år 840,1

Siffrorna avser just median av hushållens inkomst efter skatt. Hälften ligger alltså högre.
De ovan med medianinkomst får låna ca 5 MSEK. Och dom klarar ränta och amorteringar på det lånebeloppet utan bekymmer. De runt 50 kan väl ha sparat ihop 3 MSEK och kan då köpa en lägenhet/småhus för 8 MSEK. Och hamnar då på en belåningsgrad på 62%.

Notera nu att i statistiken ovan ingår också de i Rinkeby och Husby. Fast de lär väl ligga under medianen.

Går man istället till Sollentuna som jag tror har mer villabebyggelse får vi följande

Sammanboende utan barn
30-49 år 557,4
50-64 år 639,2
30-49 år 779,7
50-64 år 897,5
30-49 år 784,1
50-64 år 886,9

Dvs medianen stiger för de med barn och faller för de utan. Och det är väl många av de med barn som bor i villa.
2016-09-09, 22:18
Medlem
Citat:
Men herregud, det är ju jag som tagit upp M3 kontra KPI och "ni" som valt att inte lägga någon vikt vid det, eftersom det inte går att trolla bort med väggar av text.

Så nej, din förklaring behöver jag inte en gång till, jag förstår vad M3 är, vad KPI är, och hur vansinnigt stor obalansen är dom emellan, och hur den växer sig större för varje år som "lånefesten" får fortgå.

Den dolda inflationen som borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt, i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...

När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram, men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.

Men, den som lever får se, innan vi kan se en ljusning måste ju först de allra flesta bli galna, och jag inväntar att jag själv börjar tänka tanken "man kanske borde köpa" för det är signalen om att det snart är dags för systemhaveri.

+1.
2016-09-09, 22:20
Medlem
Tittade lite på slutpriser på Booli i dag. Verkar som att de stora och de små bostäderna har tappat rejält i vissa områden i centrala Stockholm. Kan det vara så att de stora tappar för att amorteringarna är kännbara på dem och att de små tappar för att bostadsspekulanterna överger dem?
De medelstora bostäderna verkar dock gå upp vad jag kan se.
2016-09-09, 22:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Den dolda inflationen som borde innebära en enormt hög nulägesränta blundas det för, inte bara i Sverige utan globalt, i USA har man tom slutat redovisa penningmängden öppet, just för att slippa frågor om att "hmm det det, hur tänkte ni lösa det?"...

När mängden pengar ökar har man inflation, eftersom det befintliga totala värdet av alla pengar späds ut med hjälp av nya. När man har inflation borde man ha högre ränta, men om man gömmer obalanser på 10-15% årligen och samtidigt har minusränta ja, då skapar man obalanser som kan bli tråkiga att behöva damma av och hantera längre fram, men det skiter ju vår kära bostadselit här inne i, bara dom får känna sig rika, visa upp nya grillen för grannarna och prata om senaste Thailandsresan med vännerna.

Du får gärna redogöra för denna dolda inflation men det skulle vara intressant att höra vilken effekt inflation har på lån med mycket låg ränta samt vilken effekt det har på de nominella priserna på bostäder.
2016-09-09, 22:31
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tittar man på just Stockholms kommun får man följande för sammanboende 30-59 år gamla:

Sammanboende utan barn
30-49 år 593,7
50-64 år 636,6
30-49 år 668,2
50-64 år 774,5
30-49 år 747,0
50-64 år 840,1

Siffrorna avser just median av hushållens inkomst efter skatt. Hälften ligger alltså högre.
De ovan med medianinkomst får låna ca 5 MSEK. Och dom klarar ränta och amorteringar på det lånebeloppet utan bekymmer. De runt 50 kan väl ha sparat ihop 3 MSEK och kan då köpa en lägenhet/småhus för 8 MSEK. Och hamnar då på en belåningsgrad på 62%.

Notera nu att i statistiken ovan ingår också de i Rinkeby och Husby. Fast de lär väl ligga under medianen.

Går man istället till Sollentuna som jag tror har mer villabebyggelse får vi följande

Sammanboende utan barn
30-49 år 557,4
50-64 år 639,2
30-49 år 779,7
50-64 år 897,5
30-49 år 784,1
50-64 år 886,9

Dvs medianen stiger för de med barn och faller för de utan. Och det är väl många av de med barn som bor i villa.

Isåfall har ju villaägare ännu bättre ekonomi än jag hävdade. Runt 60-65.000 per månad i disponibel inkomst.

Sensmoralen är att en krasch känns avlägsen och att både priser och räntor kan stiga en hel del utan att något speciellt borde hända.
2016-09-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Hej bajskorv!

Du är ett tydligt bevis på hur enögd man blir då man faller för grupptrycket, alltså ger sig in i marknaden (sommarstugan).

Klandrar inte dig alls då det förmodligen är av naturen. Det klart man hoppas priserna inte sjunker i värde, det vet ju du!

Det är knappast lika kul att amortera av sitt lån samtidigt som värdet faller.

Var bara tvungen att ta dig som exempel..

Ha det

Bryr mig inte det minsta om priserna sjunker efter jag köpt, skall ju aldrig sälja.
Har förövrigt var inne i marknaden hela mitt vuxna liv.
2016-09-10, 00:53
Medlem
utan.att.stannas avatar
Npgon med koll på norges bubbla. Det är väldigt likartad, ttotd nycket annorlunda boformer, hlgre löner etc. Något väldigt fiffigt system de har ät Bsu konto, chans för unga att spara pengar till mkt goda vilkor som öronmörks för bostadsköp. Bra ränta, bra avdrag på skatten. Mer BSU till sverige. Unga skulle bli hjälpta att spara.
2016-09-10, 01:19
Medlem
CommanderTaylors avatar
Citat:
Kolla här.

1. Inkomsterna är högre än vad somliga fått för sig, i synnerhet för de som köper hus.
2. Bokalkylen visar stora överskott och rätt stora marginaler.
3. Räntorna stiger inte om lågkonjunkturen dundrar in. Tvärtom.

Nu ser ju allting helt annorlunda ut.

Jajamensan! Vad som är annorlunda är att svenskarna håller på att låna ihjäl sig. Och folk fattar ingenting eftersom "pengar är ju pengar".

http://www.acting-man.com/?p=41136

Vad som händer i Sverige är helt otroligt och saknar motstycke i världen. Våran regering har helt och hållet gått in för att underhålla en av de största privata skuldbördorna i världshistorien. Våra företag och många privatpersoner är så svårt skuldsatta att de aldrig kommer att hämta sig igen. Fullständig katastrof.

När det inte går att låna mera pengar så kommer stora delar av Sverige att sluta fungera. Svält kommer att hota och massarbetslöshet kommer att bryta ut. Alla jävla kalkyler och marginaler blir noll värda när du sparkas ifrån ditt jobb och ditt hem.
2016-09-10, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bryr mig inte det minsta om priserna sjunker efter jag köpt, skall ju aldrig sälja.
Har förövrigt var inne i marknaden hela mitt vuxna liv.

Ska du bo i samma bostad resten av livet?
Ingenting kan hända i ditt liv som innebär någon förändring?

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderTaylor
Jajamensan! Vad som är annorlunda är att svenskarna håller på att låna ihjäl sig. Och folk fattar ingenting eftersom "pengar är ju pengar".

http://www.acting-man.com/?p=41136

Vad som händer i Sverige är helt otroligt och saknar motstycke i världen. Våran regering har helt och hållet gått in för att underhålla en av de största privata skuldbördorna i världshistorien. Våra företag och många privatpersoner är så svårt skuldsatta att de aldrig kommer att hämta sig igen. Fullständig katastrof.

När det inte går att låna mera pengar så kommer stora delar av Sverige att sluta fungera. Svält kommer att hota och massarbetslöshet kommer att bryta ut. Alla jävla kalkyler och marginaler blir noll värda när du sparkas ifrån ditt jobb och ditt hem.

1. Hur definierar du att "låna ihjäl sig" när vi har så låga lånekostnader och det ständigt slås sparrekord?

2. Kan du förklara hur den där svälten och massarbetslösheten ska bryta ut, hur ser händelseförloppet för detta ut? Varför skulle privatpersoners lån leda till detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in