2016-09-08, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkflowers
Ja, jo. Varför inte
Jag bara undrade om det var nåt man kunde få skit för. Jag har ingen koll och tänker inte låtsas det heller

Det som händer, om det uppdagas, är att vårdaren får sparken. Den intagne kommer med största sannolikhet att flyttas men ses som lite av en hjälte som lyckades lägra en personal. Det finns ju även exempel på homosexuella relationer intagen-personal.
Citera
2016-09-08, 13:09
Medlem
Pinkflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLioness
Det som händer, om det uppdagas, är att vårdaren får sparken. Den intagne kommer med största sannolikhet att flyttas men ses som lite av en hjälte som lyckades lägra en personal. Det finns ju även exempel på homosexuella relationer intagen-personal.

Jag visste att vårdaren fick sparken, men inte att de flyttade den intagna. Vad beror det på, för att försvåra umgänge de två emellan eller?
Citera
2016-09-08, 13:54
Medlem
Citat:
Jag visste att vårdaren fick sparken, men inte att de flyttade den intagna. Vad beror det på, för att försvåra umgänge de två emellan eller?
Ja, och för att det kan bli svårt för de kvarvarande kollegorna. Jag tycker det är konstigt att det inte händer oftare, med tanke på att vi som personal träffar intagna oftare än våra familjer och det är oundvikligt att relationer skapas. Det handlar om vad man väljer att göra av det såklart. Om vårdaren tar sitt ansvar o säger upp sig tycker jag att det är helt ok, känslor uppstår överallt där människor möts.
Skillnad dock om det blir en relation där personal blir ombedd att ta in olagliga grejer, som det blev på tex Hall. Där handlade det ju om en personal som imponerades av kriminella och lät sig "förföras" på ett annat sätt vilket blev väldigt farligt.

Det har hänt att intagna stött på mig oxå men då har jag bara garvat och tagit det för vad det är, en rätt rolig grej. Där jag jobbade, under mina 11 år, vet jag om 4 relationer vårdare-intagen varav tre sa upp sig och en fick sparken.
Citera
2016-09-08, 14:52
Medlem
Hej!
Har läst 64sidor nu och jag måste säga att det är väldigt intressant läsning. Har dock inte hittat specifikt det jag undrar över ännu (varken här eller på resten av internet).. Jag är helt enkelt nyfiken på den öppna anstalten Rödjan i Mariestad. Någon som suttit där nyligen som kanske vill dela med sig lite om hur de är där samt hur det funkar med permissioner, besök, telefon osv.. (Vet den grundläggande infon men det skiljer ju sig så från anstalt till anstalt.) sambon har nämligen dömts till 15mån och ska därför avtjäna 10mån där om ett tag.
Citera
2016-09-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesl
Hej!
Har läst 64sidor nu och jag måste säga att det är väldigt intressant läsning. Har dock inte hittat specifikt det jag undrar över ännu (varken här eller på resten av internet).. Jag är helt enkelt nyfiken på den öppna anstalten Rödjan i Mariestad. Någon som suttit där nyligen som kanske vill dela med sig lite om hur de är där samt hur det funkar med permissioner, besök, telefon osv.. (Vet den grundläggande infon men det skiljer ju sig så från anstalt till anstalt.) sambon har nämligen dömts till 15mån och ska därför avtjäna 10mån där om ett tag.

Jag vet inte rent konkret hur det funkar lokalt, kan bara säga att jag bara har hört gott om Rödjan. De har ett jättepoppis jordbruk och bra personal. Det killarna kunde reagera lite över var det faktum att man blandar sexualbrottsdömda med vanliga dömda. Vad jag vet ställer det inte till några större problem, folk orerade mest innan de kom dit.

På öppen anstalt här i Sthlm gäller obevakade besök endast helger, typ mellan 13-17. Besöks-och teltillstånd har generellt blivit tuffare att få igenom, det är tyvärr genomgående för hela verket. På Asptuna har man privata kläder och på Svartsjö anstaltskläder förutom på helgerna. Det är en del lokala skillnader. Mitt tips är att ringa Rödjan och be att få prata med klienthandläggaren, de brukar ha bäst koll!
Citera
2016-09-08, 18:46
Medlem
Pinkflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLioness
Ja, och för att det kan bli svårt för de kvarvarande kollegorna. Jag tycker det är konstigt att det inte händer oftare, med tanke på att vi som personal träffar intagna oftare än våra familjer och det är oundvikligt att relationer skapas. Det handlar om vad man väljer att göra av det såklart. Om vårdaren tar sitt ansvar o säger upp sig tycker jag att det är helt ok, känslor uppstår överallt där människor möts.
Skillnad dock om det blir en relation där personal blir ombedd att ta in olagliga grejer, som det blev på tex Hall. Där handlade det ju om en personal som imponerades av kriminella och lät sig "förföras" på ett annat sätt vilket blev väldigt farligt.

Det har hänt att intagna stött på mig oxå men då har jag bara garvat och tagit det för vad det är, en rätt rolig grej. Där jag jobbade, under mina 11 år, vet jag om 4 relationer vårdare-intagen varav tre sa upp sig och en fick sparken.

Men säg då att en vårdare får känslor för en intagen som är besvarade och säger upp sig etc. Får de då ha kontakt när den intagne bytt anstalt och vårdaren inte längre är anställd av Kriminalvården?
Förlåt om jag bombarderar dig med frågor, tycker bara det är intressant
Citera
2016-09-08, 18:58
Medlem
Citat:
Men säg då att en vårdare får känslor för en intagen som är besvarade och säger upp sig etc. Får de då ha kontakt när den intagne bytt anstalt och vårdaren inte längre är anställd av Kriminalvården?
Förlåt om jag bombarderar dig med frågor, tycker bara det är intressant

Bomba på Nja, det där är väldigt godtyckligt och från anstalt till anstalt. Ar*löv det senaste exemplet på det, vårdaren sa upp sig men fick inte besökstillstånd pga "säkerhetsrisker". När jag lämnade KV fick jag utan problem besökstillstånd för mina killar som jag är övervakare till, men först när de nedklassats el bytte anstalt. Ibland händer det att man roterar lång-och livstidsdömda för att de ska få miljöombyte.
Däremot fick jag inte besökstillstånd till en av killarna som jag inte var övervakare till men som jag ville hålla kontakten med ändå (nu har han muckat) och de hänvisade till att jag arbetat på aktuell anstalt och därmed ansågs som en säkerhetsrisk.
Senast redigerad av FruLioness 2016-09-08 kl. 18:59. Anledning: Felstavning
Citera
2016-09-09, 08:22
Medlem
Pinkflowerss avatar
Jag kom på en till fråga.

Hur väljer de vilken anstalt man hamnar på? Är det slumpen som avgör eller finns det någon tanke bakom?
Vet vissa som haft 80 mil mellan hem och anstalt, vilket gör det svårt/dyrt för familj att hälsa på. Funderade då på om det kanske är meningen att bryta vänskap som inte är positiv i KVs ögon.
Fan vad jag krånglar; helt enkelt om det är för att kriminella vänner inte ska ha lika lätt att kontakta en (eller kanske försöka hjälpa rymma vid permissioner).
Citera
2016-09-09, 08:31
Medlem
Citat:
Jag kom på en till fråga.

Hur väljer de vilken anstalt man hamnar på? Är det slumpen som avgör eller finns det någon tanke bakom?
Vet vissa som haft 80 mil mellan hem och anstalt, vilket gör det svårt/dyrt för familj att hälsa på. Funderade då på om det kanske är meningen att bryta vänskap som inte är positiv i KVs ögon.
Fan vad jag krånglar; helt enkelt om det är för att kriminella vänner inte ska ha lika lätt att kontakta en (eller kanske försöka hjälpa rymma vid permissioner).

Intagna får lämna önskemål på anstalt, ibland finns det en tanke från placeringsenheten-man kanske ska gå någon typ av utb på en särskild anstalt tex. I vissa fall tas hänsyn till familj men absolut inte alltid. Alla män som döms till 4 år el mer hamnar på riksmottagn på Kumla först och placeras ut därifrån. För kvinnor är det motsv 2 år el mer och de har sin riksmottagn på Hinseberg.
Placeringsenheten tittar oxå på ev kriminella nätverk på anstalterna, vart finns det olämpliga konstellationer och fiender, sådant spelar stor roll. Du kanske ska till en beh avd, som finns på tex Skänninge (12-steg).
Citera
2016-09-09, 14:06
Medlem
MeLikeBenzos avatar
Tänkte att min fråga kanske passar in bäst här.
Ska på söndag besöka en polares polare med min polare. Personen i fråga sitter inne på Hall för ett narkotikabrott, straffad sedan innan. Vilken avdelning är jag inte 100 på.
Några snabba frågor:
1. Jag som tidigare är känd av polis och sjukvård som missbrukare och har varit misstänkt för narkotikaförsäljning. Kommer jag behöva strippa mig naken på anstalten?
2. Kan jag ta med mig min narkotikaklassade medicin in, (säkert dum fråga, lär vara strängt nej)
3. Ponera att jag och polaren försöker smuggla in en mindre mängd narkotika, (endast till polaren som sitter, som aldrig skulle gola). Om vi blir upptäckta, vad blir påföljderna? Vill helst bara vara på besök på kåken liksom
4. Något sätt att få ta med mobiltelefonen in under besöket?
5. Något annat som kan vara bra att veta?
Citera
2016-09-09, 17:41
Medlem
hmm i ditt fall och iom att det är hall så lägg ner dehär planerna det är inte värt det
Citera
2016-09-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeLikeBenzo
Tänkte att min fråga kanske passar in bäst här.
Ska på söndag besöka en polares polare med min polare. Personen i fråga sitter inne på Hall för ett narkotikabrott, straffad sedan innan. Vilken avdelning är jag inte 100 på.
Några snabba frågor:
1. Jag som tidigare är känd av polis och sjukvård som missbrukare och har varit misstänkt för narkotikaförsäljning. Kommer jag behöva strippa mig naken på anstalten?
2. Kan jag ta med mig min narkotikaklassade medicin in, (säkert dum fråga, lär vara strängt nej)
3. Ponera att jag och polaren försöker smuggla in en mindre mängd narkotika, (endast till polaren som sitter, som aldrig skulle gola). Om vi blir upptäckta, vad blir påföljderna? Vill helst bara vara på besök på kåken liksom
4. Något sätt att få ta med mobiltelefonen in under besöket?
5. Något annat som kan vara bra att veta?

1. Nej
2.Nej
3.Polisanmälan.
4.Nej.
5.Vilken avd han sitter på är oväsentligt för besöket. Hade han befunnit sig på Fenix el isol hade ni inte ens varit där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in