2016-09-09, 16:42
Medlem
När det gäller A*is drunkning går inte ekvationen ihop.
När räddningstjänsten anländer vid 8-tiden på lördagsmorgonen ligger ekan 10-15 meter rakt västerut från bryggan. Det blåser de mellan 2,8 och 4,5 meter från västsydväst, alltså i det närmaste vinkelrätt mot strandkanten.
Att sedan A*i hittas på "dumpningsavstånd" från bryggan, på cirka en meters djup, ihop med vittnesmålet om båten samt vindförhållandena gör att det pekar mycket starkt på ett arrangemang.
Min gissning är att A*i legat på botten i åtskilliga timmar, eller sedan fredagskvällen.
Ekan fick en skjuts utåt strax innan räddningstjänsten anlände.
Frågan är också vem/vilka som hjälpte JM med arrangemanget?
Svärsonen J*far ligger bra till...
För övrigt fanns bara en bil på plats vid stugan när räddningstjänsten och senare polisen anlände. Bilen var JM:s.
Citera
2016-09-09, 17:00
Medlem
Detta var kanske droppen för JM
Sommarstugemordet: Pappan ville sälja dotterns "oas"
ARBOGA
"Jag vet att hon älskade att vara där"

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4269332-sommarstugemordet-pappan-ville-salja-dotterns-oas-
Citera
2016-09-09, 17:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
När räddningstjänsten anländer vid 8-tiden på lördagsmorgonen ligger ekan 10-15 meter rakt västerut från bryggan. Det blåser de mellan 2,8 och 4,5 meter från västsydväst, alltså i det närmaste vinkelrätt mot strandkanten.
Att sedan A*i hittas på "dumpningsavstånd" från bryggan, på cirka en meters djup, ihop med vittnesmålet om båten samt vindförhållandena gör att det pekar mycket starkt på ett arrangemang.
Min gissning är att A*i legat på botten i åtskilliga timmar, eller sedan fredagskvällen.
För övrigt fanns bara en bil på plats vid stugan när räddningstjänsten och senare polisen anlände. Bilen var JM:s.

Hade Aki ingen bil?
Uppgiften om en bil har jag inte sett tidigare.
Kan "assistenterna" ha tagit Aki's bil tillbaka till
Eskilstuna? Det verkar osmart.
Kan han ha åkt dit med JM? Det verkar osannolikt.
Kan han ha åkt båt, som någon föreslog? Uppskattnings-
vis 36 sjömil totalt, genom Hjälmare Kanal med slussar,
samt att det inte fanns någon båt lämplig för färden.
Det verkar osannolikt.

Logisk förklaring
Det finns en rimlig förklaring. De två "assistenterna" gav
Aki lift dit. Dom skulle tillbaka till Eskilstuna på kvällen,
så han var utlovad lift tillbaka. Då behövde han inte köra,
och kunde ta en öl eller två. Han skulle ju "bara" träffa
sina barn, som han tyckte mycket om, och få skilsmässo-
pappren påskrivna. Sedan tillbaka till Eskilstuna. Trodde han...

Akis mobil
Hade Aki mobil på sig? Fanns den med honom i vattnet?
När exakt, försvann den i så fall från mobilnätet?
Vilka samtal ringdes till/från mobilen innan?

Citera
2016-09-09, 17:08
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
ARBOGA

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4269332-sommarstugemordet-pappan-ville-salja-dotterns-oas-

Det krävs mer för att mörda sina föräldrar än att de inte tycker om vad man gör och hur man lever.

Min teori en ytterligare en sista gång.

- Föräldrarna hade förstått att drunkningen inte var en olycka och hade bevis för detta. En hemsk hemlighet, tung att bära. Till sist gick det inte längre, JM konfronterades och föräldrarna ställde ultimatum. "Gå till Polisen och berätta!", men JM hade en annan lösning.

- Att stugan skulle säljas berodde nog på att de helt enkelt inte kunde ha kvar den efter det som hänt (drunkningen).
Citera
2016-09-09, 17:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
ARBOGA

Man kan ju säga att det är gott om motiv och tillfälle
för den huvudmisstänkte i den här tråden.

Citera
2016-09-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollan-Kollan
Ah! Det fetmarkerade hoppas jag är hårda fakta.
Vi börjar bakifrån: var återfanns A*is bil? Hade den inte varit där alls? Hur kom han dit i så fall? (jag förlänger inte frågorna)
Ekan: utan att ha sett den, så vågar jag påstå att en eka kan skvalpa fram och tillbaka såpass nära strandkanten att 10-15 meter är ett ointressant avstånd, bortsett från att man vet att de inte slitit sig.
Kroppen: "inom dumpningsavstånd" - ska det vara en armslängd eller så? Varför låg den på en meters djup? Den borde också ha skvimpat runt med vågorna även om de inte var skyhöga precis i den vinden. Lite guppar det ju alltid. Den har alltså inte flutit mot land efter en roddtur utåt ... Visst kan han ha trampat i luften, mellan båt och brygga när han skulle ut eller i land, jo. Fanns det några intressanta saker i båten?
Var var hans mobil? Hade han pratat med nya vivet kvällen före?
Räddningstjänst kl 8 på morgonen: och då hade JM sovit i 12 timmar??? Vem larmade? Var var alla andra?

Andra pseudofakta som jag vill ha äkta kunskap om:
Sprutan i Egypten; vad var det fråga om? Varför hade JM tillgång till en injektionsspruta? Hade A*i diabetes eller allvarliga allergibesvär eller vad?
Varifrån kommer uppgiften att A*i planerat att övernatta i stugan? Var det inte en högst ofrivillig övernattning skapad av JM et consortes?

Om vi sitter här och gissar, hur tror ni inte att JMs föräldrar hade grubblat?
Citera
2016-09-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Det krävs mer för att mörda sina föräldrar än att de inte tycker om vad man gör och hur man lever.

- Föräldrarna hade förstått att drunkningen inte var en olycka och hade bevis för detta. En hemsk hemlighet, tung att bära. Till sist gick det inte längre, JM konfronterades och föräldrarna ställde ultimatum. "Gå till Polisen och berätta!", men JM hade en annan lösning.

- Att stugan skulle säljas berodde nog på att de helt enkelt inte kunde ha kvar den efter det som hänt (drunkningen).
Det kan ju vara som du säger för föräldrarnas del. Men för JM kan det ha varit känskomässigt smärtsamt och utlöst ett mordiskt raseri. Och vad jag förstår, var anledningen till att föräldrarna var i stuga på mordnatten att röja och flytta ut.

Polisen har känt till säljplanerna sedan mordkvällen, då den skadade 63-åriga kvinnan förklarade varför dörrarna på uthusen stod på vid gavel, men vill inte kommentera uppgifterna.
Senast redigerad av girlang 2016-09-09 kl. 17:28.
Citera
2016-09-09, 17:34
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Det kan ju vara som du säger för föräldrarnas del. Men för JM kan det ha varit känskomässigt smärtsamt. Och vad jag förstår så var anledningen till att föräldrarna var i stuga på mordnatten att röja och flytta ut.

Polisen har känt till säljplanerna sedan mordkvällen, då den skadade 63-åriga kvinnan förklarade varför dörrarna på uthusen stod på vid gavel, men vill inte kommentera uppgifterna.

Jag läste också det med att de röjde stugan, men jag tror inte ens JM skulle mörda för att de ville sälja. Jag tycker det verkar som om de kommit långt i säljprocessen. Mäklare hade kontaktats och de hade beställt container och börjat tömma.

Jag tror att föräldrarna hade känt till eller misstänkt drunkningens verkliga bakgrund ett tag, de var förtvivlade och insåg att de inte skulle kunna njuta av stugan mer. Det hade säkert pratat med JM och krävt att hon lade korten på bordet ang drunkningen. JM förstod att detta skulle hon aldrig kunna snacka sig ur, det var kört för henne. Föräldrarna måste tystas...
Citera
2016-09-09, 17:40
Medlem
Citat:

Nja vet du, när man uppnår den åldern (jag och mina vänner har gjort det med råge) så börjar man se om sina hus på ett helt annat sätt än förr. Man vill förenkla, göra resten av livet så lättskött som möjligt. Det kan man göra genom att sälja bort trädgårdar, sommarstugor och annat som kräver daglig skötsel. Flytta till bekvämare boende osv. Det är inte ovanligt att man överlåter fast egendom till barnen, eller realiserar för att behålla en del pengar själva och dela resten med barnen för att undvika bråk. Om, som vi ser, sommarstugan varit JMs oas, så visst kan hon ha blivit rasande för att hon skulle mista den. Å andra sidan kunde hon bett att få lösa ut den från familjen. Hon trodde sig väl ha goda inkomster eller inkomstmöjligheter fortfarande? Eller inte.
Du ser, man kan ha helt olika perspektiv på det här och vi kan bara lägga förslagen på hög. Frågan är om det är meningsfullt att leta efter rationaler i det här fallet, som ändå tycks drivet av någon sorts mentalt tillkortakommande.
"Personlighetsstörning", för att uttrycka det milt och vagt.
Citera
2016-09-09, 17:51
Medlem
lasternassummas avatar
Långsamt mal rättsväsendets kvarnar…

"Är den mordmisstänkte 18-åringen intressant också i utredningen om de flyktingpojkar
som misshandlades i Eskilstuna i somras? Och finns det samband mellan utredningarna?
– Kanske, säger åklagare Thomas Bergström i Eskilstuna som håller i utredningen."

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4351312-aklagaren-om-misshandeln-ett-markligt-sammantraffande-

Rubriken på artikeln:
"Ett märkligt sammanträffande"

Hallå!

Citera
2016-09-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Det var detta jag avsåg med mitt inlägg igår. Om nu försäkringsbolaget har på fötterna i detta hänseende blir ju en egen "mordutredning" helt onödig, jag fattar faktiskt fortfarande inte varför de lagt sig i hur själva dödsfallet har gått till.

Att ett försäkringsbolag skulle göra detta för att det är "rätt sak att göra" känns helt orimligt. Det rimliga är - som många sagt - att de vill slippa betala ut några pengar. Har de bevis för att livförsäkringen är ogiltig så är det kört för JM att få ut några pengar - utredningen borde ha varit inriktad på att verifiera att hon personligen utgett sig för att vara maken (eller liknande tillvägagångssätt). Är det nån på IF som tror han är Hercule Poirot eller så?
Ursäkta var premien inbetald? Isf av vem. Går väl att spåra vem som girerat.
Citera
2016-09-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ja en olycka händer lätt. Fast i detta fall hade ju en livförsäkring på 2,5 miljoner tecknats, den olycksdrabbade hade tidigare förgiftats och var rädd för JM. Hela scenen var riggad för att se ut som en olycka!

Ja precis.
Men jag vill liks nämna att det som planerats kan vara nog så svårt att slå hål på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in