2016-09-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nja, riktningskoefficienten k₁ för den första linjen är ju -16/15 och det ska gälla att k₁*k₂ = -1 så det är hyfsat enkelt att lösa ut värdet på k₂.

För att avgöra om du gjort rätt eller fel på andra uppgiften är det enklast om du börjar med att förklara hur du fått fram de tre hörnen för triangeln.

Okej ska man multiplicera -16/15*5/9 för att lösa ut värdet? Medan den andra uppgiften tänkte jag man summera 5+5 = 10 från de två ekvationerna. Därefter multipliceras 10 med 1 och sen delar med 2. Vilket ger arean 5. Om detta är fel, skulle du kunna visa hur man löser uppgiften?

Jag löste båda uppgifterna nu tack för hjälpen.
Senast redigerad av trakc 2016-09-08 kl. 23:01.
Citera
2016-09-08, 22:29
Medlem
Citat:
Nja, mer specifikt antar du att VLp ≥ HLp. Om du sedan adderar samma termer på båda sidor så kommer det ju trivialt att gälla att VL(p+1) ≥ HL(p+1). För att beviset ska vara fullgott måste du se vilka termer som läggs till i VL och vilka termer som läggs till i HL och visa att sambandet gäller även mellan dessa tilläggstermer för sig, på exempelvis det sätt jag föreslog förut.

Jag tror jag inser mitt fel. Jag ser ju att jag bevisar att VLp+1 > HLp+1.

Tidigare uppgifter så stod det = med i frågan. Här står det >=, räcker det då med att bevisa enbart > och inte =?
Citera
2016-09-08, 23:25
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ditt första steg är rätt, men andra steget är fel.

0 = ln((1-x)/(1+x)) = ln(1-x) - ln(1+x) <=> ln(1-x) = ln(1+x) => e^(ln(1-x)) = e^(ln(1+x)) <=> 1-x = 1+x <=> x^2 = 0 => x = 0 (dubbelrot)

Nollställena ligger alltså i x = 0

Edit: Det gick väl lite snett här:

” 1-x = 1+x <=> x^2 = 0 => x = 0 (dubbelrot) ”
1-x = 1+x ger väl 2x = 0?

Funktionen f är strängt avtagande OCH udda där den är definierad, dvs för -1 < x < 1. Så f har ett enda nollställe: x = 0.
Senast redigerad av Nail 2016-09-08 kl. 23:51.
Citera
2016-09-09, 06:59
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Edit: Det gick väl lite snett här:

” 1-x = 1+x <=> x^2 = 0 => x = 0 (dubbelrot) ”
1-x = 1+x ger väl 2x = 0?

Funktionen f är strängt avtagande OCH udda där den är definierad, dvs för -1 < x < 1. Så f har ett enda nollställe: x = 0.

lol,
tack för rättelsen, vet inte vad som hände
Citera
2016-09-09, 07:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag tror jag inser mitt fel. Jag ser ju att jag bevisar att VLp+1 > HLp+1.

Tidigare uppgifter så stod det = med i frågan. Här står det >=, räcker det då med att bevisa enbart > och inte =?

Ja, om man visar att den ena saken är strikt större än den andra så har man därmed också visat att den ena saken är större än eller lika med den andra saken. Sambandet ≥ innefattar ju >.
Citera
2016-09-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ja, om man visar att den ena saken är strikt större än den andra så har man därmed också visat att den ena saken är större än eller lika med den andra saken. Sambandet ≥ innefattar ju >.

Bör jag visa det med siffror i slutet? Eller räcker det med att se uttrycket?
Citera
2016-09-09, 13:55
Medlem
Kan integrationsgränser vara komplexa tal? Är integralbegreppet definierat för detta?
Citera
2016-09-09, 16:16
Medlem
Skulle behöva hjälp med två uppgifter.

1. Vilket eller vilka av följande påståenden är korrekta? Markera samtliga alternativ som är rätt.
- Inget av nedanstående alternativ är korrekt.
-300 grader=5/6 varv
-240 grader=4\pi /3 radianer
-7\pi 4/radianer=320 grader
-30 grader=\pi /6 radianer

2. Om tanv= −5/4 vilka värden har då sin2v och cos2v ? Svaren kan skrivas som sin2v= a/b och cos 2v=c/d där a/b och c/d är förkortade bråktal.
Citera
2016-09-09, 16:33
Medlem
Hur bestämmer jag koefficienterna för uttrycket (x^2 + 2y)^5? Om jag utvecklar med binominalsatsen. Jag kan bestämma den med pascals triangel, men om det skulle vara ^52 istället, bör jag fortfarande rita upp pascals triangel? Eller hur kan man göra?
Citera
2016-09-09, 16:57
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Hur bestämmer jag koefficienterna för uttrycket (x^2 + 2y)^5? Om jag utvecklar med binominalsatsen. Jag kan bestämma den med pascals triangel, men om det skulle vara ^52 istället, bör jag fortfarande rita upp pascals triangel? Eller hur kan man göra?
Talen i Pascals triangel är binomialtal. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_triangle#/media/File:PascalsTriangleCoefficient.svg I en binomialutveckling är det alltså de koefficienterna som dyker upp. Det du behöver lägga märke till här är 2:an framför y och fundera på vad det innebär för koefficienterna.

Se hur binomialsatsen är formulerad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialsatsen. Skriv upp summan term för term för något n så att du förstår vad summationen och alla n- och k:n innebär.

Känner du dig osäker kan det vara en bra idé att börja med att skriva upp utvecklingen för ett enklare fall, typ (a+b)^3 för att få en känsla av "hur det fungerar". Sen kan du byta ut a mot x² och b mot 2y och gå på ditt fall.
Senast redigerad av starke_adolf 2016-09-09 kl. 17:02.
Citera
2016-09-09, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Talen i Pascals triangel är binomialtal. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_triangle#/media/File:PascalsTriangleCoefficient.svg I en binomialutveckling är det alltså de koefficienterna som dyker upp. Det du behöver lägga märke till här är 2:an framför y och fundera på vad det innebär för koefficienterna.

Se hur binomialsatsen är formulerad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialsatsen

Känner du dig osäker kan det vara en bra idé att börja med att skriva upp utvecklingen för ett enkelt fall, typ (a+b)^3 för att få en känsla av "hur det fungerar". Sen kan du byta ut a mot x² och b mot 2y och gå på ditt fall.

Men jag ser ändå inget, förstår det inte helt bra antar jag då. Ritar jag upp triangeln så blir det ju helt tydligt.

(a+b)^3 = a^3 + 3a^2b + 3ab^2 + b^3

(a+b)^4 = a^4 + 4a^3b + 6a^2b^2 + 4ab^3 + b^4

Hur kan jag komma fram till det fetstilade på ett "snabbt" sätt?
Citera
2016-09-09, 17:08
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Men jag ser ändå inget, förstår det inte helt bra antar jag då. Ritar jag upp triangeln så blir det ju helt tydligt.

(a+b)^3 = a^3 + 3a^2b + 3ab^2 + b^3

(a+b)^4 = a^4 + 4a^3b + 6a^2b^2 + 4ab^3 + b^4

Hur kan jag komma fram till det fetstilade på ett "snabbt" sätt?
(a+b)^4 = a^4 + 4a^3b + 6a^2b^2 + 4ab^3 + b^4 är detsamma som
(a+b)^4 = (4 över 0) a^4 + (4 över 1) a^3b + (4 över 2) a^2b^2 + (4 över 3) ab^3 + (4 över 4) b^4

Där (n över k) är binomialtalet.

Du kan komma fram till det "på ett snabbt sätt" genom att du vet vilken term i utvecklingen du söker koefficienten framför och därför även vet vilket binomialtal som motsvarar den koefficienten. I den fetade termen är det termen för k=2, den term där exponenten för a är a^(n-k) = a^(4-2) = a² och b^k = b².
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in