2016-09-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoF12
Visst kan det vara en olycka.
Men med alla besvärande omständighet som kommit fram angående Johanna. Livförsäkring misstänka förgiftning och andra omständigheter, 100 procent hon har med detta att göra. Sedan att det inte håller i en rättegång men polisiärt kommer detta vara löst.
Finns ingen anledning att krångla till saker.

Nog lutar det mot mord.
Ett scenario kan va att dom som har hjälpt henne blivit lovade pengar
när livförsäkringen betalas ut, nu blev det inte så.

Dom kan ha pressat henne och hotat med diverse repressalier för att få sina pengar,
vilket fått henne att fatta ett desperat beslut.
Citera
2016-09-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Vad sägs om att AP tvingades att dricka?

Med den bild vi nu alla(?) har av JM, så vore det väl inte långsökt att tänka sig att hon mha sina lejda hejdukar och hot om kraftigt våld mot AP lyckats få i honom sprit?

Finns ingenting så här långt som tyder på att AP frivilligt skulle ha hävt i sig sprit.
Tvärtom, så talar precis ALLT mot att han skulle sätta sig och grogga med den j-a häxan!

Det är fullt möjligt med tanke på hur jm tycks agera när hon vill ha cash och helst mycket. Hon kan ha lurat dit honom och med våld, hot eller spetsad drink satt honom ur spel eller tvingat honom att hälla i sig en spetsad drink. Vet man om kroppen hade skador? Utgår ifrån att inget hittats.
Citera
2016-09-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, listan på knep man kan ta till för att manipulera en far, som sätter sina barn före allt annat, kan göras hur lång som helst. Alla spekulationer om kidnappningar och vapenhot är onödiga. Sådant behövs helt enkelt inte.

Så kan det vara. Hon hotar barnen direkt eller indirekt. Kanske hon hotar med självmord? Det fungerade ju med pappan tills han tröttnade.
Citera
2016-09-09, 15:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
ICD F60-F69
Vad menar du? Du anger diagnoskod för tio olika diagnoser.

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Ja men om man hannar i ett läge där man tror att båda leder till döden, blir man inte desperat då och försöker ta sig ur situationen?
Jo, om han nu 100% trodde att han skulle bli mördad så stämmer det du säger men varför skulle JM låta honom fatta det i förväg? Även om man misstänker att det kan gå åt helvete så finns ju fortfarande chansen att man kommer levande hem om man gör som dom säger.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-09-09 kl. 15:22.
Citera
2016-09-09, 15:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vad menar du? Du anger diagnoskod för tio olika diagnoser.

Jo, om han nu 100% trodde att han skulle bli mördad så stämmer det du säger, men varför skulle JM låta honom fatta det i förväg? Även om man misstänker att det kan gå åt helvete så finns ju fortfarande chansen att man kommer levande hem om man gör som dom säger.

ICD F60.2 är Antisocial personality disorder

eller, från den svenska varianten

ICD-SE F60.2 Antisocial personlighetsstörning

En personlighetsstörning som karakteriseras av bristande hänsynstagande till sociala förpliktelser och andra människors känslor. Det finns en stor diskrepans mellan beteende och rådande sociala normer. Beteendet modifieras knappast av obehagliga erfarenheter, inklusive straff. Frustrationströskeln är låg och detsamma gäller tröskeln för aggression, inklusive våldshandlingar. Det finns en tendens att skylla på andra eller att bortförklara beteenden som leder till konflikt med samhället genom trovärdiga rationaliseringar.
Personlighetsstörning:
• amoralisk
• antisocial
• asocial
• psykopatisk
• sociopatisk
Utesluter:
Beteendestörningar av utagerande slag (F91.-)
Emotionellt instabil personlighetsstörning (F60.3)

Att ställa en diagnos via tidningsuppgifter och tråddialoger
är inte att rekommendera. De drag som framkommit hos
JM, både från agerande och från vittnesuppgifter pekar
dock i viss riktning.
Som många varit inne på är det inte osannolikt att hon
borde ha flera diagnoser. Någon har hon sannolikt, med
tanke på den medicinering som det skrivits mycket om.

PS. ICD F60-F69 är betydligt fler än 10 diagnoser…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-09 kl. 15:35.
Citera
2016-09-09, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
ICD F60.2 är Antisocial personality disorder

eller, från den svenska varianten

ICD-SE F60.2 Antisocial personlighetsstörning

En personlighetsstörning som karakteriseras av bristande hänsynstagande till sociala förpliktelser och andra människors känslor. Det finns en stor diskrepans mellan beteende och rådande sociala normer. Beteendet modifieras knappast av obehagliga erfarenheter, inklusive straff. Frustrationströskeln är låg och detsamma gäller tröskeln för aggression, inklusive våldshandlingar. Det finns en tendens att skylla på andra eller att bortförklara beteenden som leder till konflikt med samhället genom trovärdiga rationaliseringar.
Personlighetsstörning:
• amoralisk
• antisocial
• asocial
• psykopatisk
• sociopatisk
Utesluter:
Beteendestörningar av utagerande slag (F91.-)
Emotionellt instabil personlighetsstörning (F60.3)

Att ställa en diagnos via tidningsuppgifter och tråddialoger
är inte att rekommendera. De drag som framkommit hos
JM, både från agerande och från vittnesuppgifter pekar
dock i viss riktning.
Som många varit inne på är det inte osannolikt att hon
borde ha flera diagnoser. Någon har hon sannolikt, med
tanke på den medicinering som det skrivits mycket om.

Ja, jag vet att F60.2 är psykopati. Inget i det jag skrev motsade det.

Jag tror ej att JM har någon samsjuklighet med sin förmodade psykopati. Diagnos får man vid varje vårdtillfälle, det måste läkaren skriva in i datorn. Att man får SSRI betyder nödvändigtvis inte att man har någon tung diagnos. Om JM har bipolaritet ska jag äta upp min hatt. Hon går inte på knark heller.
Citera
2016-09-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
Men har de bara dragit slutsatsen att eftersom det var pålandsvind så borde ekan befunnit sig vid land? Jag tänker mig att förutom vinden så spelar det en avgörande roll hur vattenströmmar i sjön går och dessutom borde vågor påverka båtens rörelse. Dessutom Aki när han föll i om han nu gjorde det fast den påverkan kanske är minimal.

Det borde ganska enkelt gå att prova när vindförhållandena är som 6-7 augusti förra året att placera ut en eka i sjön och se hur den rör sig.

Om det rör sig om ett mord gissar jag att gm dränkt Aki på kvällen och på morgonen innan JM kontaktar polisen puttar hon ut ekan så att den ska befinna sig vid Akis kropp nära land.

Ja, det här med ekan kan nog vara lite tunt som bevis. En eka kan nog dra sin väg, om man inte förtöjer den vid bryggan, även om det blåser pålandsvind. Dessutom kan vinden lokalt avvika från den dominerande vindriktningen. Behöver testas på plats under liknande förhållanden men sådana är svåra att åstadkomma. I bästa fall ett indicium men alternativa förklaringar har ju lagts fram och kan göras så av försvaret. Om det skett ett mord krävs det nog ett erkännande för att det ska gå att styrka. Droger i blodet kan nog inte ens ses som ett indicium. Förstår att polisen inte visade någon entusiasm att öppna fallet igen.
Citera
2016-09-09, 15:49
Medlem
Citat:
PS. ICD F60-F69 är betydligt fler än 10 diagnoser…
Ja, det är fyrtio. Min poäng i ursprungsinlägget kvarstår dock.
Citera
2016-09-09, 15:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja, jag vet att F60.2 är psykopati. Inget i det jag skrev motsade det.

Jag tror ej att JM har någon samsjuklighet med sin förmodade psykopati. Diagnos får man vid varje vårdtillfälle, det måste läkaren skriva in i datorn. Att man får SSRI betyder nödvändigtvis inte att man har någon tung diagnos. Om JM har bipolaritet ska jag äta upp min hatt. Hon går inte på knark heller.

Jag försökte bara förtydliga...

Det spelar inte så stor roll här, men om vi nu ska vara korrekta
så är inte psykopati en diagnos i de stora diagnosmanualerna.
Antisocial personlighetsstörning är det som finns i ICD-10 och
som är närmast.
Det finns något som kallas Hares diagnoskriterier som används
för att identifiera psykopater, men det finns t.ex. skillnader
mellan män och kvinnor som kan skapa osäkerheter när det
gäller psykopater.

Diagnosbeteckningar har betydelse, vid diagnoser, för behandling,
för statistik bl.a. Att dom är internationella underlättar i många
sammanhang.

PS. Jag tror att JM bör klassas som psykopat.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-09 kl. 16:18.
Citera
2016-09-09, 15:52
Medlem
Citat:
Det spelar inte så stor roll här, men om vi nu ska vara korrekta
så är inte psykopati en diagnos i de stora diagnosmanualerna.
Antisocial personlighetsstörning är det som finns i ICD-10 och
som är närmast.
Jo, och det har du redan skrivit i tråden. Dessutom fattar du ju perfekt vad jag avser så vi behöver ju inte vara asperger med varandra.

Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-09-09 kl. 15:55.
Citera
2016-09-09, 16:17
Medlem
Big-Lees avatar
Det finns ju typ hundra förklaringar till varför han var där, varför han drack alkohol och varför han verkar ha planerat att sova över. Men en förklaring skulle ju också kunna vara att det var han som umgicks med sina barn i svärisarnas sommarstuga och HON kom dit och stannade över. Han kanske inte hade skaffat en egen bostad ännu, nya tjejens lägenhet kanske inte kändes så rolig mitt i sommaren så han fick låna A*nki och G*rans stuga några dagar för att umgås med sina barn. Bara spekulationer som allt annat.

En annan sak. Jag var helt säker på att det framkommit tidigt i tråden att försäkringspengarna inte hade dragits från A*is vanliga konto. Sagt i någon intervju med person från IF. ingen annan som minns det? Har jag drömt?

Citat:
Jo, och det har du redan skrivit i tråden. Dessutom fattar du ju perfekt vad jag avser så vi behöver ju inte vara asperger med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lite konstigt att han åker dit ensam om han är pass rädd.
Citera
2016-09-09, 16:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lee
Det finns ju typ hundra förklaringar till varför han var där, varför han drack alkohol och varför han verkar ha planerat att sova över. Men en förklaring skulle ju också kunna vara att det var han som umgicks med sina barn i svärisarnas sommarstuga och HON kom dit och stannade över. Han kanske inte hade skaffat en egen bostad ännu, nya tjejens lägenhet kanske inte kändes så rolig mitt i sommaren så han fick låna A*nki och G*rans stuga några dagar för att umgås med sina barn. Bara spekulationer som allt annat.

En annan sak. Jag var helt säker på att det framkommit tidigt i tråden att försäkringspengarna inte hade dragits från A*is vanliga konto. Sagt i någon intervju med person från IF. ingen annan som minns det? Har jag drömt?

Jag har letat, men inte sett hur premien betalades, varken i
media eller i tråden.
En uppgift, så enkel att kolla upp, och definitivt inte utan
ett visst bevisvärde…

PS. Det kan ju ha varit från ett gemensamt konto, men inte
om hon ville dölja det för honom, vilket uppgifterna om den
förfalskade namnteckningen skvallrar om.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-09 kl. 16:37. Anledning: PS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in