2016-09-09, 12:38
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lite konstigt att han åker dit ensam om han är pass rädd.
Han hade ju sina barn där och visst hade man åkt dit för deras skull... Kan ha varit tjafs från JMs sida, som tex att "nu skiter jag i ungarna, jag låter dem sitta här och skrika" har själv varit med om det scenariot med det aset till kärring jag har ungar ihop med.
Citera
2016-09-09, 12:52
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja mina läkarkollegor klistrar i alla fall ibland diagnosen "antisocial personlighetsstörning" på folk. De som råkar ut för detta har en personlighet som liknar det man förr kallade '"psykopat".

Egentligen påstår jag inte alls att hon lider av bipolaritet, jag vill mest bara peka på faktorer som kan tala för eller emot, att antagandet att JM lider av bipolaritet är riktigt.

Det enda ärliga svar jag kan ge i det sammanhanget är: Jag vet inte.
Psykopati eller antisocial personlighetsstörning är ju bara semantik - de beskriver samma sak med olika namn. Även om - som du säger - begreppet psykopat är ett daterat uttryck så är det i mitt tycke mer gångbart då fler förstår innebörden. Dessutom så tycker jag "antisocial" är ett direkt felaktigt epitet. Psykopater är ofta extremt socialt kompetenta, de är charmiga och övertygande.

Självklart så har det alltid funnits psykopater och lika självklart lär sig läkare och andra inom vården känna igen dessa. Kan det vara så att denna diagnos är dold bakom en speciell kod? Eller säger en läkare rakt ut till en patient att denne lider av en antisocial personlighetsstörning?
(Sorry för off topic!)
Citera
2016-09-09, 12:56
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har fått tolkhjälp nu och förstår vad du menar, men jag är inte ense med tolken och dig, jag tror att när en åklagare väl tittar på fallet igen, även om han/hon tittar med IF,s ögon till hjälp så kommer fallet att läggas ner.

Åklagare och polis vill inte ha öppna fall som ligger och skvalpar och ger dålig statistik, jag tror att stämpeln "brott kan ej styrkas" kommer fram igen och då är IF tillbaka på ruta ett.

Vad polisen kommer fram till har ingenting med utbetalningen av försäkringen att göra. Läggs utredningen ned i brist på bevis så kommer det ändå inte att betalas ut några pengar.

Sedan har du nog inte "sett" ett tidigare inlägg

"Så till en viss i tråden "högljudd" postare i detta ämne vill jag meddela:
Livförsäkringsdelen i IF (och vad jag vet alla andra bolag) är ömsesidig vilket betyder att allt överskott tillfaller försäkringstagarna gemensamt. IF kommer inte åt dessa pengar.
Med detta faller vissas (ditt) resonemang platt till marken"
2016-09-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Han hade ju sina barn där och visst hade man åkt dit för deras skull... Kan ha varit tjafs från JMs sida, som tex att "nu skiter jag i ungarna, jag låter dem sitta här och skrika" har själv varit med om det scenariot med det aset till kärring jag har ungar ihop med.

Ja, listan på knep man kan ta till för att manipulera en far, som sätter sina barn före allt annat, kan göras hur lång som helst. Alla spekulationer om kidnappningar och vapenhot är onödiga. Sådant behövs helt enkelt inte.
Citera
2016-09-09, 13:03
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Psykopati eller antisocial personlighetsstörning är ju bara semantik - de beskriver samma sak med olika namn. Även om - som du säger - begreppet psykopat är ett daterat uttryck så är det i mitt tycke mer gångbart då fler förstår innebörden. Dessutom så tycker jag "antisocial" är ett direkt felaktigt epitet. Psykopater är ofta extremt socialt kompetenta, de är charmiga och övertygande.

Självklart så har det alltid funnits psykopater och lika självklart lär sig läkare och andra inom vården känna igen dessa. Kan det vara så att denna diagnos är dold bakom en speciell kod? Eller säger en läkare rakt ut till en patient att denne lider av en antisocial personlighetsstörning?
(Sorry för off topic!)

ICD F60-F69
Citera
2016-09-09, 13:10
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är lite märkligt, från försäkringsbolaget kan de neka att betala ut vid relativt låg grad av misstänkta oegentligheter. Det kan vara vääääldigt långt avstånd till den grad av bevisning som ska till för att åklagare ska ta ett misstänkt dödsfall till domstol. Åklagare ska väl ha bevisning som bär dryga 90% sannolikhet att få den misstänkte fälld har hen inte det kan det vara så att denne begår ett tjänstefel om hen ändå driver saken.

Men, att man upptäckt omständigheter som indikerar försäkrings bedrägeri ska de såklart anmäla med den bevisning som de funnit i sin utredning som visar på detta. Faat det är ju inte säkert att det går att koppla den av försäkringsbolaget misstänkte till detta.

Principiellt skulle det kanske kunna vara så att det var den nye flickvännen eller någon kring henne som tecknade försäkringen men att hans band till JM visar henne som efterlevande?

(Sedan har väl såväl banker och försäkringsbolag fått kritik i omgångar över att föra register över folk med uppgifter som inte varit aktualiserade eller relevanta för deras direkta verksamhet och där uppgifter ibland bestått av obekräftade rykten som ibland visat felaktiga men fått negativa konsekvenser för försäkringstagarna. Man vet ju inte om det är något sådant som ligger bakom att de vill mana på att öppna mordutredning).

Även om det inte är troligt så visst det skulle kunna vara som du skriver.
Men då ska det framgå av de dokument som undertecknades i samband med att försäkringen togs. Försäkringstagare, förmånstagare, betalare.

IF har blivit utsatta för ett försök till försäkringsbedrägeri. Om Aki levde och IF uppmärksammat den falska underskriften hade dom agerat på samma sätt. Förklarat försäkringen ogiltig och gjort en polisanmälan.
Citera
2016-09-09, 13:13
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
ICD F60-F69
Aha!
Tack.
Citera
2016-09-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Det jag tänker mig är att det måste ha varit ganska mörkt ute på sjön den natten, hur kan han ha vetat i vilken riktning han skulle simma, med den promillehalten i blodet?

Det kan finnas lampor som lyser på stugor som gör att man känner igen strandsiluetten.
Citera
2016-09-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En olycksteori till.

Vet du om byxorna va nerhasade på honom.
Inte alls unik orsak till drunkning, står upp i båten och ska pissa, druttlar
i och byxorna hasar ner och låser benen med panik som följd.
PÅ fyllan också så går det alldeles utmärkt att drunkna på
ganska grunt vatten.

Ja, jag har vid 8-10års åldern nästan drunknat på ca 80cm djupt vatten.
Jag och en vän cyklade på en 'strandkant' där man kunde förtöja småbåtar intill.
Jag råkade cykla omkull, fick panik då jag inte visste djupet.
Sprattlade och försökte komma upp, kände ingen botten sjukt nog.
Polarn hoppade i efter en stund då han tyckte jag fånade mig först.
När jag sjönk under ytan och det blev lungt hoppade han i som sagt och drog upp mig.

Olyckor kan ske på konstigaste vis även fast man i efterhand anser att det är omöjligt.
Citera
2016-09-09, 13:33
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetnurse
Jag och en vän cyklade på en 'strandkant' där man kunde förtöja småbåtar intill.
När jag sjönk under ytan och det blev lungt hoppade han i som sagt och drog upp mig.

Olyckor kan ske på konstigaste vis även fast man i efterhand anser att det är omöjligt.

Ja en olycka händer lätt. Fast i detta fall hade ju en livförsäkring på 2,5 miljoner tecknats, den olycksdrabbade hade tidigare förgiftats och var rädd för JM. Hela scenen var riggad för att se ut som en olycka!
Citera
2016-09-09, 13:34
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetnurse

Visst kan det vara en olycka.
Men med alla besvärande omständighet som kommit fram angående Johanna. Livförsäkring misstänka förgiftning och andra omständigheter, 100 procent hon har med detta att göra. Sedan att det inte håller i en rättegång men polisiärt kommer detta vara löst.
Finns ingen anledning att krångla till saker.
Citera
2016-09-09, 14:36
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det fetade: Eller tvärtom? Inskakad i säker otrygghet. Se min editering i inlägget längre upp!

Ja men om man hannar i ett läge där man tror att båda leder till döden, blir man inte desperat då och försöker ta sig ur situationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in