2016-09-09, 08:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Lycktan|58420894]Tackar så mycket för inputen! Har 6 st DRT på G tillsammans med lite andra spetsar jag vill prova bla Magnus stinger razor modell med sk bleeders för lite mindre vilt. Hört de ska flyga grymt bra i luften, blir kul att se hur de är.
Ingen orsak.

Citat:
Rent generellt gör razor modeller någon skillnad mot mer kirurgiska (släta) egentligen ? Förstår att de kan göra det om de inte går igenom då de verkar "riva upp" där inne så att säga jämförsvis då. Men på en vanlig genomgående träff genom lungor och hjärta, någon skillnad ?
Får prova hållbarheten själv men vad man sett verkar de vara mycket bra där, tiden får utvisa det ärendet.

Därom tvista di lärde.
Jag antar du menar sågtandning i olika former.
Jag personligen vill inte ha det, då jag slipar mina blad själv vid behov (alla kan inte det), det som är viktigt med en pil som inte ger genomskott är däremot "Trailingedges" dvs. att spetsen har en egg även på baksidan, då den arbetar ut sig när djuret rör sig, och ger ytterligare en sårkanal helt gratis.
Men kör du utbytbara blad, och inte slipar själv, så visst, det är ju inget som hindrar att du använder det.

Citat:
Bergakungen: Ja man kan jaga björn med både båge och armborst förutsatt man vet vad man gör och självklart skjuter ingen med lite vett i huvudet på sitt mål när det rör sig! Liksom jakt ABC.
Har ingen aning om hur mycket tjuvjakt det är i Sverige men skulle tro att båge och armborst står för en försvinnande del av det jämfört med kulvapen. Oroa dig inte för mycket om oss båg o borst skyttar när det gäller det tack. Har redan redogjort att min jakt kommer ske där det är lagligt, trygg nu ?
Citera
2016-09-09, 08:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycktan

Bergakungen: Ja man kan jaga björn med både båge och armborst förutsatt man vet vad man gör och självklart skjuter ingen med lite vett i huvudet på sitt mål när det rör sig! Liksom jakt ABC.
Har ingen aning om hur mycket tjuvjakt det är i Sverige men skulle tro att båge och armborst står för en försvinnande del av det jämfört med kulvapen. Oroa dig inte för mycket om oss båg o borst skyttar när det gäller det tack. Har redan redogjort att min jakt kommer ske där det är lagligt, trygg nu ?

Björn? Grattis. All respekt till dig - misslyckas du är det inte en fråga för den svenska lagstiftningen... (Är det tillåtet utomlands och du jagar där, inga problem, mer än möjligen med björnen. )

Såhär: V-noll för en jaktkula från ett typiskt gevär är ungefär 1000 m/s = kulan träffar målet efter runt en sekund på 600 meters avstånd. Om vi tänker oss att vi skjuter på 50 meter träffar kulan sitt mål efter ca (skattat) en 1/25 sekund (ljudet går långsammare, kulan är framme innan knallen är det, eller till och med slagstiftets knäpp (det kan man ibland höra själv, men då innan skottet).

V-noll för en pilbåge är ungefär 100 m/s = pilen träffar sitt mål efter en halv sekund (på 50 meter). Ett djur kan åtminstone teoretiskt höra draget och släppet i tid för att reagera.

Som sagt, snöa in på pilspetsen skall man inte göra när det gäller jakt med pilbåge. Men fysiken gäller.
Citera
2016-09-09, 10:51
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Björn? Grattis. All respekt till dig - misslyckas du är det inte en fråga för den svenska lagstiftningen... (Är det tillåtet utomlands och du jagar där, inga problem, mer än möjligen med björnen. )

Såhär: V-noll för en jaktkula från ett typiskt gevär är ungefär 1000 m/s = kulan träffar målet efter runt en sekund på 600 meters avstånd. Om vi tänker oss att vi skjuter på 50 meter träffar kulan sitt mål efter ca (skattat) en 1/25 sekund (ljudet går långsammare, kulan är framme innan knallen är det, eller till och med slagstiftets knäpp (det kan man ibland höra själv, men då innan skottet).

V-noll för en pilbåge är ungefär 100 m/s = pilen träffar sitt mål efter en halv sekund (på 50 meter). Ett djur kan åtminstone teoretiskt höra draget och släppet i tid för att reagera.

Som sagt, snöa in på pilspetsen skall man inte göra när det gäller jakt med pilbåge. Men fysiken gäller.

Fenomentet kallas "Jump the string".
Och brukar innebära att man träffar ca en decimeter högre i djuret.
Anledningen är att djuret reagerar och reflexmässigt sänker kroppen för avstampet.
Därför träffar du litet högt.
Citera
2016-09-09, 13:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fenomentet kallas "Jump the string".
Och brukar innebära att man träffar ca en decimeter högre i djuret.
Anledningen är att djuret reagerar och reflexmässigt sänker kroppen för avstampet.
Därför träffar du litet högt.

Antecknar febrilt i "Gröngölingarnas Jakt-Handbok för Onödigt Vetande".... (Det där visste jag inte ens att det hette något...) tack.
Citera
2016-09-09, 14:17
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jaktpilar/broadheads kräver inte licens. Men eftersom jakt är olagligt i Sverige med pilbåge, och man gärna inte tränar med jaktpilar finns ingen anledning att äga såna.
Det är ju bra att ha om ''skiten träffar fläkten'' eller bara som självförsvar. Nödvärnsrätten ger dig ju fortfarande rätten att bruka det våld som nöden kräver. Pilbåge är ju tämligen värdelöst som försvarsvapen men det funkar väl om du sitter och väntar i trappen på någon påtänd yxman eller dylikt.

Citat:
Det finns ju (om man inte Robin Hood) en del bra anledningar att inte jaga med pilbåge, därav att det inte är tillåtet. Man skall ju inte bara sätta en tung pil med en effektiv spets i målet, man skall träffa rent också. Framförallt (sägs det) är det svårt att skjuta på rörliga mål.
Att skjuta på rörligt mål gör man väl bara med hagel på småvilt, på skadeskjuten älg eller attackerade björn. Problemet* med att jaga med båge är ju att pilen i bästa fall går ungefär 1/3 av ljudets hastighet. Vilket innebär att ljudet från bågsträngen kan skrämma djuret på flykt** så att vad som hade blivit ett perfekt skott i bogen istället tar i buken eller missar helt.

*Bortsett från svårigheten att komma nära nog och skjuta lika precist som med gevär.
**Djur som ''jump the string'' som det kallas på engelska.
Helmiss - https://www.youtube.com/watch?v=9_B9yrgee5o
Ryggskott - https://youtu.be/4dUDWijGoSM?t=2m10s

Men i andra länder så får man ju jaga med pilbåge och i USA får man väl skjuta i stort sett allting med 40 lbs. Vet inte riktigt hur det ligger till i alla stater men jag tror kulvapen och klassiska vapen har olika jakttider så har du båge (eller svartkrut IIRC) så kan du jaga under fler perioder.

Är det någon som vet hur lagen ser på fiske med båge? Är det lika olagligt att skjuta arborrar med fiskspets som det är att skjuta rådjur?
Citera
2016-09-09, 14:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurochs

Att skjuta på rörligt mål?

Jag visste inte att det jag avsåg hade ett namn, men nu vet jag.

Jag inser problemets art och hade jag förklarat vad jag menade med "rörligt mål" (="ett mål som visserligen står stilla då man skjuter, men hinner röra sig innan projektilen hinner fram") så hade säkert också begreppet "Jump the String" kommit fram snabbare. Men tack för kommentaren.
Citera
2016-09-09, 14:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurochs
Är det någon som vet hur lagen ser på fiske med båge? Är det lika olagligt att skjuta arborrar med fiskspets som det är att skjuta rådjur?

Jag tror lagen ser på detta på samma sätt som man ser på ljuster eller harpungevär. Det är inte tillåtet.
Citera
2016-09-09, 16:02
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Jag tror lagen ser på detta på samma sätt som man ser på ljuster eller harpungevär. Det är inte tillåtet.
Ja det borde väl vara likvärdigt, trist.
Tack för svar.
Citera
2016-09-09, 16:11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Detta stämmer /så vitt jag vet/ i Norge är det däremot tillåtet att fiska med älgstudsare.
Citera
2016-09-09, 16:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Detta stämmer /så vitt jag vet/ i Norge är det däremot tillåtet att fiska med älgstudsare.

Det är inte heller (är jag "säker på") förbjudet att i Norge fiska med "undervattenspilbåge" (harpungevär). Det kan till och med vara så att det bara är förbjudet i Sverige (av de nordiska länderna).
Citera
2016-09-09, 20:11
Medlem
2:38
https://www.youtube.com/watch?v=Et23I9zneqk

Att skjuta ett djur på 50 meter är inte svårt om man är en hyfsad skytt, o nej djuret kommer
mycket mycket sällan höra pilen innan den kommer.
Senast redigerad av Epikantus 2016-09-09 kl. 20:14.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in