2013-04-15, 20:57
Medlem
En bekant till mig sa att alla pilspetsar utom vanlig tavel pilspets är licensbelagd och innebär vapenbrott att ineha, har nu letat en timme men inte hittat något som säger varken för eller imot, så tänkte fråga här om någon vet, känndes mer troligt här än i juridik.

Som exempel: http://www.archeryshop.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypag e.tpl&product_id=57&category_id=20&option=com_virt uemart&Itemid=1
Citera
2013-04-15, 20:59
Medlem
H8reds avatar
Han har fel!
Citera
2013-04-15, 21:20
Medlem
Jaktpilar/broadheads kräver inte licens. Men eftersom jakt är olagligt i Sverige med pilbåge, och man gärna inte tränar med jaktpilar finns ingen anledning att äga såna.
Citera
2013-04-15, 21:52
Medlem
scoremaxs avatar
Som dom andra säger, broadheads är licensfria, och är estetiskt tilltalande artiklar som pryder vilken bokhylla som helst.

Det är klart det finns anledningar att äga dom, förutom att man kanske bara "vill" så övar man ju naturligtvis med sin tänkta jaktutrustning innan man åker på jaktresa såklart.
Citera
2013-04-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Jaktpilar/broadheads kräver inte licens. Men eftersom jakt är olagligt i Sverige med pilbåge, och man gärna inte tränar med jaktpilar finns ingen anledning att äga såna.

Du får nu gärna kalla mig galen om du vill, men har hållit på med bågskytte länge, och ser det såhär, bättre att ha några jaktspetsar liggande om skiten träffar fläkten och samhället går under :P Av samma anledning som jag har källaren full med konserver och vattendunkar.

Och tack för svaret, skicka efter några spetsar nu
Citera
2013-04-18, 22:14
Medlem
scoremaxs avatar
Vad köpte du för några?
Citera
2016-09-05, 13:57
Medlem
Lycktans avatar
Tar upp den här gamla tråden. Undrar också hur det ligger till egentligen om det är licensfritt eller inte att importera spetsar ?

Virre87

Hur gick det med importen för dig ?
Citera
2016-09-05, 16:02
Medlem
ThePhilss avatar
Höll på lite med Bågskytte i yngre ålder (använde då compound båge).... & kraften, precisionen & räckvidden skall inte föraktas.

Såvida man inte jagar med båge (som påpekats ej tillåtet i Sverige.... än) vad finns det då för anledning att köpa sk broadheads?

Den/de som vill förbereda sig för ett eventuellt SHTF tillstånd... oavsett typ... har ju inte samma förutsättningar som våra bröder & systrar i USA.... som kan ackumulera skjutvapen utan att övermakten känner till dem...

Så, min gissning är att av den anledningen så kan några compound bågar & mängder med pilar & spetsar bli värdefulla....dels för försvar men speciellt för byteshandel....
Citera
2016-09-05, 16:28
Medlem
scoremaxs avatar
Broadheads är fortfarande licensfria såklart, och tja, äga för att man "vill" är inte fel.
Jag har ett större vedträ ståendes ovanpå vapenskåpet som jag borrat små hål i och satt spetsarna i .
Ser ut som en trivsam liten Botanisk trädgård av olika små granar.

Blir fint.

Sen har jag ju inte jagat med alla, jag har spetsar från 125-225 Grains, liksom, men vissa är så estetiskt tilltalande att jag köpt dom bara för prydnad.
Citera
2016-09-05, 17:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Broadheads är fortfarande licensfria såklart, och tja, äga för att man "vill" är inte fel.
Jag har ett större vedträ ståendes ovanpå vapenskåpet som jag borrat små hål i och satt spetsarna i .
Ser ut som en trivsam liten Botanisk trädgård av olika små granar.

Blir fint.

Sen har jag ju inte jagat med alla, jag har spetsar från 125-225 Grains, liksom, men vissa är så estetiskt tilltalande att jag köpt dom bara för prydnad.

Det finns ju (om man inte Robin Hood) en del bra anledningar att inte jaga med pilbåge, därav att det inte är tillåtet. Man skall ju inte bara sätta en tung pil med en effektiv spets i målet, man skall träffa rent också. Framförallt (sägs det) är det svårt att skjuta på rörliga mål.

Men det hindrar ju inte att vilken nisse som helst får inneha såväl båge som pilar och vilka spetsar man vill. Vapenlagstiftningen ställer inga hinder i vägen. Bågskytte är roligt, nästan som vanligt skytte.

Däremot kan snabbt komma i klammeri med rättvisan på andra sätt, om man använder bågen på olämpliga sätt. Jag håller det för troligt att man utan vidare kan bryta mot den sk "knivlagen" relativt enkelt.
Citera
2016-09-05, 18:03
Medlem
Lycktans avatar
Tackar för svaren och visade intressen!

Har precis gjort ett par beställningar med en vattentät skumlåda med plats för 12 st spetsar.
Grejen är den att jag har precis sök licens för en armborst (medlem i en klubb) och tänk att jaga utomlands (troligtvis först Kanada där jag har en vän). Hur som helst vill man ju testa och se vad man föredrar att använda (när man väl fått armborstet). Sedan att det naturligtvis kan användas som prydnar då en del spetsar är väldigt tilltalande för ögonen är väl lika naturligt som att ha pluggade gevär eller svärd replikor o dyl som prydnader.

Pratat en del med vapenhandläggare idag på polisen och det är ta mig tusen uppenbart att de vill göra allt så in i bomben svårt för medborgare att ens kunna söka licens numer, helt sjuka har de blivit.
Exempel: Har beställt pilar från utlandet och det var då inte tal om att kunna ta in om man inte sade till säljaren att inte ta med de vanliga sk fieldpoints. För då minsann är det farligt föremål som de numer säger.
Citera
2016-09-05, 18:10
Medlem
scoremaxs avatar
Det är rent trams från början till slut.
Det föreligger inget hinder överhuvudtaget att köpa och importera in pilar med jaktspetsar.
Men jag är tyvärr inte förvånad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lycktan
Tackar för svaren och visade intressen!

Har precis gjort ett par beställningar med en vattentät skumlåda med plats för 12 st spetsar.
Grejen är den att jag har precis sök licens för en armborst (medlem i en klubb) och tänk att jaga utomlands (troligtvis först Kanada där jag har en vän). Hur som helst vill man ju testa och se vad man föredrar att använda (när man väl fått armborstet). Sedan att det naturligtvis kan användas som prydnar då en del spetsar är väldigt tilltalande för ögonen är väl lika naturligt som att ha pluggade gevär eller svärd replikor o dyl som prydnader.

Pratat en del med vapenhandläggare idag på polisen och det är ta mig tusen uppenbart att de vill göra allt så in i bomben svårt för medborgare att ens kunna söka licens numer, helt sjuka har de blivit.
Exempel: Har beställt pilar från utlandet och det var då inte tal om att kunna ta in om man inte sade till säljaren att inte ta med de vanliga sk fieldpoints. För då minsann är det farligt föremål som de numer säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in