2016-09-09, 11:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Men han borde ju varit misstänksam till varför det är så viktigt för JM att han dricker sprit att hon hotar honom med gevär i så fall. Det är inte ett trovärdigt scenario, anser jag. Han måste varit mer invaggad i falsk säkerhet.
Det fetade: Eller tvärtom? Inskakad i säker otrygghet. Se min editering i inlägget längre upp!
Citera
2016-09-09, 11:27
Medlem
Varför skulle JM göra det så svårt för sig?

Att Aki skulle vara i stugan med tanken att övernatta finner inte jag lika otrolig som andra i tråden. Att barnen vill träffa båda sina föräldrar samtidigt är väl naturligt? Därför kan en dag på landet vara rimlig, är det någon som vet om det fanns någon gäststuga på tomten btw?

Visst, han var orolig för vad hon kunde hitta på men hon beskrivs ju även som väldigt manipulativ.

När mina föräldrar skiljde sig hände det att jag bodde i min mormors sommarstuga tillsammans med min pappa, så imo behöver det inte vara självklart att JM skulle vara där samtidigt heller. Men att hon hade vetskap om att han befann sig där skapar ju ett tillfälle att skrida till handling...
Citera
2016-09-09, 11:41
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara ärliga är det ju en symbios med flöde i båda riktningar. Media plockar information och slutsatser från tråden. Men tråden behöver också media som faktabekräftare. Se t ex diskussionen i tråden om vad som är trådsanningar och inte.
Javisst är det så, men det har upprepade gånger hävdats att vi här "åt ur medias hand" och man tycks inte ha varit medveten om hur ofta vi legat före media - både med info och hypoteser. Just i fallen kring Johanna har tipsarna varit många och trovärdiga i sin helhet.
Citera
2016-09-09, 11:43
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Och för att känna till de olika sidorna bör man ha mer på fötterna än vad som hittills framkommit. Den mediala vinklingen baserad på expojkvänner eller fd svärföräldrar
desutom i sorg kommer man inte vidare långt på. Men visst alla får vi gissa så för all del
varsågoda att fåtöljdiagnostisera på det material ni har på hand tillsvidare. Själv behöver
jag mera, mycket mer. Ett förundersökningsprotokoll t ex där vittnen uttalar sig, MGM själv,
brottets art och karaktär offentliggörs mer, samspelet mellan 18-åringens och JM,s, deras
versioner brevid varann, trovärdigheten och tillförlitligheten men såklart alla är vi olika. . .
Vi redogör här bara för vad vi tror, vi kan inte placera henne bakom lås och bom, och när det gäller JM:s personlighet finns det faktiskt tillräckligt med info för att kunna ha en tämligen kvalificerad åsikt. Det känns som att din kritik är riktad mot FB generellt och hör kanske bättre hemma i en annan tråd.
Citat:
Så kan det vara men det är inte så föräldrarna uttrycker sig i media, inte heller IF.
Tvärtom går man ut med sina misstankar och familjemedlemmarna och IF använder sig
av Aki som källa, sorgligt nog är det på honom man stödjer sig i offentlighetens
strålkastarljus.
Aki sa faktiskt bara att ha trodde sig ha blivit "drogad". Att det verkligen rört sig om en substans med avsikten att ha ihjäl honom kan mycket väl, som sagt, ha infunnit sig hos de anhöriga först när den egendomliga drunkningen skett. Det är fullt förståeligt att familjen inte gett sig angående sina misstankar.
Citat:
Oops, känns inte som att jag har med detta att göra alls
Fast jag bemötte ju bara dina egna kommentarer.
Citera
2016-09-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Varför skulle JM göra det så svårt för sig?

Att Aki skulle vara i stugan med tanken att övernatta finner inte jag lika otrolig som andra i tråden. Att barnen vill träffa båda sina föräldrar samtidigt är väl naturligt? Därför kan en dag på landet vara rimlig, är det någon som vet om det fanns någon gäststuga på tomten btw?

Visst, han var orolig för vad hon kunde hitta på men hon beskrivs ju även som väldigt manipulativ.

När mina föräldrar skiljde sig hände det att jag bodde i min mormors sommarstuga tillsammans med min pappa, så imo behöver det inte vara självklart att JM skulle vara där samtidigt heller. Men att hon hade vetskap om att han befann sig där skapar ju ett tillfälle att skrida till handling...
Så kan det mycket väl ha gått till. Vi gissar ju alla. Att JM är skyldig till både drunkningen och mordet på pappan känner nog dom flesta av oss ganska övertygade om. Men hur det gått till blir ju mest gissningar. Bara att hoppas att polisen har mer på fötterna än vi har när det gäller drunkningen, annars blir det nog svårt att fälla henne där. Vore ju trevligt om dom kunde läcka vilka de två personerna var som JM sagt inte var där.
Citera
2016-09-09, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad menar du?

Tycker att jag har tydligt uttalat mig om vad IF har för agenda.

Vad jag skrev. Varför strider du om att det skall bevisas i rättegång?
Inte IFs syfte, enkom att väcka liv i förundersökningen.

Du borde veta bättre, du känns som en "arg snickare".
Citera
2016-09-09, 12:16
Medlem
letspanics avatar
Det finns ett par avsnitt i Forensic Files där kvinnor förgiftar sina män med glykol. En av dessa blandar glykolen med alkohol.
Lämnar inga spår förutom att det bildas kristaller i njurarna, men det kanske man inte tittade efter under obduktionen.
Citera
2016-09-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4180752-drojde-innan-41-aringen-anmalde-maken-saknad
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4180786-kan-ha-forfalskat-makens-livsforsakring

"Vår egna, försäkringstekniska utredning, visade att det inte fanns någon giltigt avtal, säger Anders Lindstrand, chef för utredningsenheten hos IF och antyder därmed att försäkringen var en förfalskning.
...
Enligt If:s uppfattning hade maken ingen giltig livförsäkring utan någon annan ska ha försökt att teckna den i hans namn.
"

Ja, det är nog så man måste förstå det även om det kan vara journalisten som tolkat.

Det var detta jag avsåg med mitt inlägg igår. Om nu försäkringsbolaget har på fötterna i detta hänseende blir ju en egen "mordutredning" helt onödig, jag fattar faktiskt fortfarande inte varför de lagt sig i hur själva dödsfallet har gått till.

Att ett försäkringsbolag skulle göra detta för att det är "rätt sak att göra" känns helt orimligt. Det rimliga är - som många sagt - att de vill slippa betala ut några pengar. Har de bevis för att livförsäkringen är ogiltig så är det kört för JM att få ut några pengar - utredningen borde ha varit inriktad på att verifiera att hon personligen utgett sig för att vara maken (eller liknande tillvägagångssätt). Är det nån på IF som tror han är Hercule Poirot eller så?
Citera
2016-09-09, 12:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Vad jag skrev. Varför strider du om att det skall bevisas i rättegång?
Inte IFs syfte, enkom att väcka liv i förundersökningen.

Du borde veta bättre, du känns som en "arg snickare".

Jag har fått tolkhjälp nu och förstår vad du menar, men jag är inte ense med tolken och dig, jag tror att när en åklagare väl tittar på fallet igen, även om han/hon tittar med IF,s ögon till hjälp så kommer fallet att läggas ner.

Åklagare och polis vill inte ha öppna fall som ligger och skvalpar och ger dålig statistik, jag tror att stämpeln "brott kan ej styrkas" kommer fram igen och då är IF tillbaka på ruta ett.
Citera
2016-09-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt!

-enligt hans vänner var han rädd för JM efter förgiftningen
-han ville inte träffa henne, men något (en sign på skilsmässopapprena?) lockade ändå dit honom
-hemma väntade nya flickvännen

Körde han bil eller tog han båten?
Var finns en KONKRET uppgift om alkohol i blodet, är det från IF?

Jag tror han tänkte stanna exakt så länge som bläcket torkade. Stackarn.

Lite konstigt att han åker dit ensam om han är pass rädd.
Citera
2016-09-09, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har fått tolkhjälp nu och förstår vad du menar, men jag är inte ense med tolken och dig, jag tror att när en åklagare väl tittar på fallet igen, även om han/hon tittar med IF,s ögon till hjälp så kommer fallet att läggas ner.

Åklagare och polis vill inte ha öppna fall som ligger och skvalpar och ger dålig statistik, jag tror att stämpeln "brott kan ej styrkas" kommer fram igen och då är IF tillbaka på ruta ett.

Det är vad du spekulerar om, ja, men du strider om något du tror. Inte fakta.
Nu har det öppnats igen, vi vet inget om utfall åt något håll mer än att det just är öppnat.

Du kommer ingen vart med att hänvisa till statistik eller förnedra skribenter med egna vilda spekulationer om fallet, ett tips när du brusar upp så här på fredag.

För du har väl källa på att ÅK helst vill lägga ner förundersökningar om mord för att bättra på statistik?
Senast redigerad av Omsvep 2016-09-09 kl. 12:38.
Citera
2016-09-09, 12:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Det var detta jag avsåg med mitt inlägg igår. Om nu försäkringsbolaget har på fötterna i detta hänseende blir ju en egen "mordutredning" helt onödig, jag fattar faktiskt fortfarande inte varför de lagt sig i hur själva dödsfallet har gått till.

Att ett försäkringsbolag skulle göra detta för att det är "rätt sak att göra" känns helt orimligt. Det rimliga är - som många sagt - att de vill slippa betala ut några pengar. Har de bevis för att livförsäkringen är ogiltig så är det kört för JM att få ut några pengar - utredningen borde ha varit inriktad på att verifiera att hon personligen utgett sig för att vara maken (eller liknande tillvägagångssätt). Är det nån på IF som tror han är Hercule Poirot eller så?

Det är lite märkligt, från försäkringsbolaget kan de neka att betala ut vid relativt låg grad av misstänkta oegentligheter. Det kan vara vääääldigt långt avstånd till den grad av bevisning som ska till för att åklagare ska ta ett misstänkt dödsfall till domstol. Åklagare ska väl ha bevisning som bär dryga 90% sannolikhet att få den misstänkte fälld har hen inte det kan det vara så att denne begår ett tjänstefel om hen ändå driver saken.

Men, att man upptäckt omständigheter som indikerar försäkrings bedrägeri ska de såklart anmäla med den bevisning som de funnit i sin utredning som visar på detta. Faat det är ju inte säkert att det går att koppla den av försäkringsbolaget misstänkte till detta.

Principiellt skulle det kanske kunna vara så att det var den nye flickvännen eller någon kring henne som tecknade försäkringen men att hans band till JM visar henne som efterlevande?

(Sedan har väl såväl banker och försäkringsbolag fått kritik i omgångar över att föra register över folk med uppgifter som inte varit aktualiserade eller relevanta för deras direkta verksamhet och där uppgifter ibland bestått av obekräftade rykten som ibland visat felaktiga men fått negativa konsekvenser för försäkringstagarna. Man vet ju inte om det är något sådant som ligger bakom att de vill mana på att öppna mordutredning).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-09-09 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in