2016-09-08, 23:07
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Jag blir mer och mer övertygad om min teori att föräldrarna måste tystas för att de hade förstått att AP:s drunkning var arrangerad av JM. Troligen hade de ställt henne inför ultimatum att gå till Polisen. Men JM hade en annan lösning.

Jag tror att GM beslutat sig för att sälja stugan p.g.a. att han visste att JM lurat dit AP och dränkt honom där. Det kunde helt enkelt inte behålla den när den blivit en mordplats där dottern mördat sin man.

Jag tror inte att det bara var det faktum att stugan skulle säljas som fick JM att agera, som det spekuleras om i VLT. http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4269332-sommarstugemordet-pappan-ville-salja-dotterns-oas-

Hela ekvationen enligt mig.

1. Mordet på AP för att få pengar, kanske att starta egen firma (Kebaberian med AP blev ingen succé)
2. Mordet/mordförsöket på föräldrarna för att undvika att åka dit för mordet på AP
Citera
2016-09-08, 23:10
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Du förstår för lite, mindre än normalt. Det visade du redan.
Jag börjar om: hade du haft tillgång till internet... Osv.

Du fattar fortfarande inte och det är för du härstammar från gruvtramparna och inaveln där i bygden.
Ni som anser JM vara smart. HAHAHA
Värsta idioten sedan... ? Finns ingen värre pajas.
Hej på dig gruvis.

Nej, du är ute och cyklar.

Jag tror inte heller att JM är särdeles smart men å andra sidan inte särdeles dum heller. Det är annat som inte funkar för henne, spärrar, sätta sina egna behov åt sidan, konsekvenstänkande etc.
Citera
2016-09-08, 23:22
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har missat; varifrån kommer den specifika lägesuppgiften avs båten?

Det kommer från en del media och uppgifter i tråden. Förhoppningsvis sitter någon här på länkarna annars får jag väl jobba mig tillbaka. Men inte nu. Du får lita på mig. Det enda jag tvekar på är om det är VSV eller VNV men det kan ju kvitta.
Citera
2016-09-08, 23:25
Medlem
Citat:
Fast att tänka sig att hon sitter i 20 år och sedan dyker det upp något som får henne dömd för mordet på AP, är väl inte troligt. Blir hon dömd för mordet på AP, så blir det troligtvis i samma dom som mordet på GM.

Dock kan hon glömma preskription, det är tydligen avskaffat för mord och dråp
Varför är det troligt? Är det brukligt att stapla brott på varandra så där i en och samma rättegång? Är inte varje fall unikt?
Det pågående fallet gäller ett tillfälle med två händelser (mord och mordförsök).

Nu pratar alla så fort i tråden, om olika saker samtidigt, så jag passar på att be om klargöranden rörande det ev. mordet på exet.
Scenen på bryggan: är det klarlagt att han firat ensam eller kan man tänka sig att de suttit där och myst tillsammans; båda blev fulla, hon välte honom i båten eller så och drog sig tillbaka för att sova av sig ruset i 12 timmar - eller nå't i den stilen. *
If's utredning: vet man att de har utrett mord, eller "bara" försäkringsbedrägeri? På vilket sätt har deras utredning hamnat hos polisen? Som bedrägerifall eller som möjligt mordfall?

* tillägg: jag tänker mig henne som dramaturg, naturligtvis.
Senast redigerad av tantigheter 2016-09-08 kl. 23:27.
Citera
2016-09-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Alltså jag kan missminna mig men så vitt jag kommer ihåg så tryckte IF hårt på att A*i inte hade skrivit under utan det var någon annan.

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.4180752-drojde-innan-41-aringen-anmalde-maken-saknad
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4180786-kan-ha-forfalskat-makens-livsforsakring

"Vår egna, försäkringstekniska utredning, visade att det inte fanns någon giltigt avtal, säger Anders Lindstrand, chef för utredningsenheten hos IF och antyder därmed att försäkringen var en förfalskning.
...
Enligt If:s uppfattning hade maken ingen giltig livförsäkring utan någon annan ska ha försökt att teckna den i hans namn.
"

Ja, det är nog så man måste förstå det även om det kan vara journalisten som tolkat.
Citera
2016-09-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Tror mig har rätt i att det rådde vsv vind den dagen och det är pålandsvind mot den östra stranden där bryggan är belägen. Då är det märkligt att båten återfinns 10-15 meter väster om kroppen. Eller?

Lite märkligt är det, helt klart, om inte en tamp fastnat i något.

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4233012-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

"VLT har tagit hem uppgifter från SMHI över vindförhållandena på Hjälmaren det aktuella dygnet.
På morgonen den 8 augusti klockan 08.00 ifjol blåste mellan 2,8 och 4,5 sekundmeter från västsydväst (255 grader), med högsta uppmätte byvind på 6,6 meter per sekund.
Med andra ord blåste det pålandsvind söder om Arboga.
- I och med att båten hittas 10-15 meter utanför bryggan är slutsatsen att den inte kan ha legat ute särskilt länge. En övergiven eka förflyttar sig nämligen ganska snabbt med vindens riktning och borde, om den legat övergiven en längre tid, ha flutit ända in till land, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.
- Om, exempelvis, maken fallit över bord redan under fredagskvällen, varför hittas han då intill bryggan, frågar sig utredaren. Dessutom hade båten rimligen hittats betydligt längre norrut, mot Nannberga i och med att det blåste rakt sydlig vind under fredagskvällen.
"
Senast redigerad av Refraktor 2016-09-08 kl. 23:45.
Citera
2016-09-08, 23:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Ny info? http://bblart.se/nyheter/arboga/1.4269344-sommarstugemordet-pappan-ville-salja-dotterns-oas-z

Citat. Den 68-årige mannen, som knivmördades i sin sommarstuga, hann inte genomföra bostadsaffären han planerade. En affär som kan ha stor betydelse för mordutredningen.

Den 68-årige mannen hade arbetat hårt när han gick och lade sig den tredje augusti. Samma morgon hade Vafabmiljö levererat en container till sommarstugan, som ligger utanför Arboga.
Den 68-årige mannen och hans 63-åriga fru hade varit i kontakt med en mäklare och visste att de kanske tillbringade sin sista sommar med kräftfiske och kvällsdopp i Hjälmaren.

Det tänkte sälja sin älskade sommarstuga
Senast redigerad av Pandalina4 2016-09-09 kl. 00:00.
Citera
2016-09-08, 23:42
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Varför är det troligt? Är det brukligt att stapla brott på varandra så där i en och samma rättegång? Är inte varje fall unikt?
Det pågående fallet gäller ett tillfälle med två händelser (mord och mordförsök).

Nu pratar alla så fort i tråden, om olika saker samtidigt, så jag passar på att be om klargöranden rörande det ev. mordet på exet.
Scenen på bryggan: är det klarlagt att han firat ensam eller kan man tänka sig att de suttit där och myst tillsammans; båda blev fulla, hon välte honom i båten eller så och drog sig tillbaka för att sova av sig ruset i 12 timmar - eller nå't i den stilen. *
If's utredning: vet man att de har utrett mord, eller "bara" försäkringsbedrägeri? På vilket sätt har deras utredning hamnat hos polisen? Som bedrägerifall eller som möjligt mordfall?

* tillägg: jag tänker mig henne som dramaturg, naturligtvis.

Kan inte tänka mig att han har varit där för att äta. 150 meter från stugan?

Han har gjort slut med Johanna och har en ny dambekant. Möjligtvis skulle han hämta tvillingarna och åka hem eller till nya tjejen.

Varför skulle han dra i sig sprit till 1,36 promille, hoppa över middagen och vid 21-tiden ge sig ut på en fisketur? För att dagen efter vid 10-tiden hittas drunknad invid bryggan med båten 10-15 meter längre ut trots pålandsvind?
Citera
2016-09-08, 23:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Hela ekvationen enligt mig.

1. Mordet på AP för att få pengar, kanske att starta egen firma (Kebaberian med AP blev ingen succé)
2. Mordet/mordförsöket på föräldrarna för att undvika att åka dit för mordet på AP

Snabba cach
En parameter i anslutning till tidslinjen som kan ha betydelse.
Vi vet att Göran och U*rika sålde PFG ungefär i april-maj 2011 (obs!).
Om dom gjorde som många gör i sådana här sammanhang så
gjorde dom en s.k. träda-affär som innebar att dom fick ut
köpeskillingen, lite beroende på exakta upplägget, minus 25%
skatt fem år senare, dvs. i maj 2016.
Om det var så, så var det säkert ingen hemlighet inom familjen.
Om nu Göran och U*rika fick ett "litet" tillskott till kassan, som
kan ha varit ett 2-siffrigt antal miljoner, och samtidigt Göran
och Anki hade planer på vad dom skulle göra med pengarna,
vilka planer var det då, i detalj?
I planerna ingick kanske, om dom inte sympatiserade med JMs
verksamhet, att dom inte ville att pengarna skulle gå dit.
Göran och Anki hade kanske redan bestämt vad dom skulle
göra med pengarna. Kanske ingick inte JM alls i dom planerna
på det sätt som hon hade tänkt sig.
Då kan ju JM tänkt att hon måste sätta stopp för dessa planer…

Om det ligger någon halt av sanning i detta, så kommer Anki
att berätta åtminstone delar av detta.

Det finns ju flera tecken som tyder på att både Anki och U*rika
var riktigt rädda för vad JM skulle hitta på, innan hon låstes
in, för vad vi får hoppas blir, sista gången. Jag tror orsaken
till rädslan inte bara var JMs personlighetsdrag. Jag tror att
JM ville dom illa av någon speciell anledning.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-08 kl. 23:47. Anledning: 2011 ska det vara
Citera
2016-09-08, 23:47
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Lite märkligt är det, helt klart om inte en tamp fastnat i något.

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4233012-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

"VLT har tagit hem uppgifter från SMHI över vindförhållandena på Hjälmaren det aktuella dygnet.
På morgonen den 8 augusti klockan 08.00 ifjol blåste mellan 2,8 och 4,5 sekundmeter från västsydväst (255 grader), med högsta uppmätte byvind på 6,6 meter per sekund.
Med andra ord blåste det pålandsvind söder om Arboga.
- I och med att båten hittas 10-15 meter utanför bryggan är slutsatsen att den inte kan ha legat ute särskilt länge. En övergiven eka förflyttar sig nämligen ganska snabbt med vindens riktning och borde, om den legat övergiven en längre tid, ha flutit ända in till land, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.
- Om, exempelvis, maken fallit över bord redan under fredagskvällen, varför hittas han då intill bryggan, frågar sig utredaren. Dessutom hade båten rimligen hittats betydligt längre norrut, mot Nannberga i och med att det blåste rakt sydlig vind under fredagskvällen.
"

Stort tack Refraktor!

Visste väl att jag hade sett uppgifterna någonstans.

Jag är skyldig dig en...
Citera
2016-09-08, 23:54
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har missat; varifrån kommer den specifika lägesuppgiften avs båten?

Med stor hjälp från Refraktor så kommer källan här

Just så här ska flashback flöda. Stort tack till h*n.
Citera
2016-09-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Ny info? http://bblat.se/nyheter/arboga/1.4269344-sommarstugemordet-pappan-ville-salja-dotterns-oas-z
Citat Den 68-årige mannen, som knivmördades i sin sommarstuga, hann inte genomföra bostadsaffären han planerade. En affär som kan ha stor betydelse för mordutredningen.
Den 68-årige mannen hade arbetat hårt när han gick och lade sig den tredje augusti. Samma morgon hade Vafabmiljö levererat en container till sommarstugan, som ligger utanför Arboga. Den 68-årige mannen och hans 63-åriga fru hade varit i kontakt med en mäklare och visste att de kanske tillbringade sin sista sommar med kräftfiske och kvällsdopp i Hjälmaren. Det tänkte sälja sin älskade sommarstuga

Kul att se journalisterna gräva lite. Intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in