2016-09-05, 07:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Således bestämde jag mig för att byta bank. Valet föll på DB då övriga banker inte kunde matcha mina ränteförväntningar. I förhandlingen på DB påtalade jag att familjen har mycket bra ekonomi och en vettig belåningsgrad på en attraktiv fastighet. Således förväntade jag mig en bättre ränta än gemene SACO-medlem, som ju erbjöds 1,29%. Det fick jag. Sen har räntan gått ned ytterligare, antagligen pga sjunkande marknadsräntor. Ligger därmed på 0,99% vilket är bra men inte bäst. Har en granne som ligger 25 punkter lägre än mig!
Det låter smått otroligt att banken, utan motstånd från annan bank, skulle ge dig 30 punkter till på en redan helt ok SACO-rabatt. Det låter mer som om du haft en otrolig tur och knappast beroende på din förhandlingsförmåga eller ekonomi. Tittar du till exempel på snitträntan som DB har så ligger den 1.44%. Det finns inte en chans att alla kan få 0.99 hos dem då bara man tjatar lite. Många handläggare säger nej direkt bara man försöker hinta om lite rabatt.

Din granne tror jag antingen ljuger, själv jobbar på bank eller har lika mycket på banken som hen har i lån (nordnet, avanza-lån). Det finns ingen med normal ekonomi som kan förhandla till sig en så låg ränta.
Citera
2016-09-05, 17:51
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det låter smått otroligt att banken, utan motstånd från annan bank, skulle ge dig 30 punkter till på en redan helt ok SACO-rabatt. Det låter mer som om du haft en otrolig tur och knappast beroende på din förhandlingsförmåga eller ekonomi. Tittar du till exempel på snitträntan som DB har så ligger den 1.44%. Det finns inte en chans att alla kan få 0.99 hos dem då bara man tjatar lite. Många handläggare säger nej direkt bara man försöker hinta om lite rabatt.

Din granne tror jag antingen ljuger, själv jobbar på bank eller har lika mycket på banken som hen har i lån (nordnet, avanza-lån). Det finns ingen med normal ekonomi som kan förhandla till sig en så låg ränta.
Sorry pysen, men med din inställning får du nog ta och nöja dig med det DB erbjuder SACO-medlemmarna, trots att du har bättre ekonomi än medianen. Har själv varit räntetorsk så jag förstår din misstro och bitterhet.

Lycka till!
Citera
2016-09-06, 10:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2
Sorry pysen, men med din inställning får du nog ta och nöja dig med det DB erbjuder SACO-medlemmarna, trots att du har bättre ekonomi än medianen. Har själv varit räntetorsk så jag förstår din misstro och bitterhet.

Lycka till!
Tack, jag blev faktiskt erbjuden 1.25% nu av SEB vilket jag förstått är bra för att vara SEB. Eftersom jag har konton där så blir det kanske så att jag stannar hos dem.

Men ska invänta respons från DB för att se om de kan matcha det jag fått från SEB.

Hos Skandia hamnade jag på 1.34 så det känns inte aktuellt det heller. Deras absolut lägsta ränta de kan erbjuda någon är 1.31 och det är endast om man har en miljon sparad hos dem. Det känns inte aktuellt.
Citera
2016-09-06, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Fråga till er som orkade byta bank.
Hur mycket har ni i lån / hur mycket sparande ni per månad?
Var det värt besväret?

EDIT: Har 1,63 och en knapp mille kvar på lånet, kojan är belånad till cirka 1/4.
Det får du själv bedöma om det är värt besväret. Min "smärtgräns" ligger på ca 3000kr per år. Kan jag spara mer än det på att byta bank så tycker jag att det är värt det.
Citera
2016-09-06, 13:08
Medlem
Blev erbjuden 1.17% hos Nordea för bottenlån max 70% på ett 6 miljoners lån.
Dvs jag skulle själv lägga ca 2.4 miljoner kontant och handla för ca 8.5 miljoner. Rörlig ränta

Expertpanelen tillfrågas. Bra Medelmåttig eller Dåligt erbjudande?
Citera
2016-09-06, 14:09
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tack, jag blev faktiskt erbjuden 1.25% nu av SEB vilket jag förstått är bra för att vara SEB. Eftersom jag har konton där så blir det kanske så att jag stannar hos dem.

Men ska invänta respons från DB för att se om de kan matcha det jag fått från SEB.

Hos Skandia hamnade jag på 1.34 så det känns inte aktuellt det heller. Deras absolut lägsta ränta de kan erbjuda någon är 1.31 och det är endast om man har en miljon sparad hos dem. Det känns inte aktuellt.
1,25% tror jag precis som du säger är ganska bra för att vara SEB! Har vänner som har under 1% men det är via kontakter och samarbete mellan den anställdes företag och banken inget de erbjuder annars. Vad är deras motkrav? Att du ska använda dem som bank så pass så att du t ex har ditt lönekonto där? Några specifika krav på om du måste lägga in en viss del av ditt kapital där osv?
Citera
2016-09-06, 14:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
1,25% tror jag precis som du säger är ganska bra för att vara SEB! Har vänner som har under 1% men det är via kontakter och samarbete mellan den anställdes företag och banken inget de erbjuder annars. Vad är deras motkrav? Att du ska använda dem som bank så pass så att du t ex har ditt lönekonto där? Några specifika krav på om du måste lägga in en viss del av ditt kapital där osv?
Nej, faktiskt inga krav alls. Jag har redan mitt lönekonto och pension där så mitt "hot" var väl mer att jag skulle flytta därifrån. Men jag får behålla mina värdedepåer på andra banker.
Citera
2016-09-08, 14:48
Medlem
Pratade med SEB tidigare idag om mina lån och det var gråt och tandagnisslan från deras sida, "du har väldigt bra ränta idag", "så bra villkor kan du inte få idag", "vi har andra kostnader idag än för två år sedan" osv.

Med tanke på vad de erbjöd (1,52%) så verkar de inte så intresserade av att hålla kvar sina bolånekunder, de hoppas väl att folk är för lata att byta. Mina lån löper ut i slutet av november så SEB vill inte börja prata om dem än, det gör de tidigast två månader i förväg (men då åker tumskruvarna fram!)
Citera
2016-09-08, 14:51
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Har 1.54% ränta med Handelsbanken. Amorteringsfritt. 46% av bostaden är belånad. betalar ca 2060 kr i månaden i ränta
Citera
2016-09-08, 20:27
Medlem
0,79% hos Avanza. Nästan gratis med ränteavdraget
Citera
2016-09-08, 20:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserbeamer
0,79% hos Avanza. Nästan gratis med ränteavdraget

Hur stort lån har du hos avanza?