Citat:
Ursprungligen postat av
it-takes-2
Således bestämde jag mig för att byta bank. Valet föll på DB då övriga banker inte kunde matcha mina ränteförväntningar. I förhandlingen på DB påtalade jag att familjen har mycket bra ekonomi och en vettig belåningsgrad på en attraktiv fastighet. Således förväntade jag mig en bättre ränta än gemene SACO-medlem, som ju erbjöds 1,29%. Det fick jag. Sen har räntan gått ned ytterligare, antagligen pga sjunkande marknadsräntor. Ligger därmed på 0,99% vilket är bra men inte bäst. Har en granne som ligger 25 punkter lägre än mig!
Det låter smått otroligt att banken, utan motstånd från annan bank, skulle ge dig 30 punkter till på en redan helt ok SACO-rabatt. Det låter mer som om du haft en otrolig tur och knappast beroende på din förhandlingsförmåga eller ekonomi. Tittar du till exempel på snitträntan som DB har så ligger den 1.44%. Det finns inte en chans att alla kan få 0.99 hos dem då bara man tjatar lite. Många handläggare säger nej direkt bara man försöker hinta om lite rabatt.
Din granne tror jag antingen ljuger, själv jobbar på bank eller har lika mycket på banken som hen har i lån (nordnet, avanza-lån). Det finns ingen med normal ekonomi som kan förhandla till sig en så låg ränta.