2016-09-08, 13:43
Medlem
Det finns ett flertal studier som pekar på att sertralin, som är den verksamma substansen i Zoloft, kan ge markant ökad aggressivitet och våldsbenägenhet. Så det var väl inte den bästa behandlingen för henne.
Citera
2016-09-08, 14:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst förstod jag att du menade 2 500 000 när du skrev 25000000, men det
framgick väl? Jag tolkade det inte som att du ville överdriva, utan bara som
en felskrivning.

Om vi går, "all in", på din "krämar"-variant så kommer jag till följande resultat.

IF har under ett år haft fler kvalificerade utredare som arbetat med utredningen
av det här fallet. Det har troligen kostat mer än 2 500 000.
Faller inte "krämar-motivet" då?

Kommentera gärna det sista jag skrev tidigare också, om IF:
"Däremot, skulle dom riskera åtal om dom har kännedom om
fakta som kan leda till mordförsök eller mord, utan att agera
för att förhindra sådana brott. Det är, IMO, ett viktigt argument
för varför IF ska agera som dom har gjort."

Men vad fan, jag har ju redan förklarat hur jag ser på IF,s agerande.

Tror du att de hyr in externa konsulter och poliser för att de är filantroper?

De gör precis allt som står i deras makt för att slippa betala ut pengar, det är försäkringsbolags livsfilosofi, maximera vinsten helt enkelt, mycket vill ha mer.

De letar med luskam efter något som kan göra att de slipper batala, svårare än så är det inte och att inbilla sig att det finns något slags rättspatos och moral bakom deras handlingar är enbart korkat.

De vill ha mer inte mindre av pengarna som flödar i deras system.
Citera
2016-09-08, 14:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

De gör precis allt som står i deras makt för att slippa betala ut pengar, det är försäkringsbolags livsfilosofi, maximera vinsten helt enkelt, mycket vill ha mer.

De letar med luskam efter något som kan göra att de slipper batala, svårare än så är det inte och att inbilla sig att det finns något slags rättspatos och moral bakom deras handlingar är enbart korkat.

Självklart. Hos försäkringsbolag finns inget som heter "Äh, det är bara 2,5 mille, släpp det där"
Citera
2016-09-08, 14:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Självklart. Hos försäkringsbolag finns inget som heter "Äh, det är bara 2,5 mille, släpp det där"

Eller hur?

Djävlar vad lite ens bil är värd om de tvingas lösa in den eller laga den, då sitter de och tummar på en prislista som är uppfunnen av någon galning, jag har då aldrig lyckats hitta någon bil för de summor de erbjuder.

Det är ju likadant med alla former av ersättningar från dem. kan de snika sig undan minsta krona så gör de det oavsett vad fan det är för bolag, IF är inget undantag direkt.

Att tro något så befängt att de tar något moraliskt eller rättsviktigt på fallen är rent ut sagt löjeväckande, de vill maximera sin vinst endast.
Citera
2016-09-08, 15:09
Medlem
Citat:
Eller hur?

Djävlar vad lite ens bil är värd om de tvingas lösa in den eller laga den, då sitter de och tummar på en prislista som är uppfunnen av någon galning, jag har då aldrig lyckats hitta någon bil för de summor de erbjuder.

Det är ju likadant med alla former av ersättningar från dem. kan de snika sig undan minsta krona så gör de det oavsett vad fan det är för bolag, IF är inget undantag direkt.

Att tro något så befängt att de tar något moraliskt eller rättsviktigt på fallen är rent ut sagt löjeväckande, de vill maximera sin vinst endast.
Plus att alla slags försäkringsbedrägerier i första hand belastar de övriga kunderna, samt att man nog inte vill framstå som kvalificerade idioter ... tänk dig tre eller fyra fall i den här stilen à 2,5 miljoner - en guldgruva öppnar sig här, eller?
Citera
2016-09-08, 15:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Hoppsan!
Det där lät mer som citerat ur "Das Kapital" än något som du
hittat i IFs årsredovisning.
https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/aboutif/finansiell%20information/if_holding_arsredovisning_2014.pdf

Här får du ett citat ur årsredovisningen (2014), så att det blir lite balans:
"Ett centralt mål för If är att skapa den bästa kundupplevelsen i alla kon-
takter. Inte minst gäller det när kunden drabbas av en försäkringsskada."

Jag tror inte att IF är filantropiskt och det har jag inte påstått.
Vad jag påtalade var att det kan ha varit mer lönsamt för IF att
inte göra den här utredningen, som vi fått beskrivet att den
syselsatt ett antal personer under lång tid. Utredningen har
troligen redan kostat betydligt mer än 2 500 000. Om
enbart vinstoptimering motiverat deras agerande hade säkert
den här utredningen varit nerlagd för länge sedan.

IF har, som jag kan bedöma, agerat korrekt och hedervärt.

Lägg till att dom kan straffas om dom har kännedom om omständigheter
som kan leda till t.ex. mordförsök eller mord utan att göra så att
rättsväsendet uppmärksammar sådana omständigheter.

Citera
2016-09-08, 16:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där är alldeles riktigt men att hon skulle ha en problematisk personlighet utesluter egentligen inte att hon också kan vara bipolär.

Det här är nu en av många punkter där det finns indikationer och indicier men egentligen inte underlag för att slå fast att JM lider av vare sig det ena (bipolaritet) eller det andra (antisocial personlighetsstörning). Eller båda . . . . .
Att slå fast psykopati är i princip omöjligt då det är en serie av personlighetsdrag snarare än en klinisk diagnos. Men vad pekar på bipolaritet?
Citera
2016-09-08, 16:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hoppsan!
Det där lät mer som citerat ur "Das Kapital" än något som du
hittat i IFs årsredovisning.
https://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/aboutif/finansiell%20information/if_holding_arsredovisning_2014.pdf

Här får du ett citat ur årsredovisningen (2014), så att det blir lite balans:
"Ett centralt mål för If är att skapa den bästa kundupplevelsen i alla kon-
takter. Inte minst gäller det när kunden drabbas av en försäkringsskada."

Jag tror inte att IF är filantropiskt och det har jag inte påstått.
Vad jag påtalade var att det kan ha varit mer lönsamt för IF att
inte göra den här utredningen, som vi fått beskrivet att den
syselsatt ett antal personer under lång tid. Utredningen har
troligen redan kostat betydligt mer än 2 500 000. Om
enbart vinstoptimering motiverat deras agerande hade säkert
den här utredningen varit nerlagd för länge sedan.

IF har, som jag kan bedöma, agerat korrekt och hedervärt.

Lägg till att dom kan straffas om dom har kännedom om omständigheter
som kan leda till t.ex. mordförsök eller mord utan att göra så att
rättsväsendet uppmärksammar sådana omständigheter.

Kyss mig någonstans där solen inte skiner, om du är så djävla naiv så du tar IF,s ord för givet kan jag tyvärr inte hjälpa dig, du är bortom räddning.

På fullt allvar du tror alltså inte att IF har ett eget intresse i att slippa betala ut pengar till JM?

Tror du på tomten också?
Citera
2016-09-08, 16:29
Medlem
[quote=NurseRatched|58416813]Det där är alldeles riktigt men att hon skulle ha en problematisk personlighet utesluter egentligen inte att hon också kan vara bipolär.

Ja hon kan ha en släng av bibolaritet och kanske bör utredas. Men det här manipulativa snacket är inte speciellt typiskt för den diagnosen. Man undrar ju verkligen om det är sig själv hon pratar om i själva verket men säger att det är andra som gör det hon gör i branschen.
"Kvinnan menar att konkurrensen i den bransch som har hand om ensamkommande flyktingbarn nu är så hård, tuff och lukrativ - att konkurrenterna inte skyr några medel för att smutskasta och stjälpa andra - för att få egen vinning. Enligt henne finns det konkurrenter som övertalar barn att hitta på rövarhistorier om andra företag och det är just detta som hon nu råkar ut för. De övertalade lättlurade barnen erbjuds pengar av konkurrenterna, säger hon.

Men också barn själva som blir missnöjda och inte får vad de vill ha - ägnar sig åt lögner och falskspel. Det är mycket vanligt i den här målgruppen, bland sådana här pojkar, säger kvinnan.

– Först är man guld värd, men kan man inte hjälpa dem blir man huggen i ryggen. Det finns så mycket pengar i den här branschen att man är beredd att gå över lik."
http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.4141853-chefen-om-anklagelserna-efter-sexfilmen-med-flyktingpojkarna-smutskastning-
Det handlar bara om pengar inte om ett värdigt bemötande, vettig pedagogik och ett fint omhändertagande av barnen som det borde göra av en utbildad socionom med yrkeserfarenhet.
Citera
2016-09-08, 16:34
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att slå fast psykopati är i princip omöjligt då det är en serie av personlighetsdrag snarare än en klinisk diagnos. Men vad pekar på bipolaritet?

Bipolär var bl.a. en idé baserad på nedanstående

Kvinnans relation med sin pappa präglades av pengar och bekräftelse. Två behov som skulle komma att slita dem isär. I slutet av januari 2009 hamnade kvinnan i en period av nedstämdhet. Hon kontaktade sin pappa. – Hon sa till honom att hon var i en kris. Då köpte han en ny bil åt henne, säger en annan av 41-åringens tidigare partner.

– Det gick som i skov. Hon ville ha tvåhundra procents uppmärksamhet hela tiden
. Jag klarade inte av att ge henne det. Jag räckte inte till, säger pojkvännen.

Jag tror dock inte att det stämmer.

Angående Psykopati så är det ju ingen sjukdom. Dock finns det tester som kan ge indikation på ("slå fast") psykopati

http://www.psykopattestet.se
Senast redigerad av Butteri 2016-09-08 kl. 16:49.
Citera
2016-09-08, 16:42
Medlem
JM påminner mig väldigt mycket om mitt ex som är bipolär, samma beteende, allt handlar om pengar, sex, allt ska gå i rasande fart. F
Finns inget tänkande på vad som sker, allt är så jävla impulsartat att man kan bli mörkrädd för mindre. Mitt ex vill inte äta medicin så att hans sätt att vara svänger som det svenska sommarvädret
Citera
2016-09-08, 17:15
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Bipolär var bl.a. en idé baserad på nedanstående

Kvinnans relation med sin pappa präglades av pengar och bekräftelse. Två behov som skulle komma att slita dem isär. I slutet av januari 2009 hamnade kvinnan i en period av nedstämdhet. Hon kontaktade sin pappa. – Hon sa till honom att hon var i en kris. Då köpte han en ny bil åt henne, säger en annan av 41-åringens tidigare partner.

– Det gick som i skov. Hon ville ha tvåhundra procents uppmärksamhet hela tiden
. Jag klarade inte av att ge henne det. Jag räckte inte till, säger pojkvännen.

Jag tror dock inte att det stämmer.

Angående Psykopati så är det ju ingen sjukdom. Dock finns det tester som kan ge indikation på ("slå fast") psykopati

http://www.psykopattestet.se
Exemplen tycker jag inte pekar mot bipolaritet. Att under en period vara nedstämd är väl ganska vanligt (särskilt om man kan få en ny bil när man berättar att man är nere).

Men "det gick som i skov" etc som pojkvännen beskriver pekar mot Borderline (som väl inte heller anses vara en riktig psykiatrisk diagnos) ett tillstånd som kan vara outhärdligt för en partner.
Intensivt sexuellt utspel mot partnern, men även ofta på ett farligt sätt med olämpliga partners och riskabla tillfälliga träffar hör till borderline. Stort fokus på den egna viktiga personen, mycket lite empati med andra.

Extremt stora krav på partnern, mycket och häftig sex varvat med stor sorg och besvikelse över honom, vilda anklagelser och regelbundna hot om att lämna honom (B.är nästan alltid en kvinna) samt hot om självmord - vilket också händer.

Dock inte mord, så vitt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in