2016-09-08, 09:45
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan håller utvecklingscentrum och IF på med?

Karln var ju snorfull och alla vet ju att de flesta drunkningsolyckor sker vid båtfärd och höggradig berusning, hur fan kan de tro att någon åklagare ska kunna ro ett sådant fall i hamn?

Vilken djävla advokat som helst kommer att peka på A*i,s promillehalt och säga, "där har ni förklaringen till olyckan" och hur fan ska det kunna motbevisas utan några synliga märken på kroppen?

Snacka om att falla för mediatrycket men när det gäller Marianne Ny har jag inga som helst illusioner.
Ett bord stod enligt uppgifter dukat med tallrik och brännvin för en person på bryggan... Känns bara där som ett iscensatt scenario. Att sen JM sov gott i tolv timmar medans hennes små barn fanns i huset känns väldigt osannolikt. Säkert finns det vittnesmål som förklarar händelseloppet, vi får nog vänta och se helt enkelt.
Citera
2016-09-08, 09:47
Medlem
lasternassummas avatar
Jämförelse med mannen som blev dömd dör mord i Lund
Här är en docent i rättsmedicin (ej jurist, dock) som jämför Aris
död med ett fall i Lund där maken till den drunknade kvinnan
dömdes för mord och fick livstids fängelse:
http://www.expressen.se/nyheter/expert-om-41-aringens-makes-drunkning/

Snorfull?
Vad man kallar 1,36‰ verkar bero på vad man vill uppnå.
Du kallar det "snorfull".
Man kan också säga att det är strax över 1‰, som man fick köra bil
med i huvuddelen av världen för ca 20 år sedan.

Indiciekedjan
Glöm inte indiciekedjan:
Giftemål, livförsäkring, förgiftning, hot om att mörda, det mystiska dödsfallet,
allt inom ca 7 månader.

Citat:
Men vad fan håller utvecklingscentrum och IF på med?

Karln var ju snorfull och alla vet ju att de flesta drunkningsolyckor sker vid båtfärd och höggradig berusning, hur fan kan de tro att någon åklagare ska kunna ro ett sådant fall i hamn?

Vilken djävla advokat som helst kommer att peka på A*i,s promillehalt och säga, "där har ni förklaringen till olyckan" och hur fan ska det kunna motbevisas utan några synliga märken på kroppen?

Snacka om att falla för mediatrycket men när det gäller Marianne Ny har jag inga som helst illusioner.
Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-08 kl. 09:49. Anledning: Indiciekedjan
Citera
2016-09-08, 09:49
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Ett bord stod enligt uppgifter dukat med tallrik och brännvin för en person på bryggan... Känns bara där som ett iscensatt scenario. Att sen JM sov gott i tolv timmar medans hennes små barn fanns i huset känns väldigt osannolikt. Säkert finns det vittnesmål som förklarar händelseloppet, vi får nog vänta och se helt enkelt.

Promillehalten kommer inte att förklaras bort så enkelt som du antyder, karln var snorfull och åklagare ska bevisa att JM på något sätt var inblandad i antingen hans fylla eller på något annat sätt såg till att han inte var medveten om vad som hände, bevisläget är inte gott utifrån vad vi vet nu.
Citera
2016-09-08, 09:50
Medlem
Citat:
Var det verkligen brännvin? Jag vill minnas att det var öl?

OM det nu var brännvin undrar jag om detta har analyserats med avseende på alkoholhalt?
Citera
2016-09-08, 09:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jämförelse med mannen som blev dömd dör mord i Lund
Här är en docent i rättsmedicin (ej jurist, dock) som jämför Aris
död med ett fall i Lund där maken till den drunknade kvinnan
dömdes för mord och fick livstids fängelse:

Snorfull?
Vad man kallar 1,36‰ verkar bero på vad man vill uppnå.
Du kallar det "snorfull".
Man kan också säga att det är strax över 1‰, som man fick köra bil
med i huvuddelen av världen för ca 20 år sedan.

Indiciekedjan
Glöm inte indiciekedjan:
Giftemål, livförsäkring, förgiftning, hot om att mörda, det mystiska dödsfallet,
allt inom ca 7 månader.

En indiciekedja som IF har byggt upp för att slippa betala ut de pengar som skulle ha utfallit.

Vad tror du en slipad advokat gör med den?
Citera
2016-09-08, 09:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Jag håller med om att det låter arrangerat. Det är ca 150 meter mellan
huset och bryggan. Jag kan inte se någon byggnad närmare bryggan.
Skulle Aki, efter avslutat förhållande med JM, åka till stugan, bära ner
mat och dryck till sig själv till bryggan och sitta där och "supa sig" upp
till 1,36‰ för att sedan ramla i vattnet och drunkna, intill bryggan på
1-1,5 meters djup. Allt medan JM ligger i stugan och sover.
Allt är möjligt. En del är osannolikt.

Citera
2016-09-08, 09:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
En indiciekedja som IF har byggt upp för att slippa betala ut de pengar som skulle ha utfallit.

Vad tror du en slipad advokat gör med den?

Inte mycket, om den kan styrkas.

Citera
2016-09-08, 10:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inte mycket, om den kan styrkas.

Och hur tror du att den skulle kunna styrkas?

Det finns nog skäl till varför polis och åklagare bedömde fallet som en olycka första gången, att IF kämpar med näbbar och klor för att slippa betala det är ju ställt bortom rimligt tvivel, att bevisa ett mord på IF,s parametrar lär nog bli fan så knivigt, ingen är ju ens delgiven någon form av misstanke än, tyder det på ett starkt fall tycker du?

Fanns det sprängstoff i IF,s handlingar så skulle Wenna agerat redan.
Citera
2016-09-08, 10:06
Medlem
Apropå alkoholhalter har jag haft en patient som vid ett tillfälle hade en etanolhalt av 5,2 promille i blodet.

Jodå han lever och frodas idag . . .

Om 1,36 promille är högt eller lågt, kan vi alltså diskutera i ganska många sidor av denna tråden, framöver . . . . .
Citera
2016-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Apropå alkoholhalter har jag haft en patient som vid ett tillfälle hade en etanolhalt av 5,2 promille i blodet.

Jodå han lever och frodas idag . . .

Om 1,36 promille är högt eller lågt, kan vi alltså diskutera i ganska många sidor av denna tråden, framöver . . . . .
En högdoserande alkoholist omhändertogs av soc. när han var uppe i en mängd av två sjuttiofemmor strark sprit om dagen. Vill bara nämna som exempel vad det mesta är som jag hört talas om. Nu blev det lvm för honom såklart . Jag tror att det skulle vara en omöjlighet för oss andra att få i oss så pass mycket.
Citera
2016-09-08, 10:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Och hur tror du att den skulle kunna styrkas?

Det finns nog skäl till varför polis och åklagare bedömde fallet som en olycka första gången, att IF kämpar med näbbar och klor för att slippa betala det är ju ställt bortom rimligt tvivel, att bevisa ett mord på IF,s parametrar lär nog bli fan så knivigt, ingen är ju ens delgiven någon form av misstanke än, tyder det på ett starkt fall tycker du?

Fanns det sprängstoff i IF,s handlingar så skulle Wenna agerat redan.

Jag tror att dom har fullt upp med mordet på Göran.
Det är ju också vad som framkommit i de sparsamma uppgifter
som kommit när åklagare fått förfrågningar om "mordet" på Aki.
Den misstänkta är dessutom redan inlåst, så på så sätt hastar
inte mord nummer 2 (eller nummer 1, om man räknar kronologiskt)

Här beskrivs ett fall där en svagare indiciekedja ledde till en livstids-
dom för mord. Då var det ändå inte fråga om en gärningsman som
begått flera mord och andra allvarliga brott, som troligen är fallet
med JM.

Jag tycker nog att mordet på Göran bör ha prioritet just nu, ur
åklagares och utredares perspektiv. När det är klart så är det
Aki som står på tur. Vi får se hur dom lyckas...

Citera
2016-09-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
En högdoserande alkoholist omhändertogs av soc. när han var uppe i en mängd av två sjuttiofemmor strark sprit om dagen. Vill bara nämna som exempel vad det mesta är som jag hört talas om. Nu blev det lvm för honom såklart . Jag tror att det skulle vara en omöjlighet för oss andra att få i oss så pass mycket.
Ja visst är det så. Vi vet ju å andra sidan inte säkert något om exmaken alkoholvanor.

Förresten, skrev jag att min patient har finskt ursprung . . . . . . ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in