Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Var det något kapitel som du tyckte var mer gripande än andra?
Jag lade i min läsning inte särskild vikt vid kapitelindelningarna som sådana, men de områden utav boken som hade mer karaktär utav att vara gripande för mig än andra var de där man skildrade livsödena hos personer (ofta med intervjuer) som valde att att engagera sig i droghandel, speciellt när det rörde sig om att de allmänna levnadsvillkoren i den aktuella samhällsklassen i området i övrigt var för bistra för att personen skulle överväga att ta sig fram på den "hederliga" vägen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Eller tänker du att, i en litteraturtråd, vore mer intressant att om diskutera, så isf hur han rent litterärt lagt upp bokinnehållet, vad kunde disponeras på annat sätt , stilgrepp och sådant?
Vad mig beträffar så är jag helt öppen för de allra flesta infallsvinklar när det gäller att diskutera boken...anledningen till att jag placerade tråden i denna forumdel var mest att det verkade mer on-topic att diskutera boken här än i tråden där jag ursprungligen fick förslaget att läsa boken...
Jag tyckte själv att bokens upplägg fungerade bra för mig...andra skulle kanske ha tyckt att den var aningen ostrukturerad (och jag kan åtminstone tycka att rubriksättningen till de olika kapitlen var sådär...de förklarar inte nödvändigtvis i sig vad kapitlet handlar om), men som helhet fungerade boken bra med ett högt tempo samt research, fältstudier och intervjuer och många olika varierande infallsvinklar på bokens huvudämne...
Citat:
Ursprungligen postat av
Honey.B.Blue
Eller fick du den behållning jag fick, nu behövde jag inte böcker el denna bok ens, för att få en skrämmande hum om "krafter" i omlopp.. men för mig är boken, en sådan bok jag inte kan sträckläsa, utifrån att den är så djupgående heltäckande vad gäller narkotiska, undra världen och subkultur rent generellt, att boken är alltför mastig och extremt kompakt, precis som "maktens slavar" är kompakt som bara den, liksom "History and Analysis" over The Ku Klux Klan ocså är en nästan bottenlöst kompakt bok, dessa typ av böcker måste jag lägga ifrån mig under läsning eftersom det är för tungt att ta in, som en läsning där "man känner sig inspirerad, fått givande läsning.. eller sådant annars vanligt, att ha *fått kvalitativ litteratur och valuta för pengarna..litteraturupplevelsemässigt, nej. Då är det hellre nerköp och definitivt inget som utvecklar mitt sug för litteraturupplevelse åtminstonde, för min del. Tvärtom kan denna bok om kokainet.. få mig dyster och nästan ångra att jag köpte boken.
För egen del så kommer jag nog än så länge främst att ha nytta utav innehållet när jag konverserar med andra som är intresserade utav ämnet, och i den så tycker jag ändå att det finns tillräckligt med innehåll för att kunna fånga intresset både hos drogliberaler, motståndare och kanske kunna avråda någon nyfiken ifrån att börja testa.
Bokens innehåll gav definitivt en översikt över en hel del utav de ekonomiska, politiska och sociala inflytanden som verkar ha sitt upphov i handeln med kokain och bland det mest uppseendeväckande på det rent personliga planet var den likgiltighet som de flesta som använde drogen eller handlade med den visade inför kriminaliteten och de "mörka sidorna" utav framställandet och handeln.