2016-09-07, 19:23
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
.
Självklart menar jag att om man ska spara energi så stänger man av datorn HELT, dvs "Start -> Avsluta och stäng av". Inte några fjantiga energispar eller viloläge eller annat trams. (som heller inte sparar lika mycket energi som att faktiskt stänga av datorn helt)

Det gör också att VPN-tjänster och liknande kan stänga ner och starta upp korrekt istället för att de bara "dör" och det blir problem.
Citera
2016-09-07, 19:42
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Självklart menar jag att om man ska spara energi så stänger man av datorn HELT, dvs "Start -> Avsluta och stäng av". Inte några fjantiga energispar eller viloläge eller annat trams. (som heller inte sparar lika mycket energi som att faktiskt stänga av datorn helt)

Det gör också att VPN-tjänster och liknande kan stänga ner och starta upp korrekt istället för att de bara "dör" och det blir problem.
Jag förstod vad du menade redan innan, men jag delar inte din åsikt angående energisparfunktionerna.
Och bevisligen finns det ju andra vpn-leverantörer som kan hantera det (F-secure t ex).

Kan OVPN starta upp korrekt AUTOMATISKT, eller inte? Berätta gärna hur man sätter inställningarna i så fall. Det är - om det inte går - enligt mig otroligt tröttsamt att behöva logga in igen, och igen, och igen. Riktigt 90-tal....
Citera
2016-09-07, 20:07
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Jag förstod vad du menade redan innan, men jag delar inte din åsikt angående energisparfunktionerna.
Och bevisligen finns det ju andra vpn-leverantörer som kan hantera det (F-secure t ex).

Kan OVPN starta upp korrekt AUTOMATISKT, eller inte? Berätta gärna hur man sätter inställningarna i så fall. Det är - om det inte går - enligt mig otroligt tröttsamt att behöva logga in igen, och igen, och igen. Riktigt 90-tal....

Testa en annan klient, te.x Viscosity. Vet inte hur den hanterar viloläge, men annars så kan du kanske hitta något script som får den att alltid autoconnecta.
Citera
2016-09-07, 20:47
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Testa en annan klient, te.x Viscosity. Vet inte hur den hanterar viloläge, men annars så kan du kanske hitta något script som får den att alltid autoconnecta.
Tack för svar, men jag kommer att välja en annan vpn-tjänst där jag vet vad jag får.
Citera
2016-09-07, 20:49
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Tack för svar, men jag kommer att välja en annan vpn-tjänst där jag vet vad jag får.

Om du vill gå med en sämre tjänst så gör det.
Citera
2016-09-07, 21:29
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Om du vill gå med en sämre tjänst så gör det.
Ok, vad gör den till en sämre tjänst än OVPN:s?

Den här tråden kryllar av personer som lovordar just OVPN. Ja, jag vet tråden är för just OVPN, men hållningen är okritisk och enligt mig snudd på kultartad.
Citera
2016-09-07, 21:50
Medlem
Crystalboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Detta stämmer in hos mig med. Någon som har någon lösning det?

Får ut 233/10 hos bredbandskollen och 2mbit/s från utorrent. Testade innan utan VPN och kom då upp i stabila 22mbit/s.

Har testkört Bandbreddskollen och en mängd andra liknande tjänster, och hamnar mellan 80-130 mbit.

Provade däremot att köra en äldre uttorent client 1.6.1, från tips ur en annan tråd. Med den klienten kommer jag upp i mer än 10 mb/s så prova det. Synd bara att 1.6.1 inte kan läsa magnet länkar lol
Citera
2016-09-07, 23:38
Medlem
Muikkunens avatar
Citat:
Ok, vad gör den till en sämre tjänst än OVPN:s?

Den här tråden kryllar av personer som lovordar just OVPN. Ja, jag vet tråden är för just OVPN, men hållningen är okritisk och enligt mig snudd på kultartad.

OVPN är unika med sin syn på säkerhet. De kör högre kryptering, bättre säkerhet kring all hårdvara. Bevisar att det inte är något konstigt med den. Samt att de är transparenta med sina drift prognoser.

Men vill du ha högre hastigheter kanske det finns någon annan VPN tjänst. Men då kör det på dålig kryptering, om inte urusel kryptering som man inte bör använda. (Ur säkerhets synpunkt)

Sen hamstrar de även pengar och sätter sina företag i Seychellerna (stavning?).
Så servrarna brukar normalt sett vara överbelastade. För många användare..
Citera
2016-09-08, 00:57
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muikkunen
OVPN är unika med sin syn på säkerhet. De kör högre kryptering, bättre säkerhet kring all hårdvara. Bevisar att det inte är något konstigt med den. Samt att de är transparenta med sina drift prognoser.

Men vill du ha högre hastigheter kanske det finns någon annan VPN tjänst. Men då kör det på dålig kryptering, om inte urusel kryptering som man inte bör använda. (Ur säkerhets synpunkt)

Sen hamstrar de även pengar och sätter sina företag i Seychellerna (stavning?).
Så servrarna brukar normalt sett vara överbelastade. För många användare..
Du argumenterar väldigt svepande tycker jag. Låt oss bli mer precisa. Jag funderar just nu (av olika anledningar) på F-secure Freedome och NordVPN. Varför skulle OVPN vara överlägsen dessa två?

NordVPN har fått mycket bra testutvärderingar, men jag har inte testat själv då de endast har pengarna-tillbaka-garanti om man inte blir nöjd. Men om du vill kan även du testa F-secure gratis under 5 dygn och jämföra med ditt OVPN.
Det är det jag gjort.
F-secure:s tjänst är djävligt enkel, bara "installera och glömma", priset är låga 465 kr/år, hastigheten är bra (hos mig jämnt skägg med OVPN), F-secure som företag är välkänt och har hög trovärdighet via andra säkerhetsprodukter. Säkerhetstänket och respekten för din integritet verkar seriös. Saknar dock Kill-switch fn. Du kanske ser fler nackdelar - vad vet jag.

Alla VPN-tjänster har förstås sina fördelar och nackdelar. OVPN är inget undantag. Säkert bra för en del, själv tycker jag dock att de nackdelar jag redan tidigare nämnt här i tråden inte är acceptabla. För mig.
Dessutom, testade också Flashbacks VPN. Deras tjänst är väldigt lik OVPN, verkar ha samma server från Obernetwork AB, men kostar klart mindre - varför då välja OVPN?

OVPN:s beundrare här i tråden är dock alldeles för ensidigt positiva till OVPN för att jag ska svälja det. Är ni alla anställda på företaget, man kan ju nästa undra över det....?
Citera
2016-09-08, 01:05
Medlem
jämföört med legennden mullvad. e ovpn goa grejer elr?
Citera
2016-09-08, 01:26
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.
Fast varför haka upp sig på hur klienten fungerar? Se klienten som en bonus istället för en del av tjänsten.

Lite ungefär som att Telias router är en bonus till Telias bredbandstjänsten, eller Mobilen på köpet är en bonus till Mobilabbonemanget.

Bara för att klienten är kass på en viss sak betyder ju inte att OVPN-tjänsten är kass, precis som att en kass Telia-router inte innebär att bredbandstjänsten är kass, eller att en skitmobil på köpet till mobilabbonemanget innebär att själva abonnemanget är kass.

Det som är den stora fördelen med OVPN är att det är fritt fram, du väljer vilken klient du vill använda själv. Precis som att du MÅSTE inte använda den skräpmobil som mobilförsäljaren skickar med på köpet, eller sunkroutern som råkar ingå i ditt bredbandsabonnemang, du kan ju använda en egen.

Så med OVPN så är det fritt fram, du kan pilla i configfiler, sätta upp script, m.m. och få det exakt så som du vill ha det, bara man håller tungan rätt i mun, och väljer en vettig klient.
Den friheten får du inte med en leksakstjänst såsom F-secure LeksaksDome.
Citera
2016-09-08, 01:50
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
...../
Så med OVPN så är det fritt fram, du kan pilla i configfiler, sätta upp script, m.m. och få det exakt så som du vill ha det, bara man håller tungan rätt i mun, och väljer en vettig klient.
Den friheten får du inte med en leksakstjänst såsom F-secure LeksaksDome.
Okej, om jag vill ha det snabbt, säkert, enkelt? Vad ändrar jag i en config-fil för att nå detta? Vad skiljer det från hur du skulle ändrat i din config-fil?
Vad kan du ändra till din fördel hos OVPN antingen i ett script eller en config-fil som ger dig komparativa fördelar mot t ex "en leksakstjänst såsom F-secure LeksaksDome"?

Vet du, jag tror inte du vet vad du pratar om - ärligt. Fast det innebär ju inte att någon annan kan övertyga.
Den som känner sig manad kan ju träda fram, övertyga mig. Kan du det så kommer jag att välja OVPN (eller Flashback eftersom det är billigare..... )
Varför går det snabbare, säkrare, enklare med OVPN än med leksaksföretaget F-secure?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in