Citat:
Ursprungligen postat av
MrWit
Ingen stress men ser fram emot leveransen.

Här kommer början på min redogörelse för avhandlingen
Clive Barker's Hellraiser Mythology, A critical analysis. Min redogörelse kommer att presenteras här på Flashback i tre till fyra delar. Har inte tid, och orkar inte, skriva allt på en gång. Vill inte heller skriva i förväg emedan det skulle förta den kommenteringskaraktär hos min redogörelse som jag vill åstadkomma. Vidare, tänk på att jag inte kan nåt om litteratur eller litteraturkritik. Jag är en glad amatör som bara gillar att läsa spännande berättelser. Tillrättavisningar emotses visar det sig att jag missuppfattat saker och ting. Och tillrättavisningarna behöver inte ens vara trevliga. För vi är väl på Flashback, eller?
Inledningsvis kan sägas att det verkar vara en licenciatavhandling, inte doktorsavhandling. I nedre högra hörnet av försättsbladet står nämligen nånting på flamländska innehållande ordet
licenciaat. I Sverige skulle arbetet alltså motsvaras av ett arbete för att få den akademiska titeln filosifie licenciat. Filosofie eftersom det rör sig om humaniora. Inte för att jag egentligen kan skillnaden mellan doktor och licenciat, men vad jag kan dra mig till minnes är det arbete som här är ifråga att betrakta som ungefär hälften av vad en doktorand förväntas prestera.
Innan jag övergår till själva avhandlingen, så vill jag säga att jag tycker att den är lättläst trots att den är skriven på engelska, bitvis underhållande och faktiskt också till viss smärre del ger svar på en del funderingar jag haft om Clive Barker och lite av det han skrivit, bland annat
Hellraiser. Jag håller samtidigt inte med om allt licenciaten skriver men det är inte så viktigt. Den största invändningen mot arbetet är att licenciaten inte nämner någon som tycker annat än honom själv och följdaktiligen inte bemöter meningsmotståndares argument. Andra nämner han dock friskt. Men det finns kanske inga meningsmotståndare? Utom jag. Men jag räknas egentligen inte.
Men så var det val hög tid att ta sig an arbetet ifråga. Jag kommer då inte redogöra närmare för vad licenciaten skriver utan mer hur han skriver, eller snarare resonerar och argumenterar. Självklart kommer jag också att behandla avhandlingen ur ett genusperspektiv.
Men då kör vi väl dårå.
I.
Författaren inleder med det även i Sverige sedvanliga tackandet av handledare och närstående som alla utgjort ett ovärderligt stöd och utan vilka arbetet aldrig skulle ha kunnat slutföras. Denna del är föredömligt kort, rakt på sak och utan all form av sentimalitet. Det börjar således bra, skulle jag säga.
Efter det obligatoriska tackandet kommer en innehållsförteckning. Därefter en introduktion av ämnet, ett slags inledning, vilken innehåller en summarisk genomgång av Clive Barkers produktion, skälen till att licenciaten valt just Hellraisermytologin som ämne och vilken litteratur han använt sig av. Särskilt intressant är licenciatens skäl för ämnesval. Han skriver att han bestämde sig för att diskutera Clive Barkers Hellraisermytologi ur en litterär synvinkel på grund av det egna intresset för skräckgenren och då särskilt Clive Barkers arbeten. Licenciaten redogör här också för sina källor. I samma inledning kommer därefter en redogörelse för hur licenciaten lagt upp arbetet. Hur han strukturerat detta och vad han avser att visa. Jag återger denna del av inledningen i punktform.
- 1. Domestic horror avhandlas först och hur Hellraiser sluter an till denna del av skräckgenren. Med domestic horror avser licenciaten närmast skräck i hemmet, eller kanske möjligtvis mera skräck i det vardagliga, i familjära situationer och i nära relationer. Här avser licenciaten visa på innehållen av sadomasochism i Hellraiser och hur Clive Barker skapar a sesnse of the Uncanny. Uncanny tror jag här bäst kan översättas ungefär till Det Kusliga.
- 2. Efter vardagsskräcken i Hellraiser behandlar licenciaten Cliver Barkers verk i en kontext av slasher horror. Jag vet inte vad slasher horror heter på svenska, men det engelska ordet slash betyder löst översatt till svenska i en skräckgenrekontext, att vildsint med långa svepande rörelser hugga med en kniv eller annat vasst föremål.
- 3. I den tredje delen av avhandlingen avhandlas hur monstret beskrivs i Hellraiser. Licenciaten har i denna del av avhandlingen för avsikt att visa att Clive Barker i sin redogörelse för monstret avviker för hur monster traditionellt beskrivs. Licenciaten påstår här också att Clive Barker problematiserar föreställningen om gott och ont. Här fångade särksilt redogörelsen för Cenobiterna mitt intresse.
- 4. Efter problematiserandet, kommer licenciatens tes om hur Hellraiser knyter an till berättelserna om Faust och hans avtal med djävulen.
- 5. Allra näst sist avhandlas vad som kallas body horror. Licenciaten avser här visa hur Clive Barker på ett konstnärligt sätt återger splatterpunk på ett annorlunda sätt. Jag kan här informera om att splatterpunk närmast kan beskrivas som våld utan gränser, våld utan hämningar, ett slags totalvåld, i återberättandets form. Med body horror torde närmast avses kroppsmodifikation i olika slags skräckinjagande former; allt från extraordinär piercing till bizarr bröstförstoring och lite till därutöver.
- 6. I den sista mycket korta delen av avhandlingen konstaterar licenciaten att han visat det han avsåg att visa. Och det är här mina invändningar mot avhandlingen är som störst.
fortsättning följer ...