Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-07, 11:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det jag skriver är precis den uppfattning som du ger uttryck för. Din, och många andras, arrogans har utnyttjats i decennier, för att inte säga flera århundraden. Genom att få er att känna er smarta, att ni står över de mindre värda och lite dummare, så kan ni stödja beslut som kraftigt inverkar negativt på den andra gruppen (eller till och med er egna) utan att ni känner något som helst tvivel. Det är för den goda sakens skull, för allas bästa eller något annat betydelselöst trams ni intalat er.

Vi kan med fördel dra en parallell till SD i Sverige som genomgått och fortfarande genomgår samma process. Jag har ingen som helst aning om hur du ställer dig till det partiet och bryr mig heller inte om att kolla upp, men oavsett vilken sida du tar så kan du idag inget annat än erkänna att de, och den folkrörelse de tillhör, haft rätt i mångt och mycket utan att förlora all intellektuell heder. Detta trots att de lockat lågutbildade vita och betraktats med förakt av högutbildade och icke-vita.

Jag ser inte ned på lågutbildade, anser mig inte tillhöra någon sorts intellektuell elit, umgås inte heller med personer som har sådana åsikter och/eller uppblåsta självbilder och är allt annat än arrogant. Jag anser tvärtom sådana åsikter vara förkastliga.

Du å andra sidan verkar ha köpt retoriken fullt ut och det säger definitivt mer om dig än mig.

Och för att håll mig till ämnet här: Jag hade inte velat se Clinton i Vita Huset om det vore till förmån för i stort någon annan Republikansk kandidat än Trump. Jag gillar inte kärringen mer än genomsnittsamerikanen.

Men nu finns det bara två val och Trumps personliga egenskaper gör honom olämplig för den exekutiva makten på ett sätt som Clinton inte är i närheten av.
Senast redigerad av DaEzz 2016-09-07 kl. 11:37.
2016-09-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast blind auktoritetstro är ju inte "kunskap/utbildning", utan snarare motsatsen. Inser du inte vilken fara det är för västvärlden att universiteten producerar människor som anser att Hillary Clinton är vettigare än Donald Trump? Ser du inte att något måste vara oerhört fel då? Att självständigt tänkande och källkritik, som varit en så viktig del av den västerländska civilisationen, verkar vara på utdöende?
Har jag sagt något om blind auktoritetstro?
Jag tycker personligen inte att Clinton är ett bra val, men det gör inte per automatik Trump till ett bättre. Jag tycket Bernie är det bästa USA får fram på evigheter, men han hade aldrig en chans mot etablissemanget.
Just källkritik och självständigt tänkande är ju som brukar anses vara bristande hos Trumps supportrar. Han drar till med en retorik som talar till det mest primitiva i folk. Att hans största följarskara består av lågutbildade är väldigt talande.
Det är inte de lågutbildade eller okunniga som är bovarna i dramat. Boven är personen som utnyttjar dem för egen vinning.
2016-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Den som är ignorant är du. En kraftig majoritet av högre utbildningar är fullständigt irrelevanta när det kommer till val av politiskt parti. Faktum är att grupptryck och gemenskap formar universitetsstudenters politiska åsikter mycket mer än kunskap. Vad har sjuksköterskor, maskiningenjörer, partikelfysiker, dagistanter(pedagoger), mattelärare, jurister, läkare, socionomer, datavetare, historiker, litteraturvetare, journalister, biologer, arkitekter, tandläkare, filosoflektorer, veterinärer, ekonomer, kemister, mjukvaruutvecklare etc. gemensamt? De är alla högre utbildade.

Är det till dessa grupper vi ska vända oss för råd om vem som är mest lämpad som POTUS? Om ja, varför? Vad gör de mer lämpade än exempelvis bilmekaniker, städare, taxichaufförer och receptionister?

Tycker absolut senaten, kongressen, presidentens närmaste (och vår egen riksdag) borde bestå till större del av högutbildade forskare, ingenjörer, läkare, ekonomer, etc.
Sen får gärna allt hållas samman av en president som kan sköta allt på ett bra sätt.
2016-09-07, 11:40
Medlem
Hallonet11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ja, rätt kommer de väl att ha i den mening att det finns tillräckligt många av dem för att deras ledare ska ha en god chans ta makten.

Och blir det så är det ju inget att säga om det, sådana är spelreglerna i demokratiska val.

Även om Trump mot förmodan skulle få flest antal röster kan han röstas ner i Electoral college på liknande sätt som Bush vann över Gore. Så det handlar inte enbart om antal röster, popular vote, elektors röster mm. Exempelvis om Trump vinner en delstat kan de republikanska representanterna i den delstaten rösta på Clinton som president. Några har redan flaggat för det. Komplicerat värre.

http://www.nydailynews.com/news/politics/electoral-college-prevent-president-trump-article-1.2738571
2016-09-07, 12:00
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonet11
Även om Trump mot förmodan skulle få flest antal röster kan han röstas ner i Electoral college på liknande sätt som Bush vann över Gore. Så det handlar inte enbart om antal röster, popular vote, elektors röster mm. Exempelvis om Trump vinner en delstat kan de republikanska representanterna i den delstaten rösta på Clinton som president. Några har redan flaggat för det. Komplicerat värre.

http://www.nydailynews.com/news/politics/electoral-college-prevent-president-trump-article-1.2738571

Frågan är definitivt mycket mer komplicerad än vad den kan tyckas vara och du har helt rätt.

Och oavsett hur det slutar så kommer det här presidentvalet (och föregående primarys) bokstavligen att gå till historien och både krossa och skapa osannolika karriärer inom hela spektrat av det Amerikanska politiska etablissemanget under många år framöver
2016-09-07, 12:35
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag ser inte ned på lågutbildade, anser mig inte tillhöra någon sorts intellektuell elit, umgås inte heller med personer som har sådana åsikter och/eller uppblåsta självbilder och är allt annat än arrogant. Jag anser tvärtom sådana åsikter vara förkastliga.

Du å andra sidan verkar ha köpt retoriken fullt ut och det säger definitivt mer om dig än mig.

Och för att håll mig till ämnet här: Jag hade inte velat se Clinton i Vita Huset om det vore till förmån för i stort någon annan Republikansk kandidat än Trump. Jag gillar inte kärringen mer än genomsnittsamerikanen.

Men nu finns det bara två val och Trumps personliga egenskaper gör honom olämplig för den exekutiva makten på ett sätt som Clinton inte är i närheten av.

Vad som säger mycket om dig är att du vägrar ta ansvar för dina egna ord, alternativt att du har ett väldigt kort minne. Vem var det som nyss jämförde Trump med TV-shop och hävdade att lågutbildade köper hans argument för att de är dumma? Sen kan du i efterhand bedyra hur högt du egentligen värderar lågutbildade, men de orden är inte vatten värt.

Och vad gäller Trumps personliga egenskaper så är iaf. jag tillräckligt skärpt för att lyckas skilja mellan person och persona, vilket är avgörande när det gäller Trump. Och jag väljer inte vem jag vill stödja som presidentkandidat utifrån vad jag tycker om personen som sådan utan efter vad de kan tänkas göra. Jag har tidigare i den här och andra trådar skrivit om krigsrisken som uppstår med Clinton, jag rekommenderar att du börjar resonera i liknande termer i framtiden istället för personligt tycke och smak.
2016-09-07, 12:36
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Tycker absolut senaten, kongressen, presidentens närmaste (och vår egen riksdag) borde bestå till större del av högutbildade forskare, ingenjörer, läkare, ekonomer, etc.
Sen får gärna allt hållas samman av en president som kan sköta allt på ett bra sätt.

Kul att du tycker så, men du svarade inte på frågan. Varför? Du tillhör inte någon av nämnda kategorier, antar jag?
2016-09-07, 12:41
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Just källkritik och självständigt tänkande är ju som brukar anses vara bristande hos Trumps supportrar.
Ja, det "brukar anses" det, av just den människotypen vi diskuterar - människor med blind auktoritetstro. "Media säger att Trumpsupportrar saknar självständigt tänkande, alltså tycker jag också det". De flesta av er ser inte ens ironin i det. Ni är som karikatyrer.
Citat:
Det är inte de lågutbildade eller okunniga som är bovarna i dramat. Boven är personen som utnyttjar dem för egen vinning.
Trump förlorar väldigt mycket (pengar, säkerhet etc) på den här presidentkampanjen. Han vill förändra på riktigt. Det gör honom kanske inte unik, men ganska ovanlig. En gammal korrupt politisk ragata som Clinton, som byggt hela sin karriär och förmögenhet på att lura och bedra vanligt folk, hon utnyttjar däremot både låg- och högutbildade idioter för egen vinning.
2016-09-07, 12:44
Medlem
Citat:
Trump förlorar väldigt mycket (pengar, säkerhet etc) på den här presidentkampanjen. Han vill förändra på riktigt. Det gör honom kanske inte unik, men ganska ovanlig. En gammal korrupt politisk ragata som Clinton, som byggt hela sin karriär och förmögenhet på att lura och bedra vanligt folk, hon utnyttjar däremot både låg- och högutbildade idioter för egen vinning.

Detta. Som han alltid säger i sina tal "Det här har varit rejält slöseri med tid ifall jag inte vinner".
2016-09-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Hämta in? Hur mycket behöver han hämta in?
Svårt att säga i Texas är det ju jämt skägg mellan Trump och Clinton och efter att ha läst USA-media på längden och tvären så ser det inte bra ut för Trump, så är det bara. Sedan kan det ju vända men oddsen är inte höga tack och lov. Han attraherar inte tillräckligt många samhällsgrupper och det lär visa sig. Hans pinsamma snabbvisit till Mexiko visar ju också på en orutin av guds nåde. Vart har alla respekterade republikanska kanditater tagit vägen kan man undra när man ser Trump orera och peka finger som den värsta domedagspredikant. Kanske hans sista strid, ålder verkar ha börjat ta ut sin rätt av foton att döma.
2016-09-07, 14:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ganska intressanta pollsiffror. Trump med extrem ledning bland vita utan högre utbildning, Hillary stor ledning bland vita med högre utbildning. Det visar att högre utbildning idag lär folk att lyda makten mer än något annat. De flesta blir dummare av det, men tro på auktoriteter kan de.
http://www.occidentaldissent.com/2016/09/06/white-working-class-rallies-behind-trump/
Så har det ju dock varit ganska länge:
The most erroneous assumption is to the effect that the aim of public education is to fill the young of the species with knowledge and awaken their intelligence, and so make them fit to discharge the duties of citizenship in an enlightened and independent manner. Nothing could be further from the truth. The aim of public education is not to spread enlightenment at all; it is simply to reduce as many individuals as possible to the same safe level, to breed and train a standardized citizenry, to put down dissent and originality. That is its aim in the United States, whatever the pretensions of politicians, pedagogues and other such mountebanks, and that is its aim everywhere else.” ― H.L. Mencken
Att vita arbetslösa män är pro-Trump, beror på (om man bortser från miljöfrågan och liknande vetenskapliga ämnen; där är de rakt igenom kunskapsfientliga, vilket är trist men så är det faktiskt) att de förstår världen bättre än hjärntvättade genusfeministiska-vänsterhäxor som är "högutbildade" (hjärnan full med ondskeful skit, istället för faktiskt kunskap). En av orsakerna till detta, beror på att när man är arbetslös idag (vilket är en enorm skillnad jämfört med att vara arbetslös på säg, 1800-talet), såvida man inte är en gangstaneger eller något som bara gangbangar och knarkar hela dagarna, faktiskt har tid över (särskilt idag) till att läsa på en jävla massa böcker, ta reda på information via internet osv. De som knegar hela dagarna och bara tänker på "karriär" och liknande, förblir iGnoranta iDioter som tar Hillary Clinton på allvar (de har ingen eller ytterst lite tid över till att sätta sig in i hur världen fungerar).

Så Trump's ledning bland vita arbetslösa och icke-högutbildade män, är ytterst logisk, och faktiskt ett starkt tecken på närvaron av förmågan till kritiskt och självständigt tänkande, vilken är helt frånvarande bland Killaryfansen. Få livsbeslut signalerar så mycket självständig mentalitet som att hoppa av skolan, och gå sin egen väg (det är att ge mainstreamfolk fingret helt enkelt):
“If you end up with a boring miserable life because you listened to your mom, your dad, your teacher, your priest, or some guy on television telling you how to do your shit, then you deserve it.” ― Frank Zappa
^^ Så är det. De riktiga individualisterna gillar Trump, helt enkelt

Citat:
Att tycka att ignorans är bättre än kunskap/utbildning är direkt farligt för världen.
Men många känner sig svikna och då är det inte konstigt att de lockas av Trumps egoretorik och kortsiktiga tänk.
Kunskap är ju givetvis alltid bättre än iGnorans (och kom ihåg: det är Trump som uppmanar till bojkott av Apple! Även om han uppmanar det av helt fel anledning så är det bra av honom att dissa det iGnoransföretaget!), men kunskap och utbildning är absolut inte synonymer. Idag är utbildning helt enkelt en karriärgrej, som folk väljer att slösa tiotals år på för att skaffa sig ett jobb och tjäna pengar, snarare än att fylla huvudet med kunskap. Visst resulterar utbildning i en viss utökning av kunskap, men detta görs av den riktiga intellektuella eliten i Västvärlden, vilket är en ytterst liten minoritet av alla som utbildar sig (de som skriver seriösa, rigorösa, akademiska peer-review böcker efter åratal av studier, osv). Bildad (en man med huvudet fylld av kunskap) och högutbildad (en man hjärntvättad av politisk propaganda, ofta från rådande regering/regim), är två helt olika grejer.

Trump är för övrigt inte så iGnorant som han låtsas (han vill t.ex. legalisera droger, men låtsas som att han är anti-droger pga hans konservativa väljarbas).

Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Oväntat att en rysk fascist stödjer en egocentrisk idiot som Trump!

Det är snarare ett sundhetstecken att universitet "producerar" människor som tycker att Hillary är vettigare än Trump.
Nej det är det inte. Killary är en global livsfara, och hon kommer starta WWIII, och hon kommer använda kärnvapen mot Iran, osv. Killary är ond helt enkelt. Intelligent och ond. Trump framstår som lite halvt korkad emellanåt (vilket han inte är), men han är faktiskt god.

Citat:
Ja, och denna bov är Hillary Clinton. Hade det inte varit för att hon utnyttjar lågutbildade negrer som bara vill ha socialbidrag (medan Trump erbjuder dem faktiska jobb), så hade hon aldrig haft någon chans. Men Trump arbetar på den svarta rösten just nu, därav håller han på att komma ikapp.
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-09-07 kl. 14:06.
2016-09-07, 16:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Egentligen är jag inte speciellt förtjust i Trump rent politiskt, han är för liberal i vissa frågor, och för konservativ i andra för min smak.

Men om valet ska stå mellan Trump och Clinton så måste jag faktiskt välja Trump. En sådan som Clinton är direkt olämplig för Vita Huset på grund av personliga egenskaper:
- Får kraftiga anfall i direktsändning, om det blir för mycket stress
- Extremt lögnaktig och lömsk och har ingen egen drivkraft förutom maximal makt

Väldigt farlig kombination. Jag skulle önska att valmyndigheten kunde gå in och ogiltigförklara Clintons kandidatur just på grund av dessa farliga personliga egenskaper. Dessutom kommer det att skada hennes psyke ännu mer eftersom hon inte klarar av pressen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in