2016-09-07, 11:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä men de stimulerar till insulinfrisättning hos de som har förmåga att producera insulin. En frisk person ska det ske automatiskt strax efter kostintag, möjligt är kanske att insulinproduktiinen skulle kunna bli för hög om en frisk person tar tabletter. Särskilt om blodsockernivån är relativt låg och personen får relativt lite föda (exempelvis om det är varmt på semester och man äter sallad som inte drar upp blodsockernivån speciellt märkvärdigt).
Det perorala antidiabetikum som används klart mest sist jag blev uppdaterad är metformin, som dels har en låg risk för hypoglykemi vid överdosering, och dels är praktiskt svår att överdosera - för att inte tala om att förgifta med - eftersom det rör sig om ganska stora tabletter; dygnsdosen vid normal behandling är 2 gram per dygn. Den som försöker använda nåt sånt för att söva eller döda ett offer har hål i huvet. Så jag tror inte att vi behöver diskutera eventualiteten att JM har dödat eller sövt Aki med perorala antidiabetika.
Citera
2016-09-07, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
I GP:s artikel av idag, i mitt förra inlägg, beskrivs hur den avlidne äkte mannen fått en spruta av kvinnan och blivit så sjuk att läkarvård uppsöktes i Egypten. Samt att han misstänker att frun gjort det. Kommer arsenik i sådan form att man kan spruta det med tunn nål?
Det kan göra det. Men om det är någon substans bakom den storyn, så tror jag att det är helt andra gifter än arsenik som har använts. Arsenik som mordvapen är rätt 1800-tal.
Citera
2016-09-07, 11:42
Medlem
Jag har läst i tråden att flera har undrat lite om JM s bardom. Spekulation om narcissism. Hittade en kortfattad och lättläst artikel som beskriver lite om barndomen och vad som kan utveckla narcissism. Artikeln pekar också på att vi alla sedan 70-talet blir mer och mer intresserade av oss själva.
Föräldrars misstag gör barn självupptagna
Alla vill sina barns bästa, men att sätta dem på en piedestal har sina risker. Genom att blåsa upp deras egon riskerar de att bli överdrivet självupptagna och utveckla en narcissistisk personlighet.

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/foraldrars-misstag-gor-barn-sjalvupptagna/
Citera
2016-09-07, 11:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Det skulle kunna vara så att en vältränad man, som tex Julias kille kunde klara av att dränka exmannen... Julias man uttrycker dessutom på sin Facebook att han har gjort sitt livs misstag som han ångrar djupt... Det var typ en månad efter exets död.
Vad säger han exakt?
Finnes skärmdump eller länk?
Citera
2016-09-07, 11:45
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det säger egentligen mest att vederbörande inte har så stor diskussionsvana och inte vet hur man inger förtroende. Personens tankar kan ju ändå vara intressanta.
Att skumma igenom inlägg tvingas man ju ändå göra hela tiden, främst pga att det är så gott om upprepningar av information och tankar.
Nja, jag tycker nog också det skvallrar om tankeprocessen bakom. Läser man uttalanden som att "det har säkert med heder att göra" pga att en misstänkt är afgan, då saknar jag ignorefunktionen. Eller "X har stängt sin Facebook nu - h*n är säkert inte oskyldig." Alla spekulationer är inte likvärdiga. (ALLA som har sinnesnärvaro och möjlighet därtill stänger sin Facebook när man uppmärksammas i en sådan här tråd.)

Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Rektorn är det tyst om. Det man får fram om honom i pressen är mest en massa hyllningsreportage. Det verkar stå underligt till i kommunstyrelsen. Hur kunde en fd. millitär bli rektor? Det fanns tydligen massor av sökande 2005 när tjänsten tillsattes.

Redan 2006 startade rektorn EF. med avsikt att driva hem för hundar, katter och barn. Sedan gick han in i ett AB som har mycket omfattande HVB-verksamhet, samt kopplingar till Uppsalamaffian. Hur kan sådan verksamhet vara förenlig med rektorstjänsten på en kommunal skola?

Vad har detta med mordet på GM att göra?

Om man antar att JM, var tillsammans med Rektorn på den tiden då rektorn bildade EF och sedermera gick in i AB som driver HVB verksamhet, så är det väl inte osannolikt att hon dels fick idéerna till Pangelius därifrån och kanske även hjälp med startkapital. Om nu detta startkapital var orsaken till att JM var i behov av pengar, så kan det ju förklara hennes jakt på pengar, och i förlängningen även mordet.

Det hon själv utrycker i en intervju om att "man är beredd att gå över lik", är nog inte bildligt talat. Att den lokala pressen inte synat Rektorn är mycket märklig.
Rektorer kan, liksom andra chefer, rekryteras för sin erfarenhet av ledarskap från andra verksamheter. Alla kommer inte från skolan. Om han haft affärer med kriminella personer (och vetat om det) är en annan sak. Har själv inte koll på Uppsalamaffian så jag vet inte hur komprometterande de kontakter du nämner är.

Ö h t känns det som att fler kommuner än Södertälje skulle behöva se över kriminell inblandning både bland entreprenörer som man upphandlar tjänster av, anställda och förtroendevalda.
Senast redigerad av TigerKid 2016-09-07 kl. 11:48.
Citera
2016-09-07, 11:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
I GP:s artikel av idag, i mitt förra inlägg, beskrivs hur den avlidne äkte mannen fått en spruta av kvinnan och blivit så sjuk att läkarvård uppsöktes i Egypten. Samt att han misstänker att frun gjort det. Kommer arsenik i sådan form att man kan spruta det med tunn nål?

Arsenik kanske är att dra lite för höga Agatha Christie-växlar. Jag lutar nog åt medicin/drog-hållet. Något som går att tjacka på gatan.
Citera
2016-09-07, 11:48
Medlem
vemedinmas avatar
Med risk för att vara tvåa på bollen..eller mer. På LVT s livesändning under häktningsförhandlingarna sas det att modern blivit skuren i munnen?! I min värld så känns det som ett personligt dåd. Dvs. Att man vill tysta henne på nåt vis. Vanliga rånmördare (vilket det antagligen inte är) gör väl knappast så?
Ja jag är ny i tråden, men följt fram och tillbaka från start.
Citera
2016-09-07, 11:55
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vad säger han exakt?
Finnes skärmdump eller länk?
https://minfil.org/1973o4b0bd/Screenshot_20160902-212513.png
Citera
2016-09-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Med risk för att vara tvåa på bollen..eller mer. På LVT s livesändning under häktningsförhandlingarna sas det att modern blivit skuren i munnen?! I min värld så känns det som ett personligt dåd. Dvs. Att man vill tysta henne på nåt vis. Vanliga rånmördare (vilket det antagligen inte är) gör väl knappast så?
Ja jag är ny i tråden, men följt fram och tillbaka från start.

Kan det inte vara så att det var mörkt i sovrummet och att mördaren inte riktigt såg hur han/hon högg och det råkade bli i munnen?
Citera
2016-09-07, 12:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tror att hennes problem mest handlar om hur bolaget ska avvecklas. Det företaget är dött. Särskilt nu när flyktinghemmen avvecklas i rasande takt.

Ekonomin i Pangelius/Pangea
Kan ju bero lite på hur ekonomin ser ut.
Jag har ingen aning, men anta t.ex. att bolaget vid sina placeringar
av barn runt om i ett antal kommuner i Sverige lyckats placera t.ex.
20 barn i 10 olika kommuner. Det blir ca (80-23) x 20 x 10 x 8 =
91 200' (jag räknade på 8 månader) i inkomster. 91,2 miljoner.
Om damerna tagit ut 50' per månad var, så blir det 50 x 4 x 10 =
2 000', 2 miljoner + arbetsgivaravgifter, bilar, kontor, m.m. säg
2,2 mille till. Återstår ca 87 mille, ännu obeskattat. 22% bolags-
skatt, återstår ca 68 mille, beskattade medel.
Jag gissar ju friskt här, men även om det t.ex. vore 10 barn i
5 kommuner (ca 23 mille i inkomst) så skulle det ju räcka till
fickpengar till jul och lite till, även om man kör skumpa och
beluga varje dag...

Avveckla
Om man avvecklar bolaget så kommer beskattningen i huvudsak
att bli som inkomst, först arbetsgivaravgift, sedan löneskatt.
Ganska korkat, om inte tanken är att ge staten återbäring på
flyktingkostnaderna.

Planera lite...
Jag ska inte gå in på det i detalj här, men det finns betydligt bättre
alternativ än att avveckla.

Driva vidare
Även om bolaget är tomt, så är det ju bara att byta namn och köra
vidare, om någon vill. Under förutsättning att bolaget "skött sig",
t.ex. gentemot skattemyndighet och fordringsägare. Jag tror ändå
att jag hellre skulle starta på nytt än att ta över det här bolaget,
såvida jag inte får några mille på köpet...
Ska jag vara helt ärlig så vill jag inte bli flyktingbaron även om
jag skulle få Bert som kollega...

Lägg ner
Om det inte finns högar med kulor i bolaget så är nog det bästa, som
du säger, att lägga ner elendet.

Citera
2016-09-07, 12:49
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimeBuff
Kan det inte vara så att det var mörkt i sovrummet och att mördaren inte riktigt såg hur han/hon högg och det råkade bli i munnen?
Jo självklart är det en möjlighet!
Citera
2016-09-07, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Nja, jag tycker nog också det skvallrar om tankeprocessen bakom. Läser man uttalanden som att "det har säkert med heder att göra" pga att en misstänkt är afgan, då saknar jag ignorefunktionen. Eller "X har stängt sin Facebook nu - h*n är säkert inte oskyldig." Alla spekulationer är inte likvärdiga. (ALLA som har sinnesnärvaro och möjlighet därtill stänger sin Facebook när man uppmärksammas i en sådan här tråd.)

Rektorer kan, liksom andra chefer, rekryteras för sin erfarenhet av ledarskap från andra verksamheter. Alla kommer inte från skolan. Om han haft affärer med kriminella personer (och vetat om det) är en annan sak. Har själv inte koll på Uppsalamaffian så jag vet inte hur komprometterande de kontakter du nämner är.

Ö h t känns det som att fler kommuner än Södertälje skulle behöva se över kriminell inblandning både bland entreprenörer som man upphandlar tjänster av, anställda och förtroendevalda.

Nä det kan ju vara så. De flesta man har att göra med i olika hyfsat ytliga sammanhang vet man väl vanligtvis inte mycket om huruvida de är kriminella eller så. Har han haft affärer med dem så kansket han gjort någon koll som är jämförbar med den som görs vid lagen om offentlig upphandling att men har inte anledning att kolla annan typ av brottslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in