Citat:
Ursprungligen postat av
fillmansbo-olle
Varför denna hybris hos JM?
Situationen inför mordet i sommarstugan är den att försäkringsbolaget If vägrat betala ut en livförsäkring till JM. Man misstänker mord.
Varför i hela världen planerar JM då ett nytt brott så präglat av alla misstag som går att göra.
1) Hon väljer samma mordplats som vid det tidigare dödsfallet. Urkorkat
2)Offren är återigen närstående personer. Sanslöst
3) Brottet genomförs utan att något blir stulet och utan skadegörelse på huset. Något som i 9 fall av 10 vid mord riktar misstankarna mot närstående. Mycket riktigt blir också frun AM misstänkt, men strax riktas intresset mot dottern JM. Dumt
Ovanstående och ytterligare misstag är svårförklarliga. Det verkar nästan som om JM är likgiltig för om hon åker dit.
Så är det nog inte, men JM verkar oförmögen att tänka en enda vettig tanke och därmed blir besluten därefter.
Intressant är att samma mönster visar sig i historien med de sexutnyttjade flyktingungdomarna. Istället för att låta historien försvinna in i glömskan väljer hon att hämnas med misshandel.
Känslodrivet och maniskt beteende utan minsta eftertanke. Har JM alltid fungerat så?
Jag kan inte svara på den frågan, men visst förekommer ord som "impulsstyrd", "psykopat", "maniskt behov av pengar", "skrupelfri" etc när man går på djupet i denna soppa. "Har OJ Simpson m fl kommit undan med mord så kanske jag kan också" verkar JM ha tänkt, obs spekulation.
Påminner mig lite grann om mordförsöket på Greve Piper, där spekulationerna gick kring Pipers exfru som påstods ha anlitat en hitman (han överlevde m svåra skador och "the hitman" åkte dit men inte planeraren, om det nu fanns en sådan).