2015-09-08, 09:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulrock
Hoppas det. Det behövs nåt nytt nu när de gamla partierna gått ihop till ett enda stort DÖ-parti. Tycker det här verkar vettigt.
Vad är nytt med BF? Kan du upplysa mig om vad jag har missat, jag ser bara det gamla vanliga gnället om samhällsproblem nu efter 8 års borgerlig regering, helt utan något förslag till någon lösning på något problem. Hur vill BF t.ex. lösa bostadsbubblan?

Jag har sällan sett en så komplett idélös, viljelös och hjärntom sida som "Borgerlig Framtid".
Citera
2015-09-08, 09:40
Medlem
medelklassmans avatar
Personligen ser jag BF främst som ett hot, ett verktyg, för att tvinga den sorgliga flicktrosorutrustade Vänsterliberala nyborgerligheten att tillvarataga de socialkonservativa och borgerliga värderingar som alliansen försummat att göra under de galna reinfeldtåren.

Kan BF dränera alliansen på lite väljare - främst M och KD väljare, samtidigt som samma partier blöder till SD så kan de kanske pressas att lyfta fram de samhällsfrågor som de försummat under sina 8 förlorade alliansår.

Utan de konservativas röster så kan alliansen inte vinna framtida val.

BF är bara ett symptom på ett undertryckt behov av ett genuint högerparti, ett parti som saknas i det politiska spektrumet nu när Moderaterna förvandlats till ett miljöparti med massinvandring och normupplösning som huvudfrågor.
Senast redigerad av medelklassman 2015-09-08 kl. 10:15.
Citera
2015-09-08, 10:27
Medlem
Så länge ett parti inte kan presentera sitt eget alternativ till statsbudget så vet man i princip ingenting. Låt oss se de närmaste veckorna om de redovisar hur stora skatteintäkter de vill ha 2016. Jag sätter en femtioöring på att de inte vill.
Citera
2015-09-08, 11:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Så länge ett parti inte kan presentera sitt eget alternativ till statsbudget så vet man i princip ingenting. Låt oss se de närmaste veckorna om de redovisar hur stora skatteintäkter de vill ha 2016. Jag sätter en femtioöring på att de inte vill.
2 100 000 000 000 kronor blir det i år. Över 200 000 kr per invånare. 1% av det är behovsprövade bidrag, 2% är rättsväsendet och 2% är Försvaret. Övriga 95% är de politiska miljonärernas oredovisade bortbetalningar av andras pengar.
Citera
2016-08-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonbil
Har ni hört talas om http://www.borgerligframtid.se/
Verkar var någorlunda sunt...

Nån som vet mer om dom ?

Hmm kan detta vara ett alternativ till alliansen sedan D-Ö ?

Jag har läst partiets partiprogram och gillar det sannolikt mer, än samtliga
nuvarande riksdagspartier.

Men, namnet är nog tyvärr helt feltänkt. Hur stor andel av de med rösträtt
läser ett partiprogram? Hur stor andel av de med rösträtt, framförallt yngre,
går mest på namn och vad de hört?

En del av de som går mest på vad de hört röstar som sina föräldrar. Majoriteten
av övriga yngre styrs nog tyvärr av ledarfigurer i sin bekantskapskrets,
halvkändisar, samt vad de läser vad experttyckare har för åsikt i de massmedia
de läser. Därefter följer de helt okritiskt 'den valda expertens' råd.

Jag gillar inte hur det går till i vissa länder, där västvärlden försökt införa
demokrati. Med hjälp av biståndspengar naturligtvis. Och så röstar samtliga i
byn eller i närområdet på den eller det parti byäldsten rekommenderar.

Det fungerar nästan lika djävla illa här.

Finns en del partier som vill sänka åldern för rösträtt. Vore nog mer lyckat
att höja den.

För att avsluta, så tror jag tyvärr att bara namnet på detta parti kommer att
avskräcka minst 85% av de röstberättigade.

Men, med ett namn det blir svårare att få 'dåliga vibbar' av på förhand, då
kanske partiet rent av hade haft potential att bli ett av de största.

Jag föreslår härmed:

Grönblått alternativ!

Ursäkta mitt aningen knepiga nickname. Anstränger mig hårt för att inte bli spårad typ.
Citera
2016-08-29, 21:02
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanfogade.

// mod
Citera
2016-09-06, 11:55
Medlem
Alfheims avatar
Borgerlig Framtid utesluter sin grundare och ordförande Anders Königsson.

Anledningen sägs vara att han "återkommande motsatt sig styrelsens majoritetsbeslut och motverkat styrelsens arbete på ett sätt som är skadligt för partiet. Han har frångått stadgarna, god föreningssed och verkat på ett odemokratiskt sätt, vilket är oacceptabelt i ett parti som Borgerlig Framtid där just dessa frågor är en viktig grundbult."

http://www.borgerligframtid.se/beslu...ammansattning/
Citera
2016-09-06, 12:12
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim

Anledningen sägs vara att han "återkommande motsatt sig styrelsens majoritetsbeslut och motverkat styrelsens arbete på ett sätt som är skadligt för partiet. Han har frångått stadgarna, god föreningssed och verkat på ett odemokratiskt sätt, vilket är oacceptabelt i ett parti som Borgerlig Framtid där just dessa frågor är en viktig grundbult."

http://www.borgerligframtid.se/beslu...ammansattning/
Känns ju sådär seriöst. Att kicka en ordförande vald av årsmöte. Sossefasoner.
Men vad är det för fel på Königsson egentligen, det här med interna konflikter är ju mest symptom, den egentliga anledningen måste vara djupare.
Super han, är han KGB-agent, vill han ha fri invandring eller vad?
Citera
2016-09-06, 13:14
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim

Utesluter ur styrelsen, NB.
Citera
2016-09-06, 13:24
Medlem
Extasiss avatar
Königsson är mer liberal än majoriteten, i alla fall nuförtiden kan man säga. Var en del skrivningar i programmet som han skrev som var tämligen liberala, som försvar av aborträtt, försvar av hbt med mera. Riskerade göra skillnaden mellan BF och Moderaterna väldigt liten.

Ryktet går att Utas vill ta makten och bli ny partiledare.
Citera
2016-09-06, 13:46
Medlem
Frappants avatar
Sällan har jag sett ett mer belysande exempel på betydelsen av Shakespeares pjästitel "Mycket väsen för ingenting" än de här slipstomtarna i BF. Det är större chans att Medborgarpartiet vaknar ur graven och börjar få någon betydelse än att BF får det.

Borgarna håller på att dö ut, det kommer inte att finnas några traditionella borgerliga väljare inom en ganska nära framtid, och definitivt inga traditionella borgerliga partier. Och ni, i BF, ni vill bli borgare själva, och gå samma väg? Går ni in på lungcancerkliniker också, och gottar er åt alla som ligger döende efter sin rökningsinducerade lungcancer, och går därifrån medan ni tänker "Fan va coolt! Jag måste börja röka."?
Citera
2016-09-06, 17:34
Medlem
Alfheims avatar
Josefin Utas från BF:s styrelse förklarar på partiets facebooksida att konflikten INTE handlar om olika politiska ståndpunkter:

Citat:
Detta beslut kommer sig inte av skilda åsikter rörande politik, utan det handlar om sättet att bedriva verksamhet i en medlemsstyrd organisation. Handlar om interndemokrati och förtroende. Vilken politik som förs av partiet beslutas av medlemmarna, inte av ordföranden.

Det verkar helt enkelt som om Königsson, som tycks sakna politisk erfarenhet, har haft svårt att samarbeta i en demokratisk organisation. Som partiets grundare har han förmodligen betraktat sig själv som den obestridbare ledaren, vilket har fungerat allt sämre i ett snabbt växande parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in