2016-09-06, 16:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Finns det inte en drog som heter skopolamin? Den används av maffian för att försätta mordoffer i ett viljelöst och zombieliknande tillstånd. Jag har aldrig hört talas om att den används i Sverige visserligen. Men omöjligt är det inte.
Jag tittar på spanska serier som som Senora acero där använder de skopolamin. Eller Sin senos si hay paraiso där Pereira i Colombia utpekas som tillhåll för maffia.
TC har enligt egen uppgift vänner i Pereira.
Tänk om de förgiftade A*i med skopolamin så han blev utan vilja och sedan dränkte honom?

Vad du vet!
I Colombia är var femte förgiftningsfall ett brottsoffer som drogats
med skopolamin i samband med t.ex. rån efter att offret fått en
"spetsad" drink.
Det finns en klinisk test (t.ex. NMS 9261B) för att utgående från
3 ml blod bestämma skopolaminhalten i provet. 1,6 ml är minsta
mängd.

PS. Det var ett antal uppmärksammade fall i Norge med 44 som
förgiftades av skopolamin i rohypnol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19821638

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 16:52. Anledning: PS.
Citera
2016-09-06, 16:55
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad du vet!
I Colombia är var femte förgiftningsfall ett brottsoffer som drogats
med skopolamin i samband med t.ex. rån efter att offret fått en
"spetsad" drink.
Det finns en klinisk test (t.ex. NMS 9261B) för att utgående från
3 ml blod bestämma skopolaminhalten i provet. 1,6 ml är minsta
mängd.

PS. Det var ett antal uppmärksammade fall i Norge med 44 som
förgiftades av skopolamin i rohypnol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19821638

Funkar det inte med att hälla i ordentligt med sömnmedel i hans drink? Sen släpar hon offret till vattnet och dränker honom?
Citera
2016-09-06, 16:58
Medlem
Hon kan ju ha gett honom nån dunderkur muskelavslappnande
Citera
2016-09-06, 17:01
Medlem
irishrages avatar
Märkligt att polisen inte kontaktat doktorn för att verifiera vad GM har hämtat ut för recept?
Citera
2016-09-06, 17:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Att AM ansökt om kontaktförbud är väl förståeligt. Att det finns personer som försvarar Fahlanders agerande är väl också förståeligt. Han var ju konsekvent. Först släppt han ut de misstänkta och sedan avslagit ansökan. Att han kunnat agerat annorlunda i det sistnämnda tycker fler med mig. Men även åklagare kan väl göra fel.

Ja, det känns som att han antingen kunde begärt förbud, eller också kunde han istället valt att inte gå ut i media och säga att dom fortfarande var intressant.
Blir liksom lite rörigt att begripa syfte, men å andra sidan kanske vi inte ska veta allt just nu heller

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Visst taktik i all ära det finns från alla håll och kanter men frågan är när och var man kan/ska
använda sig av taktik för att bl a slippa lättillgängliga aktbilagor av anledningen att det inte
skall synas att man trots frisläppande har två misstänkta.

Så nej jag tror faktiskt inte att just denna hållplats i utredningen är rätt ställe att se till att
papperna är rena för som sagt var det var fem personer som begärde kontaktförbud
alla kan nog inte avslås för att Fahlander endast vill slippa aktbilagor. Tillika bör man också
påminna sig om att ett ogillat kontaktförbud går att överklaga av båda partner eller
sammanlagt 7 personer i detta fall. Inte riktigt bästa läge för Fahlander att leka en
taktiskt egocentrisk lek här tänker jag.

Tror rätt och slätt att Fahlander gjort en "ärlig" bedömning och kommit fram till att
dessa fems begäran inte når upp till att ett kontaktförbud kan tas i bruk. Varken
mer eller mindre.

Däremot tror jag taktiskt att Wenna bör bemöta Anki för ja jag tror Fahlander gjort sig jobbig
i Ankis ögon och då blir det taktiskt bäst att fläkten Wenna bör agera i direktkontakten med Anki.
Notera dock att jag valde bort frisk framför fläkt för jag behöver lite mer "framförhållning" för att
tala om friska fläktar här ännu jag .....

Funderade högt här bara, och provar lite alternativ - Både bra & dåliga.
Håller med om att det inte helt verkar passligt att köra taktik på det viset. Av så många sökande, kan t.o.m en dåre föreställa sig "aktbilage-risken" att åtminstone någon kommer överklaga.

Det fetade.
Visst, tänkbart, men då är Fahlander brutalärlig som samtidigt går ut med att dessa två fortfarande är utrednings-intressanta.
Eller är det månntro på detta lilla hörn som taktiken kom på tal?

Gör en intressant notering på ett av Wenna´s uttal. Kan knappast handla om en mediaförvrängning:
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4232898-kammaraklagare-utredningen-ar-inne-i-ett-kansligt-lage-
Citat:
Bedrägeribrottet är beroende av hur det går i mordutredningen.
Kan du förklara?

-För att det ska bli fråga om ett grovt försäkringsbedrägeri måste man inledningsvis kunna konstatera att personen som hade livförsäkringen har mördats. Annars faller bedrägeribrottet.
Här visar Wenna att man kanske vet mer än man ger sken av?
Det verkar redan här, 1/9, snävt inspårat i att drunkningen ej ses som en olycka, lika lite som försäkringen är äkta.
Hon är säkert en utredningskunnig kammaråklagare, men att redan nu veta att domstol inte skulle kunna skilja ut ena rubriceringen här? Ser lite konstigt ut.
Mitt första intryck blev att hon är frisk iaf På ett påhittigt sätt kanske?
Inte säkert att några recensioner av åklagarna stämmer ens, haha!

Hoppas du har rätt i att hon når fram till AM iaf. Kan nog finnas en del berättelser där, med tanke på gången nu med kontaktförbuds-sök o allt.
Citera
2016-09-06, 17:15
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobo35
Hon kan ju ha gett honom nån dunderkur muskelavslappnande

200 mg Stesolid eller liknande bör ha fungerat, hade hon tillgång till benso? och hur fick hon i honom det i så fall? Jag tror inte att hon själv släpat honom, hon måste fått hjälp!

Om hon fått hjälp är det väl rimligt att anta att hon haft kontakt med hjälpen per SMS, chat, eller telefon. Historiken på ev. sådan kommunikation skulle kunna leda till ev. medhjälpare. Ibland kan det vara lite bökigt att rensa alla spår efter sig.
Citera
2016-09-06, 17:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Funkar det inte med att hälla i ordentligt med sömnmedel i hans drink? Sen släpar hon offret till vattnet och dränker honom?

1. Kan 58 kg kvinna släpa 85 kg man från stuga, ca 150 meter till vattnet?
Mina siffror är uppskattningar, men ungefär.

2. Det har nyligen framkommit att två personer, utöver JM, exmaken
och tvillingarna varit i stugan vid tiden för dödsfallet. Vilka de två var,
vet vi inte men de har omtalats som personer "i JMs närhet". De kan
ju ha varit behjälpliga med lite av varje...

Citera
2016-09-06, 17:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hade de genomfört en ordentlig obduktion hade det med största sannolikhet om han utsatts för något våld eventuellt blivit förgiftad. Men psykopaten lyckades manipulera samtliga, polisen, obuktionsläkaren osv.

Citat:
Ursprungligen postat av skuggplutonen
Är detta anmält för tjänstefel? Måste vara det, nästan helt otroligt hur detta kunde slinka genom nätet.

Om en dödsfallsutredning inte bedöms fortsätta som en mordutredning, görs i regel bara en likbesiktning av rättsmedicin. Når man aldrig brottsmisstanke, ska man heller inte begära att ett lik vänds in och ut..
Den korta storyn lyder att tjänstefel är inte aktuellt här, men möjligtvis kunde man pusslat lite bättre med facit i hand. If tog ju ut svängen som Polisen borde gjort, och pusslade bättre.
Men om man tycker att det är rimligt att en kvinna manipulerar ett helt led, är det upp till var o en.
Själv tycker jag det är orimligt.

Den långa storyn (laghänvisningar får ni själva söka upp):
Polisen / Riktlinjer om åtgärder vid dödsfall orsakade av yttre påverkan:
Citera
2016-09-06, 17:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Märkligt att polisen inte kontaktat doktorn för att verifiera vad GM har hämtat ut för recept?

Jag tror att insulin kan vara ett alternativ. Har för mig det är svårt att spåra. Dock vet jag inte hur man måste imundiga det.
Citera
2016-09-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
1. Kan 58 kg kvinna släpa 85 kg man från stuga, ca 150 meter till vattnet?
Mina siffror är uppskattningar, men ungefär.

2. Det har nyligen framkommit att två personer, utöver JM, exmaken
och tvillingarna varit i stugan vid tiden för dödsfallet. Vilka de två var,
vet vi inte men de har omtalats som personer "i JMs närhet". De kan
ju ha varit behjälpliga med lite av varje...

Ja, att JM ensam släpat ut offret verkar uteslutet. Detta innebär ju faktiskt att det går en mördare lös eller iallafall en medhjälpare till mord. Något som jag funderat på är om Akis bil fanns vid stugan. Om den fanns där och alkohol har hittats i blodet tyder ju faktiskt det på att han hade planerat att stanna över natten. Men jävligt märkligt att bo över natt hos x.
Citera
2016-09-06, 17:51
Medlem
lasternassummas avatar
Från:
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4232898-kammaraklagare-utredningen-ar-inne-i-ett-kansligt-lage-

Citat:
Bedrägeribrottet är beroende av hur det går i mordutredningen.
Kan du förklara?

-För att det ska bli fråga om ett grovt försäkringsbedrägeri måste man inledningsvis kunna konstatera att personen som hade livförsäkringen har mördats. Annars faller bedrägeribrottet.

Det där låter lite konstigt, IMO.

Brottsbalken (BrB) 9 kap. handlar om bedrägeri.

11 § För försök eller förberedelse till bedrägeri, grovt bedrägeri,
utpressning, ringa utpressning, grov utpressning, ocker eller
grovt häleri och för stämpling till grovt bedrägeri, grov utpressning
eller grovt häleri döms det till ansvar enligt 23 kap.

23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit
till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas
för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda
till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga
omständigheter varit utesluten.
Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat
brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade
brottet är fängelse i två år eller däröver.

Jag tolkar lagen som att JM utgående från vad som framkommit gjort
sig skyldig till försök till grovt bedrägeri, men jag kan ha fel...

Jessica Wenna säger att det inte är grovt bedrägeri. Hon har rätt.
Det är försök till grovt bedrägeri.

Det vore också märkligt om lagen tillåter JMs upplägg för att få ut
ett maxat livförsäkringsbelopp som det förefaller ha gått till, om
det inte går att bevisa mordet, men så kanske det är...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 18:03.
Citera
2016-09-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
*Klipp*

Där har du en mycket intressant punkt, men den rimligaste förklaringen till detta är att någon eller några ur polisen åt ur handen på JM. Observera att inte heller Akis drunkningsdöd utreddes, trots att den objektivt sett var jäkligt misstänkt, och då var inte föräldrarna på något sätt inblandade. Den enda gemensamma faktorn bakom att polisen inte väljer att utreda JM i olika sammanhang då hon borde utredas verkar vara JM själv och hennes omvittnade manipulationsförmåga.

*klipp*
Oj där blev jag desillusionerad. Jag trodde polisen var mer omutlig än så . . . .

Jag har, sedan jag hörde om detta första gången, mer trott att det var någon sorts förbiseende av polisen att inte gå till botten med exmakens död. En bekväm utväg för att slippa slösa resurser på något som (vad de antog) ändå bara skulle utmynna i att alltihop var en tragisk olycka.

Jag menar det var ju innan (vad jag förstår i alla fall) JM hade fått ögonen på sig i och med den solkiga sexaffären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in