Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Absolut, media ska inte litas blint på i redovisningar. Speciellt inte just nu när dom kanske står beredda med stora kryddburken?
Det enda jag vet är att en kontaktförbudsansökan är individuell (gäller en & en), och att åklagarmyndigheten anses vara generellt restriktiva i utförande av sådana förbud.
Utvecklingscentrum Göteborg´s tillsynsrapport 2013:
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rapporter/tillsynsrapporter/tillsynsrapport_2013_04_kontaktforbud_-_en_kartlaggning_av_tillampningen.pdf
Den låga andelen beviljade förbud, har sin förklaring i att den sökande ofta söker skönmässigt, & att åklagarmyndigheten i sin tur måste ha sakliga/konkreta skäl att besluta förbud.
Det finns en naturlig förklaring till att det ser restriktivt ut, och förklaring finns i stapeln
4.3.3 - Relation. Sökande om kontaktförbud sker ofta baserat på känslor,
subjektivt.
Ser att några plinkare i tråden förenklat sin bild av hur förfarande med kontaktförbud är, men förklaringen i det restriktiva står alltså grovt förklarat i ovanstående.
Det är nog enbart AM jag hänger upp mig på här. Dom andra går ej att uttala sig om även om det vore intressant, men vi vet att AM utsatts för mordförsök.
Det ihop med att Fahlander i media håller fram (
tills synes objektivt) att dom han frisläpper står fortsatt intressanta (
facit-i-hand) gör att jag undrar lite...
Iaf jag håller kvar öppningen på detta, och jag vill inte se att någon uggla stealth-flyger ut ur denna öppning
Nåja, vi får nog vänta på att karusellen saktar ner.
Kryddburken används flitigt av Expressen likaså "lokalmedia". Bättre att likaså
läsa in dom neutralare tidningarna som håller en lite mer saklig approach och
i just denna debatt om kontaktförbud påpekar DN att dessa fem är en familjär
gruppering. Jag väljer att tro på den jag.
Är inte allt för bekant med reglementet kontaktförbud men visst kan man begära förbud
åt andra, förslagsvis barn. Även socialförvaltningen har den möjligheten, att begära åt andra,
men det är inte aktuellt här det men det första exempelet, begära förbud åt underåriga kan
däremot vara aktuellt.
Varför AM begärt kontaktförbud är inte desto svårare att listat ut, damen har varit utsatt för brott,
ett mordförsök närmare bestämt och dom misstänkta försattes på fri fot tillika som Fahlander
basunerade ut att paret fortsättningsvis var intressant. Sedan påtalade du att personskydd och
kontaktförbud inte går hand i hand. Det känner jag absolut inte till men du får gärna länka
det antagandet i text som bestryker din teori. Uppriktigt intresserad.
Sist men inte minst gällande förbudet hade det också varit av intresse, förutom alla 5
personers namn förstås , att få veta vilken typ av kontaktförbud var och en av dessa fem begärt.
Möjligtvis att typen varierar från person till person men som sagt var. Mycket skrik i media
utan egentligen någon som helst information annat än den man desperat vill förmedla.
Nu basunerade ju Expressen ut att dom ringer sig svettiga till Fahlander i hopp om
närmare förklaring till sitt beslut utan resultat och jag tror media kammar hem noll här.
Fahlander är inte den skvallriga eller pratglada typen och frågan är väl också om AM är
vidare pratglad med just honom, jag tror att det finns en liten ovilja här jag ifrån änkan
att "prata ut" med åklagare nummer ett, alltså Fahlander. Han har nämligen varit
med sen start här han alltså ända sedan fru Möller var skäligen misstänkt för mordet på
maken och nu vet vi även att han gett avslag på kontaktförbud till vad jag gissar Anki med
familj. Kanske inte det beslutet heller slår så högt i tak för dom "drabbade"
Här kommer Wenna in, en i Ankis mindre juridiska öga en "neutral åklagare" som hon säkert
samarbetar lättare med likaså är det Massi som gäller för ytterligare debatt. Frågan är om inte
Carlstedt och Fahlander för just Ankis subjektiva tänkande är av samma "skrot och korn".
Börjar kännas lite infekterat här både det ena och det andra i och med alla turer.
Men sett från utsidan där jag befinner mig så förstå jag Fahlanders objektiva och
juridiska synsätt och förpliktelser men jag anar att Anki kanske inte står för
objektivitet här och därav ett samarbetar med Wenna hellre är att föredra om änkan
själv får välja .......