2016-09-06, 06:03
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Snarast tvärt om var det väl. Det var Säpo som absolut inte fick gräva. Det var strid mellan Säpo och Holmer kring PKK där Säpo från start ville söka på det de kallade "den egna bakgården" (vilket är lite svårtolkad omskrivning för oinsatta) och ansåg PKK-spåret tvivelaktigt . Holmer gick uppåt och tvingade Säpo att medverka. Också när det gäller Ebbeaffären utverkades att Säpo skulle samverka.

Sedan länge finns det klara direktiv att Säpo inte får lägga sig i eller ens registrera tips kring Palmemordet även om det ligger inom deras jurisdiktion och även om det gäller tips rörande medlemmar i PU.

Å andra sidan använde Holmer och Ebbe synnerligen genomskinliga förtalskampanjer mot flera inom Säpo eftersom de ej gick i Holmers ledband. Tramsiga anklagelser om att de var KGB anstrukna med argument som känns igen från tidigare Modus. Argumenten ar lika långt från seriöst arbete som alltid.

Av detta kan vi dra slutsatsen att den var en avläggare till IB03 som man redan 82 bedyrat inte längre var aktiv som fanns i bakgrunden. Att dessa kunde övertyga Partiets säkerhetsansvarige om att WT männen var privat knarkspanande poliser som i Donalds version nu blivit sambandsövande SB:enheter talar väl sitt tydliga språk om vilka och vad som stoppade utredandet av de spår som nu efter 30 år synes vara de enda intressanta.

Tilläggas skall att det var Holmer som gav Säpo i uppdrag att undersöka tips om enskilda poliser. Och gav PG Näss uttryckliga order om att det INTE fick ske någon övergripande undersökning avseende dessa.

Och att Ölvebro vägrade befatta sig med polisspåret. Liksom hans efterträdare.

Alltså precis det som I-B Ahlenius senare påpekade var en uppenbar brist i utredningen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-06 kl. 06:13.
Citera
2016-09-06, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Donald Forsberg som kom med de kanske mest konkreta och intressanta uppgifterna någonsin om underrättelsetjänstens förehavanden under mordnatten, lever i högsta välmåga och erhåller fortfarande sin pension på Gotland. Man kanske inte skall se honom som en visselblåsare men mig veterligen så jobbade han, om inte på golvet så i alla fall som någon slags mellanchef inom und dvs han var inte något toppchef med mycket makt. Enligt din teori så skulle han då straffas hårt. Nej jag tror det är ganska riskfritt att läcka lite om MOP nuförtiden.

Det kan också tolkas som att det han kommer med är rent nonsens. Eller att han är en budbärare med okänt syfte.

Den tidsmässiga kopplingen till Dag Anderssons föresats på 30-årsdagen är kristallklar.

Liksom hans tystnad när Ölvebro vrängde sig ut och in i sina förklaringar till WT-iakttagelserna på sin tid.

Utan tvekan är det så att personer som länge jobbat i und-världen vet var gränserna går. Själva verksamheten bygger ju på att ingen ska känna till den. Ändå mindre få veta vad de sysslar med. Och att mycket omfattas av gällande lagstiftning. Baserat på sekretessregler och hemligstämplar.

I sin position skulle Donald kunna läcka mängder av information som visselblåsare. Liksom alla andra i denna ljusskygga världen. Men uppenbarligen gör man inte det.

En äkta visselblåsare riskerar alltid repressalier. Dagens aktuella visar det. En falsk riskerar ingenting.
Citera
2016-09-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Donald Forsberg som kom med de kanske mest konkreta och intressanta uppgifterna någonsin om underrättelsetjänstens förehavanden under mordnatten, lever i högsta välmåga och erhåller fortfarande sin pension på Gotland. Man kanske inte skall se honom som en visselblåsare men mig veterligen så jobbade han, om inte på golvet så i alla fall som någon slags mellanchef inom und dvs han var inte något toppchef med mycket makt. Enligt din teori så skulle han då straffas hårt. Nej jag tror det är ganska riskfritt att läcka lite om MOP nuförtiden.

Du kan missförstå och få det mesta om bakfoten du. Nej Donald är inte en visselblåsare utan har efter att själv blivit utpekad som en av observationerna tagit uppgiften att dra en skröna i självförsvar vilket nog lett till både tips från Coachen och tillrättavisning eftersom lögnen var lite för enkel.

Planen är nog att leda bort snarare än till lösningen i det fallet och bara en påhakning på OF:s uppgifter.

Alla konspiratörer behöver inte vara smarta... det här är levande människor inte någon djäkla tv drama.
Citera
2016-09-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentalist
Som jag tidigare har skrivit här i tråden, så är oftast den enklaste lösningen också den korrekta eller som man kan säga på engelska: "If it walks like a duck and talks like a duck it is probably a duck"

Vem är då ankan i MOP.

Enligt mig finns det enbart en anka. CP. En sittande sådan. Som besköts av ett helt samhälle. Från politiker till media. Som den enklaste lösningen. Ändå ville han inte falla i de anklagandes nöjesfält.

Där denna brist skylldes på de som konstruerat skjutbanan. Men där man aldrig erkänt att man siktade åt fel håll. Eller att riktmedlen var manipulerade. Eftersom sällskapets Lisbet stod närmast vapnet och kunde intyga att allt gått rätt till. Eftersom hon aldrig utsatts för manipulationer, påtryckningar eller en önskan om en slutlig lösning på problemet.

Däremot stämmer dina ord in på Holmer.

Om man beter sig som en mörkläggare och pratar som en mörkläggare är man förmodligen en mörkläggare.

Liksom för SAP.

Om man beter sig som att man att har någonting att dölja och agerar för att dölja så har man något att dölja.

Liksom Åsa Holmer.

Om man agerar som en anka efter att blivit utpekad i Stockholm och håller tyst som en anka så är hennes närvaro i Borlänge en anka.

För att inte tala om Löfvens uttalande om CPs skuld.

En person som rör sig som en sosse och beter sig som en sosse är förmodligen en sosse som ärvt sina insikter om mordet från tidigare sossar.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-06 kl. 08:29.
Citera
2016-09-06, 08:15
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du kan missförstå och få det mesta om bakfoten du. Nej Donald är inte en visselblåsare utan har efter att själv blivit utpekad som en av observationerna tagit uppgiften att dra en skröna i självförsvar vilket nog lett till både tips från Coachen och tillrättavisning eftersom lögnen var lite för enkel.

Planen är nog att leda bort snarare än till lösningen i det fallet och bara en påhakning på OF:s uppgifter.

Alla konspiratörer behöver inte vara smarta... det här är levande människor inte någon djäkla tv drama.

Jag förstår hur du tänker.
Men Donald har ju själv aldrig blivit utpekad av någon som en av walkitalki männen eller som en person som befann sig runt mordplatsen, den uppgiften måste du ha missförstått.

Sedan verkar det ju finnas viss substans i hans uppgifter, han är ju hörd av PU ang hans uttalande och PU har ju där efter försökt kontakta ett antal personer som Donald pekat ut.

Om han hade velat undvika att bli indragen i detta eller som du säger skydda sig själv hade det väl varit allra bäst om han hållit klaffen helt i det där radioprogrammet, eller hur?
Citera
2016-09-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tilläggas skall att det var Holmer som gav Säpo i uppdrag att undersöka tips om enskilda poliser. Och gav PG Näss uttryckliga order om att det INTE fick ske någon övergripande undersökning avseende dessa.

Och att Ölvebro vägrade befatta sig med polisspåret. Liksom hans efterträdare.

Alltså precis det som I-B Ahlenius senare påpekade var en uppenbar brist i utredningen.

Lite komiskt med Ölvebro och polisspåret; i ett av programmen med Borgnäs säger samme Ölvebro
att det är just därför dom särskilt noga kollat igenom anklagelser mot polismän....
Citera
2016-09-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, precis.

Och VG hade jobbat som lärarvikarie i Sjöbo och då haft ett förhållande med en ung kvinna. Hon var dotter till "Bonden Mårtensson", den man som på onsdagen i mordveckan berättade för sina grannar att Palme skulle mördas före lördag.

"Han ska skjutas med kulor och krut som går igenom den skottsäkraste av västar", sa bonden Mårtensson glatt.

Polisen förhörde grannarna eftersom de rapporterat in denna märkliga händelse. Bonden Mårtensson förnekade i efterhand all kännedom om saken.

Tror till och med Holmér själv ringde och pratade med grannarna. Men allt rann ut i sanden så som det mesta gjort i denna besynnerliga utredning.

Man kan alltså fråga sig - om nu detta är sant - hur bonden Mårtensson kunde veta att Palme skulle skjutas? Hade VG berättat det eller hade han kontakt med någon annan insatt person?

Sjöbo är som bekant ett känt svenskt högerfäste.

Nuvarande palmegrupp har varit på tjänsteresor i Skåne. Ja nu är ju de nuvarande pensionärer men i nutid har de varit.
Citera
2016-09-06, 12:55
Medlem
MossTrumss avatar
Vi lägger pussel här på tråden och försöker hjälpa den nya unga (---hmm) Palmeutredningen när så många av de gamla gått i pension. Här några spridda pusselbitar i en konspirationsteori.

Att Palmekommissionen i själva verket var ett inflytelseorgan för Sovjetunionen är en intressant tanke som ibland framkommer (citaten nedan kommer i omvänd ordning på den citerade bloggen).

Citat:
År 1980 hade Olof Palme tagit initiativet till den ”Oberoende kommissionen för nedrustnings- och säkerhetsfrågor”, ibland kallad Palmekommissionen. Dess rapport ”Gemensam säkerhet” kom ut 1982, alltså samma år som regeringen Palme tillträdde. Framträdande element var nedrustningen, kärnvapnen och kärnvapenfria zoner och korridorer (KVZN). Det gällde i denna världsbild snarare att bygga upp säkerheten tillsammans med ”fienden” Sovjetunionen än att rusta sig för att försvara sig mot fienden Sovjetunionen.

Varför valde Palme att ha deltagare som GRU agenten Michail Milstein och KGB potentaten Georgij Arbatov? Samtidigt som Palme spelar under täcket med NATO förordar hans kommission en kärnvapenfri zon i Östersjön och Centraleuropa. Ett förslag som helt föll Sovjetunionen i smaken. Realpolitiskt skulle en sådan zon innebära fördel Sovjet.
Varför samarbeta i hemlighet och sabotera i offentlighet?
Källa: http://tottestidning.blogspot.se/search?q=veckholm

Att Palme av CIA och MI6 ansågs som rysk inflytelseagent kommer från ingen mindre än - den kloke och samvetsgranne (min uppfattning) - Olof Frånstedt.

Citat:
Till sist: jag vill inte bli stämd för förtal. Det har inte varit min mening att förtala. Därför slänger jag in brasklappen att det inte är jag som säger att Palme var en sovjetisk inflytelseagent utan det är de västliga underrättelsetjänsterna tillsammans med KGB, och därför bifogar jag det här uttalandet av dåvarande Säpochefen Olof Frånstedt under ett samtal mellan honom och mig för några år sedan. Olof Frånstedt var tillika den ansvarige på Säpo för de känsliga utlandskontakterna med utländska underrättelse- och säkerhetstjänster som exempelvis amerikanska CIA och brittiska MI6.

”Hur säkra var misstankarna mot Olof Palme som sovjetisk inflytelseagent, Olof?”
”De var övertygade.”
”Vilka då?”
”Mina kontakter på MI6 och CIA.”
”Om att Palme var sovjetisk agent? (Asset)
”Ja.”
Källa: http://www.jallai.se/2012/09/palme-var-stor-men-inte-sa-stor-som-dokumentaren-palme-visar/

Sista pusselbiten i det här inlägget blir att ställa frågan varför den utpekade älskarinnan Emma Rotschild - med kopplingar till den högsta societeten i England - 1986 bodde alldeles i närheten av OP i Gamla stan?

Spelade ER rollen av en s.k. ”sockerbit”: en agent förklädd till OP:s älskarinna med tillgång till dagsfärsk information om OP’s planer? Det s.k. "spontana biobesöket" kan ha varit planerat veckor i förväg inom ett normalt framförhållande.
Citera
2016-09-06, 14:20
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Hela ditt inlägg är ett ypperligt skolexempel på en person som anammar taktiken "Guilty-by association" (skyldig genom samröre). En taktik som främst används av vänstermänniskor (eller personer som ligger ännu längre vänster ut på skalan) och även av övriga personer som avskyr allt som är svenskt för att legitimera Sveriges förvandling till ett mångkulturellt samhälle. En av flera sådana ökända personer som älskar just den taktiken - "skyldig genom samröre" - är bla; Anna-Lena Lodenius.

Tror personligen inte överhuvudtaget på ett högerextremt motiv bakom MOP. Kan ej bevisa det, likväl som ingen annan heller kan bevisa just det motivet (eller ett annat motiv för den delen). Ett högerextremt (hur man nu väljer att definiera det ordet) motiv är ingenting annat än rena spekulationer. Själv gäspar jag vidare.

Som jag tidigare har skrivit här i tråden, så är oftast den enklaste lösningen också den korrekta eller som man kan säga på engelska: "If it walks like a duck and talks like a duck it is probably a duck"

Ha ha, ja det är gott om ankor lite varstans i denna utredning. Inte minst i denna tråd.

Du resonerar ungefär som de tunnelseende poliser som i 30 år fått för sig att en förtidspensionerad missbrukare från Rotebro utan synbar anledning plötsligt skulle skjuta ihjäl Sveriges statsminister. CP själv försökte i tingsrätten fråga åklagaren "varför" han skulle ha skjutit Palme. Men fick naturligtvis inget svar.

Man behöver varken spekulera eller ägna sig åt konspirationsteorier för att förstå att det finns ett uppslag som aldrig blivit ordentligt utrett - uppslaget om Olof Palmes svurna och uttalade fiender.

Varför det? Ja, förmodligen därför att den självklara lösningen är för farlig. Den vill man inte rota i. Då kan det komma fram både det ena och andra om folk i statlig tjänst, relation till främmande makt, kapitalets medverkan i mordet mm.

Vilka tjänade på att Palme dog?

Svar: nationalister som blev av med en landsförrädare och därför slapp oroa sig för att Sverige skulle bli en sovjetstat. Förmögna bolagsägare som slapp oroa sig för löntagarfonderna. Nato som slapp oroa sig för att Norden skulle bli en kärnvapenfri zon.

If it walks like a nazi and talks like a nazi it is probably a nazi.

Välkommen till verkligheten.
Citera
2016-09-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Känns nästan övermäktigt redan när man tänker tanken.
Svenska polisen VS World Anti Communist League
Sverker Åström knöts till PU av Holmér för att vara deras expert på
internationella frågor. SÅ ha uppgivit att han blivit mycket förvånad
när han vid en kontakt med SÄPO fick höra att man där påstod att
man aldrig hört talas om WACL!!
Citera
2016-09-06, 15:02
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg är ett ypperligt skolexempel på en person som anammar taktiken "Guilty-by association" (skyldig genom samröre). En taktik som främst används av vänstermänniskor (eller personer som ligger ännu längre vänster ut på skalan) och även av övriga personer som avskyr allt som är svenskt för att legitimera Sveriges förvandling till ett mångkulturellt samhälle. En av flera sådana ökända personer som älskar just den taktiken - "skyldig genom samröre" - är bla; Anna-Lena Lodenius.

Tror personligen inte överhuvudtaget på ett högerextremt motiv bakom MOP. Kan ej bevisa det, likväl som ingen annan heller kan bevisa just det motivet (eller ett annat motiv för den delen). Ett högerextremt (hur man nu väljer att definiera det ordet) motiv är ingenting annat än rena spekulationer. Själv gäspar jag vidare.

Bra påpekanden. Det sista du skriver vill jag komplettera med att det som sammantaget i både nedåt- och uppåtstigande led kan härröras till sunt förnuft är det man ska söka.
Citera
2016-09-06, 16:05
Avstängd
Citat:
Att man kartlägger svensk högerextremism och dess kontakter med internationella terrororganisationer på högerkanten är väl högintressant med tanke på vad som utreds - ett mord på en av extremhögern exempellöst hatad politiker på vänsterkanten.

Sedan är det som du säger, samröre är inte lika med skuld, men det ser jag inte att Basfakta påstår i sitt inlägg. Det gör du.

Var?

Citat:
Det stämmer, motiv är inte lika med skuld, men det är väl där man i huvudsak ska leta om det nu var en konspiration bakom mordet?!

Citat:
Vilken är då enligt dig den enklaste lösningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in