2016-09-05, 22:43
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mellan Åke J Ek och Froncois Genoud finns det inte många likheter,förutom nazistkopplingen. Genoud hade stålar, immateriella tillgångar, kopplingar till höga företrädare inom Tredje Riket. En internationell bas och grund.

Ek hade förtroende, inflytande, nätverksförmåga, inga stora stålar och inga kopplingar till höga företrädare för Tredje Riket. Åke hade en bas i Sverige med kopplingar till utlandet.
Ek var en folkhemsvariant av Licio Gelli och det räcker långt i detta sammanhang.

Kanske hade Åke kopplingar till höga företrädare för Svenska riket?
Citera
2016-09-05, 22:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Kanske hade Åke kopplingar till höga företrädare för Svenska riket?

uppenbarligen hade han väldigt bra i kontakter i polishuset. Att han med sin nazibakgrund kunde utses till kommissarie på RPS utbildsningsavdelning i oktober -86 är fråga som aldrig utretts. Vem var det som såg till att Åke J Ek fick denna utnämning. Ville någon hålla koll på honom?. Eller hade han även jobbat för ex SÄPO tidigare? Att denne ärkenazist gick igenom säkerhetskontrollerna är närmast ofattbart."

Armas Sastamoinen pekade redan 1947 ut honom i sitt mästerverk "Hitlers svenska förtrupper". Ville man bara titta åt det hållet fanns det gått om kunskap om Åke J Eks aktiviteter.
Vad som kommit fram om hans kontakter med utländska hemliga tjänster är det väl främsta hans kontakter med Syngman Rhees KCIA som sticker ut mest.
Citera
2016-09-05, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar.

"Carl Armfelt hade nära kontakter med den belgiske baronen och antikommunisten Benoit de Bonvoisin som i sin tur hade kontakter med Licio Gelli i italienska P2-logen.

P2-logen fick pengar från de hemliga konton som Francois Genoud förfogade över, konton som användes av nazister i Europa och som bland annat bekostade flera nazistförbrytares flykt till Sydamerika."

Undrar var pengarna kom ifrån?

Carl-Magnus Armfelt internerades efter Pearl Harbour pga av misstänka nazistsympatier. CMA hade låtit värva sig till US Army Air Corps 1938 och var enligt uppgift stationerad vid Wheeler Field på Hawaii. CMA föddes 1918 och dog 2005. Brodern och huvudmannen för den svenska friherreliga ätten Armfelt, Gustaf-Mauritz Armfeldt föddes 1917 och dog 1997.

Tycker speciellt CMAs koppling mot Interdoc är intressant.

Där var Bertil Häggman, Sten Pålsson, Birger Hagård, Jan Rydström och framför allt Åke Sparring såna som hade större möjlighet att påverka internationellt, inflytelserika och uppskattade.

Bertil Wedin var däremot inte speciellt uppskattad . BWs försök att ge DA en framträdande roll är ett bra exempel, van den Heuvel sa blankt nej. BW sågs som något av en äventyrare. Hans vän och idol, CMA, jobbade stenhårt på att stämpla Olof Palme som kommunist under de första åren på 70-talet.

Under tidigt 50-tal var CMA William Colbys ciceron under uppbyggnaden av Colby/Palms nätverk. CMA ansågs av jänkarna under tiden för andra världskriget vara nazist, blev tillfälligt avpolleterad, så man kan säkert tänka sig vilka han förde fram till Colby som "bra" kandidater.

Den som visat sig syssla med hemliga organisationer, ha bra kontakter i alla riktiningar och dessutom kan bli anställd i själva polishuset är Åke J Ek.

Jag kommer alltid tillbaka till honom. Chefen för Leon, kontakter i TBV/TCP, betrodd av KCIA, representant i WACL, olika vänskapsförbund, koreaambulansen m m, och som aldrig någonsin tog avstånd från de nazistiska ideal han utvecklade redan under 40-talet..

För den som vill fördjupa sig: "Western Anti-Communism and the Interdoc Network": Cold War Internationale skriven av Giles Scott-Smith.
Citera
2016-09-05, 23:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

EAP hade starka band med många olika högerextrema organisationer, bland dem World Anti Communist League (WACL) där Carl Armfelt, Åke J Ek, Anders Larsson, Birger Hagård och andra människor kopplade till Sverige var starkt aktiva.

Var det inte just Anders Larsson som en tid innan mordet hade lämnat varningar till polisen om att Olof Palme skulle mördas?
Senast redigerad av Gothus 2016-09-05 kl. 23:27.
Citera
2016-09-06, 00:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Var det inte just Anders Larsson som en tid innan mordet hade lämnat varningar till polisen om att Olof Palme skulle mördas?

Jo, precis.

Och VG hade jobbat som lärarvikarie i Sjöbo och då haft ett förhållande med en ung kvinna. Hon var dotter till "Bonden Mårtensson", den man som på onsdagen i mordveckan berättade för sina grannar att Palme skulle mördas före lördag.

"Han ska skjutas med kulor och krut som går igenom den skottsäkraste av västar", sa bonden Mårtensson glatt.

Polisen förhörde grannarna eftersom de rapporterat in denna märkliga händelse. Bonden Mårtensson förnekade i efterhand all kännedom om saken.

Tror till och med Holmér själv ringde och pratade med grannarna. Men allt rann ut i sanden så som det mesta gjort i denna besynnerliga utredning.

Man kan alltså fråga sig - om nu detta är sant - hur bonden Mårtensson kunde veta att Palme skulle skjutas? Hade VG berättat det eller hade han kontakt med någon annan insatt person?

Sjöbo är som bekant ett känt svenskt högerfäste.
Citera
2016-09-06, 00:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar.

"Carl Armfelt hade nära kontakter med den belgiske baronen och antikommunisten Benoit de Bonvoisin som i sin tur hade kontakter med Licio Gelli i italienska P2-logen.

P2-logen fick pengar från de hemliga konton som Francois Genoud förfogade över, konton som användes av nazister i Europa och som bland annat bekostade flera nazistförbrytares flykt till Sydamerika."

Undrar var pengarna kom ifrån?

Ja, Francois Genoud kallas ju "Tredje rikets schweiziske bankir" så vi får förmoda att han förvaltade de förmögenheter som nazisterna förvärvade under andra världskriget. Guld, pengar, konstskatter, fastigheter etc. Judarna fick lämna ifrån sig allt.

När det gäller Belgien var Benoit de Bonvoisin själv en stor privat finansiär av verksamheten. Han inrättade och finansierade exempelvis två privata nazistarméer (paramilitära grupper) och en antikommunistisk underrättelsetjänst. Han var inte bara baron utan även affärsman. I sitt nätverk kunde han givetvis också få fram pengar. Han var medlem i den internationella högerextrema organisationen Le Cercle där samhällstoppar från hela västvärlden var med - militärer, politiker, företagsledare etc.
Citera
2016-09-06, 00:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja, Francois Genoud kallas ju "Tredje rikets schweiziske bankir" så vi får förmoda att han förvaltade de förmögenheter som nazisterna förvärvade under andra världskriget. Guld, pengar, konstskatter, fastigheter etc. Judarna fick lämna ifrån sig allt.

När det gäller Belgien var Benoit de Bonvoisin själv en stor privat finansiär av verksamheten. Han inrättade och finansierade exempelvis två privata nazistarméer (paramilitära grupper) och en antikommunistisk underrättelsetjänst. Han var inte bara baron utan även affärsman. I sitt nätverk kunde han givetvis också få fram pengar. Han var medlem i den internationella högerextrema organisationen Le Cercle där samhällstoppar från hela västvärlden var med - militärer, politiker, företagsledare etc.
En del pengar kom även från Katolikerna förmodar jag, då det gäller Genoud?

Att Le Cercle var aktiva på åttio och nittio-talet är intressant.
De är tydligen en kraft även idag.
Citera
2016-09-06, 00:57
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ansluter helt till din beskrivning här. Åke J Ek - Carl Armfelt - Birger Hagård - Interdoc - WACL. Här finns något att fördjupa sig i för polisen.
Känns nästan övermäktigt redan när man tänker tanken.
Svenska polisen VS World Anti Communist League
Senast redigerad av Gothus 2016-09-06 kl. 01:16.
Citera
2016-09-06, 00:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
En del pengar kom även från Katolikerna förmodar jag, då det gäller Genoud?

Att Le Cercle var aktiva på åttio och nittio-talet är intressant.
De är tydligen en kraft även idag.

Katolska kyrkan i Italien och Frankrike hjälpte ju många ledande nazister, dels genom att gömma dem i klostren och dels genom att hjälpa dem fly till Sydamerika. Såg en intressant programserie om detta bara nu de senaste dagarna - Nazi Hunters.

Katolska kyrkan är rik så de har säkert också bidragit med pengar.

Ja, Le Cercle är en intressant organisation. Världsomspännande precis som WACL. Man undrar stillsamt vilka beslut som fattas på deras möten? Pengar, vapen, spionage, övervakning, kontraktsmord etc? Eller de kanske bara sitter och dricker te och för bildade samtal om litteratur?
Citera
2016-09-06, 01:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Känns nästan övermäktigt redan när man tänker tanken.
Svenska polisen VS World Anti Communist League

Ha ha, ja man är ju inte direkt imponerad av de senaste 30 årens polisarbete i ärendet. Men det var det här som mordutredaren Alf Andersson, enligt ett Borgnäsprogram om mordet, försökte få resurser att utreda närmare.

Alf Andersson förstod aldrig varför inte polisen skulle utreda det mest uppenbara spåret, det som handlade om Palmes värsta fiender.

Men varken Ölvebro eller åklagarna ville lyssna på Alf Andersson. Så det blev inget. Heja Sverige!
Citera
2016-09-06, 01:30
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
PKK-spåret startades av Alf Karlsson redan året före mordet.

Säpomannen Alf Karlsson hade redan i augusti 1985 gått ut i tidningen Expressen med uppgifter från en hemligstämplad SÄPO-utredning som gav vid handen att den 'kurdiska terroristgruppen PKK' hotade Olof Palme.

Mer kött på benen.

http://www.politiskamord.com/p2pkk.html

Enligt Tommy Lindströms bok så började utredningen av PKK redan på eftermiddagen förste mars.

Uppgiften om Ustasja emanerar enbart från Lisbets vittnesmål mordnatten.

Holmers upphandling av pansarglas och James Bondvapen var en direkt följd av CGÖs besök i polishuset när han kom för att ta farväl av sin gamle vän spaningsledaren. Efter att han sagt upp sig från polisen. För att satsa på sitt företag Strateg Protector. Ett företag som han drev tillsammans med major Grundborg. De som låtit sig fotograferas på olika platser lyftandes högerarmen i en känd vinkel.

Tilläggas skall att samma polismyndighet senare överlämnade över samma vapen till samma CGÖ till fritt förfogande.

Detta ska nog snarare bokföras på kontot vänskapskorruption än på en hotbild. Vad skulle de som avrättade Palme vinna på att avrätta Holmer. För att han var så skicklig på att utreda och leta sig fram till mördaren. Eller att det skulle vara ett hot så han inte utredde fel saker. Precis som att han efter alla år i hemliga tjänster inte var medveten om det ändå. Och efter alla utryckningar i SAPs affärer.

Jag tror inte heller att utredarna hade någon roll i mordet. Men samtidigt kan man inte blunda för att vissa av dessa hade kopplingar till de grupper som idag med fog kan misstänkas för detsamma. Där man hade alla möjligheter att påverka i en mörkläggning. Som Sonny Björks påståenden i vapenfrågan.
Det är säkert gammal skåpmat?
http://tottestidning.blogspot.se/2014_02_01_archive.html?view=classic
Samma fredag , mordfredagen , flög jag till Arlanda från Göteborg .
Jag hade dagen innan hyrt en Toyotabuss så att jag skulle kunna hämta ett PA hemma hos Sten Forman i Märsta eftersom vi på lördagen skulle inleda en turné i Strömstad av alla ställen !

Jag hade ett ensamjobb i Järfälla på en skola denna fredagkväll och körde efter spelning på motorvägen
E-18 vid nuvarande Bauhaus i Barkarby . När jag kör på uppfarten ser jag en Volvo som i hög fart kör väster ut . Föraren är ensam i bilen och talar i en walkie-talkie . Jag uppfattar att Volvon är en civil polisbil med antenner etc. Då kommer en till exakt likadan Volvo och även denna föraren är ensam i bilen och talar även han i en walkie-talkie . Jag ser sedan att bilarna svänger av mot Kallhäll !
Just där jag observerade bilarna är det vägbelysning !

När klockan var 23.00 svängde jag in på gamla E-18 vid Grans gård , efter Bålsta , vid Shell där motorvägen då tog slut . Då var det elvanyheter och jag ställde klockan i Toyotan !
Det tar ca 20 minuter att köra dit från Barkarby . Min observation var alltså ca 50 minuter innan mordet på Sveavägen ! Senare , när det talades om walkie-talkies på gatorna intill Sveavägen mordkvällen ringde jag till polisen och meddelade vad jag sett . Utredarna ringde mig två ggr och undrade hur jag kunde avgöra att det var polisbilar .
Jag har senare kollat - "Jag" finns kvar i utredningen . GW Persson kollade , trots att han inte får !
Senast redigerad av Gothus 2016-09-06 kl. 01:50.
Citera
2016-09-06, 04:55
Medlem
-Mentalist-s avatar
Citat:
Det korta svaret är "ja". Båda tillhörde det högerextrema/nazistiska/antikommunistiska nätverket i Sverige och Europa (även länkat till CIA, Nato och Reaganadministrationen).

Det finns flera trådar som löper samman, men här är en:

Åke J Ek var den drivande kraften i Nordiska Krigs- och FN-veteranförbundet som anslöts till WACL. Ordförande i svenska WACL vid tiden för mordet var den moderate riksdagsmannen Birger Hagård. Denne Hagård var nära vän med den finske greven och CIA-agenten Carl Armfelt, bosatt i Belgien.

Armfelt introducerade Hagård i den högerextrema tankesmedjan Interdoc. Armfelt hade också varit med och grundat WACL och även varit med och bildat svenska Stay Behind i början av 1950-talet.

Carl Armfelt hade nära kontakter med den belgiske baronen och antikommunisten Benoit de Bonvoisin som i sin tur hade kontakter med Licio Gelli i italienska P2-logen.

P2-logen fick pengar från de hemliga konton som Francois Genoud förfogade över, konton som användes av nazister i Europa och som bland annat bekostade flera nazistförbrytares flykt till Sydamerika.

En annan länk handlar om EAP. Efter kriget värvade amerikanerna nazisternas spionchef på östfronten Reinhard Gehlen. Han fick CIA:s uppdrag att upprätta den västtyska underrättelsetjänsten Bundesnachrichtendienst.

EAP hade sitt europeiska huvudkontor i Wiesbaden i Västtyskland och hade goda kontakter med Gehlen. Det handlade om att spionera på kommunister för att förhindra att Sovjetunionen fick inflytande i väst.

Nazistkontakten mellan Reinhard Gehlen och Francois Genoud är uppenbar liksom EAP:s kontakter med Sverige. Flera svenskar i detta nätverk "höger om högern" hade kontakter med EAP.

EAP hade starka band med många olika högerextrema organisationer, bland dem World Anti Communist League (WACL) där Carl Armfelt, Åke J Ek, Anders Larsson, Birger Hagård och andra människor kopplade till Sverige var starkt aktiva.

Carl Armfelt såg Palme som en landsförrädare som agerade på Sovjetunionens uppdrag. Bland annat ska Palmes ekonomiska stöd till kommunistregimen i Vietnam, enligt Armfelt, ha varit beordrat av Sovjet. Armfelt försökte få regeringen Palme avsatt redan på 1970-talet.

Så - visst fanns kopplingar mellan Åke J Ek och Francois Genoud.

De var väl inte kompisar direkt, men de rörde sig i samma nätverk och hade gemensamma bekanta. De kanske inte ens träffades någon gång men Åke J Ek bör ha känt till Genouds verksamhet.

Hela ditt inlägg är ett ypperligt skolexempel på en person som anammar taktiken "Guilty-by association" (skyldig genom samröre). En taktik som främst används av vänstermänniskor (eller personer som ligger ännu längre vänster ut på skalan) och även av övriga personer som avskyr allt som är svenskt för att legitimera Sveriges förvandling till ett mångkulturellt samhälle. En av flera sådana ökända personer som älskar just den taktiken - "skyldig genom samröre" - är bla; Anna-Lena Lodenius.

Tror personligen inte överhuvudtaget på ett högerextremt motiv bakom MOP. Kan ej bevisa det, likväl som ingen annan heller kan bevisa just det motivet (eller ett annat motiv för den delen). Ett högerextremt (hur man nu väljer att definiera det ordet) motiv är ingenting annat än rena spekulationer. Själv gäspar jag vidare.

Som jag tidigare har skrivit här i tråden, så är oftast den enklaste lösningen också den korrekta eller som man kan säga på engelska: "If it walks like a duck and talks like a duck it is probably a duck"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in