2016-09-05, 21:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Modern överlevde och befann sig under bevakning varför Jms syster även inte heller längre var akut i kikarsikten. Så därvidlag har du rätt.

Eller hur?

Har vi någonstans läst eller hört från skvaller att systern skulle vara något mål?

Finns det någon hotbild mot henne eller fabulerar hon bara?

Är inte det lite konstigt att hon och Anki tydligen vill ha samma målsägarbiträde, vad kan vara skälet till det?

Det är fan något skumt med familjekonstellationen börjar jag tycka.
Citera
2016-09-05, 21:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Modern överlevde och befann sig under bevakning varför Jms syster även inte heller längre var akut i kikarsikten. Så därvidlag har du rätt.

Men bevakningen kanske var generell, alltså inte specifikt att skydda mot just JM?
Citera
2016-09-05, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tusen tack för svar!
Hade fullkomligt missat var Fahlander blev av, men åklagarbyte i det där skedet tedde sig ännu mer fullkomligt orimligt.

Ugglor mellan sänglakanen

Vem vet, det kanske finns ugglor där?
Nu verkar Alhem reagera på det precis uppdagade åklagarbeslutet:

http://www.expressen.se/nyheter/kontaktforbud-mot-dottern-nekades/

Jag kan från mitt håll delvis förstå hur åklagaren motiverar sig i detta beslut, samtidigt som jag inte riktigt förstår det, och instämmer här med Alhem.
Åklagare får/skall aldrig beakta ett facit i hand-scenario i sitt ämbetsutförande, men stöd för ett sådant beslut finns genom det mer adekvata lagstödet under locket särskilda omständigheter.

Den fetaste anledningen jag själv har att reagera på vad åklagare Fahlander egentligen pysslar med är att han inte hade några större problem att uttrycka sig med dom ännu mer särskilda omständigheternas tydliga uttryck;
Att 41åringen+18-åringen förblir fortsatt intressanta i utredningen samtidigt som han frisläpper dom, borde han sakligt ha ännu mindre problem att utfärda kontaktförbud (om än ej för samtliga sökande kanske).

Eller för att sammanfatta på enklare svenska - Fahlander säger:

- Men det går bra att basunera ut i massmedia att dom som avvägts för kontaktförbud, fortfarande är intressanta i utredningen!

Jag tror också personskyddet på AM består, men det är separat & har rättsligt ingen inverkan på handläggning av begärt kontaktförbud.
Nu fick jag mer bilden av att Fahlander agerat med ett annat slags facit-i-hand-scenario, med tanke på ovanstående val av förfarande gentemot frisläppta misstänkta.

Ja, jag är öppet jävligt nyfiken på turerna kring den tidigare & kanske nuvarande symbiosen mellan rättsvårdande myndigheterna när namnet Möller plingat upp i datorerna.
Vore önskvärt med en kommentar från någon av åklagarna, även om detaljanledningar ligger under yppandeförbud.

Vi måste minnas här också att media lanserar en del av bilden, klipper och klistrar lite
med besluten. Väljer så att säga delar av handlingarna som passar bäst in den mediala
bilen som lanseras här och nu, i detta skeende av processen.

Fem personer begärde kontaktförbud men media är piggast att påtala att just Anki är den
som begärde förbudet. Dock är hon inte den enda som media får det att framstå utan 4
personer till bör räknas in, systern till JM är en vet vi dock men Fahlanders nej till
kontaktförbud involverar fem personer allt som allt inte endast "änkan" och syrran.

Enligt DN var det fem närstående personer.

Från DN :

Citat:
Efter detta ansökte fem närstående, däribland mamman och kvinnans syster, om kontaktförbud för kvinnan och hennes sambo, med hänvisning till att de fortfarande var misstänkta för mord.

Fortfarande misstänkta för mord skriver någon/alla av dessa fem personer i sin/sina ansökan/ansökningar om önskat kontaktförbud.

Jag har ingen aning om önskan om förbud skett enskilt eller ifall fem personer buntat ihop sig
och skrivit tillsammans, det förklarar inte historien därav är det svårt att uttala sig om rätt
eller fel. Jag tror heller inte Alhem fått hela bilden återgiven av media utan frågan till honom
sträcker nog sig endast till att just Anki fick avslag, eventuellt syrran nämns till men inte ens
det är jag säker på.

Bäst hade varit om man fått se avslaget och vem det riktar sig till, enskilt eller i "grupp" och
än mer intressant vem är alla dessa fem personer som önskat kontaktförbud.

Det pågår en karusell utan dess like och allt känns mer och mer abstrakt ju mer media
försöker rapportera på endast "halva artiklar" till läsarna .......
Citera
2016-09-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men bevakningen kanske var generell, alltså inte specifikt att skydda mot just JM?

Möjligt, men hon skyddades även från den nu åter häktade dottern.
Citera
2016-09-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det ä lite märkligt att modern inte vill ha kontakt med sin dotter. Det känns inte riktigt normalt.
under rådande omständigheter så förstår jag att mamman inte vill se eller ha kontakt med den mordmisstänkta dottern.
Tänk själv, din man mördas och du själv är nära att stryka med- sedan blir du själv bli misstänkt och utsättas för polis-förhör-så kommer nästa dråpslag- när du får veta att din egen dotter är den misstänkta mördaren.
Mamman borde ha befunnit sig i chock under flera veckor och reagerar fortfarande inte riktigt förnuftigt.
Vilken barbarisk situation.
Och så allt annat som rullas upp, svärsonens mystiska drunkning osv
Citera
2016-09-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Har vi någonstans läst eller hört från skvaller att systern skulle vara något mål?

Finns det någon hotbild mot henne eller fabulerar hon bara?

Är inte det lite konstigt att hon och Anki tydligen vill ha samma målsägarbiträde, vad kan vara skälet till det?

Det är fan något skumt med familjekonstellationen börjar jag tycka.

De är kanske inte biologiska släktingar.
Citera
2016-09-05, 21:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De är kanske inte biologiska släktingar.

Jodå, det är konstaterat att de är biologiska släktingar, finns uppgifter i tråden om det.
Citera
2016-09-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
kollade på brottscentralen- det sas där att Fru Möller ansökt om kontaktförbudet då när paret släpptes -
innan de greps igen. Ok- förståeligt , men Fru Möller hade polisskydd och var/är väl fortfarande
i behov av vård. Allt tyder på att hon är riktigt rädd för vad dottern skulle kunna hitta på härnäst.
Finns det fler gärningsmän lösa därute? nu när de två är i tryggt förvar.

Jag tror absolut att fru Möller har fortsatt polisbeskydd,trots att Johanna och Mohammad är häktade.
Har skrivits tidigare om Johannas "hov",de afghanska kriminella killarna hon omgett sig med,som lytt hennes minsta vink.
Det var väl 7-9 st som misshandlade killarna hon haft sex med?
Det är inte utrett ännu om hennes hennes förra man Aki,blev mördad.Framkommit att många av hennes företagsbekanta har tvivelaktiga affärer/leverne,stackars människa,hon kommer väl aldrig att kunna känna sig trygg igen.
Senast redigerad av vigusa 2016-09-05 kl. 21:52.
Citera
2016-09-05, 21:49
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Den här härvan runt Johanna,blir bara värre och värre,,,,
Exet Gamaliesson, rektor på Vasagymnasiet,tillika fader till deras gemensamma son i13årsåldern har företag ihop med högst tvivelaktiga personer.

Raed El Hessi tillhör Uppsalamaffian och är grovt kriminell.
VD är denne figur:
https://lexbase.se/personsok?Search%5Bname%5D=Johakim+Sami&Search%5Bs urname%5D=Gadhasson&

Är inte 94 anställda lite väl mycket?
http://www.merinfo.se/foretag/Andra-Chansen-AB-5569080459/2k3opzf-mokg

Har ett annat företag med samma inriktning som Pangea.
Känns formuleringarna igen?
Citat:
Placeringen sker över en viss period och familjehemmets mål skall vara att ge en stadigvarande uppväxt och trygghet i ett enskilt hem med en god integrering i det svenska samhället. Utifrån individens och socialtjänstens beslut kommer barnet eller ungdomen att stegvis uppfostras till att kunna leva ett självständigt liv.

http://89.206.216.149/omsorg/2016/03/14/familjehemsplacering/

Vet någon förresten vem som drev Pangea innan JM?

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.24519-nytt-boende-for-ensamma-flyktingbarn-invigt
Senast redigerad av KeithRichards 2016-09-05 kl. 22:02.
Citera
2016-09-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och vad är då problemet?

Kan du ge em källa till att systern på något sätt skulle ha haft personskydd?

Har hon överhuvudtaget varit något mål för de häktade eller rider hon på någon allmän känsla om hot?
Men är det inte logiskt, att denna dotter sluter upp vid sin mammas sida, de delar på allt, bor tillsammans, delar rädslan. Väljer samma ombud. Det är nog normalt efter detta som hänt.
Citera
2016-09-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emret
De har ett eget bolag Margreth Mälardalen AB som har ganska bred verksamhet,

Så dom får nog en del av kakan, frågan är när/hur/varför familjehemskonsultation kom in i verksamheten.

när jag slog på det bolaget var branschen livsmedelshandel...
Citera
2016-09-05, 21:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men är det inte logiskt, att denna dotter sluter upp vid sin mammas sida, de delar på allt, bor tillsammans, delar rädslan. Väljer samma ombud. Det är nog normalt efter detta som hänt.

Inte för mig i alla fall, det finns något där som skiljer ut J från resten av flocken, jag tror att det finns en bakgrundshistoria som har drivits till sin yttersta spets, vad det är lär vi aldrig få veta men vad jag anar är att J inte riktigt har passat in i den vackra fasad som familjen Möller velat visa utåt, hon har förmodligen varit det svarta fåret i den annars så vackra och vita fårfamiljen, en udda varelse helt enkelt.

När det ekonomiska stödet som trots allt funnits togs bort så small det, bomben briserade utan tanke på att det kunde bli efterverkningar för henne själv, hon gick på känsla inte förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in