Citat:
Ursprungligen postat av
pyss
Jag tycker det är lite udda att en rektor och fd militär har ett företag i familjehemsbranschen, tillsammans med grovt kriminella, enligt vad som sägs här.
I Uppsala finns också ett kommunalt projekt som heter Andra Chansen. Men verkar inte ha med Andra Chansen AB att göra.
Är inte rektorn en minst lika intressant figur som TC? Hur hamnar man i sånt sällskap? Men det hör kanske hemma i en annan tråd.
Hur många sådana här hel- och halvfigurer finns det inte, som lyckas hålla sig dolda? Och med en respektabel fasad.
Det är nog inte så konstigt i sig, ett samhällsengagemang finns nog i botten på vissa typer av yrkesvalspreferenser. På det behandlingshem jag var fanns såväl socionomer, f.d. kriminella, f.d. poliser samt övriga kategorier med varierande personlighetstyper och intressen. Likaså utbytet med Daytop i Bryssel, där fanns också rätt blandad kompott av personal med f.d. militärer. Det ställe jag var på hade främst kategori sådana som var på kontraktsvård när de hade något år kvar på fängelsestraff så det kanske finns nån tanke med att ha personal som relativt rutinmässigt kan upprätthålla disciplin. Men det kanske man inte kan enbart om man är i styrelseposition.
Edit: sedan kanske f.d. militär inte någon garanti för att det är en omdömesgill och lämplig person att verka inom denna typ av verksamhet utan man kanske måste se till varför personen är f.d. militär, uniformsyrken tenderar ju att locka fel personer rätt frekvent.