2017-03-08, 08:34
Medlem
Honan6s avatar
Har inte människor reagerat?

När sexfilmen blev känd, så kände jag direkt att den här kvinnan är skyldig. Hon snärjde snabbt in sig i lögner och tycktes helt sakna skrupler eftersom hon hade förmåga att uppträda så kyligt över anklagelserna. Jag funderade då på om inte människor runt omkring hade reagerat på att det är saker som inte stämmer med den här människan.

Hur länge har hon hållit på med olika jobb inom det sociala och öppnanden av nya HVB-hem i olika bolagsnamn? När något hem har stängts av IVO, har hon kunnat fortsätta på nya marker i nya orter.
Det är skrämmande vilken dålig kontroll vi har i Sverige.

Älskar makt, vill ha lydande undersåtar och kan bli djupt förorättad
Denna märkliga kvinna saknar sannolikt helt skuld- och skamkänslor. Hon tycks älska makt och ser nog upp till andra som har lyckats bli rika på tvivelaktiga sätt. Det finns ett antal människor som kan berätta om hur JM har frågat ut dem om saker, men de kommer inte träda fram av rädsla för att själva hamna i klammeri med rättvisan.

Johanna älskade sannolikt sin makt i rollen som socionom och ansvarig för familje- och HVB-hem. Hon såg till att ha lydiga undersåtar som följde henne och sa de ifrån blev hon djupt förorättad. Det var då det blev farligt att inte lyda henne. Det får mig att fundera om antalet stämplingar är fler än åtta.

Tror sig vara smart
Antagligen är hon så van att manipulera människor att hon blev högmodig och trodde att hon var smartare än alla andra. Hon blev slarvig och tänkte inte på alla detaljer eftersom hon har lyckats lura så många under lång tid. Jag kan tänka mig att hon fortfarande tror sig kunna charma och tala sig ur allting hon anklagas för.

Vill inte utföra morden på egen hand

Eftersom JM låter andra göra jobben hon vill ha utförda, så tyder det på att hon njuter av maktkänslan att få andra att göra horribla dåd på hennes begäran. Antagligen kände hon såväl tillfredsställelse som lugn när maken Aki eliminerades. Dessutom såg hon framför sig hur hon skulle leva gott på försäkringspengarna hon sett till att ordna med falskt tecknande av makens livförsäkring. Vissa saker förbereder hon och gör på egen hand, men själva morden är det bäst att andra får göra eftersom hon inbillar sig att då är hon oskyldig till brott.

Kommer alltid fortsätta
Johanna kommer alltid finna vägar att fortsätta sin bana i att få andra människor att göra som hon vill. Det har redan visat sig i häktet där hon försökt muta vakter och uttalat hot mot vissa. Det är väl nu inga tvivel om att hon kommer bli inlåst för framtiden, men hon kommer att se till att ha det bra även i fängelset. Jag ser framför mig hur hon kommer gifta sig innanför murarna med någon som vill ”hela” henne, hur hon kommer att ge intervjuer mot betalning och försöka skaffa sig makt bland övriga interner. Vid sistnämnda kommer hon att få stora problem och hon kommer bli väldigt ensam och rädd - för innanför murarna kommer det finnas människor hon inte kan påverka. Hon kommer att få ansöka om isolerad avdelning där hon får njuta av alla brev från idioter som vill omvända henne och alla produktionsbolag, journalister m m som vill ha hennes versioner om vad som gjorde att hon blev den märkliga Johanna.
Citera
2017-03-08, 09:16
Medlem
Honan6s avatar
Bra utredare hos IF
IF gjorde det polisen borde ha gjort vid drunkningsfallet, d v s en ordentlig utredning.
Pinsamt för polisen i Västmanland att de bara sa att de vände på alla stenar, eftersom de inte kan ha vänt på en enda. Eftersom IF:s utredare är ex-poliser och riktigt bra såna, så kan jag tänka mig att de skäms å sin tidigare arbetsgivares vägnar.

Skandallöst och inkompetent
Jag minns att jag var väldigt förbannad på åklagare Anna Asklöf som beslutade att förundersökningen skulle läggas ned när flyktingpojkarna i stor rädsla anmälde Johanna. Det höll på att kosta pojkarna livet och sannolikt hade Johannas båda föräldrar varit i livet idag om ärendet hade skötts som det borde gjorts. Skandallöst och inkompetent förfarande.

När fick föräldrarna veta att arbetsplatsolyckan var en drunkning?
Undrar när föräldrarna fick reda på att Aki inte dog i en arbetsplatsolycka och istället en drunkning vid deras sommarställe. Det kan vara i det läget som relationerna till föräldrarna försämras och tanken om eliminering av dem med uppstår i Johannas huvud.
Citera
2017-03-08, 09:53
Medlem
ArseneLupins avatar
TV4 Krimkvarten: Arbogakvinnan - kan vara värsta kvinnliga brottslingen någonsin
6 min 30 sek http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3830912

Om jag har räknat rätt är JM misstänkt för stämpling till mord i åtta fall, ett mordförsök, anstiftan till mord i två fall och anstiftan till ett mordförsök, tolv brott som vart och ett kan ge livstids fängelse. Ett svårslaget rekord.
Citera
2017-03-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
TV4 Krimkvarten: Arbogakvinnan - kan vara värsta kvinnliga brottslingen någonsin

Om jag har räknat rätt är JM misstänkt för stämpling till mord i åtta fall, ett mordförsök, anstiftan till mord i två fall och anstiftan till ett mordförsök, tolv brott som vart och ett kan ge livstids fängelse. Ett svårslaget rekord.

Ja vilken kvinna, totalt j-a iskall. Är väl ett antal som verkligen kan andas ut nu när hon är där hon är. Stackars anhöriga, tänk att ha en sådan dotter! Undrar så hur hon kände sig när hon var där i Thailand - untouchabel. Fast å andra sidan började det väl brännas lite i o med resan till Norge, vad de nu skulle dit å göra?

Säger som Alex o Sigge alltid sa i podden när de hade IF som sponsor - TACK IF!
Citera
2017-03-08, 11:53
Medlem
Sicken knepig en.

Man börjar inte sin brottliga bana med att mörda make och föräldrar. De ligger säkert såååå mycket mer under ytan än vad som är påkallat just nu.
Citera
2017-03-08, 12:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Jag förstår vad du syftar på men om Johanna inte hade haft tillgång till någon hjälp från dessa Afghaner så hade hon nog anlitat några andra i sin närhet. Norskar kanske, eller...

Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin

Sveriges värsta kvinnliga seriemördare genom tiderna
Ett fall som dom relaterade till JM i Krimkvarten var änglamakerskan, Hilda i Helsingborg som 1915-1917 tog livet av åtta av sina fosterbarn för att få ersättning utan att behöva mätta några munnar.

http://www.helsingborg.se/startsida/uppleva-och-gora/stadsarkivet/skolarbete/anglamakerskan-fran-bruksgatan/

Fruktansvärt barbariskt och girigt är IMO den naturliga reaktionen, ungefär som i JMs fall.
Jag är inte redo att gå vidare med JM ännu därför att det finns för många frågetecken.

Om Hilda:
”ett monstrum av planmässig snikenhet och ohygglig mordlusta”

I texten till förläsningen om änglamakerskan kan man bl.a. hitta:
"Vi vill gärna problematisera denna bild..."
"vår ambition är att sätta in såväl fosterbarnsvården som ensamstående mödrars villkor i en större kontext"

Går det att förstå JM?
Det går inte att till 100% förklara det som JM gjort utgående från hennes ondska. Kontexten har också betydelse. Hur hon såg möjligheter och hur det gavs möjligheter att exploatera en exceptionell situationen med många ensamkommande på flera olika sätt. Många skulle tas om hand, samhället hade inte resurser, Migrationsverket "köpte" sig fria från sitt ansvar. JM skaffade sig ekonomiska fördelar, hon utnyttjade de ensamkommande sexuellt och hon fick de ensamkommande att utföra brott åt henne. Kanske försåg hon sina "skyddslingar" med droger. Hon ska t.ex., enligt en uppgift, ha försett MR med Tramadol och Cannabis.

Jag försöker inte ursäkta JMs handlingar. Jag försöker bara grunda för att vi, som jag hoppas, får veta mer om hur JM gradvis växte in i rollen som bedragare, kriminell ledare och så småningom som mördare under givna förutsättningar. JM bär ansvaret för sina handlingar. Det var vissa företeelser i hennes omgivning och i samhället som bidrog till att hon begick allvarliga brott och till slut även flera mord.

JMs bevingade ord säger IMO både en hel del om både branschen hon jobbade i och hur hon såg på sin egen verksamhet i branschen.
"Det finns så mycket pengar i den här branschen att man är beredd att gå över lik."

Att hennes syfte med meningen var att lägga skuld på dom som anmält henne för att ha tvingat sig till sex är en "pikant" detalj, men formuleringen var så skrämmande träffsäker att jag tror att hon uttalade den spontant utan att till fullo tänka på innebörden i det hon sa.

Som tur är så är de allra flesta inte beredda att gå över lik för pengar.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-03-08 kl. 12:17.
Citera
2017-03-08, 12:28
Medlem
Vad är det f.ö. för land som "lyckas med att producera" en slik MördarRobotKvinna som detta exemplar? Och vilken trasig regim är det, som har gjort "import" av villiga MördarRobotar till en sorts affärside' ???
Sverige sjunker, ner i det mentala träsklandet?
Citera
2017-03-08, 12:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Har inte människor reagerat?

När sexfilmen blev känd, så kände jag direkt att den här kvinnan är skyldig. Hon snärjde snabbt in sig i lögner och tycktes helt sakna skrupler eftersom hon hade förmåga att uppträda så kyligt över anklagelserna. Jag funderade då på om inte människor runt omkring hade reagerat på att det är saker som inte stämmer med den här människan.

Hur länge har hon hållit på med olika jobb inom det sociala och öppnanden av nya HVB-hem i olika bolagsnamn? När något hem har stängts av IVO, har hon kunnat fortsätta på nya marker i nya orter.
Det är skrämmande vilken dålig kontroll vi har i Sverige.

Älskar makt, vill ha lydande undersåtar och kan bli djupt förorättad
Denna märkliga kvinna saknar sannolikt helt skuld- och skamkänslor. Hon tycks älska makt och ser nog upp till andra som har lyckats bli rika på tvivelaktiga sätt. Det finns ett antal människor som kan berätta om hur JM har frågat ut dem om saker, men de kommer inte träda fram av rädsla för att själva hamna i klammeri med rättvisan.

Johanna älskade sannolikt sin makt i rollen som socionom och ansvarig för familje- och HVB-hem. Hon såg till att ha lydiga undersåtar som följde henne och sa de ifrån blev hon djupt förorättad. Det var då det blev farligt att inte lyda henne. Det får mig att fundera om antalet stämplingar är fler än åtta.

Tror sig vara smart
Antagligen är hon så van att manipulera människor att hon blev högmodig och trodde att hon var smartare än alla andra. Hon blev slarvig och tänkte inte på alla detaljer eftersom hon har lyckats lura så många under lång tid. Jag kan tänka mig att hon fortfarande tror sig kunna charma och tala sig ur allting hon anklagas för.

Vill inte utföra morden på egen hand

Eftersom JM låter andra göra jobben hon vill ha utförda, så tyder det på att hon njuter av maktkänslan att få andra att göra horribla dåd på hennes begäran. Antagligen kände hon såväl tillfredsställelse som lugn när maken Aki eliminerades. Dessutom såg hon framför sig hur hon skulle leva gott på försäkringspengarna hon sett till att ordna med falskt tecknande av makens livförsäkring. Vissa saker förbereder hon och gör på egen hand, men själva morden är det bäst att andra får göra eftersom hon inbillar sig att då är hon oskyldig till brott.

Kommer alltid fortsätta
Johanna kommer alltid finna vägar att fortsätta sin bana i att få andra människor att göra som hon vill. Det har redan visat sig i häktet där hon försökt muta vakter och uttalat hot mot vissa. Det är väl nu inga tvivel om att hon kommer bli inlåst för framtiden, men hon kommer att se till att ha det bra även i fängelset. Jag ser framför mig hur hon kommer gifta sig innanför murarna med någon som vill ”hela” henne, hur hon kommer att ge intervjuer mot betalning och försöka skaffa sig makt bland övriga interner. Vid sistnämnda kommer hon att få stora problem och hon kommer bli väldigt ensam och rädd - för innanför murarna kommer det finnas människor hon inte kan påverka. Hon kommer att få ansöka om isolerad avdelning där hon får njuta av alla brev från idioter som vill omvända henne och alla produktionsbolag, journalister m m som vill ha hennes versioner om vad som gjorde att hon blev den märkliga Johanna.

Mycket, mycket bra "teori", eller vad jag ska kalla det , verkligen bra.

En undran som jag haft rätt länge, vart tog alla pengar vägen???

JM måste ju ha haft en inkomst bra utöver det vanliga, rätt så länge. Lön från soc plus ett drös fosterungar...kanske en ca 70.000 skr/månad. Samtidigt hade hon en skatteskuld på 90.000 skr, och hennes pappa köpte tydligen den orangea företagsbilen (om jag inte har fel där, någon bil hade han köpt åt henne på våren-16).......

Inget av barnen verkar ju ha levt speciellt flott, av narkotikabrottsdomen mot dottern JB, upplever i alla fall jag en djup misär, mellan raderna. 16-åringen har sent på kvällen gått ut till drogförsäljningsstället i E-tuna för att sälja en tablett Tramadol och lite Spice.......känns nästan som om flickan försökt att få ihop pengar till bussbiljetten till skolan.
Citera
2017-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mycket, mycket bra "teori", eller vad jag ska kalla det , verkligen bra.

En undran som jag haft rätt länge, vart tog alla pengar vägen???

Har också funderat på de, vet inte om det va JM eller annan jag läst plockade 85000:-/mån/barn sen fick väl fosterfamilj 23000:-/mån/barn. Jo de va nog JM då summan va kring den skuldsatta som haft 5 barn som kom via JM, bara dessa 5 barn inbringade JM 115 000/mån sen va de väl några (8-10 st) som bodde själva i nån lägenhet Också?
Nu skulle väl summan delas med kompanjoner också men frågan är om hon gjorde De?
Citera
2017-03-08, 12:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Bra utredare hos IF
IF gjorde det polisen borde ha gjort vid drunkningsfallet, d v s en ordentlig utredning.
Pinsamt för polisen i Västmanland att de bara sa att de vände på alla stenar, eftersom de inte kan ha vänt på en enda. Eftersom IF:s utredare är ex-poliser och riktigt bra såna, så kan jag tänka mig att de skäms å sin tidigare arbetsgivares vägnar.

Skandallöst och inkompetent
Jag minns att jag var väldigt förbannad på åklagare Anna Asklöf som beslutade att förundersökningen skulle läggas ned när flyktingpojkarna i stor rädsla anmälde Johanna. Det höll på att kosta pojkarna livet och sannolikt hade Johannas båda föräldrar varit i livet idag om ärendet hade skötts som det borde gjorts. Skandallöst och inkompetent förfarande.

När fick föräldrarna veta att arbetsplatsolyckan var en drunkning?
Undrar när föräldrarna fick reda på att Aki inte dog i en arbetsplatsolycka och istället en drunkning vid deras sommarställe. Det kan vara i det läget som relationerna till föräldrarna försämras och tanken om eliminering av dem med uppstår i Johannas huvud.

Ja, Anna Asklöf borde se sig om efter ett annat yrke

Jag misstänker att IF intervjuade JMs föräldrar, och att de då fick reda på "drunkningsolyckan".......de är/var ju anhöriga som morföräldrar till tvillingarna.
Citera
2017-03-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Har också funderat på de, vet inte om det va JM eller annan jag läst plockade 85000:-/mån/barn sen fick väl fosterfamilj 23000:-/mån/barn. Jo de va nog JM då summan va kring den skuldsatta som haft 5 barn som kom via JM, bara dessa 5 barn inbringade JM 115 000/mån sen va de väl några (8-10 st) som bodde själva i nån lägenhet Också?
Nu skulle väl summan delas med kompanjoner också men frågan är om hon gjorde De?

Ja men de pengarna gick ju in i bolaget, som hon hade tillsammans med en annan person. Man plockar, normalt, inte ut alla inkomster från sitt AB. Normala är att man tar ut en lön (mindre) o sen tar en utdelning (med mindre skatt). Men denna donna kanske gjorde som HON ville, utan hänsyn till kompanjor, skattelagar etc. Hon är ju helt gränslös så why not. Undrar hur de poliser som utredde Akis död i första skedet känner sig idag? "Vi vände på alla stenar..." känns ju idag helt j-a orimligt! Orimligt!
Citera
2017-03-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men de pengarna gick ju in i bolaget, som hon hade tillsammans med en annan person. Man plockar, normalt, inte ut alla inkomster från sitt AB. Normala är att man tar ut en lön (mindre) o sen tar en utdelning (med mindre skatt). Men denna donna kanske gjorde som HON ville, utan hänsyn till kompanjor, skattelagar etc. Hon är ju helt gränslös så why not. Undrar hur de poliser som utredde Akis död i första skedet känner sig idag? "Vi vände på alla stenar..." känns ju idag helt j-a orimligt! Orimligt!

Ja lite skattebrott eller blåsa nån på lite pengar lär nog inte JM ens tänka på att hon gör något fel, förmodligen anser hon sej vara helt felfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in