• 1
  • 2
2016-09-05, 17:21
Medlem
Hej, min tjej, innan hon började arbeta fick en utbildning på 2 veckor för att kunna bli blackjackdealer. Hon arbetade ett par helger gratis pga att det ingick i utbildningen. Efter det några gånger betalt. Nu har hon fått hem en räkning på 3000kr som hon måste betala för ett kontrakt som hon skrev på. Man måste tydligen jobba ett antal timmar/pass varje halvår. Känns ju jätte sketchy, finns det någon chans att slippa detta?
Hon sa upp sig för ett par månader sedan.
Citera
2016-09-05, 17:44
Medlem
Skrev hon på ett avtal så är det inte sketchy alls, snarare tvärt om. Trist att hon skrev på utan att läsa...
Citera
2016-09-05, 17:45
Medlem
kodsnickrarns avatar
Omöjligt att svara på utan att se det underskrivna kontraktet...

/K
Citera
2016-09-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Skrev hon på ett avtal så är det inte sketchy alls, snarare tvärt om. Trist att hon skrev på utan att läsa...
Hon är 19 år och som med alla andra under gruppintervjun läste ingen på. Förstår att det är hennes fel men känns ju lite som ett bluff företag. Antar att de är väldigt noga med att kringgå allt. Det handlar för övrigt om Cherry
Citera
2016-09-05, 17:50
Medlem
Tycker nästan att de borde finnas en lag om att inte utnyttja arbetslösa unga studenter
Citera
2016-09-05, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fireburning
Hon är 19 år och som med alla andra under gruppintervjun läste ingen på. Förstår att det är hennes fel men känns ju lite som ett bluff företag. Antar att de är väldigt noga med att kringgå allt. Det handlar för övrigt om Cherry
Är man ung och lat får man hål i plånkan. Lär er av misstagen och läs alltid igenom innan ni signar saker ffs.
Citera
2016-09-05, 17:59
Medlem
Citat:

Jag håller med om att företag ofta kan vara ruttna gentemot unga som gärna vill ha jobb, de kan vara lätta att manipulera. Men tyvärr är det nog ingenting ni kan bestrida nu i efterhand... kanske kan hon prata med chefen och jobba av timmarna som är kvar?
Citera
2016-09-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Jag håller med om att företag ofta kan vara ruttna gentemot unga som gärna vill ha jobb, de kan vara lätta att manipulera. Men tyvärr är det nog ingenting ni kan bestrida nu i efterhand... kanske kan hon prata med chefen och jobba av timmarna som är kvar?

Tack för tipset, men tyvärr måste hon isf jobba varje helg i ett halvår
Citera
2016-09-05, 18:19
Medlem
Trist att det går att. Borde gå att få hjälp från någon
Citera
2016-09-05, 18:30
Medlem
Citat:
Tack för tipset, men tyvärr måste hon isf jobba varje helg i ett halvår

Men vänta nu... det handlar om 3000 pix. Jag vet inte vad hon tjänar i timmen men tar det verkligen ett halvår att tjäna 3000?
Jag tänkte att hon kunde jobba av skulden bara, inte jobba färdigt kontraktet om du förstår vad jag menar... men ja, det är ju trist att känna att man jobbar gratis.
Citera
2016-09-05, 18:42
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Tycker nästan att de borde finnas en lag om att inte utnyttja arbetslösa unga studenter

Det borde snarare finnas en lag om att inte skriva under något man inte läser/förstår. De som gör det bör steriliseras så att deras idiot-gener tas ur genpoolen. Hon har inte blivit utnyttjad, hon har valt att inte läsa det avtal hon skrev under därför att hon var lat och/eller korkad. Ingen människa född i Sverige är så utsatt att de tvingas skriva under avtal utan att läsa dem först.

3000 kr är ingenting, det borde hon inte behöva arbeta många helger för att kunna betala.
Citera
2016-09-05, 19:44
Medlem
Shamdons avatar
Är väl inget underligt att arbetsgivaren ställer lite krav om han ger bort en värdefull utbildning?

Det gör jag också med nyanställda som får, förvisso förmodligen betydligt dyrare än balckjack dealer, gå utbildningar. Annars skulle de ju kunna ta utbildningen och direkt dra vidare och jag skulle förlora xx antal tusen.

Är det bara 3000:- så kan hon väl lika gärna betala?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in