Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Tror du att extra sidomaterialet är lagligt? Hur tolkar du 58 kap, 2 §, 5 pt?
Eftersom Kyrö inte känner till HELA innehållet i det extra sidomaterialet vid tidpunkten för inlämnandet har han gissningsvis inte heller kunnat referera specifikt till 58 kap, 2 §, 5 pt, men inledningsvis gör han det till hela 2 §.
Resningsansökan pkt 36 (s 6-7)
(Källhänvisningarna)
2) Information Sidomaterialet i ärende K8401-13. Bilaga 1.
3) NJA 2008 s.883 samt JO 1995/96 s.52.
4) Kammarrätten i Stockholm, mål nr 2299-16. Ett exempel på utlämnat material Tips daterat 2103-05-22 bifogas. Bilaga 2.
Jag tolkar 58 kap, 2 §, 5 pt som att det föreligger grund för resning om domstolen dömt i uppenbart strid mot lagen. Jag inser inte hur du får in sidomaterialet under den punkten, men utveckla gärna.
Jag personligen vet inte om hanteringen av extra sidomaterialet är olaglig, och i väntan på förklaring till hur materialet kommit till och hanterats kan jag inte ha någon åsikt på huruvida något olagligt skett, men jag anser KJ självklart skulle ha fått ta del av allt som inte omfattas av sekretess.
Jag har förklarat varför jag undrar om döljandet i sig fortfarande kan anses vara resningsgrundande nu när KJ fått partsinsyn i sidomaterialet (efter sekretessprövning). Jag har heller inte sett att advokat JK eller någon rättslig expert påstår att döljandet i sig är resningsgrundande såsom du tvärsäkert påstår att det är.
Hur ska du ha det?
Först hävdar du att själva förfarandet i och med döljandet av sidomaterial är direkt resningsgrundande med hänvisning till 58 kap, 2 §, 5 pt och sen medger du att inte ens den person som står bakom KJs resningsansökan har hänvisat specifikt till den punkten.
Igår ville du föra en saklig diskussion om den juridiska möjligheten till resning utifrån resningsansökans hänvisning till punkt 3 och 4 i RB 58 kap, 2 §. Nu påstår du att resningen redan är i hamn med hänvisning till punkt 5 i samma paragraf trots att advokaten inte ens åberopat den...
Självklart finns det en möjlighet att advokat JK kan fiska upp något resningsgrundande ur sidomaterialet när han får tillgång till innehållet i det, men nu var frågan huruvida förfarandet och själva döljandet i sig är direkt resningsgrundande. Om så vore fallet är innehållet ointressant för frågan och advokaten skulle givetvis kunna ha tydlig synpunkt på det trots att innehållet inte är helt känt, men han nöjde sig att påtala att han överklagat beslutet om förvägrad tillgång till hela materialet och hoppas att förundersökningen i vilket fall återupptas.