Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-09-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nja, Kina har (som det ska vi kalla det ex kommunistiska land) en högre andel ateister

Finns inga direkt bra undersökningar krig det. Både Daoism, Buddhism, och Konfucianism är stora i Kina.
Citera
2016-09-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Finns inga direkt bra undersökningar krig det. Både Daoism, Buddhism, och Konfucianism är stora i Kina.

Doaism och konfucianism är inte religioner som vi menar iaf, det är väl inte teistiska tex. Oaktat detta, så har du säkert rätt i att de är stora. Men andelen ateister i Kina, liksom tex forna DDR; är ca 40% vad har läst. Det är inte så viktigt om det är 25 eller 50%. Poäng jag försökte få fram var att i länder där man ifrågasätter religionen (både i samhället och privat) har man mer ateister och är mer sekulära än i länder där man bejakar religion, såsom USA och Irland tex.

Och i detta fall har man helt ignorerat att granska vilka värderingar som ligger till grund. Hur ser man som muslim på:
Abort
Sex föräktenskap
slaktmetoder
homosexualitet
äktenskap
familjejuridik
evolutionen
osv osv.

Det är frågor som vilken frireligiös människa alltid får (med all rätt enligt mej) i Sverige. Men av någon missriktad anti-rasistisk hållning gör man inte det. Varför är man en bättre kvinna om man glider runt i slöja och hur illa är det med ett fredags-fylleknull? kommer vi från apor, hur är det med oss otrogena osv. Varför applåderas en tjejfritidsgård, det kan bara vara oskyldigt - för att killar är jobbiga; men det kan också vara könsapartheid motiv, att tjejer inte får vistas bland män.

I tillämpad dogmatisk islam, såsom i Saudi, är det dödsstraff på ateister - något som MP Kahn (eller va han nu heter) inte kunde ta avstånd ifrån på en rak fråga. Det är klart att det är provocerande med slöja i det ljuset.

Jag tycker som sagt inte att man ska (eller ens kan) förbjuda religion, eller burkini, men nog fan tycker jag att man ska ifrågasätta vad det står för.
Citera
2016-09-05, 12:17
Medlem
Citat:
Doaism och konfucianism är inte religioner som vi menar iaf, det är väl inte teistiska tex. Oaktat detta, så har du säkert rätt i att de är stora.

Dom har ju tro på övernaturliga idéer. Det är väl ändå den mest grundläggande definitionen av "religion"?

Citat:
Men andelen ateister i Kina, liksom tex forna DDR; är ca 40% vad har läst. Det är inte så viktigt om det är 25 eller 50%.

Möjligt, men som sagt är det svårt att mäta. I Sverige tex, finns det gott om ateister såsom mig själv, som i statistiken ser ut som kristna då vi e för lata för att gå ur kyrkan. I Ryssland och Kina har religiösa förföljts, vilket betyder att du nog inte är så öppen med din eventuella religiositet.

Citat:
Poäng jag försökte få fram var att i länder där man ifrågasätter religionen (både i samhället och privat) har man mer ateister och är mer sekulära än i länder där man bejakar religion, såsom USA och Irland tex.

Ja, det låter ju helt klart troligt.

Citat:
Och i detta fall har man helt ignorerat att granska vilka värderingar som ligger till grund. Hur ser man som muslim på:
Abort
Sex föräktenskap
slaktmetoder
homosexualitet
äktenskap
familjejuridik
evolutionen
osv osv.

YTTERST varierat. Beror ju väldigt mycket på vilken gren du tillhör.

Citat:
I tillämpad dogmatisk islam, såsom i Saudi, är det dödsstraff på ateister - något som MP Kahn (eller va han nu heter) inte kunde ta avstånd ifrån på en rak fråga. Det är klart att det är provocerande med slöja i det ljuset.

Jo, men det många missar är att slöjan har ytterst varierande historia hos olika muslimska grupper. Inom vissa ses den som rent feministisk, inom andra är det i stort sett motsatsen.

När avrättade Saudi i övrigt senast någon för ateism i övrigt? (vet alltså inte, ingen ledande fråga).

Citat:
Jag tycker som sagt inte att man ska (eller ens kan) förbjuda religion, eller burkini, men nog fan tycker jag att man ska ifrågasätta vad det står för.

Absolut. Min poäng var att förbud av religion sällan gett positiv effekt.
Citera
2016-09-05, 13:35
Medlem
Konfucianismen är mer (vad jag förstått och är verkligen ingen expert) mer en filosofi. De har ingen skapare eller "Gud". Men man har massa riter för att hylla tex förfäder.
Citera
2016-09-05, 13:52
Medlem
Citat:
När avrättade Saudi i övrigt senast någon för ateism i övrigt? (vet alltså inte, ingen ledande fråga).
"Saudi ambassador - Atheists Are Terrorists"
https://www.youtube.com/watch?v=ShPciCVjMOg

Ateister piskas till döds.
Citera
2016-09-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
"Saudi ambassador - Atheists Are Terrorists"
https://www.youtube.com/watch?v=ShPciCVjMOg

Ateister piskas till döds.

Ska ju för det första nämnas att reportern, som är ytterst kritisk till detta, även han är Muslim.

Sen frågade jag senast det hände, inte om vilken filosofi Saudis regenter ställer sig bakom.
Citera
2016-09-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ska ju för det första nämnas att reportern, som är ytterst kritisk till detta, även han är Muslim.

Sen frågade jag senast det hände, inte om vilken filosofi Saudis regenter ställer sig bakom.
Hört talas om Raif Badawi? Han hade varit död nu om han inte varit en känd bloggare som Amnesty och andra männniskorättsorganisationer uppmärksammat internationellt.

https://www.youtube.com/watch?v=sIa6RiNSflY

Saudi avrättar människor regelbundet via piskning till döds eller halshuggning för allt möjligt, och endast en promille kommer till omvärldens kännedom. Sharialagar du vet. Och jag vet btw att reportern är en muzzla, vilket inte har med saken att göra.
Citera
2016-09-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Hört talas om Raif Badawi? Han hade varit död nu om han inte varit en känd bloggare som Amnesty och andra männniskorättsorganisationer uppmärksammat internationellt.

https://www.youtube.com/watch?v=sIa6RiNSflY

Saudi avrättar människor regelbundet via piskning till döds eller halshuggning för allt möjligt, och endast en promille kommer till omvärldens kännedom. Sharialagar du vet. Och jag vet btw att reportern är en muzzla, vilket inte har med saken att göra.

Ja jag vet allt detta.

Och ja jag vet, sharialagar, dock är det ett väldigt brett begrepp så du bör tekniskt sett säga "saudis sharia lagar" eller Sharialagar enligt Hanbali-tolkning.

Jag ställde dock en specifik fråga: Vem var den senaste ateisten som avrättades i saudi pga ateism? Jag frågade inte om personer som nästan avrättades. Menar du att du inte har ett enda exempel?
Citera
2016-09-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ja jag vet allt detta.

Och ja jag vet, sharialagar, dock är det ett väldigt brett begrepp så du bör tekniskt sett säga "saudis sharia lagar" eller Sharialagar enligt Hanbali-tolkning.

Jag ställde dock en specifik fråga: Vem var den senaste ateisten som avrättades i saudi pga ateism? Jag frågade inte om personer som nästan avrättades. Menar du att du inte har ett enda exempel?

Aha, är det möjligen sättet att få en smakfull och passande variant till oss, "svenska sharialagar". Det vore nåt.
Citera
2016-09-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Aha, är det möjligen sättet att få en smakfull och passande variant till oss, "svenska sharialagar". Det vore nåt.

Det finns ca 40 huvudsakliga tolkningar av Sharia, vissa är väldigt lika Svensk lag redan som det är. Grundar du en lag emot mord på koranen, så är det en sharialag, tex.
Citera
2016-09-05, 14:45
Medlem
Citat:
Saudiarabien är en diktatur, och det är svårt att veta exakt vem som avrättas för vad. Men enligt denna video så halshuggs bl a apostater (vilket innebär de som tar avstånd från islam inkl ateister) regelbundet:

0:54: "Although most executions are public, there are no announcements in advance, and spectators are not allowed to photograph or video tape them:"

https://www.youtube.com/watch?v=cDxA0e0mcnA

"SAUDI ARABIA ORDERS 2,000 LASHES FOR MAN TWEETING TO BE AN ATHEIST"

https://www.youtube.com/watch?v=lAg1ol6rPkE

Tror du att det är lätt att överleva 2000 piskrapp?
Citera
2016-09-05, 14:53
Medlem
Citat:
Det finns ca 40 huvudsakliga tolkningar av Sharia, vissa är väldigt lika Svensk lag redan som det är. Grundar du en lag emot mord på koranen, så är det en sharialag, tex.

Nja, det är inte riktigt så. Det handlar istället bara om olika tolkningar och tillämpningar av de regler och principer som finns inom islam. Alla principer där som styr en muslims liv är sharia.

Huvudpoängen är att människan inte kan skapa regler som står över dem. Det är alltså Allah och hans profet som har det sista och enda ordet. Därför är det så klart en tokidé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in