Citat:
Ursprungligen postat av
LucianMacAndrew
Finns inga direkt bra undersökningar krig det. Både Daoism, Buddhism, och Konfucianism är stora i Kina.
Doaism och konfucianism är inte religioner som vi menar iaf, det är väl inte teistiska tex. Oaktat detta, så har du säkert rätt i att de är stora. Men andelen ateister i Kina, liksom tex forna DDR; är ca 40% vad har läst. Det är inte så viktigt om det är 25 eller 50%. Poäng jag försökte få fram var att i länder där man ifrågasätter religionen (både i samhället och privat) har man mer ateister och är mer sekulära än i länder där man bejakar religion, såsom USA och Irland tex.
Och i detta fall har man helt ignorerat att granska vilka värderingar som ligger till grund. Hur ser man som muslim på:
Abort
Sex föräktenskap
slaktmetoder
homosexualitet
äktenskap
familjejuridik
evolutionen
osv osv.
Det är frågor som vilken frireligiös människa alltid får (med all rätt enligt mej) i Sverige. Men av någon missriktad anti-rasistisk hållning gör man inte det. Varför är man en bättre kvinna om man glider runt i slöja och hur illa är det med ett fredags-fylleknull? kommer vi från apor, hur är det med oss otrogena osv. Varför applåderas en tjejfritidsgård, det kan bara vara oskyldigt - för att killar är jobbiga; men det kan också vara könsapartheid motiv, att tjejer inte får vistas bland män.
I tillämpad dogmatisk islam, såsom i Saudi, är det dödsstraff på ateister - något som MP Kahn (eller va han nu heter) inte kunde ta avstånd ifrån på en rak fråga. Det är klart att det är provocerande med slöja i det ljuset.
Jag tycker som sagt inte att man ska (eller ens kan) förbjuda religion, eller burkini, men nog fan tycker jag att man ska ifrågasätta vad det står för.