2016-09-05, 01:20
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Varför skulle nagon skaffat undan Lars kropp? Kroppen kan mycket väl försvinna vid t. ex. drunkning.

Filmen är väl pa ganska manga minuter? Jag har sett filmen med detektiven, som letar. Jag far hänvisa dig till mina tidigare inlägg, som kan tjäna som sammanfattning.

Nä hans kropp behöver inte alls ha undanskaffats, tycker bara att det är märkligt att den inte dykt upp.
Av vad jag kan se på sattelitkartor så är enda stället Lars kan ha drunknat på Svarta havet bra många kilometer SÖDER om Flygplatsen, Lars sågs ju sist klättrandes över ett staket och springandes in i en skogsdunge i riktning NORRUT! Men han kan ju naturligtvis ha gjort en riktningsförändring och sprungit ner till havet, kastat sig i och börjat simma. Men då känns det som att kroppen förr eller senare hade spolats iland.
Men det är ändå den mest troliga lösningen på mysteriet.

Angående varför han betett sig så konstigt så ser jag bara 3 möjliga scenarion:

1. Paranoia utlöst av droger
2. Paranoia schizofreni
3. Att han verkligen var jagad och hotad till livet

Då det gäller Paranoia schizofreni så hade min far det och det brukar uppträda i mildare former till en början och det borde hans omgivning ha märkt av tycker jag av egen erfarenhet.
Citera
2016-09-05, 01:45
Medlem
Verkistos avatar
Det skulle kunna vara så att Lars köpt droger på kredit, och att misshandeln där han fick trumhinnan spräckt var en varning från de han stod i skuld till.
Skälet till att han inte lämnade stan med buss eller tåg kan ha varit att han inte vågade - eftersom han blivit hotad att han skulle bli dödad om han drog utan att först ha betalt sina skulder. Nu kanske droghandlarna inte skulle haft ihjäl honom om han försökt fly, men Lars kanske trodde att han faktiskt svävade i livsfara.

Eftersom han inte känner till stan så bra så kan det ha varit pga taxi-chaffisen han hamnade på just det i tråden nämnda hotellet. Väl på hotellet är han rädd, känner sig ensam, blir nojjig. Lägg där till lite droger. Och han ringer sin mor för att få mera pengar, så han kan betala sina skulder till droghandlarna.

På flygplatsen är han i så fall på väg att trots allt fly, men livrädd dels på grund av ett upplevt dödshot, och allmän förvirring, stress, plus något drogrelaterat.
När dörren öppnas hos läkaren på flygplatsen så får han panik. Kanske kände kan igen mannen, eller så var han lik någon av dem som misshandlat honom. Eller så var Lars så på helspänn att en oväntad händelse, som att någon öppnade dörren till läkarmottagningen utan att först ha knackat var tillräckligt för att han skulle få panik.
I likhet med BAB7 noterade jag att den värsta paniken tycks ha gått över så snart Lars kom ut från själva byggnaden. Vilket kan tyda på att det var Lars överspända nerver, snarare än ett reellt hot inne hos läkaren, som orsakade panikattacken.

Men vad händer sen? Vart tar han vägen?
Vi kan se att han går eller joggar bort från flygplatsen. Men inte i full panik. Sannolikt har han i det läget dock ingen plan, han vet inte vart han ska ta vägen.

Att droghandlarna skulle ha sökt upp Lars, och mördat honom, låter inte så troligt. Varför skulle de göra sig besvär med att få fatt på honom, och sen ha ihjäl honom, och sen ha besväret med att göra sig av med kroppen? Allt för en skuld på sannolikt inte några astronomiska belopp? Om de fått fatt på honom är det rimligare att de skulle tvingat honom att fixa fram pengarna, t ex genom att han kontaktade sina föräldrar och bad dem skicka pengar.

Sannolikt har Lars efter en stund lugnat ner sig - och sen fått lift med någon. Eller så hade han pengar till en buss eller tågbiljett i byxfickan.

Sedan borde han ha kontaktat polisen, och bett dem hjälpa honom kontakta svenska ambassaden. Men det sker inte.

Att Lars skulle ha fått för sig att fly och börja ett nytt liv någonstans, det är inte så troligt. Varför skulle han ha gjort något sånt?

Att han skulle ta tagit livet av sig är inte heller så sannolikt. Han mådde sannolikt dåligt psykiskt sett. Stress, avtändning från droger, ensam i ett land han inte kände till. Men jag ser inte att det räcker för att han ska ta livet av sig.

Vad återstår då för möjligheter? Lars kan ha råkat ut för en olycka, kanske blivit ihjälkörd av en bil. Men varför har kroppen i så fall inte hittats? Kanske att han inte dog omedelbart. Han kanske tog sig en bit från vägen innan han dog på en plats där man inte har letat?
Senast redigerad av Verkisto 2016-09-05 kl. 01:50.
Citera
2016-09-05, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Nä hans kropp behöver inte alls ha undanskaffats, tycker bara att det är märkligt att den inte dykt upp.
Av vad jag kan se på sattelitkartor så är enda stället Lars kan ha drunknat på Svarta havet bra många kilometer SÖDER om Flygplatsen, Lars sågs ju sist klättrandes över ett staket och springandes in i en skogsdunge i riktning NORRUT! Men han kan ju naturligtvis ha gjort en riktningsförändring och sprungit ner till havet, kastat sig i och börjat simma. Men då känns det som att kroppen förr eller senare hade spolats iland.
Men det är ändå den mest troliga lösningen på mysteriet.

Angående varför han betett sig så konstigt så ser jag bara 3 möjliga scenarion:

1. Paranoia utlöst av droger
2. Paranoia schizofreni
3. Att han verkligen var jagad och hotad till livet

Då det gäller Paranoia schizofreni så hade min far det och det brukar uppträda i mildare former till en början och det borde hans omgivning ha märkt av tycker jag av egen erfarenhet.

Ja, det sistnämnda haller jag med om. Sjukdomsförloppet vid paranoid schizofreni kan knappast vara sa kortvarigt som i detta fall.

Lars lär ha haft en del pengar i fickan, och kan ha tagit buss/taxi till Svarta Havet.
Citera
2016-09-05, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Det skulle kunna vara så att Lars köpt droger på kredit, och att misshandeln där han fick trumhinnan spräckt var en varning från de han stod i skuld till.
Skälet till att han inte lämnade stan med buss eller tåg kan ha varit att han inte vågade - eftersom han blivit hotad att han skulle bli dödad om han drog utan att först ha betalt sina skulder. Nu kanske droghandlarna inte skulle haft ihjäl honom om han försökt fly, men Lars kanske trodde att han faktiskt svävade i livsfara.

Eftersom han inte känner till stan så bra så kan det ha varit pga taxi-chaffisen han hamnade på just det i tråden nämnda hotellet. Väl på hotellet är han rädd, känner sig ensam, blir nojjig. Lägg där till lite droger. Och han ringer sin mor för att få mera pengar, så han kan betala sina skulder till droghandlarna.

På flygplatsen är han i så fall på väg att trots allt fly, men livrädd dels på grund av ett upplevt dödshot, och allmän förvirring, stress, plus något drogrelaterat.
När dörren öppnas hos läkaren på flygplatsen så får han panik. Kanske kände kan igen mannen, eller så var han lik någon av dem som misshandlat honom. Eller så var Lars så på helspänn att en oväntad händelse, som att någon öppnade dörren till läkarmottagningen utan att först ha knackat var tillräckligt för att han skulle få panik.
I likhet med BAB7 noterade jag att den värsta paniken tycks ha gått över så snart Lars kom ut från själva byggnaden. Vilket kan tyda på att det var Lars överspända nerver, snarare än ett reellt hot inne hos läkaren, som orsakade panikattacken.

Men vad händer sen? Vart tar han vägen?
Vi kan se att han går eller joggar bort från flygplatsen. Men inte i full panik. Sannolikt har han i det läget dock ingen plan, han vet inte vart han ska ta vägen.

Att droghandlarna skulle ha sökt upp Lars, och mördat honom, låter inte så troligt. Varför skulle de göra sig besvär med att få fatt på honom, och sen ha ihjäl honom, och sen ha besväret med att göra sig av med kroppen? Allt för en skuld på sannolikt inte några astronomiska belopp? Om de fått fatt på honom är det rimligare att de skulle tvingat honom att fixa fram pengarna, t ex genom att han kontaktade sina föräldrar och bad dem skicka pengar.

Sannolikt har Lars efter en stund lugnat ner sig - och sen fått lift med någon. Eller så hade han pengar till en buss eller tågbiljett i byxfickan.

Sedan borde han ha kontaktat polisen, och bett dem hjälpa honom kontakta svenska ambassaden. Men sker inte.

Att Lars skulle ha fått för sig att fly och börja ett nytt liv någonstans, det är inte så troligt. Varför skulle han ha gjort något sånt?

Att han skulle ta tagit livet av sig är inte heller så sannolikt. Han mådde sannolikt dåligt psykiskt sett. Stress, avtändning från droger, ensam i ett land han inte kände till. Men jag ser inte att det räcker för att han ska ta livet av sig.

Vad återstår då för möjligheter? Lars kan ha råkat ut för en olycka, kanske blivit ihjälkörd av en bil. Men varför har kroppen i så fall inte hittats? Kanske att han inte dog omedelbart. Han kanske tog sig en bit från vägen innan han dog på en plats där man inte har letat?

Utländska turisters möjligheter att handla narkotika pa kredit torde vara närmast obefintliga.
Citera
2016-09-05, 14:25
Medlem
Anarkogossens avatar
Alla dessa teorier om knarkaffärer som har gått snett, bulgarisk maffia och organhandel...

Hjärnskadeinducerad schizofreni är ovanligt. Knark är vanligt. Mord på turister är jävligt ovanligt.

- Killen kan ha tagit droger som de inte kollar efter i flygplatskontrollen (säg någon designerdrog) eller bara inte hanterat droger i närheten av väskan.
- Jag tror att killen började få lite nojja redan vid mcdonaldshändelsen. Han freakar ut, börjar gå i någon riktning, glömmer av helt var han är, hamnar i slagsmål, nyktrar till några timmar senare och går hem. Ljuger eller får för sig att det gick till på det sättet. Samma här - jag har på en helt vanlig fylla fått för mig att jag inte orkar vänta på mina polare och bara dragit. Inget speciellt konstigt i sig m a o.
- Det är inte så långt från flygplatsen till vattnet, ungefär 5 km. Tar ju en timme vid lugn promenad. Men han måste inte ens ha kommit ner till den större floden, se punkt nedan.
- Jag tycker det ser ut som att han försvann väster det sista man ser, snarare än norr.
- Rakt fram västerut, ca 1 km från flygplatsen, ser det ut som en å (https://www.google.bg/maps/@43.2271426,27.7948859,280a,20y,44.98t/data=!3m1!1e3?hl=en och följ sen den söderut), där det ser ut att ligga ett antal jordbruk nära, som av kartan att döma ser ut att vara på halvindustriell skala. Förmodligen promenerar folk inte omkring där. Tänker att han ramlar i och flyter in under någon brygga, fastnar på något och sen har det inte hänt så mycket mer.

Random bild på hur jag skulle kunna tänka mig att det ser ut:
http://www.gettyimages.com/detail/photo/oregon-coos-bay-logging-industry-along-high-res-stock-photography/127072700
http://www.gettyimages.com/detail/video/view-of-large-fishing-boat-scandies-rose-at-dock-stock-video-footage/526342529

Eller möjligen bara att det är helt överväxt. Om ingen går precis vid vattnet så är det svårt att se något.
Citera
2016-09-05, 14:54
Medlem
Anarkogossens avatar
Detta är ån jag pratar om från en viss punkt strax söder om :
https://www.google.bg/maps/@43.2300187,27.7953473,3a,60y,173.62h,79.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-THDwI198II2cniePjzWNA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
och nästan nere vid floden
https://www.google.bg/maps/@43.2061227,27.7956485,3a,60y,17.05h,86.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-Cbu_EzS2cxOm9SC6UWiXA!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Citera
2016-09-05, 16:04
Medlem
vad acceptera de ej på hotell kolor?

i detta klipp så har en tysk artikel översatta med google translate och då ringer Lars hem till mor sin och säger att de inte accepterar något?

9.58 in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=Kc-3dR8R7lI
Citera
2016-09-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU
vad acceptera de ej på hotell kolor?

i detta klipp så har en tysk artikel översatta med google translate och då ringer Lars hem till mor sin och säger att de inte accepterar något?

9.58 in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=Kc-3dR8R7lI

Det framgar inte av youtube-inslaget. Kanske hotellet inte accepterade t. ex. betalning i €? Samtalet ska ju ha brutits utan att modern fick närmare förklarat vad Lars menade.
Citera
2016-09-05, 18:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hehe, nej kriminella öststatare är inte att leka med.

Nej, något planerat frivilligt försvinnande är det inte frågan om, det är vi helt överens om.

Andra scenarier kan vi naturligtvis endast spekulera i, samma gäller Lars psykiska hälsa, här vet vi heller inget säkert.
Lars märkliga beteende och agerande under resan behöver nödvändigtvis inte bero på psykisk sjukdom eller skada uppkommen av slaget han fick, det kan likväl handla om tillfällig narkotikapåverkan, därav också avsaknaden av aptiten.

Låt oss spekulera i den sista sekvensen av den här historien, det sista vi ser av Lars är när han springer ut från flygplatsbyggnaden för att sedan hoppa över stängslet, där upphör alla spår.

Vart var han på väg?
Hade han ett mål när han hoppade över stängslet eller rusade han bara iväg i total sinnesförvirring?

Läkaren har vittnat om att Lars verkade nervös och orolig, precis innan han avvek från rummet, kanske Lars satt och funderade på något väldigt, väldigt viktigt och allvarligt i denna stund?
Kanske Lars resonerade fram och tillbaka med sig själv, "ska jag sätta mig på flyget nu och åka hem och glömma allt detta, eller ska jag...."
Kanske Lars beslutar sig för att han ska stanna och reda ut någon allvarlig händelse som skett, dessutom är han kanske vid detta tillfälle också narkotikapåverkad vilket gör att han agerar på ett minst sagt märkligt vis, genom att rusa ut och hoppa över stängslet.

Jag ser framförallt två olika scenarier:
1. Han har drabbats av en skada i samband med misshandeln, och därav hans märkliga beteende, detta slutat helt enkelt med att han rusar ut från flygplatsen, hoppar över stängslet och försvinner.
Kanske drunknade han, kanske dog han i ett skogsområde, kanske lever han som hemlös någonstans i Bulgarien, han kan ju också ha drabbats av minnesförlust i kombination med skadan han fick.

2. Något väldigt allvarligt hände där nere i Bulgarien, han kan ha blivit vittne till något mycket allvarligt brott, han kan ha kommit i konflikt med grovt kriminella typer, eller han kan helt enkelt bara ha bråkat med fel personer, något som kostade honom livet i slutändan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men helt omöjligt är det ju inte att någon helt enkelt slog ihjäl honom.
Inte en chans att han lever. Så mycket kan jag säga. Funkar inte så. Då hade han blivit upptäckt. Det är fullt logiskt att i hans paranoida tillstånd fått för sig att ta livet av sig eller gett ut på så pass farligt äventyr att han förolyckats...i havet..Man kan försvinna spårlöst i havet. Finns många i Sverige som försvunnit till synes spårlöst, ofta har det várit nära havet och det mesta tyder på det. Självklart finns kropparna någonstans med det kan vara så att dom inte upptäcks. Dom fastnar i någon otillgängligt kustområde och hinner ruttna. Det är hur som helst inte självklart att en kropp upptäcks inom rimlig tid.
Citera
2016-09-05, 19:55
Medlem
godboys avatar
Det mesta här blir ju spekulationer. Vi vet ju inte så särdeles mycket.

Någon planerad misshandel av rivaliserande fotbollshuliganer tror jag absolut inte på, och absolut inte i Bulgarien om det är frågan om tyska lag.

Att han flytt från flygplatsen är ju konstaterat, och självklart har han nog gjort sig ganska illa på stängslets taggtråd. Det kan vara så att han har förblött, men då borde han återfunnits i närområdet tänker jag. Sen kan han ju fått blodförgiftning av smutsiga sår och dött senare av det, men det känns inte så troligt.

Att det varit nåt fel i skallen är jag tämligen säker på. Psykos, vanföreställningar, annan psykisk ohälsa kan jag tänka mig med tanke på hela historien. Droger, inte omöjligt´. Om det är droger inblandat tror jag knappast det skulle komma fram, tror inte hans kompisar skulle säga det i så fall. För om han tagit nåt skit är det mycket troligt att de också gjort det. Och det sitter nog långt inne att erkänna i så fall.

´Även om maffian på något sätt skulle kommit i kontakt med Lars, så tror jag knappast de skulle lägga ner så mycket tid och åmak på honom, även om han klantat sig under sin tid där. Om maffian på något sätt skulle "kontrollera" flygplatsen, vilket jag inte tar för helt sant, så känns det ändå som en för stor åtgärd för en skitsak. Dessutom om han retat upp nån maffia anknuten så måste det i så fall vara någon mycket högt uppsatt, en vanlig hantlangare som blivit blåst på ett par gram knark har knappast någon möjlighet att genomföra en så omfattande operation. Dessutom vill ju de som är högre upp i hierarkin ha så lite ljus på sig som möjligt varför något maffiarelaterat känns osannolikt.

Även om han nu tagit sig över stängslet och tryckt en stund i skogsdungarna där omkring så är det fullt möjligt att han lyckats få lift med någon lastbil en kort eller lång sträcka. Han kan därefter "gått i sjön". Han hade ju inte jättemycket pengar på sig när han försvann och de € 200 klarar han sig inte långt på. Har han hamnat i fel miljö sen kan han mycket väl blivit bragd om livet.

Hotellet han kvartade på må ha varit sunkigt, och det har säkert, som nämnts tidigare, förekommit narkotikahandel och prostitution där. Men om han bara checkade in och gick till rummet så torde han inte råkat ut för något där. Varken hallickar eller narkotikalangare vill ju ställa till med allt för mycket, de vill ju inte ha oönskad uppmärksamhet på sig. Det är ju varken bra för affärerna eller den egna hälsan om man säger så.

Jag tror helt enkelt att han fått en "knäpp" (psykisk ohälsa). Detta kan ju legat latent hos honom och utlösts av droger eller "bara" en svårare misshandel. Det JAG undrar, varför åkte han på stryk? Säg att han blev oprovocerat misshandlad, men det borde inte utlösa denna typ av reaktionsmönster, men visst kan smällen gjort honom irrationell.

Att han är i livet idag är synnerligen otroligt, tyvärr.
Citera
2016-09-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det mesta här blir ju spekulationer. Vi vet ju inte så särdeles mycket.

Någon planerad misshandel av rivaliserande fotbollshuliganer tror jag absolut inte på, och absolut inte i Bulgarien om det är frågan om tyska lag.

Att han flytt från flygplatsen är ju konstaterat, och självklart har han nog gjort sig ganska illa på stängslets taggtråd. Det kan vara så att han har förblött, men då borde han återfunnits i närområdet tänker jag. Sen kan han ju fått blodförgiftning av smutsiga sår och dött senare av det, men det känns inte så troligt.

Att det varit nåt fel i skallen är jag tämligen säker på. Psykos, vanföreställningar, annan psykisk ohälsa kan jag tänka mig med tanke på hela historien. Droger, inte omöjligt´. Om det är droger inblandat tror jag knappast det skulle komma fram, tror inte hans kompisar skulle säga det i så fall. För om han tagit nåt skit är det mycket troligt att de också gjort det. Och det sitter nog långt inne att erkänna i så fall.

´Även om maffian på något sätt skulle kommit i kontakt med Lars, så tror jag knappast de skulle lägga ner så mycket tid och åmak på honom, även om han klantat sig under sin tid där. Om maffian på något sätt skulle "kontrollera" flygplatsen, vilket jag inte tar för helt sant, så känns det ändå som en för stor åtgärd för en skitsak. Dessutom om han retat upp nån maffia anknuten så måste det i så fall vara någon mycket högt uppsatt, en vanlig hantlangare som blivit blåst på ett par gram knark har knappast någon möjlighet att genomföra en så omfattande operation. Dessutom vill ju de som är högre upp i hierarkin ha så lite ljus på sig som möjligt varför något maffiarelaterat känns osannolikt.

Även om han nu tagit sig över stängslet och tryckt en stund i skogsdungarna där omkring så är det fullt möjligt att han lyckats få lift med någon lastbil en kort eller lång sträcka. Han kan därefter "gått i sjön". Han hade ju inte jättemycket pengar på sig när han försvann och de € 200 klarar han sig inte långt på. Har han hamnat i fel miljö sen kan han mycket väl blivit bragd om livet.

Hotellet han kvartade på må ha varit sunkigt, och det har säkert, som nämnts tidigare, förekommit narkotikahandel och prostitution där. Men om han bara checkade in och gick till rummet så torde han inte råkat ut för något där. Varken hallickar eller narkotikalangare vill ju ställa till med allt för mycket, de vill ju inte ha oönskad uppmärksamhet på sig. Det är ju varken bra för affärerna eller den egna hälsan om man säger så.

Jag tror helt enkelt att han fått en "knäpp" (psykisk ohälsa). Detta kan ju legat latent hos honom och utlösts av droger eller "bara" en svårare misshandel. Det JAG undrar, varför åkte han på stryk? Säg att han blev oprovocerat misshandlad, men det borde inte utlösa denna typ av reaktionsmönster, men visst kan smällen gjort honom irrationell.

Att han är i livet idag är synnerligen otroligt, tyvärr.

Som jag förstått det, rätta mig om jag har fel. Lars var(/är ) Hertha Berlin supporter och han hamnade i slagsmål med Bayern supportrar på stranden. Någon dag senare eller tom. samma kväll, väntade han på sina vänner utanför McDonalds när några inhemska Bulgarer fick betalt för att misshandla honom. Vännerna såg aldrig det ske och Lars kom i kontakt med sina kamrater först nästa morgon. Vad han gjorde under natten och vad som skedde visste nog bara han?

( det är så jag förstått Lars förklara det)
Citera
2016-09-05, 20:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU
Som jag förstått det, rätta mig om jag har fel. Lars var(/är ) Hertha Berlin supporter och han hamnade i slagsmål med Bayern supportrar på stranden. Någon dag senare eller tom. samma kväll, väntade han på sina vänner utanför McDonalds när några inhemska Bulgarer fick betalt för att misshandla honom. Vännerna såg aldrig det ske och Lars kom i kontakt med sina kamrater först nästa morgon. Vad han gjorde under natten och vad som skedde visste nog bara han?

( det är så jag förstått Lars förklara det)

Ja, så har jag med fattat det, och det är bara så osannolikt. Nog för att jag inte tror mycket gott om fotbollssupportrar, men att de skulle leja lokala bulgarer är mycket osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in