2016-09-04, 10:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Han missförstod helt sin roll. Det ledde till en omedelbar pensionering.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22332104.ab

-Dag Andersson och Hans Melander slår fast att om man lyckas identifiera de okända personer som bar på walkie-talkies mordnatten så kan man vara nära lösningen på mordet.

Där det inte går att missförstå. Detta har aldrig tidigare utretts! Och att man förstår var lösningen finns.

Samtidigt är det en mycket klar sågning av SAPs och Lisbets utpekade sanning. Där man med detta uttalande utmanar mycket mäktiga krafter. Som satsat all prestige på en slutlig lösning.

Vilka tror då i sammanhanget att ett SAP, och övrigt politikerkollektiv, skulle medverka till en sådan sanning. Enligt mig är det uteslutet.

Det är detta ljuset som Dags förtida pensionering ska bedömas. Det kanske är så enkelt som att han tröttnade på att slåss mot lögnens krafter och insåg att det var meningslöst.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-04 kl. 10:37.
Citera
2016-09-04, 10:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Googla du Gene Tatum som är en av sanningsrörelsens gullegrisar i att fabricera sanningar om både ditten och datten.
Jag vet som sagt inte särskilt mycket om Gene Tatum och du får gärna ge exempel på några av hans fabriceringar.

Citat:
Snarast är det väl så att de som påstår att Tatums påståenden är sanna som har att bevisa. Men nej blotta atydningar är för dem bevis som skall motbevisas.
Jag har aldrig påstått att något av hans påståenden är sant. Jag frågar dig om du vet att något av hans påstående avseende mordet på OP är sant. Har du något sådant exempel?

Citat:
Sanningsrörelsen gillar att omvända beviskraven dvs att man skall bevisa något falskt annars är det sant.
Pratar du om mig här, eller pratar du om någon annan specifik person i en "rörelse"? Som bekant så kan inte en vagt definierad rörelse varken gilla eller ogilla något. Det som möjligtvis förenar de som identifierar sig själva som del av den s.k. Truth-rörelsen är att de inte litar på den officiella versionen av hur 9/11 gick till och vem eller vilka som ytterst låg bakom. Menar du att den bristen på tillit till en bevisat kriminell administration saknar epistemologisk legitimitet?

Citat:
Signum för dem som kommer med lösa påståenden ur luften. Vuxna intelligenta människor förstår att det är trams att resonera så.
Nja, nu påstod jag som sagt inte någonting, jag frågade dig om du kan visa på ett exempel där Gene Tatum har direkt fel avseende hans uttalanden om mordet på Olof Palme. Att han är en "tomte" räcker inte som svar på den frågan, oavsett om du har rätt eller fel i just det omdömet.

Har du något sådant exempel?
Senast redigerad av onopono 2016-09-04 kl. 10:32.
Citera
2016-09-04, 12:58
Medlem
ieshos avatar
Att Dag Andersson gått i pension betyder ingenting, annat än att han kanske är mer intresserad av fritid än av PU. Att han efterfrågat WT-tips är inte särskilt uppseendeväckande, särskilt inte om han planerade att gå i pension och bara ville ha lite lugn och ro fram till dess. Det ger ju ett intryck av att vara ambitiös och arbetsam. Och det ska man ju vara fram till pensionen.

Det intressantaste med Dag Andersson är vad han själv gjorde natten mellan 28/2 och 1/3 1986, då han tycks ha haft något uppdrag på VD1 som han inte närmare vill precisera.
Citera
2016-09-04, 14:18
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Nej som sagt kan det vara fullt logiskt att placera ut personer i förväg längst en förmodad promenadväg eller som "förföljare" på motsatt sida i en organiserad aktion med dramatiskt mindre upptäcktsrisk men för en ensam blir det ju snudd på omöjligt. I det läget paret byter sida bör en ensam förföljare snarast ha sneddat efter och enkelt hunnit upp dem redan vid skyltfönstret för att skjuta där. Ser man det däremot som en förberedd aktion med olika alternativ kan där ha funnits en möjlighet (i slutet av kyrkogården) som gjordes om intet i det ögonblick de sneddade över Sveavägen. och som aktiverade personen vid den blivande mordplatsen.
Det är ingen förmodad väg som OP tog.
Ingvar Carlsson reagerade på vart OP blivit skjuten med orden "vad hade han där nere att göra?"
Mårten Palme tyckte även han att det var ologiskt att de befann just där. Han började leta efter logiska förklaringar. Han funderade om hans föräldrar bytt sida för att undvika fyllon på nån krog. Detta var innan LP kom med en förklaring till varför de bytte sida på sveavägen. Den svalades med hull och hår.
Så att placera en skytt där för att de kanske skulle den ologiska vägen, känns fel.
Det skulle i praktiken inneburit att det var ett stort antal skyttar utplacerade runt bion i samtliga väderstreck.
för det finns ju massor av vägar OP hade kunnat ta hem, både logiska och ologiska.
Citera
2016-09-04, 16:26
Bannlyst
citat Styrlund:"vad hade han där nere att göra?"(ingvar carlsson)
Har du klipp på det?
Jag tycker Dag ska släppa namnen inom SB till oss eller Palmespanare så kanske deras ev skilda fruar eller arbetskamrater öppnar sig. Att namnen släpps kan göra mycket för bollande för folk som inte ger upp.
SB finns väl inte längre och vi är informellt med i Nato. Det är dags att misstankarna mot domstolsväsen och rättstat samt Pu visar att Sverige inte är ett bananland och det är bråttom.
Läget i landet ser inte bra ut. Ring till Dag maila namnet ska ut.

I en intervju med Norran feb 2016 säger Dag
Var befann du dig?

– Jag jobbade den kvällen.

Deltog du i mördarjakten redan då?

– Det vill jag inte kommentera.

Hans Melander, 55, kriminalkommisarie och gruppchef. Förutom sin roll som chef för Palmegruppen arbetar han som nationell samordnare för ID-kommissionen som identifierar svenskar som avlidit utomlands. Tidigare har han arbetat för bland annat Riksmordkommissionen och Krigsbrottskommissionen.

Dag Andersson, 62, spaningschef. Tidigare chef för Riksmordkommissionen där han arbetade i 20 år. Han har stor erfarenhet av hur omfattande utredningar bör skötas avseende registrering och systematik. Hans uppgift i Palmegruppen är att plocka ut intressanta tips och att hålla förhör.

Lennart Gustafsson, 64, kriminalinspektör. Är den enda personen som arbetat med utredningen sedan mordet 1986. Enligt Polistidningen går han i pension till sommaren.

– Jag tänker ofta på att det är mycket som gick snett i början, uppgifter och vittnesmål förvanskades och nu är vi inte många som minns detaljerna. Det är ingen hemlighet att jag inte köper Christer Pettersson som gärningsman, säger han till Polistidningen.

Karin Johansson, 58, kriminalinspektör. Är den som hanterar och sekretessbedömer de många önskemål från privatpersoner och journalister som vill få ut offentliga handlingar. Innan hon blev en del av Palmegruppen jobbade hon på enheten för internationellt polissamarbete.

Allan Emretsson, 62, kriminalinspektör. Har tidigare arbetat med bland annat grova vålds-, stöld- och narkotikabrott.

Thomas Eriksson, 62, kriminalkommisarie. Han började arbeta för Palmegruppen för knappt ett år sedan och är senaste tillskottet i gruppen. Han har tidigare arbetat som utredare av grova narkotikabrott.

Om de nu har sanningen men inte vågar publicera den finns det möjlighet att publicera den så att den ser ut att ha kommit från wikileaks?
Kanske är det för farligt att publicera den i Sverige.
Kanske listan på Stay Behind kommer ut av misstag vem vet?

Dag verkar ha hemligt tn men bor Dag Andersson
Rindögatan 23 LGH 1404

Tänk om Dag är "skellefteåmannen" han är född där. Iså fall vad skulle han vinna på breven förvilla eller hjälpa?
Senast redigerad av chimon 2016-09-04 kl. 17:01.
Citera
2016-09-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
citat Styrlund:"vad hade han där nere att göra?"(ingvar carlsson)
Har du klipp på det?
Jag tycker Dag ska släppa namnen inom SB till oss eller Palmespanare så kanske deras ev skilda fruar eller arbetskamrater öppnar sig. Att namnen släpps kan göra mycket för bollande för folk som inte ger upp.
SB finns väl inte längre och vi är informellt med i Nato. Det är dags att misstankarna mot domstolsväsen och rättstat samt Pu visar att Sverige inte är ett bananland och det är bråttom.
Läget i landet ser inte bra ut. Ring till Dag maila namnet ska ut.

I en intervju med Norran feb 2016 säger Dag
Var befann du dig?

– Jag jobbade den kvällen.

Deltog du i mördarjakten redan då?

– Det vill jag inte kommentera.

Hans Melander, 55, kriminalkommisarie och gruppchef. Förutom sin roll som chef för Palmegruppen arbetar han som nationell samordnare för ID-kommissionen som identifierar svenskar som avlidit utomlands. Tidigare har han arbetat för bland annat Riksmordkommissionen och Krigsbrottskommissionen.

Dag Andersson, 62, spaningschef. Tidigare chef för Riksmordkommissionen där han arbetade i 20 år. Han har stor erfarenhet av hur omfattande utredningar bör skötas avseende registrering och systematik. Hans uppgift i Palmegruppen är att plocka ut intressanta tips och att hålla förhör.

Lennart Gustafsson, 64, kriminalinspektör. Är den enda personen som arbetat med utredningen sedan mordet 1986. Enligt Polistidningen går han i pension till sommaren.

– Jag tänker ofta på att det är mycket som gick snett i början, uppgifter och vittnesmål förvanskades och nu är vi inte många som minns detaljerna. Det är ingen hemlighet att jag inte köper Christer Pettersson som gärningsman, säger han till Polistidningen.

Karin Johansson, 58, kriminalinspektör. Är den som hanterar och sekretessbedömer de många önskemål från privatpersoner och journalister som vill få ut offentliga handlingar. Innan hon blev en del av Palmegruppen jobbade hon på enheten för internationellt polissamarbete.

Allan Emretsson, 62, kriminalinspektör. Har tidigare arbetat med bland annat grova vålds-, stöld- och narkotikabrott.

Thomas Eriksson, 62, kriminalkommisarie. Han började arbeta för Palmegruppen för knappt ett år sedan och är senaste tillskottet i gruppen. Han har tidigare arbetat som utredare av grova narkotikabrott.

Om de nu har sanningen men inte vågar publicera den finns det möjlighet att publicera den så att den ser ut att ha kommit från wikileaks?
Kanske är det för farligt att publicera den i Sverige.
Kanske listan på Stay Behind kommer ut av misstag vem vet?

Rindögatan 23 LGH 1404

Tänk om Dag är "skellefteåmannen" han är född där. Iså fall vad skulle han vinna på breven förvilla eller hjälpa?

Men nu har ju Dag o flera av de du tagit med här gått i pension.
Antagligen bara Hans Melander kvar.
Alla poliser har väl hemligt telenummer kan jag tänka.

Inte bara Dag jobbade på mordkvällen. Det stod i ngn tidning att Lennart G gjorde det med.
Det med Skelleftehamnsmannen har det varit tyst om sedan förra året i feb.
Senast redigerad av Cianneli 2016-09-04 kl. 18:40.
Citera
2016-09-04, 19:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den här artikeln om det bortglömda massmordet på LaGuardia 1975 där en bomb dödade elva oskyldiga människor och skadade 74. Misstankar mot Kroater, infiltration av UDBA och FBIs märkliga agerande gör att artikeln kan läsas med MOP i bakhuvudet.

http://observer.com/2016/01/why-hasnt-washington-explained-the-1975-laguardia-airport-bombing/

Förvånar mig att en relevant pendang som bombningen av La Guardia väcker så lite intresse i tråden. Finns många beröringspunkter med vad som diskuteras runt MOP.

En Säkerhetstjänst som lägger locket på.
En polisstyrka som försöker enligt "givna rutiner" men aldrig riktigt når fram.
Autonoma rörelser som granskas men inte kan ses ha direkt koppling.
Nationellt sinnade som skridit över gränsen till ett aktivt verkställande av sina tankar.
Härva med informatörer och dubbelagenter.
Kopplingar till utlandet.
Kopplingar till större nätverk inom och utanför riket.
Öst-Väst spänningar i kalla krigets anda.
Utländska underrättelsetjänster som blandar sig i med egen agenda.

Som i fallet med fortfarande drygt 40 år senare är dådet inte inte löst och inget synbart intresse från Statens högre taburetter att lägga korten på bordet.

Samtliga ingredienser som utgör den grumliga MOP-soppan återfinns i bombningen av La Guardia .
Citera
2016-09-04, 20:28
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Förvånar mig att en relevant pendang som bombningen av La Guardia väcker så lite intresse i tråden. Finns många beröringspunkter med vad som diskuteras runt MOP.

Nationellt sinnade som skridit över gränsen till ett aktivt verkställande av sina tankar.

Som i fallet med fortfarande drygt 40 år senare är dådet inte inte löst och inget synbart intresse från Statens högre taburetter att lägga korten på bordet.

Samtliga ingredienser som utgör den grumliga MOP-soppan återfinns i bombningen av La Guardia .

En väsentlig skillnad dock, vilket var målet? Jag tycker att diskussionen om soft respektive hard targets är värd att nämna i sammanhanget. Det är statistiskt mindre troligt att MOP är utfört av terrorister.

Terrorist groups "overwhelmingly" choose to strike soft targets.[6] Of terrorist attacks worldwide from 1968 to 2005, 72% (8,111) struck soft targets and 27% (4,248) struck hard targets.[7] The intent of attacks on soft targets is not only "to kill or injure" but also "to generate terror, create chaos, and intimidate" the public.[8] (Sökord: "Soft target", Wikipedia)
Citera
2016-09-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Rindögatan 23 LGH 1404

Han verkar dock ha en del affärer hos Catrin Marita Andersson Boodh på Nybodagatan 14 i Solna.

Jag tror han gift om sig.
Citera
2016-09-04, 20:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Jo, det är mycket intressant.
Blev glad att se din "lista"... kul personen med bredast och seriösast MOP-kunskap börjar skala lager av löken med staybehind i Europa.
...och listan kan ju göras mycket mycket längre...
löken har ju många fler lager...
Senast redigerad av heheho 2016-09-04 kl. 20:51.
Citera
2016-09-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Han verkar dock ha en del affärer hos Catrin Marita Andersson Boodh på Nybodagatan 14 i Solna.

Jag tror han gift om sig.

Han HAR gift sig. Det står tydligt o klart på ratsit.se
Citera
2016-09-04, 21:05
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
En väsentlig skillnad dock, vilket var målet? Jag tycker att diskussionen om soft respektive hard targets är värd att nämna i sammanhanget. Det är statistiskt mindre troligt att MOP är utfört av terrorister.

Terrorist groups "overwhelmingly" choose to strike soft targets.[6] Of terrorist attacks worldwide from 1968 to 2005, 72% (8,111) struck soft targets and 27% (4,248) struck hard targets.[7] The intent of attacks on soft targets is not only "to kill or injure" but also "to generate terror, create chaos, and intimidate" the public.[8] (Sökord: "Soft target", Wikipedia)

Nu kommer jag i vanlig ordning bli nedröstad, men jag anser att man kan dra vissa logiska slutsatser när man resonerar om terrorism och MOP. Det finns två verkliga terroristuppslag, det ena är Ustasja, det andra PKK.

Om PKK-uppslaget var tillkommet endast för att överskyla en sammansvärjning inom säkerhetspolisen, hade man ju inte låtit sätta in pansarglas i Palmerummet, eller beväpnat livvakter med kulspruteportföljer, eller övervakat fruns seglats i skärgården. Just såna saker betyder att man verkligen trott att terrorister legat bakom MOP, och vidare, att man inte själv ingår i en konspiration. Hans Holmér var sålunda kanske inte i Borlänge, men han mördade inte OP.

Att det inte handlar om renodlad terrorism står klart trettio år efteråt. Varför sade då LP "Ustasja" till Rimborn? Varför tänkte HH "PKK" redan i taxin på lördagsmorgonen? Svaret blir mycket enkelt: därför att politiskt våld i närtid hade utförts just av terrorgrupper. Vi har den jugoslaviske ambassadören som mördas av Baresic, samt fritagningen av den senare, och vi har västtyskarna "Lägg ut!"

Om man alltså håller sig inom sansade ramar, kan man utesluta att mordutredarna hade en roll i mordet.
Senast redigerad av SGDF 2016-09-04 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in