Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Och då är vi tillbaka till vilka som definierades som höger vid tiden.
Samtidigt som personer som CGÖ och Åke J Ek i en socialdemokratisk miljö uppenbarligen gynnades. Och bevisligen hade mäktiga beskyddare. Och där man uppenbarligen inte reagerade efter GRKs avslöjande om deras existens. Där min slutsats är att kommissioner angående mordet enbart tillsattes för att tillfredsställa en besvärlig opinion. Inte för att ta reda på sanningen eller att agera utifrån deras slutsatser. För då hade man tillsatt en sanningskommission med fullständiga rättigheter.
Vad säger det då oss.
Uppenbarligen måste dessa figurer ingått i hemlig verksamhet. Med positioner, eller kunskaper, som man inte kunde få från annat håll. Där både Holmer och Ebbe ansåg dessa som naturliga samarbetspartners. För att skaffa vapen, livvakter och illegal avlyssningsutrustning. Knappast då utifrån deras ordinarie tjänster.
Det måste finnas något högre som sammanbinder dem. Som sektion D, SB/AGAG, IB03 eller liknande. Vilket får alla politiker att hålla med eftersom det rör rikets säkerhet. Eller förhållandet till främmande makt. Läs USA och dess kopplingar till de ovan uppräknade.
Det är här kopplingen till militära och vissa högerextrema nätverk finns. Som IC verkade acceptera utan att knota. Liksom OP tidigare. Det var Säpo som var deras källa till oro. Vilket då leder till att dessa element är skyddade av makten än idag. Oavsett om de begick mordet eller inte.
Yes, här har du en uppenbar trovärdig poäng tycker jag. Skyddandet av nazisterna i statlig tjänst måste tyda på något. De (CGÖ, Åke J Ek m fl) visste saker som inte fick dras fram i ljuset. Om Ölvebro hade släpat in CGÖ och utsatt honom för samma utdragna plåga som han utsatte CP för hade CGÖ säkert kontaktat sina kompisar "in high places" och sagt ungefär:
Grabbar och tjejer. Om det här ska fortsätta så sätter jag igång och berättar det jag vet. I media. Och då kanske det inte blir så kul längre, eller hur?
Måste röra rikets säkerhet och troligen även relationen till främmande makt. Den dolda alliansen med Nato kanske? Eller som du säger SB, AGAG, IB03 och deras hemliga operationer i statens tjänst.
Det är trots allt så att alla svenska regeringar oavsett färg i 30 år mörkat sanningen. Frågan är bara om de mörkat sanningen om mordet (som de då i så fall känner till) eller sanningen om Sverige (som de definitivt känner till

) ?
Kan maktens män och kvinnor helt enkelt vara rädda att mordet emanerar ur dessa säk-kretsar av nazister och spioner och därför lägger locket på utan att säkert veta att det är så?
För mig är alternativet med det högerextrema nätverket fortfarande aktuellt. Det ska läsas som en liten grupp av sammansvurna bestående av folk från olika samhällssektorer där såväl säkerhetspoliser, poliser och militärer kan ha ingått i den
operativa gruppen.
Och där initiativ och planering kan ha kommit från en plats "höger om högern". Några uppretade bolagsägare, några uppretade marinofficerare, några uppretade adelsmän, några uppretade högerpolitiker som tröttnat rejält på Palme.
Problemet kan vara att delar av det hemliga Sverige som du refererar till kan ha kännedom om vem/vilka som initierade mordet. Vilket är farligt för staten.
Det blir således totalt sett ett komplex av statligt och privat i samverkan på den yttersta högerkanten som ska ringas in och avslöjas av spaningsledningen.
Inte lätt. Men möjligt. Den som söker han finner.
Några läckor går nog inte att hoppas på. Skulle tro att en sådan utredning, likt den om CP, handlar om att bygga en indiciekedja som pekar i en viss tydlig riktning. Kanske sätta tryck på vissa personer.
Om vi har tur kan polisen eller någon annan med makt ha någon hållhake på någon som de hotar att använda om vederbörande inte berättar. En nåd att stilla bedja om.