Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Det du upprepade gånger har skrivit är att det är kvinnans ansvar både att välja rätt partner och att hålla förhållandet lyckligt.
Om du anser att kvinnan "bevisligen" är sämre på relationer för att hon oftare tar initiativ till skilsmässa så undrar jag varför du undvikit att svara på frågan jag nu ställer en tredje gång:
"Är det du eller din fru som är sämst på relationer om du ständigt skulle trycka ner henne och inte bryr dig om vad hon säger, och hon till slut begär skilsmässa?"
Så återigen, att den som tar initiativet till skilsmässan har tagit ett mindre ansvar för att hålla förhållandet lyckligt är rent bullshit. De anledningar många kvinnor ger till varför de vill skilja sig, tyder på motsatsen.
Tycker mig ha upprepat min inställning gällande äktenskap och förhållanden ganska många gånger nu, men tar det en gång till då:
Båda personerna i äktenskapet har lika stort ansvar för att hålla förhållandet lyckligt, och det sker inga skilsmässor i lyckliga äktenskap!
Min fru. Kvinnor älskar att älta relationer sedan späd ålder. Medan killar pratar idrott och motorer, pratar tjejer relationer. På samma sätt håller det på. Om de då i vuxen ålder inte duger till att upprätthålla en fungerande relation, trots denna livslånga inskolning, då har de givet vis ett större ansvar. På samma sätt som männen har om inte bilen fungerar etc. Det innebär inte att kvinnan bär hela ansvaret, utan att hon bör det mesta, eftersom hon bör veta bäst.
Citat:
Så du menar alltså att om mannen gör en bristfälliga insats i förhållandet, så vilar ansvaret för det på kvinnan?
Delvis. Varför skall man som man ansträngs sig i förhållandet om det ändå bara leder till tjat, gnäll och i sinom tid skilsmässa? Många män torde nötas ner tämligen tidigt och ge upp.
Citat:
Motbevisa gärna med fakta om läget på något sätt ändrats så att det inte längre behövs och efterfrågas ett ökat barnafödande eller invandrande för att förhindra att försörjningskvoten ökar för mycket.
Det behöver jag inte göra. Det är tämligen väl etablerad kunskap, men den hålls litet tillbaka av politiska skäl. Du kan läsa här:
http://tino.us/2015/04/trams-fran-ams/
Citat:
Om det fungerade så bra förr, varför tror du det ändrades? Klart det var bättre ur många mäns synvinkel när de inte behövde anstränga sig för att behålla kvinnan, men ett heteroförhållande består av både en man och en kvinna, där båda nuförtiden har möjlighet att vara nöjda. Återigen, det sker inga skilsmässor i lyckliga äktenskap, och det är bådas ansvar att hålla förhållandet lyckligt.
Det ändrade sig av samma skäl som så mycket annat som fungerade ändrades, från 1960-talet och framåt: En politisk framgångsrik vänster lyckades, i syfte att destruera det fungerande samhället, att riva ner ett stort antal samhällsinstitutioner som varit bärande i det svenska samhällsbygget. Skälet är rent ideologiskt; vänstern hatar det i samhället som fungerar, ty det omöjliggör deras möjligheter att förverkliga sin ideologiska utopi.