Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag har vid ett flertal tillfällen förklarat att jag anser att båda parter har ett ansvar (om det är lika kan vara svårt att fastställa i det enskilda fallet) men att kvinnor bevisligen är sämre på att ta detta ansvar; 70-30.
Det tycks som att Du har samma utgångspunkt som författaren till följande vistext.
https://www.youtube.com/watch?v=UyZ9A0Sgd_4
Det du upprepade gånger har skrivit är att det är kvinnans ansvar både att välja rätt partner och att hålla förhållandet lyckligt.
Om du anser att kvinnan "bevisligen" är sämre på relationer för att hon oftare tar initiativ till skilsmässa så undrar jag varför du undvikit att svara på frågan jag nu ställer en tredje gång:
"Är det du eller din fru som är sämst på relationer om du ständigt skulle trycka ner henne och inte bryr dig om vad hon säger, och hon till slut begär skilsmässa?"
Så återigen, att den som tar initiativet till skilsmässan har tagit ett mindre ansvar för att hålla förhållandet lyckligt är rent bullshit. De anledningar många kvinnor ger till varför de vill skilja sig, tyder på motsatsen.
Tycker mig ha upprepat min inställning gällande äktenskap och förhållanden ganska många gånger nu, men tar det en gång till då:
Båda personerna i äktenskapet har lika stort ansvar för att hålla förhållandet lyckligt, och det sker inga skilsmässor i lyckliga äktenskap!
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, det har tydligen inte skett och därför finns det anledning att närmare undersöka om inte ett betydande ansvar åvilar kvinnorna. Har jag väl antytt tidigare.
Så du menar alltså att om mannen gör en bristfälliga insats i förhållandet, så vilar ansvaret för det på kvinnan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Vårt pensionssystem är dessvärre ett pyramidspel som omöjligen håller i längden, särskilt som de nu tillämpas. Däremot kan vi konstatera att om vi håller ner bl a arbetslösheten, så kan dessa sociala utgifter istället överföras till pensionssystemet, och då har vi inte råd att föda fram en hel arbetslöshetsgeneration.
Motbevisa gärna med fakta om läget på något sätt ändrats så att det inte längre behövs och efterfrågas ett ökat barnafödande eller invandrande för att förhindra att försörjningskvoten ökar för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Din lösning tillämpas idag - resultatet talar för sig självt. Min lösning tillämpades i högre grad förr med ett klart bättre resultat. Verkligheten är min vän.

Om det fungerade så bra förr, varför tror du det ändrades? Klart det var bättre ur många mäns synvinkel när de inte behövde anstränga sig för att behålla kvinnan, men ett heteroförhållande består av både en man och en kvinna, där båda nuförtiden har möjlighet att vara nöjda. Återigen, det sker inga skilsmässor i lyckliga äktenskap, och det är bådas ansvar att hålla förhållandet lyckligt.