Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Fast det är ju inte nödvändigtvis ett argument för att det skall vara så för alltid, det dubbelbeskattas här och där som det ser ut idag, det är ingen naturlag att så inte skall få ske.
Skattesystem är mänskliga konstruktioner.
Naturlagar är generaliseringar av historiska observationer i verkligheten.
Att påstå att de två inte är samma sak är på samma nivå som att påstå att Tisdagar och Torsdagar inte är samma dag. Det faller inte ens i kategorin argument.
Eftersom skattelagstiftningen är en mänsklig konstruktion kan man ändra i den. Men man bör hålla sig till de principer de bygger på.
Vill man inte göra det så gör man om hela skattlagstiftningen baserat på några andra principer man finner lämpliga. (Och får då acceptera konsekvenserna).
Vill du nu bryta mot principerna så bör du dels:
* Redogöra för vad som är fel med den/de principer du vill bryta mot.
* Plocka fram andra generella principer som skall gälla i stället.
Just nu är dina skriverier på nivån att du godtyckligt vill bryta mot högerregeln som trafiklagstiftningen bygger på, eftersom du råkar gilla det regelbrottet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Det går utmärkt att plocka bort ränteavdraget men fortfarande beskatta inkomst av kapital.
Vad du säger är att du ser inget problem med att införa dubbelbeskattning.
Går det också bra att din lön dubbelbeskattas i fortsättningen?
Eller har du nu invändningar mot principen om dubbelbeskattning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Om det nu är fallet att ränteavdraget endast är en konsekvens av att vi har skatt på inkomst av kapital, varför måste ränteavdraget kunna dras från skatt på inkomst av tjänst?
Beskrev inte jag det tillräckligt tydligt.
Du betalar ränta till mig. Staten beskattar mig på kapitalinkomst. För att inte dubbelbeskattning skall uppstå så måste du betala med obeskattade pengar. Hur hade du tänkt att det skulle kunna uppfyllas om du först betalar inkomstskatt på det du betalar räntan med?
Hur tänkte du?