Citat:
Ok. Jag är med på att jag kan få personligt höjd skatt i syfte att förbättra Sverige. Just anskaffning av ränteavdraget träffar demografiskt en grupp som jag tycker är olämplig att trycka till.Att folk bara tänker på den egna ekonomin är precis det jag menar med kortsiktigheten. Det leder till att politikerna tvingas ha extremt kortsiktiga vallöften vilket gör att större förändringar där nyttan kommer om längre tid blir svårare att genomföra.
Jag har som sagt lån och har således ränteavdrag idag, så min skatt berörs den med ifall ränteavdraget försvinner.
Hör och häpna så är jag dessutom för en skattehöjning på kort sikt för att t.ex. ta itu med integrationsproblematiken vi har. På längre sikt tycker jag det bör ske en större utredning för att försöka hitta de onödiga "svarta hålen" i statens utgifter vilket jag personligen tror skulle kunna resultera i flera procents skattesänkningar (eller att de läggs på vettigare saker). Detta tar dock tid och på kortare sikt behövs det mer pengar, så höj skatten.
Jag har som sagt lån och har således ränteavdrag idag, så min skatt berörs den med ifall ränteavdraget försvinner.
Hör och häpna så är jag dessutom för en skattehöjning på kort sikt för att t.ex. ta itu med integrationsproblematiken vi har. På längre sikt tycker jag det bör ske en större utredning för att försöka hitta de onödiga "svarta hålen" i statens utgifter vilket jag personligen tror skulle kunna resultera i flera procents skattesänkningar (eller att de läggs på vettigare saker). Detta tar dock tid och på kortare sikt behövs det mer pengar, så höj skatten.
Det löser dessutom inga problem att klämma åt denna grupp.
Citat:
Kostnaden är vad den är. Endast en förändring av regelverket är en höjning eller sänkning. Det infördes för övrigt för att personer som livnär sig på arbete ska ha samma möjligheter till avdrag som en person som lever på kapitalinkomster. Det överför helt enkelt köpkraft (speciellt på bostadsmarknaden) från den ena gruppen till den andra.
Citat:
Då kan du sluta kalla ett avdrag för bidrag. Jag skiter dock i vilket. Jag kommer dessutom fortsätta kalla höjning av skatt riktad mot en begränsad grupp för punktskatt. Jag skiter dessutom vad du tycker om det.Det finns ett utmärkt ord du kan använda för avdrag nämligen ordet "avdrag". Har du något bra ord för att beskriva höjning av skatt för en begränsad demografi?
Senast redigerad av Bortamatchen 2016-09-02 kl. 15:18.
Senast redigerad av Bortamatchen 2016-09-02 kl. 15:18.