2016-08-21, 16:49
Medlem
Var det meningen vi skulle förvandla jorden till en soptipp?

2 Petrus 3:7 - Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.

Uppenbarelseboken 16:14 - De är i själva verket uttalanden inspirerade av demoner och gör tecken, och de går ut till kungarna på hela den bebodda jorden för att församla dem till kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag.
Citera
2016-08-22, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx

2 Petrus 3:7 - Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas.

Uppenbarelseboken 16:14 - De är i själva verket uttalanden inspirerade av demoner och gör tecken, och de går ut till kungarna på hela den bebodda jorden för att församla dem till kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag.

Din mycket lösa tolknings-korrelationism är meningslös.
Citera
2016-09-02, 00:00
Medlem
Har bibeln rätt, trots allt?

Sitter och funderar på allt jag har läst från bibeln under mina dagar. Som det ser ut nu i världen,det är som handen i handsken på alla förutsägelser om hur världen faktiskt skulle se ut i våra dagar. Jag själv är inte religiös men tror på en allsmäktig Gud. Namnet känner alla, som läst historia, JHVH, i de alla äldsta heliga skrifter som vi känner till, Bibeln. Då hittade man Dödahavsrullarna, 2000 år gamla pergamentbitar och vad jag tycker är mest intressant där är att i de grekiska översättningarna av Gamla testamentet finns Guds namn JHVH skrivet med hebreiska bokstäver med i texten, vilket saknas i senare grekiska översättningar av GT. Namnet togs bort, eftersom det sågs för heligt..minns inte riktigt. JHVH är bokstäverna, då man skrev endast konsonanterna. Då är det alltså Jahve eller Jehovah, när man sätter dit vokalerna Allsmäktige Guds namn från de äldsta skrifterna! Det är grejjer Jag ska gå och lägga mig och forska vidare imorgon
Citera
2016-09-02, 00:20
Medlem
Svenskares avatar
Mose klev ner från berget med de fyra skrifttavlorna. "Leve vår frälsare och gud!" ropade menigheten som tog emot honom vid bergets fot. "Var hälsad mitt folk, sa Mose, jag har fått en uppenbarelse från herren min gud!" "Vadå för en uppenbarelse!?" ropade menigheten som fordrade mer från Mose. Mose log. "Herren min Gud, gav mig en uppenbarelse när jag sov, en brinnande buske med brinnande bär i! Herren sände mig därefter sin ande i den heliga Gabriells änglaform. Herren talade till mig genom sin ande." "Vad sa herren vår gud?" ropade menigheten. Mose äskade tystnad. "Herren talade till mig Mose, han bad mig mottaga dessa stentavlor som ett bevis på hans storhet och ödmjukhet!" Mose höll upp stentavlorna och menigheten föll på knä. "Lagar 10, budord 5, till paradiset kommer vi om vi förslavar Jerusalem!" Menigheten kastade sig ännu en gång på knä och utropade i salig enighet. "Moses vår härskare, herren vår guds ställföreträdare på jorden!"

Hur fan kan man gå på sån här skit?
Citera
2016-09-02, 00:45
Avslutad
"Förutsägelser" har ju under historiens lopp hela tiden "slagit in", bara det att själva samtiden/ nutiden har skiftat. Så, som så då jag ser på det i alla fall så har alltså människan varit klok och insiktsfull redan från allra första början. Eller i vart fall då så långt tillbaka i tiden och som vi idag kan taga del utav.
Det är väl också därför som Bibeln fortfarande lever kvar, för att den aldrig blir inaktuell.
Citera
2016-09-02, 01:05
Medlem
Docklands avatar
Jahve är hebreiska för "Jag är"
No more, no less
Citera
2016-09-02, 03:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staples15
Sitter och funderar på allt jag har läst från bibeln under mina dagar. Som det ser ut nu i världen,det är som handen i handsken på alla förutsägelser om hur världen faktiskt skulle se ut i våra dagar.

Jodå, det är en vanlig vanföreställning att det idag förekommer mer krig, fler brott, fler översvämningar, fler jordbävningar och allmänt är mer ogudaktigt idag är t.ex. för 500 år sedan. Det finns det däremot ingen statistik som visar. Däremot är det så att det faktiskt förekommer färre krig idag och att världen idag är säkrare att leva i idag än för 500 år sedan. Skillnaden är att vi idag har TV och kan se vad som händer i andra länder, och oftast så är det just krig och katastrofer som visas på TV:n, vilket gör att det verkar ha ökat bara för att det är det vi ser mest på nyheterna.
Och när det gäller brottsligheten så är det också bättre idag eftersom folk med pengar för 500 år sedan var tvungna att gå beväpnade och att resa kunde vara farligt. Idag tänker vi inte mycket på att resa från en stad till en annan, och skulle inte tänka på att behöva ta vapen med oss.

Citat:
Jag själv är inte religiös men tror på en allsmäktig Gud.

Hur hänger det ihop? Om du tror på Gud så är du religiös. Inte mer med det, men du kanske bara menar att du inte är medlem i någon särskild församling.

Citat:
Namnet känner alla, som läst historia, JHVH, i de alla äldsta heliga skrifter som vi känner till, Bibeln. Då hittade man Dödahavsrullarna, 2000 år gamla pergamentbitar och vad jag tycker är mest intressant där är att i de grekiska översättningarna av Gamla testamentet finns Guds namn JHVH skrivet med hebreiska bokstäver med i texten, vilket saknas i senare grekiska översättningar av GT. Namnet togs bort, eftersom det sågs för heligt..minns inte riktigt. JHVH är bokstäverna, då man skrev endast konsonanterna. Då är det alltså Jahve eller Jehovah, när man sätter dit vokalerna

Bibeln är inte de äldsta heliga skrifterna som vi känner till. Både Gilgamesheposet och Veda-skrifterna är minst 1000 år äldre än de första nedteckningarna av gamla testamentet. Gilgamesheposet är t.ex. 2500 år äldre än dödahavsrullarna och det har gett upphov till flera andra liknande berättelser, varav en variant kallas för Atrahasiseposet och skrevs för 3700 år sedan och en text om Ziusudra skrevs för 3600 år sedan, men den mest kända versionen är väl berättelsen om Noas ark, som sannolikt skrevs under judarnas tid i fångenskap i Babylonien (där de alltså säkerligen fick höra talas om Gilgamesh, Atrahasis och Ziusudra eftersom de alla är berättelser från området kring Eufrat och Tigris). Det är också logiskt i och med att det var under tiden i Babylonien som judarna började skriva Talmud.
Hur gammalt GT är råder det delade meningar om, men de är alla överens om att det inte är äldre än 3000 år och högst sannolikt började skrivas bara något århundrade före exilen i Babylonien. De som påstår det hävdar som ”bevis” att det i GT nämns händelser som inträffade på 800- och 700-talet f.Kr., men att det inte nämns något alls om Talmud. När den ”slutgiltiga” versionen blev färdig vet man inte, men det måste ha varit efter tiden i Babylonien (eftersom tiden i Babylonien inkluderas i GT).
Citera
2016-09-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx

Vad har dessa verser med din fråga om soptippen att göra?
Citera
2016-09-02, 20:33
Medlem
pungluders avatar
Bibeln är scam. Vetenskapen har knäckt den många ggr om sista århundraden.

Tur är väl det för annars hade folk fortsatt i samma spår i tusentals år.

Kolla bara på dom som kommer hit nu, från länder som ligger ett par hundra år efter
Helt obegripligt för oss vanliga svenskar
Citera
2016-09-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
vetenskapen är en gåva från Gud.

det har Jesus sagt!

Hur kommer det sig då att en stor del av vetskapen går emot bibeln?

Från ett vetenskapligt perspektiv så är ju jättemycket i (en bokstavlig tolkning av) bibeln motbevisat.
Senast redigerad av Sir. 2016-09-03 kl. 23:58.
Citera
2016-09-04, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Hur kommer det sig då att en stor del av vetskapen går emot bibeln?

Från ett vetenskapligt perspektiv så är ju jättemycket i (en bokstavlig tolkning av) bibeln motbevisat.
Finns det nått som kallas vetenskap som förnekar Gud, så är det ingen vetenskap - så so jag ser det.

Sen vad din tolkning av vad bibeln är, det är en historia för sig.
Citera
2016-09-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Finns det nått som kallas vetenskap som förnekar Gud, så är det ingen vetenskap - så so jag ser det.
Nej vetenskapen har inte motbevisat (en icke-specificerad) gud. Det har jag heller inte påstått.

Citat:
vad din tolkning av vad bibeln är, det är en historia för sig.

Jag är mer intresserad av vad DIN tolkning av bibeln är, eftersom du påstår att vetenskapen är en gåva från gud.

Gör du en bokstavlig tolkning? Exempel: Tror du bokstavligen på berättelsen om Adam och Eva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in