2016-09-01, 12:55
Medlem
Ruggedos avatar
Del 2.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
- Överfallet som indikerar instrumentellt våld aka planering. Han a) agerar likt en organiserad förövare, b) tre-stegs (överfall-, mordplats,-dumpningsplats) samt c) hans MO dagen innan där han utför ett bedrägligt, lögnaktigt kontaktförsök. Fortsättningsvis indikerar mordplatsen att rummet är på förhand utvalt, att han valt röret för detta ändamål kanske till och med sparat det.

En hypotes. En tro. Inget annat. Visst får du tro detta. Det gör det dock inte sant.

Citat:
Instrumentellt våld och planering indikerar i sin tur fantasier; att denna lustmördare har ett tändningsmönster via ett manus som går på repeat i hans skalle. Det som stärker bilden av fantasier är händelsen med Adriana, hans runkande i ladan parallellt med att han är halvimpotent ihop med sin fru - han tänder inte på normativt sex. Mordet i sin tur stärker denna bild (avsaknad av penetering).

Åter igen så är det mest fabulerande som det inte finns stöd för. Att sedan dra långtgående slutsatser utifrån högst ordinära saker. För att peka på det motsägelsefulla och rent larviga i din argumentation så har du ju ingen aning om NBs förmåga att prestera med frugan. Han hade ju sex med henne dagen innan LH försvann. De porrbilder man hittade var till 99.99% normativ sex. Han tänder alltså på normativ sex.

Citat:
- Vi är inne på parafilier och sadism. Jag har gång efter annan skrivit att det krävs diagnos via psykolog för att fastställa parafilier, att det är kriterier som ska uppfyllas. Vi vet lika lite om diagnoser som antal poäng via skattning.

Erkänner du att du inte har en aning? Antar att du inte gör det även om det här låter så. Jag håller med. Du har inte en aning.

Citat:
Du begriper inte skillnaden på diskussioner kring företeelser, beteenden och jämförande exempel. Du begriper inte att det utgår från sakkunnigutlåtande, vidare till befintlig forskning och vetenskap och gapar att det är tråddeltagarnas fantasier eller sjukt nog läggning.

Ja det är uppenbart.

Citat:
Frågan är snarare varför du är så jävla överkänslig och försvarar NB som om det vore dig själv nästintill.

Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förstå men det är inte NB som individ jag försvarar utan rättssamhällets principer, samt att jag avskyr när folk inte kan förstå simpel logik.

Citat:
Mordet på Lisa indikerar att han lever ut sin fantasi, iscensätter en svart sida i sitt psyke. Hans tändningsmönster ter sig visuellt och han ägnar sig åt psykisk tortyr; njuter av att iaktta lidande och utöva makt och förnedring. Han har snärjt Lisa i snaror och metervis med silvertejp och mordet är mycket sadistiskt utfört.

Om han är en voyeur som njuter av att visuellt se saker, hur kommer det sig då att han har 99.99% normativ sex utan någon som helst antydan till sadism eller strypning/hängning?

Citat:
Detta sammanfaller med den makt han utövar i hemmet mot sin fru (trakasserier, provokation, beroendställning, förnedring och våld) och maktutövande ses även dagen innan - att han njuter av att lura och bedra kvinnor.
... Det går som en röd tråd på det som de facto finns redan utan att han ens öppnat käften eller är kartlagd.

Visst går det som en röd tråd genom dina fantasier. Dock så hävdar IB att hon älskar NB och att han aldrig slagit henne. Endast en enda gång har han tydligen hytt med näven. Som sagt, din förmåga att analysera mänskligt beteende ger jag inte ett skit för. Du synes helt oerfaren på det planet.

Citat:
Följande är vad du totalt fallerar på. Du separerar begreppen och det är väl ordfixeringen som kickar in, oförmåga att förstå sammanhang:

De seriemördare som diskuterats är sexualsadister och NB uppvisar ett modus som sammanfaller mycket snarlikt. Nån gång är den första.

Men innan den första finns ett långt spår/mönster av "incidenter" som leder fram till denna första gång. jag har svårt att tro att du är så korkad att du inte fattar det, även om jag inte håller det för omöjligt, så jag antar att du spelar dum i denna fråga.

Citat:
Självklart kan det finnas ett bagage - dock inte ett känt sådant. Fantasierna har han garanterat inte basunerat ut, förmåga att dölja och leva dubbelliv har han och kartlagd är han inte.
NB var 35 år - Russell Williams, 45 år vid morddebut, Dennis Rader 29 år, Gary Ridgway 33 år, John Wayne Gacy 33 år, Bundy 29 år.
Hur många exempel behöver du för att bryta dig loss ur din vanföreställning via okunskap?

Vanföreställningen du verkar besitta är att du verkar tro att dessa herrar inte gjorde något stört alls innan de började mörda. De gick bara runt och tänkte tankar som ingen kunde veta vad de tänkte. Plötsligt en dag så bestämde de sig för att omsätta dessa tankar i verkligheten. Tjong pang liksom. De har inte klätt sig som kvinnor, dödat djur, våldtagit, gjort inbrott, etc, etc?

Citat:
Likheten med Rader handlar främst om Josephine Otero; den partiellt nakna flickan som hängts i ett vattenrör och inte penetrerats.
Snacka om att tala mot sig själv via sista meningen:

Poängen är inte mordet i sig utan vad som ledde upp till det och vad som GM gjort innan. Det är det som diskuteras.

Visst är mordet i sig intressant. kanske ska man titta lite närmare på fans av Rader, seriemördar fans och groupies finns det ju gott om, skulle inte förvåna mig om det finns en och annan som hänger i denna tråd.
2016-09-01, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Var det inte sagt att vissa mördare inte mindes dådet de utfört och fick minnet tillbaka efter lång terapi samtal har jag för mig jag läst
Ja, säkert. Som förmildrande skitdåligt argument... från dem själva på samma sätt som fylla.
Amnesi ses snarare hos offer som en försvarsmekanism, copingstrategi, där minnen är för obehagliga eller smärtsamma att leva med (krigsupplevelser, övergrepp osv).

En kåt jävel har knappast en traumaupplevelse då det är ett mål att utföra sexuella övergrepp och terapimässigt anses "minnesförlusttypen" snarare som högrisk att begå övergrepp igen.
Simulerad sådan, mer vanligt än reell, är i samma klass som kognitiva förvrängningar.
2016-09-01, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det som diskuteras är din maniska tro på sexualsadistiskt motiv. Att ett väl etablerat motiv kan inverkan på domen är det inte tu tal om heller. Adriana "incidenten" är ett tydligt försök att etablera ett motiv i detta mål.
Få in följande i din skalle så kommer du slippa slösa sån enorm energi och vara så överfixerad:
Oavsett om händelsen med Adriana inte hänt hade han blivit dömd ändå.
Han har mördat Lisa Holm oavsett händelsen med Adriana, oavsett motiv och han är dömd via DNA.
DNA bevisningen är central och avgörande för domen förutom vittnesiakttagelser och brist på alibi.

För övrigt fanns det ingenting att kommentera av värde - enbart en massa pladder i inlägget.
Du är mästare på långa inlägg utan värde, utan konkret fakta med dignitet som motargument.
Senast redigerad av develi 2016-09-01 kl. 13:18.
2016-09-01, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Del 2.
För att peka på det motsägelsefulla och rent larviga i din argumentation så har du ju ingen aning om NBs förmåga att prestera med frugan. Han hade ju sex med henne dagen innan LH försvann. De porrbilder man hittade var till 99.99% normativ sex. Han tänder alltså på normativ sex.
Jag har en aning om hans prestationsförmåga - hans fru berättar nämligen om hur hon får slita för att han ska få res öht.
En annan sak är att hon berättar att han enbart tvättar sig innan sex och att hon får tvinga honom att tvätta sig öht. Han tvättar sig väldigt sällan enligt både frun och broderna:
Lägg ihop de här uppgifterna så får du en halvslak man som knappast är spontan gällande sex, sällan tar initiativ då hon får tvinga honom att tvätta sig.

Han har sex dagen innan mordet och efter mötet med Adriana. Irina fick sig väl en freeride av upphetsningen han upplevde ute vid länsvägen...
Citat:
Erkänner du att du inte har en aning? Antar att du inte gör det även om det här låter så. Jag håller med. Du har inte en aning.
Jag skiljer mellan debatt på ett offentligt forum och diagnostiserande. Att du inte förmår inse skillnaden är beklagligt. Sakfrågan är uppenbart överhettad för din del. Det här svaret rimmar inte för fem öre, det står inte i parité med ditt behov att dementera sadism (eller sexuellt motiv för all del). Slutet på meningen kan man helt ignorerar då du knappast visat tecken att vara den vassaste kniven i lådan.
Citat:
det är inte NB som individ jag försvarar utan rättssamhällets principer, samt att jag avskyr när folk inte kan förstå simpel logik.
Citat:
Om han är en voyeur som njuter av att visuellt se saker, hur kommer det sig då att han har 99.99% normativ sex utan någon som helst antydan till sadism eller strypning/hängning?

För att han döljer detta för sin fru såtillvida hon inte ljuger skallen av sig. Han lever i två parallella världar sexuellt och lever inte ut sin mörka sida för frugan - vilket inte är ovanligt.
Förvånade fruar finns det flera exempel på. En del av fetischer kan ha skådats men bortförklarats eller med löften att det inte ska ske igen. De sammankopplar inte denna del med att mannen sen ska mörda. Samma fenomen som vid serievåldtäkter: normativt sex med frun, en skyddad del i mannens liv, parallellt med raider av överfall. En del har familjekonstellationen för att verka normala utåt och flyta in i samhället, andra skiljer markant som om frun vore en helgedom vilket kompenserar det sexuella våldet (kompartmentalisering som strategi). Personen har relationen som en balanserade, normaliserande punkt i det sjuka och våldsamma för ren överlevnad, för samvetet; en slags frizon eller oas att landa i emellanåt.
Andra förtrycker fruarna och håller dem i skick utan att utöva sina fetischer.
Sen finns varianten som lever ut sin sjuka sexualitet även inom väggarna hemma.
Jag är snarare förvånad att du inte ens begriper dig på detta icke ovanliga fenomen, eller nyanserna vid sexualbrott.
Citat:
Dock så hävdar IB att hon älskar NB och att han aldrig slagit henne. Endast en enda gång har han tydligen hytt med näven.
Att förhindra ett slag och få hota med skilsmässa för att inte bli nedslagen är inte det samma som att " hytta med näven" eller lite småtajfs på fyllan.
Du ägnar dig åt kognitiva förvrängningar när texten sammantaget visar en bild av partnervåld i förhör.
Citat:
Vanföreställningen du verkar besitta är att du verkar tro att dessa herrar inte gjorde något stört alls innan de började mörda. De gick bara runt och tänkte tankar som ingen kunde veta vad de tänkte. Plötsligt en dag så bestämde de sig för att omsätta dessa tankar i verkligheten. Tjong pang liksom. De har inte klätt sig som kvinnor, dödat djur, våldtagit, gjort inbrott, etc, etc?
Du måtte vara väldigt korkad med tanke på vad som redan skrivits i tråden. Voyerism är en vanlig starter, fixerad vid underkläder en annan. Personen fantiserar kring det hela, det är sexuellt upphetsande. Gällande underkläder behöver inte dessa bäras av förövaren. Det är ett objekt som förstärker fantasin. Ofarliga som sådana, enkla att dölja.
Utåt sett kan det verka "tjong, bang liksom" - men i det inre har det redan pågått en längre tid.
Citat:
Visst är mordet i sig intressant. kanske ska man titta lite närmare på fans av Rader, seriemördar fans och groupies finns det ju gott om, skulle inte förvåna mig om det finns en och annan som hänger i denna tråd.
Killergroupies har ingenting med diskussionerna att göra; det är ingen normalt funtad person som beundrar sexuellt störda och höjer mördarna till skyarna. Det är nog illa att vissa försöker försköna dömda mördare...
Ämnet är psykologi; förövarpsykologi, rättpsykologi samt kriminolog; profilering, viktomologi. Det handlar om vetenskap och forskning - intervjuer och studier av sexualbrottslingar, seriemördare och/eller sexualsadister; deras egna utsagor, sociala liv, uppväxt, deras MO, signaturer, sexuella tändningsmönster, kriminogena faktorer osv.
Allt för kunna förebygga, arbeta fram arbetsmodeller och instrument, profilera och fånga in, underlätta i samtal (terapi-, förhörs-och intervjuteknik) för kartläggning, erkännande eller behandling. Det finns säkerligen fler anledningar då det är tvärvetenskapligt och mycket stort.
Senast redigerad av develi 2016-09-01 kl. 15:11.
2016-09-01, 16:22
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Del 2.

En hypotes. En tro. Inget annat. Visst får du tro detta. Det gör det dock inte sant.

Åter igen så är det mest fabulerande som det inte finns stöd för. Att sedan dra långtgående slutsatser utifrån högst ordinära saker. För att peka på det motsägelsefulla och rent larviga i din argumentation så har du ju ingen aning om NBs förmåga att prestera med frugan. Han hade ju sex med henne dagen innan LH försvann. De porrbilder man hittade var till 99.99% normativ sex. Han tänder alltså på normativ sex.

Ja det är uppenbart.

Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förstå men det är inte NB som individ jag försvarar utan rättssamhällets principer, samt att jag avskyr när folk inte kan förstå simpel logik.

Visst går det som en röd tråd genom dina fantasier. Dock så hävdar IB att hon älskar NB och att han aldrig slagit henne. Endast en enda gång har han tydligen hytt med näven. Som sagt, din förmåga att analysera mänskligt beteende ger jag inte ett skit för. Du synes helt oerfaren på det planet.

Men innan den första finns ett långt spår/mönster av "incidenter" som leder fram till denna första gång. jag har svårt att tro att du är så korkad att du inte fattar det, även om jag inte håller det för omöjligt, så jag antar att du spelar dum i denna fråga.

Poängen är inte mordet i sig utan vad som ledde upp till det och vad som GM gjort innan. Det är det som diskuteras.

Nu kastas det visst sten i glashus också ...
Med tanke på intresset av att tjata om sexualsadism kan man ju undra .
Så du har letat igenom hela världshistoriens alla fall och kunnat konstatera att det
inte finns en enda mördare i 35-årsåldern som har utfört en hägningsmord med
sexualsadistiska förtecken och som helt saknar bagage ?
Det måste ha tagit ett jävla tag antar jag ?
Vad är logiskt att tro att Nerijus hade för tankar bakom sitt sätt att utföra mordet
efter vad som har framkommit av hur offret såg ut när hon hittades m.m ?
Var det en våldtäkt som gick snett och sen tejpade och hängde han henne för skojs skull ?
Eller var det av ilska för att hon kom på honom med att stå och runka i ladan kanske .
Något som för övrigt är helt normalt på landet bland skitiga bönder naturligtvis .
Har du varit utanför asfalten nån gång i ditt liv kan man ju undra ?
2016-09-01, 18:34
Medlem
Det är ett fruktansvärt och märkligt fall.
2016-09-01, 19:47
Medlem
Citat:

Enig TR, HR och avslag i ilfart ifrån överklagan till HD. 10 DNA spår med "jag vet inte". På tal om simpel logik.
2016-09-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu kastas det visst sten i glashus också ...
Med tanke på intresset av att tjata om sexualsadism kan man ju undra .
Så du har letat igenom hela världshistoriens alla fall och kunnat konstatera att det
inte finns en enda mördare i 35-årsåldern som har utfört en hägningsmord med
sexualsadistiska förtecken och som helt saknar bagage ?
Det måste ha tagit ett jävla tag antar jag ?
Vad är logiskt att tro att Nerijus hade för tankar bakom sitt sätt att utföra mordet
efter vad som har framkommit av hur offret såg ut när hon hittades m.m ?
Var det en våldtäkt som gick snett och sen tejpade och hängde han henne för skojs skull ?
Eller var det av ilska för att hon kom på honom med att stå och runka i ladan kanske .
Något som för övrigt är helt normalt på landet bland skitiga bönder naturligtvis .
Har du varit utanför asfalten nån gång i ditt liv kan man ju undra ?
Hahahaha! Den där "Ruggedo" saknar verkligen liv fullständigt. Grottar ner sig totalt i sexualmordshistoria.
2016-09-01, 20:34
Medlem
Som sagt:

Ett annat problem med den intensiva medierapporteringen är att det finns risk att bevis kontamineras och att de som jobbar med fallet påverkas av det som står i media.

– Till slut kan det vara svårt för vittnen att veta vad som är på riktigt och vad de läst.

http://www.svd.se/kriminolog-kvinnan-i-arbogafallet-i-princip-domd-pa-forhand/om/arbogafallet

Finns det något fall i svensk mediehistoria och svensk rättshistoria där detta gällt, så är det i Lisa Holm-fallet. Symbios mellan polis och en press som alldeles fegar ur och begår grova avsteg från allt vad pressetik heter.
2016-09-01, 20:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Som sagt:

Ett annat problem med den intensiva medierapporteringen är att det finns risk att bevis kontamineras och att de som jobbar med fallet påverkas av det som står i media.

– Till slut kan det vara svårt för vittnen att veta vad som är på riktigt och vad de läst.

http://www.svd.se/kriminolog-kvinnan-i-arbogafallet-i-princip-domd-pa-forhand/om/arbogafallet

Finns det något fall i svensk mediehistoria och svensk rättshistoria där detta gällt, så är det i Lisa Holm-fallet. Symbios mellan polis och en press som alldeles fegar ur och begår grova avsteg från allt vad pressetik heter.

Som sagt ?
Du ser ju bara allt som hänt som en stor komplott mot kvinnomördaren Nerijus .
Får vi höra din alternativa teori nu istället .
Om Nerijus inte är mördaren så har du naturligtvis koll på vem som är
mördaren och varför detta spårlösa och osynliga spöke mördade Lisa .
Dags att leverera något av värde för en gångs skull .
Flera tusen inlägg om komplotten men inte ett ord om ett alternativt scenario .
2016-09-01, 21:50
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Som sagt:

Hade du ens trott att det var Nerijus som var mördaren om du så kommit på honom med byxorna nere, bajsandes på golvet, onanerandes bredvid en från taket hängande tonårsflicka?

Sannolikt inte och därför begriper jag inte hur folk här inne ids diskutera i över ett års tid med dig och dina virrpannor till gelikar!? Det är så förbannat smaklöst alltihopa!
2016-09-02, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hade du ens trott att det var Nerijus som var mördaren om du så kommit på honom med byxorna nere, bajsandes på golvet, onanerandes bredvid en från taket hängande tonårsflicka?

Sannolikt inte och därför begriper jag inte hur folk här inne ids diskutera i över ett års tid med dig och dina virrpannor till gelikar!? Det är så förbannat smaklöst alltihopa!
Visst är det smaklöst att omhulda en dömd mördare - när det saknas välgrundad argumentation.
Anledningen till att man "ids" diskutera med "virrpannorna" är i första hand Lisa. Vissa personer tillåts - obegränsat - gå alldeles för långt. För länge. Förvanskningar, repeterade lögner och nedvärderande öknamn faller inom ramen för "åsiktsfrihet"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in