2016-08-31, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anton171
Hur du upplever Malmö är irrelevant för hur det faktiskt ser ut där därför att människor upplever saker olika. Dessutom rör du dig förmodligen inte i områdena där flest brott sker. Istället bör du kolla på verkligheten, det vill säga granska hur många brott som sker där dagligen. Din inskränkta bild av Malmö speglar inte verkligheten, och nej, jag får inte heller handgranater eller bomber kastade mot mig om jag går ut i Malmö men då är det nog snarare du som missförstår mångas resonemang här på flashback.

Du förespråkar en bedömning som inte utgår från ett sådant litet underlag som jag faktiskt utgör men så går du vidare ochförspråkar ett annat lika litet underlag. Smart!
Citera
2016-08-31, 15:20
Medlem
Butteris avatar
Daftdark

Jag måste få fråga dig!

Om du passerar genom ett Malmö som du under passagen uppfattar som harmoniskt. Är det då en sanning för alla att det är harmoniskt?

Är det en lögn att påstå att det brunnit flera hundra bilar i Malmö under året, att det mördas, att det våldtas, att det detoneras handgranater, att det rånas, att det säljs narkotika i stort sett öppet, att polisen över 300 gånger under fått rycka ut till akutintaget för att avstyra våld. Om vi nu utgår ifrån att det är sant:

Skulle du på vilja beskriva Malmö som harmoniskt?
Citera
2016-08-31, 15:47
Medlem
Det är klart att det måste kännas harmoniskt om man springer runt och leker gangster och säljer droger, för då lever man i just den världen som vi kommer amputera bort från Sverige.
Citera
2016-08-31, 16:03
Medlem
Hur svårt kan det vara att vara lite nyanserad? Det är klart att det går att vistas i stora delar av Malmö och ha riktigt trevligt, och utan att drabbas av några problem. Malmö upplevs av många som betydligt mer avslappnat/uppsluppet än de flesta andra svenska städer.

Med detta sagt. "Smältdegel" är en av de värsta klyschorna som finns i det västerländska samhället. Det är en enda stor chimär. De som gaggar om "smältdegel" är (i Malmös fall inflyttad) medelklass som umgås med annan medelklass. Det blir inte smältdegel för att någon går från Gamla Väster till Möllan och handlar grönsaker, eller för att några araber cyklar ut till Västra Hamnen för att fiska.

Den största fördelen med Malmö är det geografiska läget som förstärktes i samband med att Öresundsbron byggdes. Malmö kommuns(inkluderar man Stor-Malmö så blir det som bekant något helt annat) problem är demografin. "Gentrifieringen" som det snackas så mycket överallt verkar till stor del vara satt på reträtt i Malmö. De som bodde i Malmö stad när de var 25-30 är inte i särskilt stor utsträckning kvar i stan när de är runt 40, när de i större utsträckning kan bidra med skattekraft. Då har de påfallande ofta hamnat i den kranskommun som bäst passar deras ekonomiska förutsättningar. Allt detta vet i stort sett alla som har någon som helst koll. Det är ingenting det talas tyst om.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2016-08-31 kl. 16:11.
Citera
2016-08-31, 16:05
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazrhwk
Det är klart att det måste kännas harmoniskt om man springer runt och leker gangster och säljer droger, för då lever man i just den världen som vi kommer amputera bort från Sverige.

Jag tror att du inte tar problemen på allvar när du pratar om att amputera bort. Om du funderar en stund på hur du tänkt amputera och sedan återkommer med en beskrivning.

Själv kan jag inte se någon enkel lösning: tyvärr har vi nog skapat ett samhälle som inte går att integrera. Det verkar bli flera olika samhälle i ett och samma land. På sikt kommer nog tyvärr detta leda till enorma problem.

Fyll gärna på ni som vet lösningen på Sveriges integrationspolitik. Som det är idag vill nog ingen ha det.
Citera
2016-08-31, 19:49
Medlem
Sven2s avatar
Man knivskuren på Kirseberg
En man har knivskurits på Kirseberg, nära järnvägsspåret. Han har förts med ambulans till sjukhus och polisen har spärrat av ett större område vid gång- och cykelbanan längs med Lundavägen.
http://www.sydsvenskan.se/2016-08-31/man-knivskuren-pa-kirseberg
Citera
2016-08-31, 20:28
Avslutad
Malmös toppchefer till USA - för att studera stadsbankrutt
Detroit har med mångmiljardskulder blivit symbolen för USA:s ekonomiska kris. Dit reser nu arton av Malmö stads högsta chefer på studieresa.

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-31/malmos-toppchefer-till-usa---for-att-studera-stadsbankrutt
Citera
2016-08-31, 20:47
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Detroit har med mångmiljardskulder blivit symbolen för USA:s ekonomiska kris. Dit reser nu arton av Malmö stads högsta chefer på studieresa.

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-31/malmos-toppchefer-till-usa---for-att-studera-stadsbankrutt

Undrar om de kommer att sammanfatta vilka fördelar Malmö kommer att få av resan.
Citera
2016-08-31, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Undrar om de kommer att sammanfatta vilka fördelar Malmö kommer att få av resan.

Skulle inte förvåna mig om Malmö slog Detroit i bilbränder per capita. Men inte riktigt lika förfallet vad gäller bebyggelsen ännu. Kanske där man vill ta igen försprånget?
Citera
2016-08-31, 21:50
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

"Ska studieresan tolkas som att Malmö är på randen till konkurs?
– Nej, det är vi inte. Malmö har i grunden en god ekonomi."

Ok.

"Av budgeten på 20 miljarder utgörs en fjärdedel av skatteutjämning och andra bidrag från staten."

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-26/sa-blev-malmo-fattigast-i-sverige
Citera
2016-08-31, 23:04
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdark
Ingen som helst relevans. Vad jag däremot kan meddela är att jag rör mig i hela staden, även om det sker vid olika tillfällen.
Har bara bra upplevelser av Malmö.

Tror mycket handlar om ens grundinställning. Är man rasist klarar man inte av att se människor som inte passar in i ens egen snäva mall. Och allting bekräftar bara de fantasifoster man redan bär på.

Det är mycket relevant, jag är inte fr Malmö men rör mig ofta i Möllan och längs Norra G.
Jag känner mig inte 100% trygg där trots det inte hänt mig något ÄN!
Som utböling är man tryggare i Malmö än som boende där, då man tar mindre risker i en annan stad.
Citera
2016-08-31, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Det är mycket relevant, jag är inte fr Malmö men rör mig ofta i Möllan och längs Norra G.

Viss aktsamhet rekommenderas där, kanske i synnerhet kring NGBG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in