2016-08-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
e) räntorna går upp

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Finns en annan tråd om detta. Summan i den tråden är att det inte händer.

Citat:
Tre procentenheter högre bolåneräntor till år 2019
http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/konjunkturinstitutet-tre-procentenheter.html
2016-08-31, 11:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/konjunkturinstitutet-tre-procentenheter.html
Som vanligt saknas resonemanget för varför den skulle stiga. Det fanns dock ett intressant citat värt att plocka från artikeln
"KI antagligen är lika skickliga som Riksbanken på att förutse reporäntan."
Skickliga!! HOHOHO Jag smäller av.
2016-08-31, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Va?

Här är produktionskostnad som då inkluderar markpriset. Byggkostnaden exkluderar markpriset. Oklart vad ursprungspostaren syftar på när han säger produktionskostnad. Men det är inte så viktigt kanske när siffrorna i stort säger samma sak, en kraftig ökning av kostnaderna.

1998 15 039
1999 17 531
2000 18 150
2001 22 249
2002 23 474
2003 24 037
2004 22 264
2005 24 480
2006 24 058
2007 28 183
2008 30 709
2009 30 067
2010 32 837
2011 34 526
2012 36 416
2013 37 571
2014 37 808

Alltså en höjning med över 100% som du påstår är 50%... En fördubbling är en ökning med 100%, en halvering är en minskning med 50%.

Det blir dock lustigt att när man postar totalkostnaden så skreks det tidigare i tråden om att det endast var markpriset som hade ökat, vilket vi då visade var felaktigt, båda kostnaderna har ökat över 100%. När man sedan postar bara byggkostnaden så gnälls det om att man inte visar totalen. Du visar även upp bristande matematikkunskaper då du menar att en justering från 13 774 till 33 060 är ungefär 50% och inte en fördubbling.
Där var rätt siffror, bra. Notera gärna att jag inte hävdade att Alpha101 hade fel i sak, varken direkt eller indirekt, utan när det gällde jämförelse och resultat.

Rörande matematiken så tror jag att du missade något. Det talades om femton år tillbaka i tiden, det blir 2001. Den data Alpha101 visade att 2001 var byggnadskostnaden 21 249 kronor per kvadratmeter, och den senaste observationen (2014) var den 33 060 kronor. Det är en ökning på knappt 56 %. Visst är det möjligt att byggkostnaden i dag ligger på drygt 42 000, men det stöds inte av de siffror som presenterats.

Dina siffror visar en ökning på drygt 70 % med början från femton år sedan fram till sista observation. Inte heller där en fördubbling alltså.

Men precis som någon påpekade tidigare så är prisökningen för [nybyggda] bostadsrätter högre än de ökade kostnaderna, i reda kronor och ören. Nu är det visserligen ingenting underligt i sig enligt mig med tanke på befolkningsökning vs. nybyggnation, men om man vill få det till att de högre priserna rättfärdigas av de högre kostnaderna så har man helt enkelt inte torrt på fötterna.

Är du med?
2016-08-31, 11:50
Medlem
Citat:
Som vanligt saknas resonemanget för varför den skulle stiga. Det fanns dock ett intressant citat värt att plocka från artikeln
"KI antagligen är lika skickliga som Riksbanken på att förutse reporäntan."
Skickliga!! HOHOHO Jag smäller av.

Som vanligt saknas resonemanget om varför det inte ska stiga.
2016-08-31, 12:03
Medlem
Citat:
Relevanta centralbanker för extrem lågräntepolitik sedan många år tillbaka, inflationen står trots detta still, det finns en rädsla när det gäller att avsluta t ex kvantitativa lättnader, Brexit skrämmer, länder som t ex Sverige som höjde räntan "för tidigt" efter 2007 fick sänka dem igen... Sett till "normal" utveckling så har västvärlden förlorat en högkonjunktur, vi har ett förlorat decennium. Vill man veta hur det kommer gå i framtiden så är det nog rimligare att titta på hur det ser ut i Japan i dag än hur det såg ut i Sverige i går.

Jag ser ingen anledning i dag till att tro att räntan ska stiga med tre procentenheter på tre år, men jag gillar inte risk så jag hade aldrig lånat pengar i dag utan att budgetera för minst en sådan räntestegring.
2016-08-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Relevanta centralbanker för extrem lågräntepolitik sedan många år tillbaka, inflationen står trots detta still, det finns en rädsla när det gäller att avsluta t ex kvantitativa lättnader, Brexit skrämmer, länder som t ex Sverige som höjde räntan "för tidigt" efter 2007 fick sänka dem igen... Sett till "normal" utveckling så har västvärlden förlorat en högkonjunktur, vi har ett förlorat decennium. Vill man veta hur det kommer gå i framtiden så är det nog rimligare att titta på hur det ser ut i Japan i dag än hur det såg ut i Sverige i går.

Jag ser ingen anledning i dag till att tro att räntan ska stiga med tre procentenheter på tre år, men jag gillar inte risk så jag hade aldrig lånat pengar i dag utan att budgetera för minst en sådan räntestegring.

Som vanligt saknas resonemang om varför världen skulle ha fastnat i någon slags konstigt scenario där allt bevaras konstant för överskådlig framtid. Ett scenario som aldrig tidigare skett i historien.

Angående Japan så undrar jag lite vilken Japansk tidsperiod du anser vara jämförbar med Sverige idag?
Senast redigerad av L.D. 2016-08-31 kl. 12:09.
2016-08-31, 12:16
Medlem
Citat:
Vill man veta hur det kommer gå i framtiden så är det nog rimligare att titta på hur det ser ut i Japan i dag än hur det såg ut i Sverige i går.

Jag undrar var på Japans ekonomiska kurva du anser att vi står idag? Tittar man på deras ränta och jämför med den svenska så skulle man kanske kunna säga att Japan ligger ca 20 år före oss? Och vi kan därmed räkna med dagens ränta i ytterligare minst 20 år?
http://www.threadgillfinancial.com/blog/where-are-interest-rates-headed
2016-08-31, 13:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är vanligtvis den som hävdar att något kommer förändras som behöver presentera bevis. Man kan helt enkelt hävda att inget kommer förändras eftersom bevisen saknas.

Här har du logiken för övrigt.
(FB) Ekonomer, förklara varför räntan kommer vara låg lång tid framöver!
2016-08-31, 13:26
Medlem
Citat:
Som vanligt saknas resonemang om varför världen skulle ha fastnat i någon slags konstigt scenario där allt bevaras konstant för överskådlig framtid. Ett scenario som aldrig tidigare skett i historien.
Jag förklarade, med hjälp av fem argument, varför det är rimligare att förvänta sig att vi kommer fortsätta ha låg ränta de närmaste åren än att den kommer stiga med tre procentenheter på tre år. Tycker du att jag har fel så är du välkommen att komma med någonting annat än en halmgubbe.

Som sagt, jag skulle inte satsa pengar på att räntan inte kommer stiga, men å andra sidan skulle det krävas en förändring som i dag [för mig] inte är nära förestående. Ser du tecken på att någonting av det jag skrev var fel? Tror du t ex att ECBs diskussioner kring helikopterpengar är något som kommer smitta av sig på Sverige och att det i sin tur kommer införas och ge effekt inom de tre närmaste åren? Eller är det någonting annat du har i tankarna?

Citat:
Angående Japan så undrar jag lite vilken Japansk tidsperiod du anser vara jämförbar med Sverige idag?
Deras [nära] nollränteperiod, såklart. De har inte lyckats pressa upp inflationen med hjälp av lågräntepolitik, och det har inte lyckats särskilt bra i Sverige hittills heller trots en ännu mer extrem ränta. Så varför anta att det skulle lyckas bättre i morgon än det gjorde i går eller i dag?
2016-08-31, 14:34
Medlem
Citat:
Det är vanligtvis den som hävdar att något kommer förändras som behöver presentera bevis. Man kan helt enkelt hävda att inget kommer förändras eftersom bevisen saknas.

Här har du logiken för övrigt.
(FB) Ekonomer, förklara varför räntan kommer vara låg lång tid framöver!

Ja, precis och eftersom räntenivåerna alltid varierat över tid så står därmed bevisbördan på din sida så jag upprepar frågan, varför ska den svängande pendeln helt plötsligt sluta svänga?
2016-08-31, 14:42
Medlem
Citat:
Deras [nära] nollränteperiod, såklart. De har inte lyckats pressa upp inflationen med hjälp av lågräntepolitik, och det har inte lyckats särskilt bra i Sverige hittills heller trots en ännu mer extrem ränta. Så varför anta att det skulle lyckas bättre i morgon än det gjorde i går eller i dag?

Du orkar knappt läsa det du besvarar men
Ok, Japans räntor sjunk till ca 1% runt 1996 och svenska räntor har fallit utan att stagnera förrän ungefär nu. Därmed tolkar jag dig som att du tycker att vi ligger där Japan låg 1996 och därmed kan våra räntor stanna runt nollan i minst 20 år precis som det ser ut i Japan?
2016-08-31, 14:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja, precis och eftersom räntenivåerna alltid varierat över tid så står därmed bevisbördan på din sida så jag upprepar frågan, varför ska den svängande pendeln helt plötsligt sluta svänga?
Du hävdar alltså att förändringen har ett mer eller mindre konstant flöde och du förväntar dig att denna förändring fortsätter. Därför ligger dig på mig att bevisa att förändringen kommer att brytas.

Kan du bekräfta att det är vad du menar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in