2016-08-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det var väl det där att "de har proppat i sig" som blev lite överdrivet.

Möjligen. Dock var knappast reaktionen proportionell till den i sådana fall ytterst marginella överdriften.
Citera
2016-08-30, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Möjligen. Dock var knappast reaktionen proportionell till den i sådana fall ytterst marginella överdriften.
Nej, och det är ingen överdrift.
Citera
2016-08-30, 20:04
Medlem
Citat:
Har hittat lite åsikter men inte från någon aktiv http://www.sweski.com/sundby-faar-leva-med-misstankarna.5893827-184999.html Kjell-Erik Kritiansen, som väl inte är onorsk, skriver bl a..
KEK skrev också nån syrlig kommentar på twitter att Norge körde med astmamedicin också då Röste var landslagstränare. Håller väl med det KEK skriver i detta fall, utom det där med att Sundby är ett offer för landslagsledningen/läkarna. Det tror jag inte en sekund på. Han visste nog var han gjorde och kände vilken boost Salbutamol i stora mängder gav honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Citerat ur Abstract:
The prevalence of self-reported asthma-related symptoms was 46% in Norway and 51% in Sweden.....
In Norway, 14% of the skiers were hyper-responsive to methacholine compared to 43% in Sweden....

Läs om Methacholine tester: https://en.wikipedia.org/wiki/Bronchial_challenge_test
Jo det där läste jag. Tänkte mer på att man inte gav sig mer in på varför så många tröndare tror att de har astma fast de inte har det. Nu blev det i princip endast ett konstaterande som inte undersökts mera efter studien heller?
Senast redigerad av rcs 2016-08-30 kl. 20:11.
Citera
2016-08-30, 21:05
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Har hittat lite åsikter men inte från någon aktiv http://www.sweski.com/sundby-faar-leva-med-misstankarna.5893827-184999.html

Ja, tänkvärt. Fast lite väl mycket sympati med MJS och sedan är det väl inte ett klantigt fel av förbundet utan ganska uträknat agerande av dessa.

Citat:
Det vore högst intressant att höra vad de aktiva tycker. Tyst som i graven.

Absolut. Var finns kommentarerna från svenska landslagsåkare, Grip m fl.
Citera
2016-08-30, 21:07
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jo det där läste jag. Tänkte mer på att man inte gav sig mer in på varför så många tröndare tror att de har astma fast de inte har det. Nu blev det i princip endast ett konstaterande som inte undersökts mera efter studien heller?
Ah, då förstår jag frågan. Det står litegrann om det som jag sammanfattade i mitt första inlägg. Att förklaringen till betydligt högre procent kliniskt konstaterad astma bland de svenska åkarna handlar om ett kallt och torr klimat jämfört med de norska åkarnas klimat.

Citat:
One possible explanation is the differences in the winter climatic conditions between the two regions. …
It is thus possible that the hyperpnoea and exposure to cold air may have a cumulative effect on bronchial responsiveness….
This was not unexpected as the degree of exposure to cold air was significantly greater in the Swedish skiers, in terms of exposure to a colder climate as well as years of skiing experience.
Men som du påpekar står det inget om varför så många av de norska åkarna uppgav astmatiska problem utan att ha kliniskt konstaterade besvär.

Sedan studsade jag till lite over denna mening som faktiskt också lämnas okommenterad i studien:
Citat:
Anti-asthmatic medication was used mainly for symptmatic treatment, especially among Swedish skiers.
Man undrar ju då som läsare hur de norska skidåkarna använde anti-astmatisk medicin, om orsaken inte var att lindra astmatiska besvär.
Citera
2016-08-30, 21:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Var finns kommentarerna från svenska landslagsåkare, Grip m fl.

Iofs har väl Grip uttalat sig flera gånger (en gång direkt efter att MJS-historien blev känd, dvs innan vi visste mer än vad som sas vid presskonferensen, och en gång i samband med att den sista historien om att man erbjuder astmamedicin till friska åkare).
Citera
2016-08-30, 21:14
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Iofs har väl Grip uttalat sig flera gånger (en gång direkt efter att MJS-historien blev känd, dvs innan vi visste mer än vad som sas vid presskonferensen, och en gång i samband med att den sista historien om att man erbjuder astmamedicin till friska åkare).

Det har jag missat hans sista uttalande. Finns det någon länk till det?
Citera
2016-08-30, 21:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det har jag missat hans sista uttalande. Finns det någon länk till det?

http://www.svt.se/sport/vintersport/svenske-lakaren-1/

Citat:
– Jag vet inte vad Norge gör, men det är inget som vi håller på med i Sverige. Det är inget som vi tänkt tanken att göra heller, säger förbundskapten Rikard Grip till SVT Sport.

– Jag vill värna för att längdskidåkningen är en nationalsport som görs på etiska grunder. Man ska inte behöva ta astmamedicin för att kunna åka skidor, fortsätter Grip.
Citera
2016-08-30, 21:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
http://www.svt.se/sport/vintersport/svenske-lakaren-1/

Tack. Alltid bra med ett uttalande.

Saxat från samma artikel:
Citat:
Norges landslagschef Vidar Løfshus berättar i en intervju med norska TV2 att åkare får ta astmamedicin i förebyggande syfte.

– Det som kan definieras som astmamedicin, och som är tillåtet, används för att behandla luftvägarna. Det är för att de aktiva ska kunna göra sitt bästa. Och så har de en förebyggande effekt: skidåkarna ska ju ha ett liv också efter skidåkarkarriären och då är det viktigt att vi tänker på deras hälsa.

Låter i mina öron som att bagatellisera det hela. Kan inte se något annat än att skälet är snabbare skidåkning/km. Varför skulle man annars ta beslut om att ge friska åkare dessa preparat? Och förmodligen inte några smådoser heller. Och så var det om det här är etiskt rätt och moraliskt rätt . Man får komma ihåg att folket har sina åsikter och moraliska uppfattningar. Kort sagt, hjältarna ska inte bruka "astmamedicin", speciellt inte vid friskhetstecken...
Citera
2016-08-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
KEK skrev också nån syrlig kommentar på twitter att Norge körde med astmamedicin också då Röste var landslagstränare. Håller väl med det KEK skriver i detta fall, utom det där med att Sundby är ett offer för landslagsledningen/läkarna. Det tror jag inte en sekund på. Han visste nog var han gjorde och kände vilken boost Salbutamol i stora mängder gav honom.
Visst, har inte heller uppfattat Sundby som vare sig korkad eller okritisk men vad vet man.

Något man också skulle kunna tänka sig är att det är fler än han som har överdoserat av så att säga misstag.

En annan fundering är varför man inte får överdosera när det tillåtna medlet är så "ofarligt" och inte är det prestationshöjande heller sägs det om och om igen i det evinnerliga.
Citera
2016-08-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, tänkvärt. Fast lite väl mycket sympati med MJS och sedan är det väl inte ett klantigt fel av förbundet utan ganska uträknat agerande av dessa.
Håller med om den överdrivna sympatin för lille Sundby som tydligen inte förstår någonting. Vad gäller förbundet så försöker de väl så gott de kan att få oss okunniga att tro att det inte är uträknat. Och framstår därmed hellre som idioter utan vare sig koll eller yrkesstolthet.

Citat:
Absolut. Var finns kommentarerna från svenska landslagsåkare, Grip m fl.
Ibland vore det inte så dumt att vara en fluga på väggen.
Citera
2016-08-30, 23:29
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, det stod i VG häromdagen vilket du knappast har missat.

http://www.vg.no/sport/doping/toppidrettslege-ga-astma-medisin-til-friske-ol-utoevere-i-1984/a/23777362/

Jeg vet ikke hvor korket man må være for å kunne kalle seg svensk. (beklager, men jeg er faktisk dritt lei all dumskap som tyter ut av svensker om dagen)

Det står ingenting om langrenn her. Derimot om svært spesielle forhold med luftforurensning i 1984 Los Angeles OL - for maratonløpere. Videre om at mange nasjoner var enige om å bruke astmamedisin som tiltak mot dette.

INGEN tidligere langrennsløpere kjenner seg igjen i svenskenes elleville beskrivelser;
http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/estil-om-astmasaken-det-maa-ryddes-opp-i-praksis-og-retningslinjer/a/23777074/

- Bente Skari, nr 1 gjennom flere år sier det samme, men hva vet dem i forhold til Flashback-legene?

Om en eller annen "ekspert" her inne påstår at f.eks. Johaug er dopet, så blir det øyeblikkelig til en sannhet i dette forumet - og applaudert av "nordmannen" med Jahn Teigen avatar. Om man sier at sånn er det selvsagt ikke, så er man "nasjonalistisk norrbaggare" må vite. Jaja, ha det fint. Jeg orker ikke bruke tid her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in