Citat:
Ursprungligen postat av
rcs
Jo det där läste jag. Tänkte mer på att man inte gav sig mer in på varför så många tröndare tror att de har astma fast de inte har det. Nu blev det i princip endast ett konstaterande som inte undersökts mera efter studien heller?
Ah, då förstår jag frågan. Det står litegrann om det som jag sammanfattade i mitt första inlägg. Att förklaringen till betydligt högre procent kliniskt konstaterad astma bland de svenska åkarna handlar om ett kallt och torr klimat jämfört med de norska åkarnas klimat.
Citat:
One possible explanation is the differences in the winter climatic conditions between the two regions. …
It is thus possible that the hyperpnoea and exposure to cold air may have a cumulative effect on bronchial responsiveness….
This was not unexpected as the degree of exposure to cold air was significantly greater in the Swedish skiers, in terms of exposure to a colder climate as well as years of skiing experience.
Men som du påpekar står det inget om varför så många av de norska åkarna uppgav astmatiska problem utan att ha kliniskt konstaterade besvär.
Sedan studsade jag till lite over denna mening som faktiskt också lämnas okommenterad i studien:
Citat:
Anti-asthmatic medication was used mainly for symptmatic treatment, especially among Swedish skiers.
Man undrar ju då som läsare hur de norska skidåkarna använde anti-astmatisk medicin, om orsaken inte var att lindra astmatiska besvär.