Citat:
Ursprungligen postat av
Zalkman
Fast nu gör du det enkelt för dig. "Bra utan dopning" säger ju ingenting, utan beror helt på hur du definierar bra. Vad är bra skulle du säga? Tror du han hade varit topp-3 i någon Grand Tour? Topp-10? Hade han vunnit VM utan dopning? Tagit medalj? Eller hade han varit hjälpryttare?
Du läste inte vad jag skrev i det inlägg du citerade. Där skriver jag ordagrant:
[PHP]Jag hävdar fortfarande att Mühlegg hade kapacitet att vinna ett internationellt mästerskap odopad, om han tränat lika målmedvetet som han gjorde under påverkan av dopningsmedel. [/PHP]
Jag tror att dopning samtidigt som det ger effekt och förmåga att klara träning även ger en mental styrka hos doparen. Om Mühlegg hade fått sockerpiller [i tron att det var dopningspreparat] tror jag att han kommit ganska långt ändå. Jag menar alltså att den som tar dopning måste ha grundförutsättningar att ligga på en hög nivå för att kunna nå de absoluta toppresultaten.
Citat:
Men det är ju här problemet ligger. Grundkapacitet behövs inte, det är ju denna som dopningen ger dig möjligheten att skaffa. Du kan träna hårdare och oftare eftersom du återhämtar dig snabbare, vilket i sin tur ger en mental fördel då du känner stark tack vare den snabba återhämtningen. Kolla på Armstrongs testvärde, det låg på runt 80-82 om jag minns rätt. Knappast så att grundkapaciteten finns där.
Enligt de uppgifter jag har ligger cyklister generellt sett betydligt lägre i syreupptagningsförmåga än vad längdåkare gör. Enligt mina uppgifter hade Armstrong 83 och det är bara strax under de toppnoteringar som gjorts bland cyklister. Om du tror att man kan dopa fram vem som heslt till framgång på elitnivå, så varsågod att tro det.
Citat:
Lance är ju typexemplet på hur dopningen förstör. Han var ju inte i närheten av toppskiktet på den internationella scenen innan han började dopa sig. Det han hade, var förutom en otroligt avancerat dopningsapparat i ryggen, rätt genetik i den bemärkelsen att han svarade bra på dopning.
Du menar att han var en
dussinåkare? I vilket fall som helst så tror jag att hela insatsen med dopning hos Armstrong tog fram en inneboende kapacitet som naturligtvis med preparatens hjälp nådde ytterligare högre. När en dopare bestämt sig att fuska, ligger det ju en målmedvetenhet bara i det beslutet.
Citat:
Tränat rätt?
Hur menar du? Han tränade ju "rätt" (läs: mer än alla andra) eftersom dopningen tillät honom att göra det.
Det är ju fortfarande så att personen måste träna på rätt saker och framför allt hålla sig skadefri. Dopningen gör inte så att personen bli oförstörbar.