2016-08-28, 20:08
Medlem
God kväll alla 25cm:are

Fattar mig kort.
Har köpt en villa i mellansverige för runt 2.200.000:- där jag nu har lite funderingar hur jag ska göra med banken.
Jag äger ett hus idag med ett lån på runt 1.000.000 som är låst i 2 år framöver. Hur gör jag nu, jag hade tänkt gå in med lite privata medel i huset, men är det rätt att göra det?
Jag har (när mitt hus blir sålt) privata medel omkring 850.000:- i cash.
Vad bör jag göra nu?

1. Kasta in 850.000 i kåken och således bara ha lån på 1.350.000 och då komma under amorteringskravet om 2%/år
2. Ta hela lånebeloppet (förutom kontantinsatsen) och amortera 3.000 i månaden.
3. Kasta in delar av det privata medlet i huset, men hur mycket?
4. Låna hela beloppet, förutom kontantinsatsen och kasta in pengar vartefter räntorna höjs, för att således få ner ränteutgifterna till banken?

Mitt tidigare lån hos banken är låst i 2 år till, kan bankerna göra något där om man vill utöka lånet med så mycket som jag gör? Räntan jag har idag är på runt 2.3% och skiljer sig ganska mycket mot dagens räntor.

Jag har idag pengarna på ett fasträntekonto som ger ynka 0.7% ränta, vilket då inte är så svindlande mycket.

Hjälp ma!
Citera
2016-08-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaffe

Fattar mig kort.
Har köpt en villa i mellansverige för runt 2.200.000:- där jag nu har lite funderingar hur jag ska göra med banken.
Jag äger ett hus idag med ett lån på runt 1.000.000 som är låst i 2 år framöver. Hur gör jag nu, jag hade tänkt gå in med lite privata medel i huset, men är det rätt att göra det?
Vad bör jag göra nu?

1. Kasta in 850.000 i kåken och således bara ha lån på 1.350.000 och då komma under amorteringskravet om 2%/år
4. Låna hela beloppet, förutom kontantinsatsen och kasta in pengar vartefter räntorna höjs, för att således få ner ränteutgifterna till banken?

Mitt tidigare lån hos banken är låst i 2 år till, kan bankerna göra något där om man vill utöka lånet med så mycket som jag gör? Räntan jag har idag är på runt 2.3% och skiljer sig ganska mycket mot dagens räntor.

Jag har idag pengarna på ett fasträntekonto som ger ynka 0.7% ränta, vilket då inte är så svindlande mycket.

Hjälp ma!
Hur mycket pantbrev finns det i nya huset?
Har du räknat av skatten på vinst på förra huset?
Citera
2016-08-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Hur mycket pantbrev finns det i nya huset?
Har du räknat av skatten på vinst på förra huset?

Det finns 12st pantbrev på totalt 1.070.000:-
Jag räknar med att gå + / - 0:- vid försäljningen av huset. Men jag får tillbaka min kontantinsats på närmare 200.000:-
Citera
2016-08-29, 12:17
Medlem
Citat:

Fattar mig kort.
Vad bör jag göra nu?

Hjälp ma!
De flesta banker tar ut en avgift om du ska lösa in ett lån som du bundit upp dig på under en viss tid. Kan bli riktigt dyrt om du har fel bank. Det är en sorts kompensation som bankerna anser sig ha rätt till i och med att du får samma ränta under en viss period.
Du utökar inte lånet du har nu, du löser in lånet du har på det gamla huset och tar ett nytt lån på det nya. I samband med att du tog lån på huset tog banken ut en pant i fastigheten (om det är en villa/radhus gäller inte bostadsrätt).
Varför funderar du ens på vad du ska göra med pengarna? Självklart ska du ha en så hög kontantinsats som möjligt till det nya huset, om du nu inte är en hejare på att investera kapital, vilket jag ställer mig tveksam till eftersom du frågar om sådana saker som du gör .
Citera
2016-08-29, 12:53
Medlem
Lillemannens avatar
En alternativ till ditt bundna lån om du inte vill lösa det och betala ränteskillnadsersättning:

Ifall du säljer huset som lånet står på idag och köper ett nytt så kan man göra ett säkerhetsbyte i det bundna lånet. Man byter alltså säkerheten i lånet från det huset du säljer till det du köper.
Citera
2016-08-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
En alternativ till ditt bundna lån om du inte vill lösa det och betala ränteskillnadsersättning:

Ifall du säljer huset som lånet står på idag och köper ett nytt så kan man göra ett säkerhetsbyte i det bundna lånet. Man byter alltså säkerheten i lånet från det huset du säljer till det du köper.
Vad innebär detta för mig i praktiken?
Citera
2016-08-30, 10:05
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Vad innebär detta för mig i praktiken?

Fördelen är ju att du inte behöver lösa ditt bundna lån och betala ränteskillnadsersättning. Du kan dock inte byta bank utan du behöver göra säkerhetsbytet på det befintlga lånet i den banekn du har idag. Banken hjälper dig.
Citera
2016-08-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Fördelen är ju att du inte behöver lösa ditt bundna lån och betala ränteskillnadsersättning. Du kan dock inte byta bank utan du behöver göra säkerhetsbytet på det befintlga lånet i den banekn du har idag. Banken hjälper dig.

Jag ska kolla detta, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in