2016-08-29, 17:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Någon jurist får rycka in och bekräfta eller dementera, men
jag tror att…

Om någon har "kännedom om brott" utan att rapportera så kan det i vissa
fall vara åtalbart som "skyddande av brottsling".

Om det är så, så är det IMO märkligare att polisen inte var intresserade
när IF ville överlämna bevis, än vad det är att IF försökte att ge bevisen
och utredningen till polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
NONSENS. Det handlar inte om skyddande av brottsling när ett försäkringsbolag kommer till slutsatser i en egen utredning, för att skydda sina pengar.

Det är en massa påståenden som kan vara sanna, men det som påstås måste bevisas i en domstol, med de beviskrav vår rättsordning har i brottmål. Jag ser fram emot offentliggörandet av IFs utredning, och jag undrar faktiskt hur de bevisar allt de påstår. Tror du de får med sig en åklagare?

Jag utgår från att ditt kraftfulla NONSENS baseras på att du
till fullo är insatt i 23 kap 6 § Brottsbalken (BrB).

Det skulle kunna medföra straffansvar för IF, om det under deras utredning
kommit fram omständigheter som tyder på att:
– En livförsäkring har tecknats med förfalskad namnteckning och i syfte
att få ut försäkringsbeloppet genom att ta livet av den försäkrade.
– Den försäkrade har avsiktligt förgiftats.
– Den försäkrade har dödats, t.ex. genom dränkning.
– Den som misstänks för dessa brott har pekats ut att ha hotat
att ta livet av fler personer.

Om IF hade kännedom om förgiftningen när maken dog, om han mördades,
så är 23 kap 6 §, Brb tillämplig.
När sedan Göran blir mördad, så är dessa omständigheter tillsammans
också just sådana som avses i 23 kap 6 §, Brb.

Det skedde förändringar i lagstiftningen när det gäller bl.a.
23 kap 6 §, Brb 2016-07-01, så det är lite skillnad i formuleringen,
men jag tror inte att det påverkar IFs eventuella ansvar i detta ärende.

IMO så är det under alla omständigheter hedervärt av IF att försöka
bidra till att ett grovt bedrägeri och ett mord blir lagfört och leder till
dom och straff. Om IF sedan riskerar straff om dom inte når fram
till polis och åklagare med den information dom har om begångna och
planerade brott så gör det IMO det bara lättare att förstå deras agerande.

Citera
2016-08-29, 17:35
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullPatte
Men jag tycker allt det är lite märkligt. Om en klient säger sig sakna förtroende till sin försvarare - vem vinner då på att låta ett sånt "samarbete" fortsätta? Kan ju inte vara kul för någon av parterna. Advokaten har naturligtvis ett ekonomiskt intresse i att fortsätta försvara henne, men det kan ju inte saknas nya klienter att arbeta med?

Nån advokat närvarande här som kan bringa lite ljus över saken?

Jag håller med. IMO borde ju var och en få välja eller rata advokat efter eget tycke och smak. Jag tycker inte att detta skulle bli bra varken för advokaten som har anklagat sin klient för att tala "osanning" eller för 63-åringen som ju klart tagit avstånd från sin advokat. Man undrar ju hur samarbetet ska gå. Men det finns åtminstone ett glädjeämne runt detta: Reimer blev glad.
Citera
2016-08-29, 17:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Tramadol är heller ingen dålig gissning. Det är många frågetecken här som skulle behöva rätas ut. Tramadol narkotikaklassades år 2013 och är mycket populärt hos missbrukare.

Tramadol narkotikaklassades redan 2007:

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2012/Lakemedel-med-tramadol-ar-narkotika/

Dock med vissa undantag, som upphörde 2012.

Citera
2016-08-29, 17:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag förstår inte diskussionen vad det gäller att IF skulle ha gjort något fel.

Jag håller helt med dig, speciellt i dagens ljus, när det
ser ut som om de brott som begåtts, inklusive grovt
bedrägeri, mordförsök och mord, inte ens hade blivit
utredda, om det inte varit för IFs ansträngningar.

Vem kan vilja att så grova brott inte ska utredas?

Citera
2016-08-29, 17:47
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Tramadol narkotikaklassades redan 2007:

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2012/Lakemedel-med-tramadol-ar-narkotika/

Dock med vissa undantag, som upphörde 2012.

http://dinamediciner.se/nyheter/tramadol-blir-narkotika
Citera
2016-08-29, 17:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Du har så rätt så. Men du tror väl inte att Johanna söker sig till seriösa läkare när hon ska ha påfyllning? Om du visste vad många oseriösa läkare det finns. Det är synd. För mej har läkare, annars, ett högt rennomé. En del läkare tar ockerpriser för narkotikaklassade recept. Andra kräver sex. Det finns alla modeller. Nätapoteken finns alltid tillhands för de med rymligt samvete.
Hon har en "kran" nånstans. Sanna mina ord.
Det har hon säkert men det var inte det som var min poäng. När hon i intervjun i AB säger:
Citat:
Jag äter också en medicin som jag har ätit i 15 år och det skötte de inte heller, de sket helt i det.
kan hon knappast referera till nåt hon köpt av en langare, eller hur? Vare sig langaren har läkarleg eller inte vore det imho att ta en stor risk men hon triggas kanske av det. Och polisen förefaller ju rätt svårväckt iofs.
Citera
2016-08-29, 17:53
Medlem
Polisen i Västmanland är inte kända för att vara dugliga. Sköts detta av riksmord?
Citera
2016-08-29, 18:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Du kan få en lista här på olika psykofarmaka som det kan vara. Det har tidigare nämnts i tråden att hon tog psykofarmaka sen 15 år. Kan vara nån av dessa preparat varav åtminstone Rohypnol är knark-klassat även om säkert några av dom andra är, eller borde vara det.

T*ny Kl*in, student i Uppsala har gjort en lista. Skulle inte tro att den är fullständig men i a f:

Diazepam (Stesolid©)
Oxazepam (Sobril© Oxascand©)
Alprazolam (Xanor©)
Lorazepam (Temesta©)
Flunitrazepam (tidigare känd som Rohypnol©)
Nitrazepam (Mogadon©)
Triazolam (Halcion©)
(De tre sistnämnda faller bruksmässigt under gruppen sömnmedel.)

Törs man gissa på Rohypnol? Mycket populärt bland kriminella. Kopplar bort obehagskänslorna och samvetet vid rån och andra brott. Av denna orsak lät Tomas Bodström knarkklassa Rohypnol under sin tid som justitieminister.

Rohypnol skulle förklara JM:s gränslöshet då det gäller sex och kriminalitet och skulle också kunna förklara varför så många av hennes "vänner" beskriver henne som kall. Nåt fel är det på människan. Jag säger att felet heter narkomani.
Den medicin hon inte fick av snuten var, tror jag, SSRI - vanlig antideppmedicin alltså. Värre cold turkey på dom många gånger än om du kliver av 5mg Stesolid två gånger dagligen.

Fullständig lista? Nej, den är långt från fullständig. Det finns kanske 500 preparat, antagligen fler.

Bodström narkotikaklassade Rohypnol? Jag tvivlar. Bensodiazepiner har varit knarkklassade långt innan den karriärsossen tillträdde. Alla dom preparaten du listar ovan är narkotikaklassade. De ingår i gruppen bensodiazepiner. Alla bensodiazepiner är narkotikaklassade. Bensodiazepiner är en undergrupp till psykofarmaka.

Edit: Ser nu att det redan avhandlats. Inlägget ovan är egentligen överflödigt.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-29 kl. 18:17.
Citera
2016-08-29, 18:07
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det har hon säkert men det var inte det som var min poäng. När hon i intervjun i AB säger:

kan hon knappast referera till nåt hon köpt av en langare, eller hur? Vare sig langaren har läkarleg eller inte vore det imho att ta en stor risk men hon triggas kanske av det. Och polisen förefaller ju rätt svårväckt iofs.
Ingen som lyckats skaffa ett ordinarie recept på narkotikaklassad medicin behöver vara rädd för att polisen skulle kunna påträffa preparatet i hennes kläder eller hennes hem.

Det är i rättvisans ögon fullt rumsrent så länge det ordinerats av en utexaminerad läkare som har ställt en diagnos som anses tillräcklig adekvat för preparatet.

Men jag har inte hämtat mina uppgifter om 15 års psykofarmakamissbruk från någonting JM sagt. Det betraktar jag inte som nån bra sanningskälla. Nej. Jag har tillsammans med många härinne fått uppgiften från en person ur JM:s omgivning som skrev om det här på forat medan JM fortfarande satt häktad.

Hen uppgav då att det gällde psykofarmaka samt att det pågått i 15 år. I samma veva (för nästan 100 trådsidor sen) kom det också fram att JM försåg sin 18-åriga toyboy med droger. Slutsatsen var att JM hade god tillgång till droger. Det antog jag berodde på hennes omtalade kriminalitet att göra.

Det stora Tramadolbeslag som gjordes i hennes lägenhet (där var jag inte riktigt inne i diskussionen)pekar också på god tillgång på droger.
Senast redigerad av Starback 2016-08-29 kl. 18:16.
Citera
2016-08-29, 18:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
http://dinamediciner.se/nyheter/tramadol-blir-narkotika

Rubriken är IMO lite vilseledande, om man läser i texten

"Tramadol är sedan tidigare ett narkotikaklassat läkemedel, med
vissa undantag i reglerna kring hanteringen. Nu tas undantagen
bort. Den 15 mars 2012 kommer det klassas som ett narkotikabrott
att köpa dessa läkemedel utomlands och skeppa hem dem per post
till Sverige."
Citera
2016-08-29, 18:09
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Rubriken är IMO lite vilseledande, om man läser i texten

"Tramadol är sedan tidigare ett narkotikaklassat läkemedel, med
vissa undantag i reglerna kring hanteringen. Nu tas undantagen
bort. Den 15 mars 2012 kommer det klassas som ett narkotikabrott
att köpa dessa läkemedel utomlands och skeppa hem dem per post
till Sverige."
Ja. Det var när undantagen lyftes som narkotikalassningen kunde bli definitiv. De lyftes definitivt bort 2012.
Citera
2016-08-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En intressant vändning. Vad har Carlstedt gjort för att så totalt rasera Ankis förtroende?
Att ha gjort sig "otillgänglig" verkar osannolikt om han vill ha fallet. Och att som advokat inte vilja ta sig an fallet är ganska otänkbart med tanke på vilket potentiellt "case of all cases" denna historia kan utvecklas till. Mycket pengar, massor av mediaexponering.
Carlstedt har antagligen inte gjort någonting fel. Änkan har bara fått för sig att Massi F är en mer framgångsrik advokat än Carlstedt. Om hon hade haft tillräckliga skäl för biträdesbyte så skulle hon ha fått genom bytet. Ett byte av biträde i detta skede skulle inte bli billigt för staten då det nya biträdet behöver många timmar att sätta in i sig i ärendet, timmar som hon debiterar staten för. Därför behövs det särskilda skäl för bytet. Lite läskigt dock att Massi F insinuerar att änkans samarbetsvilja kan komma att påverkas av att hon inte fick som hon ville. Varför skulle hon inte vilja samarbeta fullt ut oavsett vilket biträde hon har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in