2016-08-29, 15:17
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En intressant vändning. Vad har Carlstedt gjort för att så totalt rasera Ankis förtroende?
Att ha gjort sig "otillgänglig" verkar osannolikt om han vill ha fallet. Och att som advokat inte vilja ta sig an fallet är ganska otänkbart med tanke på vilket potentiellt "case of all cases" denna historia kan utvecklas till. Mycket pengar, massor av mediaexponering.
Pengar? Det är väl samma timtaxa dom kan fakturera för oavsett hur uppmärksammat målet är? Jag tror inte det råder någon arbetsbrist hos advokaterna så de behöver slåss om fallen.

Edit: Tror dom får 700 spänn i timmen plus extra utlägg som schablonersättning. Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-08-29 kl. 15:21.
Citera
2016-08-29, 15:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det har varit en del turer här i tråden angående detta men var det inte så att maken obducerades?
Dödsorsaken (drunkning) är således fastställd.
Någon som vet ifall blod- vävnads- eller hårprover kan göras på mannen nu om kroppen exhumeras?

Jag tror polisen får mycket svårt att dels bevisa brott, dels binda någon till det brottet i det här fallet. Även om prover kan göras och det bevisar att mannen var full, neddrogad och fömodligen medvetslös vid dödstillfället så bevisar det inte brott.
Jag tror dock att det finns chans att fälla J för försäkringsbedrägeri, men vi vet ju inte vad IF lyckades gräva fram där.
Enda chansen att fälla J för delaktighet i makens död är om någon annan varit inblandad. Vilket är ytterst osäkert.

Bra i alla fall att polisen återöppnar fallet.

Som jag uppfattat genomfördes en "enklare" rättsmedicinsk
undersökning, men t.ex. inga toxikologiska undersökningar.

Om man vill att en toxikologisk undersökning görs, tar man
ett blodprov och skickar tillsammans med en A4-blankett där
man fyller i vad man vill ha gjort.
http://www.rmv.se/?id=311
IMO är det svårt att förstå varför det inte gjordes en toxikologisk
undersökning från början, när vi vet att maken förgiftats kort
innan, att släkten misstänkte att JM tagit livet av honom och
att det fanns ytterligare ett antal misstänkta omständigheter
runt dödsfallet. Lägg till att JM brukat narkotikaklassat preparat
i minst 15 år.

Det som kan tala för att ytterligare någon är inblandad i makens
död är om han t.ex. bars eller släpades till vattnet.
Han återfanns ju på en meters djup.
Makens nya sambo och släktingar kan säkert berätta om varför
han överhuvudtaget for till sommarstugan. Någon kan säkert
också berätta varför ansökan om skilsmässa, som han skrivit
under, inte skrevs under av JM och lämnades in.
Det finns säkert fler detaljer, som vi inte känner till.

Citera
2016-08-29, 15:23
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är av samma uppfattning som dig. Det är bra att drunkningen utreds men det blir nog svårt att binda någon till brott efter så lång tid.

För IF är det förödande med nya utredningar, om de inte leder till åtal. Spänningen är stor beträffande vad IF har att komma med, och om de får en åklagare med sig.
Är IFs utredning inte en del av varför polisen påbörjar förundersökningen? Så har jag uppfattat det.

Citat:
Det är efter påtryckningar från IF som drunkningen utreds på nytt, och jag tror faktiskt ingen kan bli fälld för mord i detta fall, när det gått så lång tid. Det är alltid obduktionens slutsatser som är avgörande, och den gav inget vid tiden som var till IFs belåtenhet. De blev ju ingen vidare utredning från polisen när det begav sig.
Nä, det blev inte ens en förundersökning.
Citera
2016-08-29, 15:29
Bannlyst
Massi fick inte sin önskan uppfylld, bäst så faktiskt. Hon får hålla sig till asylpojkarna och det
räcker faktiskt så.

AM har säkert råd att betala Fritz ur egen ficka om hon så vill dock köpte inte tingsrätten
anledningen till byte. Som TR säger ord står mot ord men visst kan man väl se det som
att Carlstedts ord väger lite tyngre. TR anser inte att han imisskött sitt arbete men man bör
också komma ihåg att Anki säkert godkänt Carlstedt som sitt biträde. Han gick ju från advokat
till målsägarbiträde och självklart säkert fick Anki frågan om detta var ok för henne. Det
kan försvårar till viss del att man godkänner rättens val, där och då tänkte nog inte Anki på
Massi utan det har växt fram det eller så stämmer det Carlstedt säger att Massi uppdaterat
sig.

Vi får väl hoppas att Carlstedt och Anki reder upp detta och under tiden så sker hinner
Massi talar med pressen och få till en par snyftartiklar. Massi kan givet jargongen så
att gnälla i media ger inte så mycket, tingsrätten ogillar kort och gott skälen.

Antingen betalar Anki eller så jobbar Massi gratis

As simpel as that.
Citera
2016-08-29, 15:31
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Pengar? Det är väl samma timtaxa dom kan fakturera för oavsett hur uppmärksammat målet är? Jag tror inte det råder någon arbetsbrist hos advokaterna så de behöver slåss om fallen.

Edit: Tror dom får 700 spänn i timmen plus extra utlägg som schablonersättning. Rätta mig gärna om jag har fel.
Ja. Jo. Men det blir många timmar därav mycket pengar, men kanske framförallt ett intressant fall. Men Carlstedt kanske skyr enkla pengar, intressanta fall och lite tid i strålkastarljuset som pesten.
Vad vet jag?
Citera
2016-08-29, 15:32
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Andra har vittnat om det i tråden, men JM har också sagt det
själv, i intervju med Aftonbladet.

"Jag äter också en medicin som jag har ätit i 15 år och det skötte
de inte heller, de sket helt i det."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23371243.ab

Hon säger inte vilken "medicin" det är, men om polisen, trots
att hon efterfrågade medicinen, inte gav den till henne så kan
vi nog utesluta insulin...
Jag tror att dom tänkte att "cold turkey" kunde vara en hjälp
för att få fram ett erkännande, men det är bara min gissning.

Det kan finnas uppgift i tråden om vilket preparat det är som
JM "brukar" sedan 15 år, men jag minns inte.

Du kan få en lista här på olika psykofarmaka som det kan vara. Det har tidigare nämnts i tråden att hon tog psykofarmaka sen 15 år. Kan vara nån av dessa preparat varav åtminstone Rohypnol är knark-klassat även om säkert några av dom andra är, eller borde vara det.

T*ny Kl*in, student i Uppsala har gjort en lista. Skulle inte tro att den är fullständig men i a f:

Diazepam (Stesolid©)
Oxazepam (Sobril© Oxascand©)
Alprazolam (Xanor©)
Lorazepam (Temesta©)
Flunitrazepam (tidigare känd som Rohypnol©)
Nitrazepam (Mogadon©)
Triazolam (Halcion©)
(De tre sistnämnda faller bruksmässigt under gruppen sömnmedel.)

Törs man gissa på Rohypnol? Mycket populärt bland kriminella. Kopplar bort obehagskänslorna och samvetet vid rån och andra brott. Av denna orsak lät Tomas Bodström knarkklassa Rohypnol under sin tid som justitieminister.

Rohypnol skulle förklara JM:s gränslöshet då det gäller sex och kriminalitet och skulle också kunna förklara varför så många av hennes "vänner" beskriver henne som kall. Nåt fel är det på människan. Jag säger att felet heter narkomani.
Senast redigerad av Starback 2016-08-29 kl. 15:42.
Citera
2016-08-29, 15:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Visst verkar du kunna tänka till. Mamman kan möjligt vara utskriven, Carlstedt talade ju om att
en utskrivning var nära när han ännu fick vara med som åklagarbiträde. Men spelar väl mindre roll
säkert hålls hon i det fria också på "okänd plats" ett tag till i alla fall.

Insatt, här är ingen insatt utan mordet bygger endast på skvaller som media matat oss med
sedan dag ett. Har väl lugnat ner sig lite nu förstås men summa summarum vet ingen något
för egentligen läcker varken polis eller åklagare. Det var väl en poliskälla det i början som
hade info om att en viss person skulle bli anhållen inom kort vilket hon även blev men släppt
lika snabbt och nu sitter i Thailand med Expressens frilansare som håller koll på vad hon handlar.

Ja vi får se vad NFC,s svar ger det är nog ingen som vet det inte ens polisen för hade polis själv
trott på analyssvaren hade man rimligtvis fått till en utredningshäktning. Istället grep man på
en höft i hetsen och just det förfarandet får mig lite tvivlande på om dom verkligen har nåt
av dignitet men förhoppningsvis har jag fel och du rätt om att fallet kan kan ta en "ny vändning"
om en si så där sju dar . . .

Dito.
Arlanda-gripandet vittnar om stressig höft japp, man skulle gett fan i det (då).
Kan öppet avslöja att jag nästan är mer nyfiken på vad för slags polis-oskick som drabbat detta mordärende från start. Börjar ana att det är större än bara två oliktyckande grupper inom grova brott hos Västerås.
Åklagaren har nämligen varit lite för tyst nu det sista, vilket förhoppningsvis är ett bra tecken.

Nu staplar det dock upp i en annan ände, med ex-makens död, och det ska understrykas att man även rubricerar försök till grovt bedrägeri, och det är i detta skede knappast för att frigöra utredningsresurs, det har man redan genom mord. Även här finns nyfikenhet på varför denna kombo-rubricering inte ens tittades på Aug förra året.
21/8 skrev jag:
Citat:
IF borde istället hålla igen, och lita på sin egen övertygelse om synsättet på sanning. Den vägen kommer man nämligen, om inte förr, så senare, automatiskt komma in med prydlig skräll och lyfta varumärket på mer gynnsamt sätt.
... så just idag känns det nog rätt okej hos If. Hoppas man lär sig uppskatta kaffebjudningar nu

Idag var en dag.
Vi bockar av Massi, och bockar på en parallellutredning.
Sex dagar kvar.
Citera
2016-08-29, 15:37
Medlem
Citat:
Jag är av samma uppfattning som dig. Det är bra att drunkningen utreds men det blir nog svårt att binda någon till brott efter så lång tid.

För IF är det förödande med nya utredningar, om de inte leder till åtal. Spänningen är stor beträffande vad IF har att komma med, och om de får en åklagare med sig.

Det är efter påtryckningar från IF som drunkningen utreds på nytt, och jag tror faktiskt ingen kan bli fälld för mord i detta fall, när det gått så lång tid. Det är alltid obduktionens slutsatser som är avgörande, och den gav inget vid tiden som var till IFs belåtenhet. De blev ju ingen vidare utredning från polisen när det begav sig.

.

Nja, det behöver inte spela så stor roll för IF. Det är betydligt lägre beviskrav i civilmål än brottmål.
Citera
2016-08-29, 15:37
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Massi fick inte sin önskan uppfylld, bäst så faktiskt. Hon får hålla sig till asylpojkarna och det
räcker faktiskt så.

AM har säkert råd att betala Fritz ur egen ficka om hon så vill dock köpte inte tingsrätten
anledningen till byte. Som TR säger ord står mot ord men visst kan man väl se det som
att Carlstedts ord väger lite tyngre. TR anser inte att han imisskött sitt arbete men man bör
också komma ihåg att Anki säkert godkänt Carlstedt som sitt biträde. Han gick ju från advokat
till målsägarbiträde och självklart säkert fick Anki frågan om detta var ok för henne. Det
kan försvårar till viss del att man godkänner rättens val, där och då tänkte nog inte Anki på
Massi utan det har växt fram det eller så stämmer det Carlstedt säger att Massi uppdaterat
sig.

Vi får väl hoppas att Carlstedt och Anki reder upp detta och under tiden så sker hinner
Massi talar med pressen och få till en par snyftartiklar. Massi kan givet jargongen så
att gnälla i media ger inte så mycket, tingsrätten ogillar kort och gott skälen.

Antingen betalar Anki eller så jobbar Massi gratis

As simpel as that.

Eller så godkänner TR byte till EMF efter att Anki har överklagat. Det skulle vara både elakt och omänskligt att påtvinga Anki, i hennes utsatta läge med skador i både kropp och skäl, en personlig representant som hon saknar förtroende för och som dessutom har förtalat henne.
Citera
2016-08-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som jag uppfattat genomfördes en "enklare" rättsmedicinsk
undersökning, men t.ex. inga toxikologiska undersökningar.

Om man vill att en toxikologisk undersökning görs, tar man
ett blodprov och skickar tillsammans med en A4-blankett där
man fyller i vad man vill ha gjort.
http://www.rmv.se/?id=311
IMO är det svårt att förstå varför det inte gjordes en toxikologisk
undersökning från början, när vi vet att maken förgiftats kort
innan, att släkten misstänkte att JM tagit livet av honom och
att det fanns ytterligare ett antal misstänkta omständigheter
runt dödsfallet. Lägg till att JM brukat narkotikaklassat preparat
i minst 15 år
.

Det som kan tala för att ytterligare någon är inblandad i makens
död är om han t.ex. bars eller släpades till vattnet.
Han återfanns ju på en meters djup.
Makens nya sambo och släktingar kan säkert berätta om varför
han överhuvudtaget for till sommarstugan. Någon kan säkert
också berätta varför ansökan om skilsmässa, som han skrivit
under, inte skrevs under av JM och lämnades in.
Det finns säkert fler detaljer, som vi inte känner till.

De två (av mig) fetade omständigheterna: Det är väl inte säkert att dessa var kända av utredningsmännen, den gången. Jag menar metanolförgiftning är inte heelt ovanligt på vissa turistorter. JMs påstådda bruk av narkotikaklassade läkemedel var säkert inte allmängods på den tiden.

Jag tror faktiskt inte att man ska sätta så stora förhoppningar till att det här går att reda ut, även om man kan komma att exhumera och ta prover på exmaken.

Mordet på JMs pappa tror jag däremot går att ro iland.
Citera
2016-08-29, 15:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du kan få en lista här på olika psykofarmaka som det kan vara. Det har tidigare nämnts i tråden att hon tog psykofarmaka sen 15 år. Kan vara nån av dessa preparat varav åtminstone Rohypnol är knark-klassat även om säkert några av dom andra är, eller borde vara det.

Tony Klein, student i Uppsala har gjort en lista. Skulle inte tro att den är fullständig men i a f:

Diazepam (Stesolid©)
Oxazepam (Sobril© Oxascand©)
Alprazolam (Xanor©)
Lorazepam (Temesta©)
Flunitrazepam (tidigare känd som Rohypnol©)
Nitrazepam (Mogadon©)
Triazolam (Halcion©)
(De tre sistnämnda faller bruksmässigt under gruppen sömnmedel.)

Törs man gissa på Rohypnol. Mycket populärt bland kriminella. Kopplar bort obehagskänslorna och samvetet vid rån och andra brott. Av denna orsak lät Tomas Bodström knarkklassa Rohypnol under sin tid som justitieminister.

Rohypnol skulle förklara JM:s gränslöshet då det gäller sex och kriminalitet och skulle också kunna förklara varför så många av hennes "vänner" beskriver henne som kall. Nåt fel är det må människan. Jag säger att felet heter narkomani.
Fast vad säger att hon inte hade fullt normal antidepressiv medicin som Certralin eller Zoloft. Varifrån kommer trådens övertygelse om att det rör ett narkotikaklassat preparat? Det är naturligtvis mer spännande att tänka sig Tramadol eller liknande men finns det en källa till det? Isf har jag missat den infon och ber om ursäkt.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om hon kedjekäkade roppar men Rohypnol har varit borttaget från svensk förskrivning i över 10 år.
Citera
2016-08-29, 15:46
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De två (av mig) fetade omständigheterna: Det är väl inte säkert att dessa var kända av utredningsmännen, den gången. Jag menar metanolförgiftning är inte heelt ovanligt på vissa turistorter. JMs påstådda bruk av narkotikaklassade läkemedel var säkert inte allmängods på den tiden.

Jag tror faktiskt inte att man ska sätta så stora förhoppningar till att det här går att reda ut, även om man kan komma att exhumera och ta prover på exmaken.

Mordet på JMs pappa tror jag däremot går att ro iland.
Att färdigutreda samtliga brott som JM misstänks för är det enda som kan återupprätta den lokala polisens heder. "Drunkningen", sexövergreppen, misshandelshistorien samt mordet och mordförsöket på föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in