2016-08-28, 11:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Kurt-Sune, och ni andra, tycker ni som jag att Boverkets nya regler är lovande? Att man möjliggör någon slags lite mer kollektivt boende? Jag skulle även som ensamstående vuxen kunna tänka mig ett sådant boende. Eller om jag sedan blir ensamstående pensionär. Fast då med andra i samma livssituation, jag vill inte bo med studenter eller asylsökande eller ungdomar. Man måste nog leva på ganska samma sätt för att det ska funka och man inte ska gnaga på varandra.

Nu har jag ju barn och så, men tidigare, när jag var ensam, skulle det vara ett helt acceptabelt alternativ för mig. Och tänk på alla gamla som skulle slippa vara helt och hållet isolerade. Vill man ha lite sällskap går man ju bara ut i de gemensamma utrymmena.

Kan säkert bli tjafs om städning och sådant, det blir det ju även om man bara är två...vi får se vart det här leder. Följer med intresse.

Boverkets nya regler möjliggör en ny typ av boende

Det passar förstås inte alla men varför ska man hindra de som vill leva på det här sättet att göra det, det ser jag ingen anledning till.
Citera
2016-08-28, 11:34
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det har jag redan gjort i Lumpen i 12 månader och det gick alldeles utmärkt.

Kan man spara pengar på det så why not?
Hade du mycket dambesök under tiden du bodde på luckan då?

Med nuvarande invandringspolitik och mansöverskott så är det väl i och för sig meningen att 20% av männen i landet ska arbeta i ultralåglönesektorn och leva hela sitt liv utan partner. Då kanske logement är rätt väg att gå. Bra tänkt av Boverket.

Daglig städning av samtliga lokaler innan frukost kl 07.00 plus visitation kl 07.30 kommer dock att krävas, annars blir folk snart sjuka. Kanske får tidigarelägga tiderna en timme förresten om folk ska hinna pendla med kollektiva färdmedel till jobbet på bygget.
Citera
2016-08-28, 12:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering

Med nuvarande invandringspolitik och mansöverskott så är det väl i och för sig meningen att 20% av männen i landet ska arbeta i ultralåglönesektorn och leva hela sitt liv utan partner. Då kanske logement är rätt väg att gå. Bra tänkt av Boverket.

Daglig städning av samtliga lokaler innan frukost kl 07.00 plus visitation kl 07.30 kommer dock att krävas, annars blir folk snart sjuka. Kanske får tidigarelägga tiderna en timme förresten om folk ska hinna pendla med kollektiva färdmedel till jobbet på bygget.

Och vad är din motivering till att förbjuda de som vill bo på detta sätt att göra det?
Citera
2016-08-28, 13:25
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och vad är din motivering till att förbjuda de som vill bo på detta sätt att göra det?
Jag vill inte förbjuda det. En kontrollerad avreglering () av hyresmarknaden vore iofs en bättre lösning men jag ser inga hinder för att införa semi-permanenta vandrarhem.
Citera
2016-08-28, 13:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill inte förbjuda det. En kontrollerad avreglering () av hyresmarknaden vore iofs en bättre lösning men jag ser inga hinder för att införa semi-permanenta vandrarhem.

Det lät i följande inlägg som du var kritisk till Boberket angående detta men det är du då alltså inte eller?

Citat:

Citera
2016-08-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är klar med det efter 12 månader i lumpen. Men andra som vill hålla boendekostnaderna på ett absolut minimum kanske är intresserade?

Till skillnad mot andra vill jag inte tvinga någon till någonting och är öppen för olika alternativ utöver de traditonella.

Att alla bostadslösa ska bo själva i nya hyresrätter är en total utopi...

Det är alldeles för dyrt...

Så du vill inte bo så men du vill att andra ska bo så? Vet du vart man hade den inställningen förr i världen? Soviet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Studentkorridor är en lyxigare variant på det. Där man har ett eget krypin. Och del i kök. En del har tom eget badrum.
De brukar väl gå på ca 2500/månad när allmännyttan driftar dom. Och då brukar det ingå möbler, och städning av köket.
Dvs vi landar på 1500/år och kvm, för kanske 40-50 år gamla bostäder.

Lite intressant här är att boendekostnad på 1500/år och kvm lär man kunna hitta BR ettor i Stockholm för.

EDIT
Här har vi ett exempel.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-haga-norrkopings-kommun-smedstuguplan-7a-9686215

Här hamnar man på ca 1367/månad om man räknar alla kostnader. Inkl underhåll.
Och då är man nere på 965/år och kvm.

Vill du bilda familj i en studentbostad? Hur många barn planerar du att skaffa i den bostaden då? För det kurt-sune pratar om är inte studentbostäder eller tillfälliga boenden för studenter.

Ja den där lägenheten är säkert skitbra, om man bor i Norrköping och sitter på 350.000kr (Fast du precis som alla andra muppar räknar väl inte med att faktiskt betala av bostaden utan vill sitta med lån hela livet istället, lån som ni får bidrag för att betala räntorna på) Sen får vi hoppas du får lån av banken för annars är det lite knepigt att kunna köpa bostaden (om man nu skulle bo i Norrköping redan dvs)
Senast redigerad av Kratatch 2016-08-28 kl. 21:49.
Citera
2016-08-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vill du bilda familj i en studentbostad? Hur många barn planerar du att skaffa i den bostaden då? För det kurt-sune pratar om är inte studentbostäder eller tillfälliga boenden för studenter.
Är man två så räcker det till mer än en dubbelt så stor bostad. (Sovrums-kvadratmetrarna är billigare).

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja den där lägenheten är säkert skitbra, om man bor i Norrköping och sitter på 350.000kr (Fast du precis som alla andra muppar räknar väl inte med att faktiskt betala av bostaden utan vill sitta med lån hela livet istället, lån som ni får bidrag för att betala räntorna på) Sen får vi hoppas du får lån av banken för annars är det lite knepigt att kunna köpa bostaden (om man nu skulle bo i Norrköping redan dvs)
Som du säkert vet men inte låtsas om så pekar jag på vad marknaden är villig att betala för boendekostnad. BR visar detta tydligt.

Så 1400/månaden räcker. (Dock får man städa köket själv då). Och att det är så pass lågt beror nog på att vi har så pass mycket bostäder och så mycket boyta i landet. Dock kämpar byggnads hårt på att pressa upp boendekostnaden.

Att folk inte får sig HR beror på hyresregleringen.
Citera
2016-08-29, 10:37
Medlem
Några av de största fåntrattarna i tråden brukar ibland hävda att det inte finns
någon bostadsbrist och att det inte finns några siffror på den. Men i går :

http://kulturhusetstadsteatern.se/parkteatern/Evenemang/2014/Politik-i-Parken/

Alla partier var där utom SD som var inbjudna men inte ställt upp. I publiken
kunde man t ex se Bengt Westerberg och Hadar Cars. Och säkert många fler.

Första förband : Zinat Pirnadeh

Andra förband : Gudrun Schyman vs Birgittta Olsson. Olsson hade kortare kjol
än man skulle väntat sig, Bara någon timme efteråt var hon inne i City för en
sorts manifestation för Israel och dess politik. Det var också därifrån hon syntes
i ett kort nyhetsinslag.

Men sedan : Debatt och första frågan var överraskande nog BOSTÄDER. Vänsterns
representant Ann-Margrete Livh, en fantastisk kvinna som både överlevt decennier
i Rinkeby och beskjutning i Somalia hade faktiskt siffror att ta fram : 70.000 i akut
bostadsnöd. Och ingen kom med några andra siffror eller sade emot henne så då
kanske det är så. Kön i sig är naturligtvis mycket större men det går förstås att ta
fram uppgifter om vilka som s a s redan bor.

Högersidan, alltså Joakim Larsson (m) och Erik Slottner (kd) försvarade förstås
utförsäljningarna men den mera socialt inriktade liberalen Patrik Silverudd kunde
faktiskt medge att alliansen gick för långt i den här frågan. Och experimentet blev
ju också avbrutet i förtid. Livh sade någonting om att motståndarna mest bara
ville leka affärsmän och göra "big business" och kanske är det så.

Extra roligt var det när Joakim Larsson rekommenderade boende i Brf Päronet
(stooor förening i TENSTA) i stället för en ny "dyr" hyresrätt i Rinkeby ! Gissar att
vare sig han eller någon av de andra BRfanatikerna i den här tråden någonsin skulle
ge sig in på sådana affärer ! Men nog kan det behövas "exotiska" inslag där !

Har själv faktiskt varit på stadsvandring i området ...
Citera
2016-08-29, 10:59
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Några av de största fåntrattarna i tråden brukar ibland hävda att det inte finns
någon bostadsbrist och att det inte finns några siffror på den. Men i går :

http://kulturhusetstadsteatern.se/parkteatern/Evenemang/2014/Politik-i-Parken/

Alla partier var där utom SD som var inbjudna men inte ställt upp. I publiken
kunde man t ex se Bengt Westerberg och Hadar Cars. Och säkert många fler.

Första förband : Zinat Pirnadeh

Andra förband : Gudrun Schyman vs Birgittta Olsson. Olsson hade kortare kjol
än man skulle väntat sig, Bara någon timme efteråt var hon inne i City för en
sorts manifestation för Israel och dess politik. Det var också därifrån hon syntes
i ett kort nyhetsinslag.

Men sedan : Debatt och första frågan var överraskande nog BOSTÄDER. Vänsterns
representant Ann-Margrete Livh, en fantastisk kvinna som både överlevt decennier
i Rinkeby och beskjutning i Somalia hade faktiskt siffror att ta fram : 70.000 i akut
bostadsnöd. Och ingen kom med några andra siffror eller sade emot henne så då
kanske det är så. Kön i sig är naturligtvis mycket större men det går förstås att ta
fram uppgifter om vilka som s a s redan bor.

Högersidan, alltså Joakim Larsson (m) och Erik Slottner (kd) försvarade förstås
utförsäljningarna men den mera socialt inriktade liberalen Patrik Silverudd kunde
faktiskt medge att alliansen gick för långt i den här frågan. Och experimentet blev
ju också avbrutet i förtid. Livh sade någonting om att motståndarna mest bara
ville leka affärsmän och göra "big business" och kanske är det så.

Extra roligt var det när Joakim Larsson rekommenderade boende i Brf Päronet
(stooor förening i TENSTA) i stället för en ny "dyr" hyresrätt i Rinkeby ! Gissar att
vare sig han eller någon av de andra BRfanatikerna i den här tråden någonsin skulle
ge sig in på sådana affärer ! Men nog kan det behövas "exotiska" inslag där !

Har själv faktiskt varit på stadsvandring i området ...

Det som man kommer till om man följer din länk är nåt från 2014.
Citera
2016-08-29, 11:10
Medlem
berra77s avatar
Hur mäter man bostadsbrist ?

Exempel
Jag bor i villa, jag vill bo i ett slott själv men vill bara betala 5000kr/månad i hyra

Är det i detta fall brist på en bostad ?

I Sverige har vi närmare 5 miljoner bostäder, svårt att få det till att vara allmän bostadsbrist.
Mäter man på något annat sätt kommer man fram till samma slutsats, det är ingen allmän bostadsbrist.

Det är snarare brist på viss typ av bostäder på vissa platser.
Troligtvis är det på sina håll brist på hyreslägenheter till en månadskostnad under marknadspris.
Citera
2016-08-29, 11:47
Medlem
berra77s avatar
Just nu (enligt booli.se) finns 31763 bostäder till salu i Sverige.
Är det ett tecken på bostadsbrist ?
Citera
2016-08-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Det som man kommer till om man följer din länk är nåt från 2014.

Felfinnare där ...

http://kulturhusetstadsteatern.se/parkteatern/Evenemang/2016/Politik-i-parken/

Det här var alltså tredje året som Politik i parken ingick i Parkteaterns program,
Stockholmarnas egen kulturella skatteåterbäring som chefen Sissela Kyle brukar
säga ...

Däremot såg jag en annan stavning av Ann-Margrete Livh i en artikel i dagens DN !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in